Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

E-leg och Nordea, en never-ending story?

Jag skrev ju för en tid sedan om att jag äntligen lyckats få e-legetimation på kort att fungera på Nordea i Mitt Linux Mint-system.

Detta fungerar väl fortfarande, vad Linuxmaskinen beträffar i varje fall.

Det STORA problemet har visat sig vara själva Nordea!

Fruktansvärt lååånga svarstider.  Ibland står datorn och tuggar så länge att man sparkas ut från inloggnings-sessionen!!  Det går m.a.o inte att logga in alls med e-leg vid dessa tillfällen.  Det här sker ofta och speciellt vid slutet på månaden då allla skall betala sina räkningar.

Man blir ganska trött på att se texten "Väntar på internetbanken.privat.e-leg.nordea.se" i nederkanten på Firefox och en snurrande pil uppe i fliken, när det inte händer något mer.

OM man händelsevis skulle lyckas med inloggningen så upptäcker man att varje åtgärd eller vy-byte på bankens webbsida har ca 2minuters responstid!!!

Problemen med Nordeas internetbank har pågått mycket länge  vid det här laget (månad efter månad) och man tycks vara helt oförmögen att vidta några åtgärder som förbättrar situationen.

Nordeas flinande danske chef håvar in miljoner i lön och bonusar och erhåller lyxvåning i Stockholm värd 19 miljoner av banken, men han klarar inte av att skapa en fungerande internetbank för sina kunder. 

Jag utser härmed Nordea till den SÄMSTA internet-banken av alla sveriges banker.   FYYYYYYY!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Nuuu, efter att nästan ha fått hjärnblödning av allt väntande. (Dels på inloggningen, dels på telefonkön till nordeas internet-support)

Killen som först svarade hade aldrig hört talas om att det skulle vara några problem med Nordeas internetbank...??

Han kopplade mig dock vidare till supporten.

Jag fick tala med en trevlig tjej som sa "Problemet uppstår bara för att du kör firefox"    (Man SKALL tydligen köra Internet Explorer!??)

Ett tips fick jag i alla fall:

Redigera -> Inställningar -> Avancerat:

Avmarkera "TSL 1.0"

Det verkar som att det går mycket snabbare nu..   Smile

Nu skall jag utvärdera under en lite längre testperiod.  Smile

 

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

 

FoHs bild

Med tanke på att IE bara har halva marknaden numera så är det ju ynligt av dom att inte ha bättre stöd för andra webbläsare. Och varför har dom inte sådana där tips mer publikt?

fredentofts bild

Verkar som Finansinspektionen har bättre koll än Nordeas egen support =)
http://www.idg.se/2.1085/1.441914/finansinspektionen-kraver-svar-fran-nordea

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

Ja det är bra att FI tar Nordea i örat.  Frågan är om det resulterar i någon förändring...

Jag har nu flyttat mina stackars sparpengar till Volvobanken istället, där får man nämligen hygglig ränta på sina pengar.  (De har väl ingen girig, flinande, dansk chef som behöver över-gödas antar jag?)

Nu väntar jag på det nya "öppen-standard o. plattforms-oberoende e-legget" som tyvärr blev uppskjutet till 2013 enligt vad jag hört.  Är det någon som har lite färsk information om detta?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

 

mr007xs bild

Tror inte ett dugg på att det skulle ha med Firefox att göra. Jag har haft problem med Opera, Nordeas Android APP och med Chrome. Med Nordeas Android App så kunde jag vara glad om jag blev inloggad på i alla fall ett av tio försök. Samma strul med m.nordea.se. Vanliga Nordea fungerar hyfsat men det tenderar att vara nåt strul varje vecka med Nordea överlag.

tux-svens bild

Nu kan jag inte logga in på Nordea igen!  Jippiiii.

Jag går till inloggningssidan och väljer inloggning med e-leg.

Följer instruktionen och det kommer upp en ruta som anmodar mig slå min  PIN-kod och trycka "Login".

Först kommer detta svaret upp:

Ett tekniskt fel uppstod vid inloggning. Vänligen försök igen.

Efter ett antal försök med omstart av FF och samma resultat startar som om min maskin som om den vore en Windowsmaskin  Wink

När maskingen startat upp och jag har loggat på gör jag ett nytt inloggningsförsök mot banken varvid jag först startar upp Bank-ID och därefter ett rent FF.

Allt ser likadant ut som tidigare, men ett undantag, jag kom plötsligt in på banken igen!

Vad är det som kinkar egentligen? Felutskrifen från tidigare försök gav knappast någon vägledning.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!