Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

upgrade av PCLinux2007 ger problem

Har bl.a. Linuxversionen PCLinux2007. Körde i terminalen apt-get upgrade och mängder av filer laddades ner. Läste även av boot/grub/menu.lst innan jag startade om. När jag kört reboot stannade processen av och gav denna text:

PCLinuxOS release 2007(PcLinuxOS) for i587

Kernel 2.6.18.8.tex5 on an i686 / tty 1

därefter fick jag upp mitt namn och login:

Jag skrev root och körde in mitt root-lösenord

men, vilket kommando skall jag köra sedan? startx var förstås inte bra.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lasps bild

Är det fel version ? i587! i uppdateringarna. Kan du backa.

amadeuss bild

Hur ska man backa?

FoHs bild

Jag är väldigt dålig på situationer som har med den här att göra, men personligen hade jag testat att dra igång gdm eller kdm (kdm i ditt fall). I fallet med gdm skulle man köra "sudo /etc/init.d/gdm start", är väl samma fast med kdm istället. Vet ej om det hjälper.

Problemet är väl hursom helst att det är fel "runlevel" som gör att den inte startar i X-läge, eller så är det helt enkelt något galet med X. Osäker på hur man fixar sådant.

amadeuss bild

Jag prövade ditt recept men tyvärr..

FoHs bild

Testa kristians "recept" nedan också Smile Annars är det ju möjligt att det blivit något galet med runlevels, men det vet nog kristian hur man fixar också.

Kristians bild

X är överskattat, du kan ju logga in Wink Hehe, nä givetvis ska vi få ordning på detta.  En första fråga - kör du nvidia-kort? I så fall är en temporär lösning att byta till deras fria 2D-drivrutin så länge

Logga in som root. Kör sedan

sed   -i   s/nvidia/nv/g   /etc/X11/xorg.conf

reboot

Egentligen behöver man inte starta om men det är enklaste lösningen

---------------------------------------

FoHs bild

Hamnar man vid en vanlig textbaserad inloggning om X-servern inte går igång vid något fel? Jag kommer inte ihåg riktigt, numera så får jag upp felsäkert grafikläge i Ubuntu.

Kristians bild

Jo det brukade ju vara så i "gamla dagar". Först två tre felloggar ifrån X och sen ut till en tty-inloggning. Numera ska (eller det är tanken i alla fall) de mest moderna skrivbordsdistarna starta upp någon form av felsäkert läge ifall X inte kunnat starta i normalt läge. PcLinuxOS har fått mycket bra omdömmen vad jag läst så det är konstigt att den inte hanterar en sådan situation

FoHs bild

Ja. Men det kanske gör det normalt sett? Kanske blev något extra tokigt nu när det var en uppgradering.

amadeuss bild

Det är en HPPavillion s7310n Slimline, Har Intel 810 and later (alltså inte nvidia, om jag fattat hårdvaruspecen rätt. Är dina kommandon tänkta med enter emellan, eller ska man köra hela texten i terminalen? Utgick från att det var enter mellan mellanrummet mellan /g och /etc/   liksom efter .conf

Kristians bild

Det ska vara (minst ett) mellanslag mellan varje ord och nyrad mellan varje rad. Jag lade in flera mellanslag för att göra det mer läsbart och svårare att misstolka Wink

Hm, har du inget nvidia/ati-kort så beror felet nog inte på en krånglande binär drivrutin. Då hjälper inte min lösning.

Hann du se något av felet innan du hamnar i en terminal?

amadeuss bild

startx ger

dispatch error!_glapi_add_dispatch failed to add glxxx   där xxx motsvarar olika text på en mängd rader. Därefter

no input driver matching 'kbd'  no input driver matching 'mouse'

no core keyboard

fatal server error

failed to initialize core devices

XI0:fatal I0 error 104 (connection reset by peer) on Xserver ":0.0"

Kristians bild

Gör en backup av xorg.conf, som root

cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

Omkonfigurera sedan X genom

dpkg-reconfigure xserver-xorg

Välj "Simple" guide så försöker Xorg gissa så mycket som möjligt själv

starta om datorn

reboot

amadeuss bild

Jag prövade att ställa mig rätt i mappsystemet men fick svaret på kommandot

dpkg-reconfigure xserver - xorg att kommandot inte fanns. Ändrade tilll dpkg -reconfigure xserver-xorg  utan resultat

FoHs bild

Ett tips är att använda tab-tangenten när du skriver kommandon. Då behöver du bara skriva några bokstäver och trycka tab så fyller terminalen på med kommandot så långt det kan avgöra vad du vill skriva. Några exempel:

Skriver du dp och trycker tab händer ingenting, trycker du tab en gång till så får du upp en lång lista på kommandon som börjar på dp (den vet alltså inte vilket av dessa du vill använda därför skriver den inte ut något).

Skriver du däremot dpkg-r och trycker tab så kommer den fylla i resten av kommandot.

Det här fungerar också med andra saker, som paketnamn. Åtminstone gör det det i Ubuntu, tror att det är likadant i PCLinuxOS.

Hur som helst, nu till det viktiga! Du har i båda dina försök angett ett mellanrum för mycket. Du ska skriva dpkg-reconfigure xserver-xorg utan några mellanslag före och efter strecken, bara ett mellanslag mellan de två. Det första är kommandot dpkg-reconfigure och det andra är vilket paket den ska "omkonfigurera". Testa en gång till Tongue

amadeuss bild

Det verkar som om kommandot dpkg inte finns i PCLinuxOS. Däremot finns det ju i Ubuntu.

Kristians bild

Ah, jag fick för mig att PCLinuxOS var baserad på debian. Jag vet inte hur många som kör PCLinuxOS här, även om det finns en och  annan så verkar de för upptagna för att svara. De flesta verkar använda Ubuntu/openSUSE så det är nog de distar du kan få mest hjälp med. Kolla på något PCLinuxOS-specifikt forum eller på deras hemsidan wiki och se om det finns något liknande verktyg för att återställa en Xorg-konfiguration. Annars kanske det är bättre att du ominstallerar med en dist som fler kör på de forum du läser.

FoHs bild

Tycker det vore tråkigt om han behövde byta dist. PCLinuxOS verkar vara lite halvt Debian-baserat, eller vad man ska säga, eftersom det har apt och Synaptic. Hur som helst hittade jag denna väääääldigt korta guide på deras Wiki:

http://docs.pclinuxos.com/wiki/HowToRepairXorg2

Med andra ord bör du kunna logga in som root och skriva video. Testa får du se!

amadeuss bild

Tack för tipset. Jag har prövat men fick meddelande

can't load usr/lib/libdrakX.....

compilation failed in require at

/usr/lib/libDrakX/c.pm line 5

compilation failde in require at

/usr/sbin/video line 22

extons bild

Jag vill bara påtala att PCLinuxOS 2008 i princip är PCLinuxOS 2007 efter (en lyckosam) körning av kommandot apt-get upgrade. Det nyssnämnda framgår om man tittar i /etc/apt/sources.list i PCLinuxOS 2008. PCLinuxOS 2007/PCLinuxOS 2008 bygger på Mandriva 2007 (plus vissa inslag av KNOPPIX). Den som vill köra Mandriva One Spring 2008 på svenska kan hämta hem EXTON-MAN Maxi 2008 LiveDVD.

Om man kör kommandot apt-get upgrade och får felmeddelanden/fel, som inte åtgärdas innan omstart av datorn, brukar det vara "kört" (i vilket debiansystem som helst). D v s en ominstallation är oftast det enda praktiska alternativet.

LINUX.EXTON.NET

amadeuss bild

Det gick tyvärr inte, men tack för sidan. Där finns också ett howtorepairXorg som går ut på att köra

cd to /etc/X11/ sedan deleta xorg.conf

därefter type pcc (vad nu det betyder) to have a text version of drakconf

FoHs bild

Jag tror nog du får göra som Exton föreslår, dvs göra en helt ny installation. Allt som vi tipsat om hittills är ju med förutsättningen att du har ett fungerande system, men en felaktig konfigurationsfil för den grafiska miljön som gör att den inte startar. Men jag börjar allt mer tro att du har allvarliga fel på hela miljön, precis som Exton antyder. Gör en ominstallation Smile

amadeuss bild

Just så - en får bita i det sura äpplet. Hade tänkt mig att kopiera över home-katalogen från en annan linuxdist men home-katalogen i PCLin är låst. (De flesta dokumenten är dock säkrade på annat håll.) Jag alltså kan nå den inifrån pclin från root, med home och ls, och alla filer Tyvärr har jag glömt hur man monterar usb-disk. och om cp-kommando kan tänkas funka. förutsättningen är förstås att USB-disken monteras rätt och där är jag inte än.

FoHs bild

Det bör du klara med lite hjälp från oss. Vad är det för filsystem på din externa hårddisk? Om det är NTFS behöver du kontrollera om du har ntfs-3g installerat på PCLin. Du kan ju bara logga in med root och skriva det kommandot och se om du har det.
Att montera en USB-disk ska inte vara krångligare än att montera en vanlig intern. Om du inte har fler interna hårddiskar så torde din externa disk få beteckningen /dev/sdb och har du bara en partition på den så är det /dev/sdb1 som du ska montera. Det du behöver göra är att skapa en katalog i förslagsvis /mnt och sedan montera disken i den katalogen med ntfs-3g:
mkdir /mnt/externa<br />ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/externa

Är det FAT32-filsystem på den så bör det vara samma procedur fast med mount-kommandot istället för ntfs-3g. Jag tror inte man behöver ange filsystemets typ med mount.

När du monterat skapar du förslagsvis en ny katalog på disken och sedan kopierar hela din home-katalog dit:
mkdir /mnt/externa/minbackup<br />cp -r /home/dittanvändarnamn /mnt/externa/minbackup

Det är nog ganska sannolikt att du kommer få några felmeddelanden om symboliska länkar när du kopierar, åtminstone om det är en FAT32-disk. FAT32 stödjer nämligen inte symboliska länkar och därför kan den inte kopiera dessa, men det är inte så viktigt.

Uppdatering:
Glömde säga det här med hårddiskbeteckningar. Har du en laptop så heter sannolikt alla diskar något med sd. Normalt sett har man bara en hårddisk i en laptop, alltså heter den sda, och din externa kommer heta sdb. Har du däremot en stationär dator så kan du ha flera hårddiskar i den, av både IDE-typ och SATA-typ. IDE-hårddiskar får beteckningar som börjar på hd. Har du bara IDE-diskar i din stationära dator bör den externa få beteckningen sda istället. Har du blandat SATA- och IDE-diskar räknar du antalet interna SATA-diskar och sedan lägger du på nästa bokstav i ordningen när du monterar din externa.

För att ta ett överdrivet exempel, har du 5 IDE-diskar och 3 SATA-diskar i datorn:
IDE-diskar 1-5: hda, hdb, hdc, hdd, hde
SATA-diskar: sda, sdb, sdc
Den externa får beteckning: sdd

Jag tror det är så det fungerar Tongue

amadeuss bild

Tack för hjälpen med monteringen. Det funkade. Nu ska jag bara välja mellan OpenSuse och PCLinux. Har PCL på en annan dator. Erfarenheter av OpenSuse? Det är 10.2 jag har på skiva.

hoths bild

Ladda ner och installera 11.0 istället. Det är STOR skillnad, mycket stor faktisk.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Håller med hoth här, även om jag inte har någon personlig erfarenhet av openSUSE. Utvecklingen i Linux-världen går tämligen snabbt, så hårdvarustödet från en kärnversion till en annan kan vara kraftigt förbättrat.

extons bild

Ja, amadeus kan förslagsvis hämta EXTON-OpSuS 11.0 Maxi LiveDVD eller EXTON-OpSuS 11.0 KDE4 LiveDVD så får han bl a nya KDE 4.1 på svenska installerat och klart. Dessutom extra programkällor/repositories så att många "nödvändiga" program (som saknas i de ordinarie programkällorna) kan installeras och uppdateras.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

amadeus!

När du körde kommandot apt-get upgrade ("farligt" kommando) gick förmodligen (något stort) riktigt snett. Jag är rädd för att du behöver göra en ominstallation. Hämta PCLinuxOS 2008 i original HÄR. Eller PCLinuxOS-EXTON 2008 på svenska HÄR.

F ö: Mest sannolikt är att dina problem beror på att kerneln "uppgraderats" från 2.6.18 till 2.6.22-10. Om du kan logga in så kan du kontrollera vilken kernel som körs med kommandot uname -r.

LINUX.EXTON.NET

amadeuss bild

Jag körde uname -r och fick svaret 2.6.18.8.tex5

vilket verkar vara en knepig kernel. Har aldrig sett något sluta på tex5

men, men, en lär sig

extons bild

En kernel kan kallas för vad som helst. T. ex. amadeus. Texstar (Bill Reynolds) är mannen bakom PCLinuxOS.

LINUX.EXTON.NET

amadeuss bild

det verkar då inte vara den kernel du befarade, om det nu kan vara till någon tröst. Tänkte öppna en annan Linuxv ersion och ladda över home-katalogen från PCLinux-partitionen, innan jag gör någon ominstallation. Tidigare har jag fått problem med Edubuntu/Ubuntu-partitionen när jag installerat en ny linuxversion på en ny partition, om den nya då tagit hand om grub/menu.lst.  Ubuntus UUID har spökat då och inte blivit igenkänd. Ominstallation - blir det liktydigt med nyinstallation med ny partionering och sådant? Eller kan man klara sig med ominstallation och få något behållet av den gamla? Så har Fedora funkat när man stoppat in en ny DVD med yngre Fedora-version - en uppgradering i praktiken.

extons bild

Du installerar den nya versionen på samma partition/partitioner som den gamla. Enklast så. (Låt installationsprogrammet formatera partitionerna).

LINUX.EXTON.NET

amadeuss bild

Må jag vara övertydlig: Ubuntu skall fortsätta att "vara förstaversion" alltså med grub/menu.lst Annars får jag problem med Ubuntus UUID. Ominstallationen av PCLinuxOS ger förstås en ny kernel på den partition som redan finns och skrivs över vid ominstall. PCLin får alltså inte ta över grub/menu.lst (fast jag måste förstås få tillgång till vad som skall stå i grub/menu.lst om PCLin.

Jag har aldrig förstått (men frågat här och var på nätet) varför Ubuntu beter sig så konstigt om andra Linuxversioner installeras efter Ubuntu-versionen. Sista biten får jag trycka control+D för att komma vidare, och som sagt, det vill jag undvika med ominstallationen av PCLin

extons bild

Du behöver givetvis inte installera Grub i PCLinuxOS. Eller rättare: Du behöver inte installera Grub i MBR i samband med installationen av PCLinuxOS. Redigera bara din befintliga /boot/grub/menu.lst (så att PCLinuxOS kan startas efter installationen). Läs gärna min handledning Multiboot med Grub. F ö: Du kan ha vilket linuxsystem som helst som "förstaversion" och samtidigt ha 2-3 (eller flera) ubuntuversioner installerade på datorn.

Ett sätt att få reda på vilka "startdata" (för PCLinuxOS) som ska skrivas in i din befintliga menu.lst är att installera Grub på "rotpartitionen". D v s den partition du sätter till / under installationen av PCLinuxOS.

LINUX.EXTON.NET

multi8s bild

Kör en apt-get update sen en apt-get upgrade.

alltid update först för å synka alla listor å sen upgrade för att gör en full uppdatering Smile

//MVH thomas

Kristians bild

Använd hellre aptitude vid "upgrade"-kommandon. Aptitude är väldigt bra på att lösa eventuella paketkonflikter och kan ge flera förslag på lösningar i komplicerade fall

multi8s bild

Glömde en sak där. titta så du inte få vissa paket som hålls tillbaka. det står där före innan du svarar Y på att installera.

om du får det så får du ta till apt-get install -f på dom paketen.