Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Distribution för seriöst skolarbete?

Jag har nyligen köpt mig en HP 530 laptop (se min blogg för detaljer kring köpet). Anledningen till köpet är enkel: Jag ska börja plugga på Lernia i Malmö. Applikationsutveckling 100 poäng är det som gäller. En del av koden ska skrivas i C# i .NET miljö, vilket jag kommer nyttja Virtualbox till. 

Nu till saken. Jag söker en distribution som kan fungera som en stabil bas till detta arbete. Allt eftersom jag blir bekväm med .NET, Java, C, och C++ (som är de språk jag kommer lära mig i första hand), så vill jag givetvis också utveckla för Linux, så vad jag söker är en bra utvecklingsplattform.

För tillfället ligger det Fedora 9 på laptopen, men i sanningens namn så passar inte Fedora som den stabila bas jag söker. CentOS är ett alternativ, men en sak som drar ner betyget för Fedora/CentOS är att det är rätt krångligt att installera SUN's Java. CentOS är dock en näst intill exakt kopia av Red Hat, som är en erkänt funktionell plattform för företag.

SUSE kanske är en vettig lösning, men i ärlighetens namn inte en åtråvärd, helt enkelt eftersom jag inte har mycket annat än dåliga erfarenheter av SUSE (inget illa menat mot alla SUSE-användare).

Debian känns lite för... ja, vad ska man säga? Det är svårt att förutse hur och när en Debian version släpps, och jag vill inte sitta i skiten med en massa jättegamla paket. Ubuntu är inte ens att tänka på, för att Hardy, ja.. Hardy var en örfil i binärformat.

Så, inget av det ovanstående är hugget i sten, säg till mig om jag har fel, och varför någon av dessa, eller någon annan distribution, är lösningen för mig.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

De allra flesta program för utveckling som du behöver finns för de allra flesta distar, så välj den du trivs bäst med

---------------------------------------

polters bild

Jo, men det kan ju kanske finnas vissa upplägg i specifica distributioner som gör saker enklare. Vad vet jag liksom! Jag har ju inte börjat än! Smile

Lasps bild

Vad kommer dina kamrater att ha?en säker start är ju att kunna hjälpas åt!

polters bild

Troligen Windows XP, vilket jag kommer att köra i Virtualbox i den utsträckning jag behöver. Det är inte aktuellt att ha Windows som primärt OS på denna maskin.

mikaeljs bild

Inget MonoDevelop? Det går var jag läst bra att koda i MonoDevelop utan att missa nåt direkt för Windowskodning. Det ända du missar är upplägget i Visual Studio (menyer etc).

Finns en bra bok som jag köpte billigt som jag kan rekommendera. Köpte den billigt på bokus.com och den heter Practical Mono från Apress och skriven av Mark Mamone. ISBN: 1-59059-548-3

Hittills så har jag inte saknat nåt sen jag gick från Winmiljö med Visual C# Express till Linux och MonoDevelop. Stetic finns också till att skapa den grafiska delen. Stetic är både fristående och inbakad i MonoDevelop. Man kan alltså bygga direkt från MonoDevelop eller om man nu vill starta bara stetic om man vill fokusera på guibyggande Smile

~~~ *nixBloggen - http://nixblogg.blogg.se ~~~
/////// #EeePC_Sverige @ irc.freenode.net \\\\\\\

~~~ Have a goodyear - http://www.youtube.com/watch?v=tO2wb-LarfU ~~~

janneks bild

I uppsala (universitetet bla) kör/gjorde dom mycket utveckling i Mandriva

en van mandriva användare kan lätt rigga upp så det funkar bra, konfa  repositorina etc . det finns enormt mycke utvecklingsverktyg. 2008.1 med kde 3.5.9 funkar bra

andra distron är också bra som sagt. men du hade ju provat så...

l

jonasbjorks bild

Hörru du polter! SUSE fungerar visst att använda seriöst. Kika på SUSE Linux Enterprise Desktop 10 och SLES SDK . Din maskin är dessutom Yes! Certified vilket innebär att den är testad och fungerar med SLED10. Och skall du koda C# i .NET miljö verkar det väl smartast att använda SUSE ? Tänk på att du vill ha en professionell miljö, i en sådan är det inte bleeding edge som gäller. Till slut är det ändå ditt val vad du väljer.

--
Vi har ingenting att förlora och jag vet att det lönar sig att kämpa. Ingenting har vi att förlora och jag vet att det lönar sig att vänta. (Mange Schmidt)

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

polters bild

Jag tror inte jag skrev att SUSE inte går att använda seriöst. Jag har haft stora problem med OpenSUSE några gånger, och det gör mig lite tveksam till att använda det igen. Jag ska överväga SLED, men det där med att man ska prenumerera för att få uppdateringar verkar lite skumt tycker jag. Förstår inte riktigt hur det funkar.

Varför skulle det vara smartare att köra SLED om man ska koda .NET?

fnurrs bild

Därför att Mono utvecklas av Novell och det finns repositories för att installera senaste versionen, iallafall till opensuse men det finns säkert till SLED med.

/Fnurr

polters bild

Jag vill för övrigt påpeka att det inte har med någon ovilja att betala för sig att göra, utan snarare att jag inte riktigt känner att den modellen kommer funka i mitt ganska fattiga studentliv.

fsns bild

Jag kan inte se att någon "skrivbords"dist skulle vara sämre än någon annan för detta. Nuförtiden är skillnaderna mest vilken färg som skrivbordstemat har. Blått för Fedora, grönt för SuSE och brunt för Ubuntu.

JDK distribueras från Suns hemsida, www.java.com . Finns i både .bin-format och .rpm-format. Tanka hem, döp om från blabla-rpm.bin till blabla.rpm, dubbelklicka och ange root-lösenordet. Klart! Enklare än så blir det nog inte i Linux. I värsta fall får du gå ut i terminalen, bli root och köra "rpm -Uvh blabla.rpm" manuellt. Kanske hade varit kul om java fanns med i nåt bra paketrepos, men det hade inte gått så mycket snabbare.

Det verkar som om java.com gör vad den kan för att vara så användarvänlig som möjligt, dvs. helt omöjligt att hitta om man vet vad man vill ha. Men den eminenta sökrutan högst upp på förstasidan gav mig bra träffar om jag sökte på "download java linux rpm". Att använda sökverktyget på www.java.com verkar vara den största svårighten i hela historien.

polters bild

I teorin är det så enkelt. Det finns dock flera hakar som jag har fått erfara. Bland annat krockar SUNs Java med OpenJDK om denna finns installerad, vilket gör att man måste skriva konfigurationsfiler och lite annat. I Fedora är sådant fallet i alla fall. Jag kan inte uttala mig om andra distributioner av ungefär samma typ dock.

Kristians bild

i debian-distar kör du

update-alternatives --config java

update-alternatives --config javc

där du väljer vilken java du vill köra - lätt som en plätt.

Pettmans bild

Om man inte kör 64-bitars för då finns suns java inte..

fsns bild

Mjo, men det gör det visst det. Den finns på javas hemsida här, exempelvis: http://java.com/sv/download/linux_manual.jsp.

Ja, nu var ju det bara JREn, men även JDKn finns för Linux x64.

fsns bild

Aha, intressant. Jag kände inte till OpenJDK tidigare, där fick jag. Ungefär vad är det som krockar? Går det att hantera med Classpath'en eller är det djupare problem?

Jag har själv kört Suns JDK parallellt med IBMs JDK utan större problem. Men det gäller att hålla en konsekvent omgivning när man exekverar ett program, och inte bland Suns JVM med IBMs klassbibliotek, exempelvis. Högre upp i hierarkin, när man börjar klassladda andra bibliotek så har det fungerat att blanda (bouncycastle fungerar troligen lika bra till IBMJDKn som till SunJDKn).

Jag har dock fortfarande svårt att se att det skulle skilja sig mellan distar, men men.

tux-svens bild

När jag installerade open JDK från Suses repo verkar det som de gamla javamodulerna försvann automatiskt... Det verkar inte vara några konfliktproblem - det går som tåget Skrattande

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

polters bild

Jag var tvungen att skriva en config-fil, och lite sådana saker i Fedora. Nu förlåter jag Fedora för detta då den disten inte riktar sig till s.k. 'produktionsmiljöer' utan snarare precis tvärtom. Hela Linux-communityns testprojekt tillsammans med Debian Sid och några till. Smile

valdermans bild

Det är svårt att förutse hur och när en Debian version släpps, och jag vill inte sitta i skiten med en massa jättegamla paket.

Det är därför man kör testing på en (lap|desk)top, inte stable. Debian testing är fortfarande betydligt stabilare än Ubuntus "stabila" LTS-releaser, Gentoo och de andra tomtedistarna.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

polters bild

Nu sitter jag med Debian Testing på den. Men så fort Lenny har släppts så tänker jag köra Stable. Etch ville inte leka snällt med ljudkretsar eller så många andra saker heller för den delen. Men Lenny är ju frusen iaf så. Smile

Kristians bild

"tomtedistar" uppskattas särskilt av utvecklare som vill "hänga med", eftersom man annars lätt blir nedslagen av att ./configure gnäller på för gamla dependencies

Ingen skulle få för sig att köra Debian Unstable på en server, men desto fler kan tänka sig använda Ubuntu till detta. Det är komiskt eftersom de flesta paket i Ubuntu är nyare än de som finns i Debian Unstable

Jag kör Debian Unstable på min laptop och det går väldigt friktionsfritt. Jag föredrar helt klart inkrementell uppgradering framför monsteruppdates en gång i halvåret (även testing uppgraderas löpande). Visst finns det enstaka buggar i Unstable, men det är förvånadsvärt få.

Jag körde testing under två år och det var väldigt trevligt och till synes buggfritt. Att jag började med unstable berodde på att jag tröttnade på att vissa paket tog så lång tid att trilla ner i testing, samt att vissa paket ibland försvann ifrån testing pga. vissa beroende inte trillat ner ifrån unstable än.

En bra lösning är annars att köra testing och att hämta paket ifrån unstable vid behov - det är en bra balans mellan stabilitet och modernitet.

pluns bild

Jo.. så här ser det ut när Ubuntu uppgraderar sina paket emot Debian

http://merges.ubuntu.com/main.html

Diagram längst ner.  Tog Main direkt och backar man upp kan man kolla andra paket.

Problemet just nu för Ubuntu är ju inte Debian utan mer Gnome som ju haft katastrofalt med buggar i Hardys version.   Installerar man 8.04.0 så får man just nu 257 uppdateringar, 30 st från 8.04.1.  Vidare så var nog inte 2.6.24 kärnan av särskilt "god årgång".  2.6.26 är ju klart piggare och kernelfolket verkar ha rensat bland alla drivarbuggar.

Just nu är det egentligen inte buggarna som är problemet i Hardy utan mer hur man gör saker.

Hos Debian har Sid repot nästan stått still och Debians folk har satsat allt på Lenny.   Intrepid går mot "soft-freeze" också snart....

---------------

Theos song

Kristians bild

Jo jag har märkt att uppdateringarna har lugnat ner sig i Unstable, men det kommer väl igång igen efter släppet.

valdermans bild

Hos Debian har Sid repot nästan stått still och Debians folk har satsat allt på Lenny.

Eftersom alla uppdateringar som finns i Lenny per definition även återfinns i Sid förstår jag inte ditt påstående.

--

pluns bild

Jo för Sid brukar vanligtvist åka iväg snabbt från en Ubuntu utvecklingsversion vilket inte skett iår, krånglar något paket så brukar det finnas nyare hos Debian att testa.

Kollar man Debians paketdatabas så är det just nu ofta samma version i Lenny o Sid och det beror ju troligen på att Debian inte prioriterat framtida utveckling utan nästan helt koncentrerat sig på Lenny.

Exempel Gnomepaket

http://packages.debian.org/search?keywords=gnome&searchon=all&suite=all&...

Intrepid har varit mycket lugn att köra och det måste bero på att det mesta är stabilt redan som kommer från Debian.

---------------

Theos song

polters bild

Det kan inte vara så att i år sammanfaller Ubuntus codefreeze med att Debian förbereder sig för att släppa ny stable, samt även en ny testing. Prioriteringarna kan ligga på annat håll just för tillfället helt enkelt.

valdermans bild

Det är komiskt eftersom de flesta paket i Ubuntu är nyare än de som finns i Debian Unstable

Ubuntu bygger på Debian unstable, som de fryser, röjer runt lite i och sen släpper, så nyare är de knappast, bara mindre testade.

--

pluns bild

Njau...man gör lite mer än "röjer runt lite"..Ubuntus distboss Steve Langasek är ju både Debian samt Ubuntuutvecklare, ett flertal av  sk core developers sitter i båda lägren dvs de som har rätt att ändra i Main samt Restricted.

Sen är inte huvudutmaningen Debian utan mer oordningen förövrigt "upstream" med oklara projektlägen och ofta att det står still eftersom Redhat eller Novell utvecklare inte har tid för exempelvist Gnomeutveckling.

---------------

Theos song

polters bild

Novell har lagt en hel del energi på Gnome (den studie de genomförde för att utforma SLAB-menyn t.ex) och jag ställer mig tveksam till att Red Hat inte skulle bidra till Gnome, i alla fall genom Fedora. Men om Red Hat inte har tid att hacka på Gnome så får man väl förlåta dom, då de uppges stå för hela 16% av arbetet på X.org.

pluns bild

Jo men utmaningen är att det här handlar om ett fåtal professionella knådare som ska få debet o kredit att gå ihop för sina uppdragsgivare.  Om Novell o RedHat har andra kommersiella uppdrag så hinner man inte med Gnome jobbet.

.

Hardy hamnade i ett bedrövligt läge som sedan städades upp med Fedora 9 samt OpenSuse11.

Ur det här kommer MarkS förslag att samordna de stora distarna...

http://www.markshuttleworth.com/

Ur det här kommer även hans funderingar på samordning av KDE/Gnome eftersom mjukvaran blir alltmer komplicerad.

---------------

Theos song

jonasbjorks bild

Vill minnas att NetworkManager kommer från Red Hat. Jag skulle tycka det vore mer intressant att veta vad Ubuntu bidrar med - förutom alla "vi skriver om det här programmet till Python"-program.

--
Vi har ingenting att förlora och jag vet att det lönar sig att kämpa. Ingenting har vi att förlora och jag vet att det lönar sig att vänta. (Mange Schmidt)

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

pluns bild

Jo men det är OT eller vad du kallade det i en annan tråd.

Om Gnome har en fastställd tidplan inkl en utgivning så förväntas det ju att mjukvaran är kvalitetssäkrad.

Tar man som exempel Mr Gvfs -Alexander Larsson så är han troligen inte själv särskilt nöjd med föregående Gnome version.  

Sen finns det ju rent taktiska skäl att inte göra en samordning av distar.

Gnome 3.0 "krisen" kommer ju också ur att man inte kan enas hur man ska skapa en plattform i framtiden inkl att det är en handfull proffs som gör grovjobbet.

(om man följer Gnomes Planet så inser man det)

---------------

Theos song

polters bild

Jag har faktiskt funderat en del på detta också, (jag vet, sjukt off topic) och de bidrag Canonical gör är för det mesta ytliga sådana tycks det. Om någon vet att jag har fel så rätta mig för tusan! Smile

Och jo, man hittar många Copyright © 2004-2005 Red Hat, Inc. i Gnome över huvud taget faktiskt. Den lilla appleten nm-applet för NetworkManager är Redhat + Novell t.ex.

valdermans bild

Men Jonas då, det vet du väl att Ubuntu bidrar genom att ta alla andras arbete och packetera på ett flashigt sätt som suger åt allt sig rampljus och alla rubriker åt sig själva? Var nu inte så ogin.

--

jeffs bild

s/flashigt/brunt/

------

Marcuss bild

Det finner jag vara ganska dålig stil, om jag skall vara ärlig. tur jag inte kör ubuntu, då hade man klassat sigsjälv som skitstövel.

jonasbjorks bild

Jag har hittat ett projekt jag tror kommer från Ubuntu, nämligen Jockey ( https://launchpad.net/jockey ) . Jockey är den där saken som berättar för dig att du har ett (t.ex.) NVidia kort och hjälper dig att ladda ner NVidias prop-drivare.. Jippi!

--

--

Kristians bild

Man har marknadsfört GNU/Linux till den stora massan (även om man kallar det Ubuntu) på ett väldigt framgångsrikt sätt och det kan man bara ge dem credit för. Det är bara lipsillar som gnäller över att Ubuntu dominerar media. Lipsillar är fria att själva utmana dess dominans eller gå med och påverka Ubuntu (eller någon annan dist) i den riktning de så önskar. Fast det är givetvis arbetsamt och arbete är något som lipsillar passar sig för.

För övrigt är Canonical en av de stora drivkrafterna bakom Bazaar, ett distribuerat versionhanteringssystem "for human beings".

http://bazaar-vcs.org/

valdermans bild

Man
har marknadsfört GNU/Linux till den stora massan (även om man kallar
det Ubuntu) på ett väldigt framgångsrikt sätt och det kan man bara ge
dem credit för.

Man har marknadsfört en tafflig produkt som det bästa Linuxvärlden har att erbjuda, vilket har lett till att folk har prövat det, insett att det inte håller vad det lovar, fastslagit att "Linux" är skräp, och slutligen återvänt till Windows.

Det är bara lipsillar som gnäller över att Ubuntu dominerar media.
Lipsillar är fria att själva utmana dess dominans eller gå med och
påverka Ubuntu (eller någon annan dist) i den riktning de så önskar.

Om det ändå vore så väl. Som du vet är Shuttleworth BLAHSDFDFDGSJ eller hur det nu är han brukar förkorta "diktator på livstid" vilket innebär att hans ord är lag. Shuttleworths ord är allt som oftast "nästa version fokuserar på cool feature X" eller "allting vore mycket bättre för alla om resten av Linuxvärlden anpassade sig till oss." Att konkurrera med Ubuntu är heller inte lätt, då denna inriktning ofrånkomligen leder till en hel massa stora rubriker och fina recensioner varje halvår. Att Ubuntu är ett skraltigt fuskbygge framgår inte i media, eftersom en recensent helt enkelt inte hinner med att arbeta med disten på det sätt som krävs för att få en rättvis bild av den utan bara ser cool feature X och den superhäftiga kuben. Att göra en kvalitetsdist som konkurrerar med detta är svårt, eftersom kvalitet och stabilitet är tråkigt och inte genererar några rubriker.

Fast det är givetvis arbetsamt och arbete är något som lipsillar passar sig för.

Du kan återkomma när du själv skickat in ett par patchar.

För övrigt är Canonical en av de stora drivkrafterna bakom Bazaar, ett distribuerat versionhanteringssystem "for human beings".

Ser en aning mediokert ut när hela deras marknadsföringsstrategi går ut på att sprida FUD om Git. Du tycker inte att den energi de lagt ut på att återuppfinna hjulet för tjugonde gången där hade kunnat användas till att, exempelvis, se till att deras LTS-releaser inte innehåller buggar som hade varit showstoppers för andra distars betaversioner.

--

Kristians bild

Man väljer produkt efter behov - finesser vs stabilitet vs support. Självklart kan man inte producera en dist med rykande sprillans funktioner och kräva full stabilitet - men det gäller alla typer av produkter på alla
marknader. Många användare är trots det väldigt nöjda med Ubuntu, Fedora eller openSUSE trots att det rör sig om ganska nybakt mjukvara. Kräver man något som är "garanterat robust" så finns Debian Stable eller liknande men då kanske man inte får alla nya finesser. För företag är det tryggt med supportavtal och då kanske Red Hat / Suse Enterprise är ett bättre val.

Om Ubuntu körs i botten pga. buggmängden så kommer andra distar att få sin dag i solen istället - så fungerar evolutionen och så funkar open source. Jag tycker också att Ubuntu är överreklamerad, men det torde bara inspirera andra att producera något bättre.

Jag har inte skickat några patchar till Ubuntu, men väl till andra projekt. Jag har också författat en del egna mindre fria mjukvaruprojekt och artiklar.

Alla populära produkter har sina die-hard supporters om produkterna så är git/hg/bzr, vim/emacs eller saab/volvo. Bzr har en lite annan målgrupp än git och man ska inte skära smör med motorsåg. Bzr kan man lära sig på tre minuter och det är väldigt trevligt för folk som inte vill plöja manualsidor. Mark Shuttleworth tycker det är viktigt att bokföra omdöpningar av filer, det görs inte explicit i git (men det behövs inte heller av andra orsaker). Sen var git väldigt krångligt tills för sådär 1.5-2 år sedan så jag förstår att det var motiverat att ta fram något enklare.

Tagga ner några hekton, jag tycker att dina poster osar av ilska och irritation på allt mellan himmel och jord. Det hjälper inte att kasta skit på andra, det ger bara dålig stämning. Känner du och några tusen till för att ni inte gillar Mark Shuttleworth så ta källkoden, skapa en organisation och gör något bättre - det är så open source fungerar.

valdermans bild

Många användare är trots det väldigt nöjda med Ubuntu, Fedora eller openSUSE trots att det rör sig om ganska nybakt mjukvara.

Detta är ett symtom på Aftonbladetsyndromet - folk är får som dras till de största rubrikerna. Om det sedan lurar en tunna hästgödsel vid regnbågens slut istället för en gryta med guld, de bryr de sig inte om eftersom rubrikerna gjort dem till fanboys i förväg.

Och vad har Fedora och OpenSUSE med saken att göra förresten? OpenSUSE fungerar, och Fedora är ett utvecklingsprojekt. Ubuntu, däremot, skeppar "LTS"-releaser med jävligare buggar än t o m Gentoos instabila paket har, och marknadsför sig som ett modernt, välfungerande operativsystem. Bedrägeri rakt igenom, med andra ord.

Om Ubuntu körs i botten pga. buggmängden så kommer andra distar att få
sin dag i solen istället - så fungerar evolutionen och så funkar open
source.

På samma sätt som att någonting annat, bättre tog över när Aftonbladet blev till skit, menar du? Det funkar inte så. Senast medelsvensson fattade ett beslut baserat på alternativens meriter var för ungefär 200 år sedan, numera är det marknadsföring som gäller. Därför lönar det sig att utveckla för rubriker, snarare än för funktion. Varför tror du allting med ett litet äpple på säljer som smör i solsken?

Jag ser förresten att du inte hade något svar på Ubuntus växande hög med pinsamma regressioner.

Känner du och några tusen till för att ni inte gillar Mark Shuttleworth
så ta källkoden, skapa en organisation och gör något bättre - det är så
open source fungerar.

Tack, det finns redan. Debian kallas det, och det är gänget som gör majoriteten av det faktiska arbetet bakom Ubuntu.

--

Kristians bild

Svaret är att man vill vara modernare än själva nuet, och det går inte om man vill behålla full stabilitet. Precis som jag skrev. Men det finns fler distar för de som inte bryr sig om vad som står i Aftonbladet Smile

mindlights bild

Heh.

Måste ändå säga att om målsättningen är att agera firestarter så har du gjort ett bra jobb i din inledning.

Trist bara att ingen av de största och mest uppskattade distarna räknas som "stabila" av dig.

Faktum är att jag inte alls förstår hur du tänker: Du vill ha stabilitet men inte långsam featureutveckling och verkar inte direkt sugen på att betala för dig...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

Kristians bild

Kloka ord, kan bara hålla med. Vad gäller linuxdesktopen så får man ofta välja mellan stabilitet och nya finesser, men det är väl så med alla datorprogram på alla plattformar om man tänker efter. Är du utvecklare vill du sitta med fräscha grejor, så länge du inte kör alpha-versioner av nya distar så är du nog på säker is.

polters bild

Jag betalar gärna för mig, men om sanningen ska fram så blir en prenumerationstjänst svårt för mig att klara, helt enkelt för att jag har rätt ont om pengar. En engångssumma hade varit en annan sak. Det hade jag nog kunnat skaka fram.

Edit: Det var inte alls min mening att, som du uttrycker det, "agera firestarter".

Edit2: Anledningen till att jag frågade var helt enkelt, eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet av utveckling och inte kan förutse vilka behov jag kommer att ha av operativsystemet i denna roll, att försöka att, tillsammans med medlemmarna här på LP, hitta en bra kompromiss. Ganska oskyldigt, även om jag nu i efterhand ser att diskussionen blev betydligt större än jag hade kunnat tro. Smile

mindlights bild

Jag menade inte att sparka så hårt som det kanske verkar.

Jag tyckte det bara var lustigt att de distar som är vanligast, populärast och där vissa av dem ligger som stabil plattform i verksamhetskritiska system... Det är de du ger tummen ner.

Visst ska man vara kräsen men tyvärr är det så att features, buggfrihet och ekonomi har en viss relation... att maxxa alla tre är nog en omöjlighet.

När det gäller att betala för sig så var det alltså inte menat att du var snyltare utan mer som tredje benet i den pyramid jag beskrev i förra meningen. Om du inte betalar så får du tyvärr välja bort någon av de andra två: features eller buggfrihet...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

polters bild

Nej som sagt, en engångsavgift hade varit bra. Och det är inte så att jag helt ger tummen ner till de populäraste distarna, utan jag ville snarare bjuda på lite insikt i hur jag tyckte om de olika och om någon sen vill övertala mig så är jag helt öppen för det. Smile

Och jo, jag förstår ju att det kan vara svårt att få något som gör allt perfekt, och det dessutom gratis eller i alla fall billigt. En kompromiss kanske?

Nu provkör jag Linux Mint, och det verkar vara en rätt trevlig distribution. Ubuntu fast med en smartare uppdateringsfunktion där man själv får välja hur vältestade uppdateringar man vill ha. Vi får väl se hur det går. Smile

valdermans bild

Inte för att vara sådan, men jag tycker att Debian uppfyller alla tre kraven, även om man måste investera lite tid själv i att konfigurera allting som man vill ha det. Det kan i och för sig också anses vara ett minus på ekonomibiten...

--