Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nybörjarfrågor angående alla Linux dist

Hejsan. Jag är nybörjare och vill gärna veta mer om alla Linux dist..

Jag har en äldre bror som har använt Gentoo i många år, vilket jag tycker är väldigt bra dist. Nu undrar jag dock vilken dist ni tycker är bäst osv. Vad är bättre med Linux och sämre med Wintendo? Är det sant att man inte kan få virus i Linux? Vilken Linux dist är bäst om man spelar mycket spel och vilken är då lättast att installera? Berätta lite om vilken dist ni tycker är bäst, varför osv. Jag behöver tips och jag behöver lära mig mera. Jag vill så småningom börja använda Linux på min snart nya dator och på den stod det att det tydligen är Ubuntu installerat, är ubuntu bra?

Tackar för eran uppmärksamhet.

Mvh Stefan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jentins bild

Det redan mycket information i forum om dessa ämne. Sök i google enligt nedan kriterie så får du många svar,

• spel site:linuxportalen.se
  • dist site:linuxportalen.se

Kanske lättare än att sätta igång ännu ett min dist e bättre än din Wink

-------------------------------------

Linux e skitkul

anderssons bild

Okej. Får väl tacka för svaret då trots allt. Smile

anderssons bild

Har nu läst lite och bestämt mig för att välja antingen openSuSE eller Ubuntu Smile

jentins bild

Låter som ett smart val , nu skall du välja KDE eller Gnome Smile

-------------------------------------

Linux e skitkul

polters bild

Ubuntu är bra. Du kommer få mycket hjälp om du använder Ubuntu, då de har den i särklass största basen av dokumentation. OpenSUSE är väl helt ok, men jag tror inte att deras användarskara är lika stor, eller aktiv på forum, vilket kan göra det svårare att hitta svar.

Om Ubuntu kommer installerat på datorn så är det nog en bra idé att låta det vara kvar ett tag, till du hittar runt i filsystemet osv. Sen kan du ju prova något annat om du känner för det.

Angående virus: Nja, det har funnits virus i Linux, men det finns flera saker som gör att det är nästintill omöjligt att få virus på sin Linux-dator. Bl.a. är man nästan aldrig inloggad som administratör, eller som det heter på Linux-språk "root". Som vanlig användare har du inte rätt att administrera systemet, och när du försöker göra detta så ber den om administratörens lösenord. Sen är säkert det faktum att det finns över 200 Linux-distributioner en sådan sak som kan göra det svårt att sprida ett virus hur som helst, då det alltid finns några saker som skiljer distarna åt. Det kan t.ex. vara versionsnummer på olika paket osv. Paket är vad vi kalllar installerbara filer. I Ubuntu har man .deb-paket (efter moderdistributionen Debian), och i OpenSUSE och en massa andra har man rpm (red hat package manager, om jag inte minns fel).

Angående spel: Spel kan vara klurigt, men det finns några alternativ. Vissa speltillverkare är inte dumma och släpper spelet även för Linux. Utöver det så kan du använda Wine, som är ett försök att replikera olika delar av Windows för att kunna köra Win32-applikationer. Många spel fungerar, men många fungerar inte. Spel som The Sims 2 m.fl. fungerar inte, eftersom... ja.. skyll på EA. Vilken distribution man ska använda till spel? Jadu.. Vilken modern distribution som helst bör funka kanon. Det gör nog ingen skillnad alls.

Jag säger: "Kör på Ubuntu".. Speciellt med tanke på att det redan är installerat och klart när du får datorn.