Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

OpenGL 3 släppt, Linux officiellt död som spelplattform

Efter över ett år av förseningar är så äntligen specifikationen för OpenGL 3.0 släppt. Tvärt emot den helt nya, smidiga API som utlovats visar sig OpenGL 3.0 vara en något uppolerad variant på version 2. Utvecklare världen över rasar, och kräver OpenGL ARB:s kollektiva huvud på ett fat.

Microsoft har all anledning att fira, då detta innebär att DirectX 10, och därmed Windows Vista, även i fortsättningen kommer att förbli den enda seriösa plattformen för spelutvecklare.

Läs mer på http://tech.slashdot.org/tech/08/08/11/2135259.shtml

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Att vara bakåtkompatibel är verkligen inget att skämmas över.

Bakgrund till citatet nedan: Eric Raymond pratar om UNIX:s tänkta efterföljare Plan 9 som utvecklades under 1980-talet av samma folk som skrev den ursprungliga UNIX. Plan 9 var en total omskrivning med många revolutionerande idéer men blev i motsats till UNIX en kommersiell flopp

"The long view of history may tell a different story, but in
2003 it looks like Plan 9 failed simply because it fell short of
being a compelling enough improvement on Unix to displace its
ancestor. Compared to Plan 9, Unix creaks and clanks and has obvious
rust spots, but it gets the job done well enough to hold its position.
There is a lesson here for ambitious system architects: the most
dangerous enemy of a better solution is an existing codebase that is
just good enough." http://www.catb.org/esr/writings/taoup/html/plan9.html

De företag som redan investerat sin utveckling i OpenGL 2 får nu en mycket lättare väg att uppgradera sin mjukvara än ifall man helt bytt ut API:erna och de kanske tvingats skriva om en mycket stor del av sin kod. Man får tänka att den största användningen för OpenGL inte är för spel (som säljs i ett halvår och sen dumpas för 49:90 :- i spelaffärers fyndlådor) utan för industriella tillämpningar som CAD och simuleringsverktyg med support som kan löpa över decennier.

Det är för övrigt en regel för standardiseringar att inte uppfinna utan att använda det som redan finns och fungerar "i fält". Standardskommitéer har sällan enorma resurser och det är bättre att de lägger energi på detaljer än att de försöker hafsa ihop något stort och otestat. De som gnäller på specen nu i efterhand kunde själva stöttat dess utveckling, ekonomiskt och praktiskt - men som vanligt är det lättare att vara efterhandskritisk Smile

Är Playstation 3 ingen seriös spelplatform? http://en.wikipedia.org/wiki/PSGL

---------------------------------------

 

valdermans bild

Intressant nog är många av kritikerna till denna fadäs själva CAD-programmerare.

Är Playstation 3 ingen seriös spelplatform? http://en.wikipedia.org/wiki/PSGL

PlayStation 3 använder sig inte av OpenGL utan av variant på OpenGL ES, vilket är någonting helt annat.

Det är för övrigt en regel för standardiseringar att inte uppfinna utan att använda det som redan finns och fungerar "i fält".

Du kan ju själv fundera lite över hur bra det mantrat fungerar i en bransch som rör sig så fort som grafikbranschen.

De som gnäller på specen nu i efterhand kunde själva stöttat dess
utveckling, ekonomiskt och praktiskt - men som vanligt är det lättare
att vara efterhandskritisk Smile

Det verkar inte som att du förstått hur utvecklingen av OpenGL går till. Det är inte som Linux, där kreti och pleti kan skicka in patchar, utan ett samarbete medan grafikindustrins tungviktare. De vill varken ha din hjälp eller dina pengar. Förslag och synpunkter vill de däremot ha, men har med denna release visat med all önskvärd tydlighet att man ignorerar de synpunkter som kommer in.

There is a lesson here for ambitious system architects: the most dangerous enemy of a better solution is an existing codebase that is just good enough.

Tråkigt då att OpenGL 2 inte är "good enough." Inte på långa vägar.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Kristians bild

Alternativet hade kanske varit att vänta ytterligare ett eller två år, eller att i all hast nu släppa ett nytt omdesignat API med en massa barnsjukdomar. Frågan är ifall det varit en bättre lösning?

Duke Nukem Forever hade mått bättre på sena 90-talet än i malpåsen.....

 

 

 

---------------------------------------

 

pluns bild

Jo, Eric R o RMS kanske bör ta pension... (side note)

Jag kan själv inte se att OpenGL skulle vara "dött".

Däremot är det stendött om man inte kan komma överns med nVidia.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=opengl_3&num=1

Öppenkällkodsfolket kanske måste svälja förtretet med nVidia, de presenterar ju sin Bigbang också inom kort vad det nu blir... ???

 

---------------

Theos song

lundatoks bild

Du ska nog inte dra för stora växlar på Nvidia, dom håller på att konka.

-- Blog

Sun Ultra10 med tangentbord och mus bortskänkes. PM:a mig.

mindlights bild

Sist jag kollade var det AMD som hade stora ekonomiska problem och det är ju inte Nvidia de äger.

Har du några länkar att slänga upp så man kan få läsa mer om Nvidia?

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

Marcuss bild

Ja, att nvidia konkar är inte så troligt kanske.

Dock är det troligt att förbannat kassa AMD med dess ultrakassa ATI åker i botten. and below..

FoHs bild

ATi har ju gått lite åt rätt håll på open source-fronten iaf...

mindlights bild

Money talks... bullshit... tyvärr i detta fallet Sad

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

lundatoks bild

Ni får väl göra som alla andra och läsa lite dataskvaller. Nvidia är på väg ner, kolla deras aktie. Läs vad som hände med deras gpu-tillverkning.

-- Blog

Sun Ultra10 med tangentbord och mus bortskänkes. PM:a mig.

Att dom lägger ner viss kretstillverkning beror ju på marknaden nu när intel och amd gör alla kretsar själv till sina plattformar.

Detta leder till minskade inkomster men dessa är nog redan beräknade.

Det är därför Nvidia ska börja tillverka vanliga processorer för att dom ska kunna skapa en egen plattform.

Angående grafik så är det ända (förutom rykten om big bang2) att Nvidia har stora problem med 2D på nyare chipset (8xxx) som märks tydligt om du kör KDE4 som blir väldigt slött då.

Sedan hade dom en tillverkningsstörning på vissa intigrerade chip.

Men att dom skulle vara på väg att konka har jag aldrig hört eller tror på.

valdermans bild

"I all hast?" Min bäste herre, vad sägs om att faktiskt ta reda på vad det hela handlar om innan du kommenterar?

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Men är det inte tänkt att 3.1 ska innehålla mycket av det som inte kom med denna gången, och att det blir en rätt så stor skillnad mot 3.0 ?

Men att kalla 3.0 för all hast är nog galet då det har jobbats länge på den.

valdermans bild

Visst är det så, men vad spelar det för roll? När ARB slutligen får tummen ur och släpper vad som var utlovat för ett år sedan använder ingen längre OpenGL utom tre munkar på en bergstopp i Tibet.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Vad skulle de istället använda för att få plattformsoberoende "state-of-the-art"-3D? Finns det ens några realistiska alternativ?

valdermans bild

Plattformsoberoende state of the art-3D finns inte. Det är det som är problemet.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Ok att du inte går med på att OpenGL är det, men det är det närmaste man kommer. Eller? Så om det inte finns några bättre alternativ för att skapa spel för flera plattformar, tycker du inte ryktet om OpenGLs undergång är kraftigt överdrivet?

valdermans bild

Exakt vilket värde finns i att göra spel och CAD-applikationer korsplattform? I en värld där MICROS~1 sitter på 90-95% av marknaden och hur shiny grafik ett spel har är vad som avgör dess genomslagskraft, tror du inte att utvecklare hellre dumpar de 5-10% av marknaden som inte har tillgång till DirectX än att lägga ned extra tid och pengar på att porta sin produkt till en halvpissig API?

Att skriva och testa korsplattformsapplikationer varken lätt eller billigt. De få korsplattformsspel vi har är ren goodwill, inget som utvecklare drar in pengar på. I en sån situation känns det jäkligt dumt att ytterligare höja kostnaderna för potentiella korsplattformsutvecklare genom att inte förse dem med en vettig API.

För att sammanfatta: korsplattform är inte ett viktigt mål, därför spelar det ingen roll om OpenGL är det minst dåliga alternativet för plattformsöverskridande 3D.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Nu måste jag skriva lite innan det spårar ur helt.

Du får det att låta som om Direct3D har ett underbart API
 och OpenGL har ett skit API från stenåldern, vilket absolut inte är fallet?

Har du någonsin använt dessa API:er?

Jag vill snarast påstå att OpenGL har haft ett bra och logiskt API och att direct3D endast i dom senare versionerna har fått ett användbart API.

Alla vet väl vilken skit direct3D varit tidigare.

Att det utvecklas så mycket spel mot direct3D är, mera tradition inom spelbranshen än pga att direct3D vore överlägset.

Detta är min synpunkt och hoppas att andra kan dela sin om dessa API:er.

valdermans bild

Din åsikt är irrelevant, då resten av industrin inte håller med.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Det är klart utvecklarstudios ser en nytta i att använda OpenGL, även om de inte tjänar några pengar på totalt sett (något jag inte är övertygad om). Det är inte goodwill, det skulle inte de som håller i pengarna tillåta. Det är snarare en investering. Tror inte heller att bra utvecklarstudios direkt kodar en version som de sedan portar rätt av, då är det möjligtvis någon form av goodwill, hoppas utvecklingen sker lite mer parallellt än så att versionerna kan mätas med varandra. Med tanke på att det dessutom är en växande marknad så tror jag definitivt inte att OpenGL är på väg att dö. Vi får väl se!

hoths bild

Bara för att du är proffs så är det inte säkert att du har fattat. Se bara på dessa proffs som inte fattat grejen http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/rymden/article383573.ece

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

fsns bild

Det beror ju på hur man menar. Segas nya arkadspelsplatform, Lindbergh, skulle egentligen vara baserad på Xbox 360, men istället valde man Linux som bas. Rätt fräck prestanda, se Wikipedias artikel om saken. Så än är det fart i liket.

Jag pratade med en utvecklare en gång som sa att han ville justera huvudet med en kofot varje gång han tvingades programmera DirectX, OpenGL var mer intuitivt. Men det är ju en smakfråga.

jeffs bild

Var det bara rykten jag hörde närjag hörde att OpenGL-teamet hade något att presentera som skulle likna XNA också? http://msdn.microsoft.com/en-us/xna/default.aspx

------

valdermans bild

Antingen var det bara rykten, eller så var det mer av vad Khronos utlovat.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

polters bild

Att kalla Windows Vista för "seriös plattform" var väl ändå att ta i? Smile

Marcuss bild

Är det? Jag tycker den fungerar som förväntat

pluns bild

Jo vem vet....Cool

Hursomhelst så är ju samarbetet mellan nVidias utvecklare och öppenkällkodsutvecklare obefintligt.

Någon gång så öppnar nVidia sina kretsar och kanske inte inte idag men om något år kanske.... eller konkar dom (mindre troligt)

.

Hur IDSoftware gör är också viktigt och de ska då också öppna en DXutveckling....så då är det stendött..

---------------

Theos song