Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur mångaär har N900 och är missnöjda ,med den?

Intye jag I love it.

 

Men det förvånar mig hur många gnällspikar där är på Maemoforumet. Det får mig att undra hur många av dem som är Linuxfreaks?

 

Jag menar okej den har inte senaste flash men vem F* bryr sig om en sån sak när det är en TRUE open source mobil med både QT+ och GTK API och Python eller whatever programspråk man gillar koda i Smile Gtk+ är förvisso officiellt skrotat i nexgen Linux mobil(Meego) men jag tvekar inte en sekund att köpa en nextgen linuxversion av Nokia eller motsvarande i framtiden.

Android växer visserligen så det knakar tack vare mediadrevet men det OS är i mitt tycke bara hypat. De må ha XXX apps men kvaliten på den kan ju diskuteras...

Hoppas nu inte nya VD gör ett grovt misstagoch bestämmer sig för att skrota Meegoprojektet till förmån för Winmobil eller liknande för då lär inte jag köpa fler mobiler från Nokia och i ren hat lär jag nog stampa sönder min N900 hemska tanke Shock

 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Jag är helt nöjd med min, dock är jag inte nöjd med Nokias beslut att överge telefonen (nej, det kommer inte att komma mer än enstaka buggfixar i framtiden och nej, ingen kommer att utveckla tredjepartsprogram för Maemo.) Förhoppningsvis kommer prylens öppna natur att ge oss en communityvariant av MeeGo att köra på den, vilket vore fullt tillräckligt bra för min del.

Det jag dock är mest missnöjd med är Nokias retarderade beslut att använda en Tre-butik som servicepartner i Göteborg. Jag råkade ge telefonen en smäll så att en av USB-portens datapins började glappa (jord- och strömpinnarna funkade fortfarande alldeles utmärkt) och lämnade därför in den på reparation. Jag blev lovad att reparationen skulle ta absolut max två veckor.

Detta var för tre veckor sedan. I går morse blev jag dock uppringd av en tjej från Tres kundservice, som informerade mig om att de inte kunde laga telefonen (hur man nu misslyckas med ett enkelt lödmoment jag kunnat göra själv, alt. byta ut hela kretskortet om det är för svårt/jobbigt/tidskrävande) och att de ville erbjuda mig en ny telefon. Dock blev hon väldigt fundersam på hur situationen skulle lösas när hon fick veta att jag ringer med Tele2, och bad att få återkomma när hon tagit reda på hur det skulle lösas.

Eftersom ingen ringt tillbaka än gick jag i eftermiddags till servicebutiken och efterfrågade en statusuppdatering. Där blev jag informerad om att "tjänsten egentligen bara är till för våra kunder (AKA folk som ringer med Tre,) men du får den ändå, kanske, trots att vi egentligen inte vill ge dig den och bara förlorar pengar på det" och att eftersom jag inte var kund hos Tre var det enda jag kunde göra att invänta att bli uppringd igen.

Nej Tre, att i egenskap av Nokias servicepartner utföra reparationer som kunden dessutom betalar själv för är ingenting som är förbehållet era abonnenter, lika lite som "tjänsten" att ersätta en telefon ni tappat bort/klantat till reparationen på. Ska man vara officiell servicepartner får man se till att vara uppgiften mogen; att vara helt oförberedd på kunder som ringer med annan operatör är inte acceptabelt.

Jag har aldrig tidigare, inte ens när jag var tvungen att handskas med Apple, upplevt så jävla dålig support. Om inte Tre får tummen ur röven och plockar fram en ny N900, alt. min gamla i samma skick som jag gav den till dem så jag kan chansa på att Nokias enda andra servicepartner mellan Stockholm och Malmö gör ett bättre jobb, svär jag på att jag aldrig mer kommer att ha någonting att göra med vare sig Tre eller Nokia.

 

PS. oavsett vad som händer är jag inte särskilt pigg på en next-gen från Nokia, främst pga. envisa rykten om avsaknad av fysiskt tangentbord, och kapacitiv pekskärm (= överhypad multitouchskit, kan inte användas med stylus.)

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

leochingkwakes bild

Tre är inget roligt bolag att ha med att göra. Vad det än gäller...

valdermans bild

Det kan man lugnt säga; jag förbannar min lathet som ledde mig till att gå till Tres efterblivna "service"-butik eftersom den låg närmast istället för att leta upp Nokias andra, oberoende, servicepartner.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

leochingkwakes bild

En släkting till mig är kund sen flera år och fick massor av problem när hennes "dongle" gick sönder. Och jag var på väg att bli kund då dom hade en telefon som jag var nyfiken på och som dom hade ensamrätt på. Men det var så mycket strul både med deras hemsida och deras kundtjänst via telefon att jag la ner dom planerna... Så dom tar varken hand om existerande kunder, potentiella kunder eller ickekunder.

mikehers bild

Ser inte överge Maemo5 som ett problem alls. Det går från en dist till en annan och diffen mellan Meeego vs Maemo kommer vara mycket liten även om folk tycks tro att Meego är något helt nytt :-S

Vi har redan redan senaste QT på N900 och development versionen finns redan i extras-devel. Alltså vad är det vi kommer sakna? Inte mycket.

Så vad är problemet`egentlkigen? Om du menar övrig HW så måste man ju inse att de inte kommer ge support med nya extra features oavsett OS.

Många gnäller ju på tt exempelvis Android 2.2 inte kommer till Magic knappast konstigt det heller. Thats how bussines work. Skulle de vara bakåtkompatibla skulle mobilen förmodligfen kostra det tredublla.

 

Ang USB och TRE. Det ä'r inget snack om saken du ska ha mobilen lagad eller utbytt!! Låter nämligen som det där USB problemet som vissa haft (check maemo forum)

Vissar supportföretag har nada koll och TRE ska bara hålla käften är det nu så att de har serviceavtal sår är det deras anvar o0avsett vilket abb du använder!

I annat fall skicka till annan autoriserad serviceverkstad.

 

valdermans bild

Problemet är helt enkelt att program inte utvecklas och testas för Maemo. Att Maemo också har "QT" innebär på intet vis binärkompatibilitet, men som sagt, troligtvis kommer vi alla att köra community-MeeGo i framtiden, så det är inte precis världens ände.

Jag hade faktiskt ingen aning om att USB-grejen var ett känt problem, utan förutsatte att det var mitt eget fel (iom. att jag nyligen lyckats tappa den i backen.) Jag får se om jag får en ny telefon; i annat fall får jag väl helt enkelt kräva tillbaka telefonen, kontakta Sverker, och hoppas på att Nokias andra servicepartner är seriösare; är de inte det har jag rökt. Sad

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

valdermans bild

Uppföljning på berättelsen om mitt supporthelvete; jag har idag via DHL mottagit en helt ny N900, komplett med tillbehör och allt. Utan faktura, utan att någon ens nämnt någonting om om/hur/var/när/hur mycket beträffande betalning, ens av den avtalade serviceavgiften, när jag tidigare under dagen var inne och frågade om saken i servicebutiken.

Antingen är detta för bra för att vara sant (botgöring för tafflig hantering och lång väntetid? någon som bestämt sig för att mitt fall trots allt täcks av garantin trots att jag inte frågat om det? har de tabbat sig ännu mer och glömt bort att de vill ha betalt?) eller så sitter Tre och lurpassar med en dödsfaktura från helvetet, troligtvis på betydligt mer än det överrenskomna priset för reparationen, som de kommer att drämma till mig med just när min ekonomi är som skrangligast.

Jag gissar på #2.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

leochingkwakes bild

Finns en  möjlighet att det blir #1.

Jag beställde ju en telefon från tre men avbeställde den pga allt strul. Mobilen skickades endå och jag hämtade aldrig ut den. Igår fick jag ett brev där det stod att dom accepterat returen och annulerat ordern. Allt känns skumt men det slutade ju ok i alla fall.

mikehers bild

Jag tror nog det löser sig troligen har Nokia bestämt sig för att inte strida mot dem som haft strul med USB då de verkar ha haft problem med just USB kontaktet på N900. Kort sagt det är en designmiss utan dess like. Snålhet bedrar visheten och Nokia är troligen de som förlorat mest på att de slarvade där pga massa returer.

Visserligen är det folk på Maemo forumet som säger att de inte fått den utbytt men på senare tid verkar det ha förändrats.

Däremot verkar det vara så att vissa ÅF inte fått denna info och klandrar kunden för att vara "oförsiktig" osv.

Men skulle du trotrs allt få en faktura så tveka INTE ta strid! Möjligt du var oförsiktig, vad vet jag, men i detta fallet är det ska du inte betala ett smack!

Ta det coolt med nya N900:an (eller snarare USBkontakten). E själv livrädd jag ska paja den :-/

 

Vad gäller TRE HATAR jag det företagen, köpte min HTC Magic där och det tog väl typ tre månader innan de fick arslet ur vagnen skicka första faktura trots jkag ringhde påminde dem otal gånger och gjorde klart att jag INTE tänkte  använda SIMkortet utan ville bara ha telefonen. 

Men samtidigt får jag ju skylla mig själv som inte vänta till den började säljas utan nån förbannad operatörslåsning eller ännu bättre väntat till N900 släpptes som helt klart är bättre än Android IMHO.

Lyfangs bild

valdermans bild

Än så länge har det i vart fall inte kommit någon faktura, så det börjar nästan se ut som att de gett mig en gratistelefon. Dock skulle jag snarare tro att det beror på att Tre är inkompetenta och inte har koll på vad de själva gör än på någon sorts välvilja.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん