Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Spotify värt 2.2 miljarder?

Jag såg en artikel på idg.se att Spotify värderas till 2.2 miljarder:

http://www.idg.se/2.1085/1.333563/succ%C3%A9bolaget-spotify-ar-vart-milj...

Jag är nog lite tveksam till det. De ska lanseras i USA nån gång senare i höst eller vinter. Problemet är bara att Rdio har hunnit före och kom igång redan den 3 augusti:

"Rdio erbjuder användarna strömning av musik till en fast månadskostnad. För 10 dollar per månad (cirka 70 kronor) får användaren tillgång till drygt sju miljoner låtar. Rdio finns även som klient för Windows, Mac, Android, Iphone, Ipad och Blackberry.

Rdio har avtal med de fyra största skivbolagen i USA som inkluderar Sony, EMI, Universal och Warner Group. Dessutom har tjänsten även avtal med mindre oberoende skivbolag såsom Ioda, Iris, Finetunes, Ingrooves och The Orchard"

 

Så jag tror de får det svårt. De blir ju inte ensamma. Sen går de dessutom fortfarande med förlust:

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article636814/Forlust-for-Spo...

Jag tror problemet är att om det har varit en gratistjänst är det svårt att få användare att betala senare. Rdio har gjort en ren betaltjänst från början utan nåt gratis alternativ.

 

Så det blir intressant att se hur det kommer att gå med Spotifys USA lansering.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Läste en intressant artikel/blogg angående detta. Personen där menade på att det är just Spotifys gratismodell som gett upphovet till att de lyckats. Personen menade att konsumenten inte nöjer sig med 3 dagars testversion, att Spotifys gratismodell ger konsumenten ett nytt sätt att leva och lyssna på musik som de vänjer sig vid och därför blir betalande och trogna kunder.

Jag tror det kan ligga något i det, men jag tror också det är därför som musikjättarna i USA är skeptiska till Spotify. De vill inte ge bort sin musik "gratis" helt enkelt.

Lyfangs bild

Hur bra betalar Rdio artisterna jämfört med Spotify?

Lady Gaga tjänar 1150 kronor på Spotify

Uggla ursinnig över Spotify och Sony Music

johnh3s bild

Jag vet inte vad de betalar. Men de hade inget problem med att få med Warner som Spotify har:

http://technytt.se/2010/06/warner-haller-tillbaka-spotify-i-usa/

Här är en recension av tjänsten i alla fall:

http://techcrunch.com/2010/06/17/rdio-rocks-review/

Tiden får väl utvisa hur det kommer att gå för Rdio och Spotify. Men oavsett känns siffran 2.2 miljarder överdriven för Spotify. Ska man sälja bolaget kan det ju möjligen vara en idé att pumpa upp värdet.

Ungefär som när Spray såldes till ett tyskt bolag dyrt. Sen sålde de tillbaka till Allers förlag för en billig penning:

http://www.resume.se/nyheter/2006/10/02/allers-koper-spray-for-150/index.xml

Ett tag värderades Spray till 3 miljarder..

Nu är det nästan värdelöst. Kort sagt med såna här bolag är det mycket "luft" siffror som snurrar runt.

I fallet Spray sålde ju grundarna bolaget tidigt och blev rika medan Lycos blev den stora förloraren.

Vem vet om Spotify kommer att göra nåt liknande? Hursomhelst så blir det intressant att följa utvecklingen.

johnh3s bild

I fallet Spray så gjorde nog Allers en riktig usel affär också. De trodde nog att det var så många medlemmar på communityt "Spray Date" och hoppades spinna vidare på det.

"Det Allers förlag köper är tjänster som mail, chat, bloggar och dating."

I själva verket så är medlemmar som inte har loggat in på åratal fortfarande kvar. Spray date är i praktiken heldött idag. Sensmoralen i det hela är att företag kanske ska hålla sig till det de kan och inte prova sånt här.

Jag såg att Allers har sålt i sin tur. Antagligen väldigt billigt eftersom prislappen är hemlig:

http://www.resume.se/nyheter/2009/08/26/ola-ahlvarsson-tar-over-sp/

FoHs bild

Nja, Spray Date är definitivt inte heldött. Det är en ganska populär sajt bland dejtingsajterna, just för att den är gratis. Sen går kanske folket vidare rätt snabbt också av samma anledning (om man betalar en hundring i månaden för ett medlemskap på en sajt är man nog mer benägen att stanna).

"På Spray Date finns det mycket folk och hög aktivitet. Och det är Spray Dates styrka. För trots att själva sajten inte är särskilt ny eller rolig finns det massor med folk här och det är lätt att ta kontakt."

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.151607/sa-traffar-du-ratt-pa-natet

Nu har artikeln förvisso två år på nacken...

valdermans bild

I lol'd. Spotify har, liksom alla andra Internetföretag, att plocka in riskkapital tills de blir uppköpta av Google. Ett företag som går med några få miljoner i vinst efter en gigantisk injektion från en riskkapitalist är avgjort inte värt två miljarder.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

johnh3s bild

De har infört så mycket begränsningar på Spray Date som gratismedlem. Endast 3 meddelanden om dagen och så vidare. Sprays storhetstid var för några år sedan. Då kunde man chatta och diskutera rätt obegränsat även som gratismedlem.

Jag skulle tro att folk i mer utsträckning är på sajter som Facebook och liknande numera.

FoHs bild

Tror få använder Facebook för dejting, eller rättare sagt är det nog rätt svårt att sålla. Begränsningarna är ännu större för gratismedlemmar på andra dejtingsidor än de är på Spray Date. Spray Date hör väl till de som faktiskt kan fungera även utan att man betalar (den är nog dessutom rätt prisvärd jämfört med somliga andra). Som artikeln säger:

"Men det funkar utmärkt att dejta här även utan betalning."

Edit: Att Spray Date sett bättre tider håller jag dock med om, men ryktet om dess död är kraftigt överdrivet, som det brukar heta Smile