Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

mail-server som sparar alla mail som filer

Jag vill sätta upp en mail-server som sparar alla mail som filer. Jag har aldrig jobbat med mailservrar förut, så jag behöver lite råd.

Bakgrund

Jag håller på att zon-indela ett befintligt nätverk med en bandvägg mellan. Brandväggen tillåter enbart filöverföringar från den säkra zonen (zon 1) till den mindre säkra zonen (zon 2). Problemet är att servrar i den zon 1 skickar statusrapporter via mail till en SMTP-server som står i zon 2. Jag vill därför sätta upp en SMTP-server i zon 1 som gör om mailen till filer, skicka över dessa till en server i zon 2 där de sedan skickas som mail till mottagaren.

Jag har Red Hat Enterprise Linux Server release 5.1

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

En möjlighet (om det är brandväggen bara filtrerar portbaserat) är att ställa in smtp-servern i zon2 att lyssna på port 21 och ställa in smtp-servern i zon1 att relaya alla mail via mailserver.zon2 på port 21.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

magols bild

Det kanske hade varit en möjlighet om det nu bara var en enkel brandväg. Men, det är egentligen inte en brandvägg (använder bara det namnet för att det är lättare att förklara). Egentligen är det en specialprodukt för ca. 200.000 kr. Den använder ett eget protokoll för att överföra filer säkert genom denna bariär. Det går att köpa till möjlighet att överföra mail också, men då kostar det ytterligare 90.000 kr för att få den programvaran.

De använde tidigare en vanlig brandvägg, men det finns alltid en teoretisk risk att det finns någon okänd väg att överlista programvaran. Denna produkt tar bort alla dessa risker då den fysiskt enbart tillåter trafik åt ett håll (en nätverksdiod). Men man blir också lite mer låst.