Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

OSF2008: Living Linux in critical environments

Alexander Schanz från Deutsche Flugsicherung GmbH (DFS) som motsvarar svenska luftfartsverket, fast i Tyskland berättade om hur de gick över till SUSE Linux Enterprise för att hålla koll på flygplanen i luften.

1997 genomfördes 7 miljoner flygningar över Europa och man beräknar att år 2020 kommer 15,8 miljoner flygningar göras. Idag är det 9000 flygningar som sker per dag.

Målet för Air Traffic Control (ATC) system är 99.9% tillgänglighet, systemet får helt enkelt inte gå ned. Bakgrunden för DFS var att de hade alla UNIX-dialekter som någonsin funnits och ville standardisera på en plattform. Lifecyclen på de system som fanns låg på över 10 år. Systemen används för att beräkna flygruttsberäkningar och radardata. De hade inte tillgång till källkoden för de applikationer de använde.

Målet för DFS var att minska kostnaderna, DFS var den dyraste ATC-organisationen i Europa. De började bygga på x86-plattformen och SUSE Linux Enterprise. DFS utvecklar all programvara själv idag och de följer de standarder som finns (LSB och POSIX nämdes), alla applikationer som skrivs skall vara enkla att porta till andra plattformar. För att utveckla programvaran har DFS 120 utvecklare anställda, ett av de program som de utvecklat heter STANLY_MVPA och används för att styra om flygplan i militära zoner. STANLY_MVPA är släppt som open source.

Alexander berättade att de hade hittat tre buggar i sitt gamla system och kontaktade leverantören för att få dessa fixade. Leverantören ville ha 6 000 000 000 euro för att fixa det, DFS köpte all källkod för en tiondel av priset då det visade sig att leverantören inte hade något som helst intresse av deras gamla programvara.

DFS valde SUSE Linux Enterprise som plattform och all programvara de använder skall fungera på plattformen. Anledningarna till att de valde SUSE var: det är ett europeiskt företag ("även om de heter Novell"), de har support i samma tidszon och de använde SUSE redan. Över 1600 servrar inom DFS kör SUSE Linux idag. Deras egenutvecklade radarsystem, PHOENIX, används av alla flygledningstorn i Tyskland idag.

DFS resultat med open source är att de kommit fram till att Linux inte är gratis, men erbjuder frihet. De är inte låsta till leverantörens lifecycle. Det är enkelt att porta programvara till Linux och enkelt att byta ut hårdvaran. De har utmärkt support från utvecklare, community och tillverkaren. Buggar i programvara fixas in-house och de bygger upp en know-how in-house.

Linux är stabilt nog att köras för Air Traffic Control, alla flygplan som passerar tyskt luftrum registeras och dirigeras av linuxsystem!