Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Intel 4965AGN som trådlös accesspunkt

Jag har, enligt en wiki-artikel, fått för mig att det skall gå att använda Intel PRO/Wireless 4965AGN till att skapa en accesspunkt. Kort sagt lyckas jag inte ändra läge på mitt kort, utan får endast följande meddelande:

~$ iwconfig wlan0 mode Master<br />Error for wireless request "Set Mode" (8B06) :<br />    SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.

Nätverkskortet fungerar fint att använda i läget "Managed" och "Ad-Hoc". Kan det vara som så att jag missat något? Är det någonting jag kan missat att ha kompilerat in i kerneln (jag använder Debian med kernel 2.6.26)? Eller är det helt enkelt inte möjligt att använda detta kort i läget "Master"?

Jag har även en enhet, wmaster0, som jag funderar på ifall jag egentligen borde använda, men försöker jag överhuvudtaget ändra läge på den så får jag bara "Operation not supported".

All vägledning mottages tacksamt!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

multi8s bild

Jag mecka med det där för ett tag sen men med ett annat intel wlan kort. å jag kom fram till att man lära slå av i bios så den inte auto byter mellan wlan å TP. då kunna jag köra in via TP å sen dela ut via  wlanet sen.

wmaster är bara en ny sak som komm med när man böt till nya mac stacken. den kommer i framtiden att vara gömd.. så de ska du inte använda

dholms bild

Vissa WLAN-drivrutiner stödjer inte master mode och i vissa fall så stödjer inte ens kretsen det. Ofta behöver man en NDA med tillverkaren av kretsen för att får nyttja master mode vilket gör att funktionen inte är helt vanlig i öppna drivrutiner.

Förmodligen är tanken att du skall använda wmaster0 men att det inte är färdigimplementerat i drivrutinen.

Om man köper en WLAN-produkt och har tänkt använda den som AP så är det viktigt att man kollar upp detta innan.

-- Risen from the ashes of previous iterations

pluns bild

dikatlons bild

Jag tror att Hostap är ett projekt som gör det möjligt att kunna få sin dator att agera som en AP med Intel 4965 AGN(bl a). Du kan ju iaf prova :=)

~ bra kod är testad kod ~

- ARCH LINUX -