Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fedora 10 (Cambridge) vs. Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex)

Vad tror ni? Vem kommer att få höstens uppmärksamhet i Linuxvärlden?

Fedora 10 final release är den 18:e november och Ubuntu 8.10 final release är den 30:e oktober.

Fördel Ubuntu:

Ubuntu to work more with larger Linux community
http://blogs.computerworld.com/ubuntu_to_work_more_with_larger_linux_com...

Design, user experience and development at Canonical
http://www.markshuttleworth.com/archives/162

Fördel Fedora:

Intel dumpar Ubuntu - väljer Fedora
http://www.idg.se/2.1085/1.172344

Så använder CERN Linux
http://www.idg.se/2.1085/1.179053

Eller blir det kanske openSUSE 11.1 eller Mandriva Linux 2009 som krönas som höstens segrare?

[edit]

Då tråden definitivt spårat ur nu så låses den för vidare kommentarer.

/Kim

[/edit]

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

polters bild

De hör inte till samma kategori av distributioner. Fedora är en testbädd för det som så småningom ska komma in i Red Hat (och alla andra distar för den del). Fedora hade till och med Canonical-utvecklade Upstart innan Ubuntu.
Ubuntus mål är att vara en dist "för alla", och det gör inte Fedora. Om nya grejer är en prioritet så rekommenderas Fedora, men om community-hjälp anpassad för nybörjare är det så rekommenderas Ubuntu.

Men oavsett hur bra Fedora 10 är så kommer ändå Ubuntu bli mer hajpat, trots att många av förbättringarna i Ubuntu kommer från Fedora (och andra distar). Inget fel i Ubuntus popularitet, men Fedora får mer skit än cred, vilket jag tycker är lite konstigt.

En av de stora anledningarna att Intel dumpade Ubuntu till fördel för Fedora är för att paketformatet RPM bjuder på möjlighet att ange licens (har jag hört), och jag antar att de kör en äldre version av Fedora, just pga Fedoras status som testplattform. Nu tycker jag i och för sig inte att jag har haft några större problem med Fedora, utan snarare tvärtom. Det var och är en stabilare plattform än Ubuntu för mig, men smaken är som baken.

zebaztians bild

Jag tror att även Ubuntu är en testbädd för Shuttleworths företag Canonical. Han har en annan idé vad gäller sin affärsmodell, men ingen kan få mig att tro att han skänker bort miljon efter miljon av sin förmögenhet, utan att försöka få något tillbaka. Canonical har ännu inte börjat visa vinst och visst kan Mr Shuttleworth fortsätta ta från sin privata förmögenhet för att bekosta Ubuntu-utvecklingen, men "in the long run" så måste pengarna ändå börja strömma in.

Därför tror jag att Red Har en mer övertygande affärsmodell än Canonical. Det kanske är därför som Red Hat har varit tydlig gentemot Fedora att det inte kan finnas något Fedora-projekt utan Red Hats finansiering. Och på samma sätt kan det inte finnas någon Ubuntu-utveckling och inget Ubuntu-projekt, utan Mark Shuttleworths pengar och Canonicals understöd.

När det gäller Red Hat så är det ändå de som bidrar mest till Linuxkernelns utveckling:
https://www.linuxfoundation.org/publications/images/table4-companies.gif
https://www.linuxfoundation.org/publications/linuxkerneldevelopment.php

FoHs bild

Så vitt jag vet har Shuttleworth en långsiktig plan för hur han ska få lönsamhet i Ubuntu och Canonical. Han har några år kvar innan det är dags tror jag Tongue

Canonicals företagsversioner av Ubuntu ingår i själva releasecykeln, på gott och ont, Ubuntu LTS-versionerna. Det skiljer sig från RH/Fedora och SuSE.

Kristians bild

"bjuder på möjlighet att ange licens".  Finns det någon särskild licens som gör att du undviker installera program?

---------------------------------------

polters bild

Jag har hört lite rykten om att Intel värderade denna funktionalitet högt för sin mobila plattform. Om det är sant, är jag osäker på. Det finns väl vissa licenser jag helst undviker, men nu handlade det inte om mig, utan om Intel. Smile

Om jag var otydlig så menade jag att licensinformation _tydligen_ är lättare att inkludera på ett bra sätt med RPM-paket.

Kristians bild

Förlåt, läste slarvigt

Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup

lundatoks bild

Wow, snart dags att uppgradera då alltså.

-- Blog

Sun Ultra10 med tangentbord och mus bortskänkes. PM:a mig.

pluns bild

Jo.. Ubuntu kommer att få uppmärksamheten.

Sen om det blir fågel eller fisk med Intrepid återstår att se, man är i tidsbrist med viktiga funktioner inkl att upstream inte är klara

.

- 2.6.27 kärnan går inte klockrent

- Adobe Flash 10 inte klar, klockren för 32 bit,  swfdec instabil, Gnash kommer jag personligen aldrig att ta i mer.

- PulseAudio vinglar men senaste versionen klart bra.

- Ubuntus Mozilla gäng har bränt tid på en obrandad Firefox kallad abrowser....

- Samma "röra" med codecs.  Gstreamer kommer ev med ett nyare  "ugly" paket som skulle lösa mycket.

- Gnomes dekadens syns tydligt.

Förmodligen kommer det att handla mer om KDE4 alt Gnome i vinter...Ubuntu/Kubuntu har lagt ner masssor med energi på KDE4.

EDIT

En till viktig förändring som inte heller är klockren är DKMS identidieringen av hårdvara. nVidia samt ATIs drivare är utbrytna och installation sköts via DKMS.

Utmaningen är att Xorg 7.4 inte fått häcken ur vagnen samt att AMD/ATI inte behagat fixa till en drivare, kommer nog troligen den här månaden.

Ger en klockren installation av 3D drivare....Skrattande

---------------

Theos song

lundatoks bild

Installerade 8.10 över natten och det har blivit lite intryck.

• Flash verkar blockera ljudet, mycket irriterande
  • Installationen gick bra men omstarten klabbade med grafiken, fick hårdresetta två gånger innan GDM startade snällt, men nu snurrar allt
  • FF 3.0 är lite so so och merparten av mina tillägg verkar ha slutat fungera

-- Blog

pluns bild

Ubuntus Mozilla team har några "flashhatare" och man har inte släppt fram Adobe 10 RCn.

Funkar kanon på 32 bitars, sämre med 64 bitars.  Sen ska du ha fått ver 3.02 via uppdatering, tilläggen borde funka  !?

Sen kör jag själv ett test PPA för nyaste PulseAudio som  man är i valet o kvalet om.

Just nu är man mycket försiktig att ändra eftersom kärnan först måste härda...

---------------

Theos song

polters bild

Hur menar du att de inte släpper fram Adobe Flash 10 RC? De borde inte inkludera något så avgörande (för de flesta användare iaf) i RC-version.

valdermans bild

Det är ett känt faktum att alla som inte packar in de senaste, ostabila RC-versionerna av allting i sin dist är religiösa fanatiker, hatar projektet i fråga, eller är RMS. Viste du inte det?

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

lundatoks bild

En annan sak, den där skärmsläckaren kan få vem som att bli vansinnig. Istället för att skärmen går i sparläge tänder den skärmen igen. Så gör den det med jämna mellanrum!

-- Blog

polters bild

Jag tycker inte du ska såga Gnash som projekt, även om deras nuvarande versioner kanske inte lever upp till Flash. Det finns klara fördelar med att ha en fri flashimplementation. Se bara på alla de plattformar som inte har Flash idag, för att Adobe inte ser någon lönsamhet i det. Gamla PPC-Mac'ar t.ex. Ge dom lite tid. Jag har haft både tur och otur med Gnash. YouTube funkade bra för mig under Ubuntu 7.04-7.10 med Gnash, om än inte i fullskärm (med kvalteten på video på YouTube så borde det i alla fall kallas "fulskärm") och det täcker många användares behov, skulle jag tro.

Angående X.org så har de haft problem med förseningar. Tur då att Mark Shuttleworth anställer en X-hackare nu då. Så slipper Red Hat och amatörer att dra det stora lasset själva (Jag vet att det finns andra bidragsgivare till X.org men det största lasset är just RH + frivilliga). Just X är en sån sak som jag tror många kommersiella distributioner har försummat faktiskt. Hoppas det ändras.

pluns bild

Jo Gnash är ett stort skämt där några nissar sitter o filar kod med snålt tilltagna pengar från Gnus bidragskassa. Jag ger inte fem öre för sådana här projekt inkl att de under lång tid "lurar" mindre kunniga användare att installera något som inte funkar.  "RMS-Singing the rain"...Tungan ute

.

X är betydligt mer komplicerat än så...jag kan se tydliga tecken på att man inte klarar av att samarbeta mellan kommersiella aktörer som Intel o ATI samt friknådare. Troligen en massa "ältande"...

---------------

Theos song

polters bild

Ehm. Windows användare kan inte använda Flash alls innan de har installerat det, men Linux-användare kan använda en del. Och detta är dåligt för Linux hur? Ingen lurar någon.

Vet inte vad du menar med att använda flash utan att installera det.

Sen är väl tanken med gnash är väl att den ska fungera på windows med.

FoHs bild

Man måste installera flash-plugin som inte finns "out-of-the-box" på Windows Smile

Marcuss bild

Skillnaden är att det är så jävla enkelt att installera flash i windows Smile

du behöver inte apt-get:a eller zypper, eller vad du vill. Du behöver ej heller riskera att få någon blek ripoff som inte fungerar som den skall!
Signaturer är nice!

polters bild

"Enkelt" är ett relativt begrepp. Jag tycker det är enklare att använda en pakethanterare via terminalen, och jag tror inte du har några problem med det heller. För alla andra finns Synaptic eller liknande grafiska program (även om jag inte anser att motsvarigheterna i t.ex. Fedora är lika bra), som jag anser vara enklare än att öppna en webläsare, surfa till google, söka efter Flash, hitta Flashplayer, klicka på en länk, godkänna EULA, installera programmet (som i sin tur laddar ner programfilerna från nätet?). Räknar man dessutom in att man får stå ut med någon slags uppdaterings-"hjälpreda" på Windows (detta gäller iaf Adobe Reader) som poppar upp varje gång man loggar in, så drar jag slutsatsen att jag i alla fall inte håller med dig här. Men för all del, åsikter skiljer.

jonasbjorks bild

Det märks att du inte kört Windows på länge. Jag installerade Vista på min ena laptop (går ju Office 2007 kurs så jag "behöver" det). När jag kom in på en webbsida som använde Flash berättade webbläsaren för mig "tjena, den här sidan behöver Flash, vill du installera det?" . Jag har sett det i SUSE/Ubuntu också men där har jag aldrig fått det att fungera. Men i Windows... wrooom så var Flash inne och jag kunde spy över den "roliga" filmen som någon tipsade mig om..

--
Ingen signatur idag.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

I mitt Slackware så installeras det efter frågan i FF3 om jag väljer ja.

Borde väl inte vara svårare i dessa nya "lättanvända" distar?

Marcuss bild

Men vem tänker på att starta synaptic för att installera en webbplugin?
Signaturer är nice!

polters bild

Vet man inte var man ska kolla för att installera program i sitt operativsystem, så har man antingen blivit missledd eller gjort undermålig research.

polters bild

Jag menar att man med Gnash, som skeppas med vissa distributioner, kan se lite, om än inte allt material, medan en Windows-användare i samma situation inte kan se något alls utan att installera Flash.

valdermans bild

Dum fråga, att UBANTO, Linuxvärldens största attention whore, kommer att dra mest rubriker är självklart. Lika självklart är att det i vanlig ordning kommer att bli en ännu buggigare release än den föregående, och att alla recensenter och förståsigpåare kommer att ignorera detta och höja releasen till skyarna pga. cool feature X som UBANTO-gänget satsat på att implementera istället för att ta tag i listan med regressioner som växt stadigt sedan 5.04.

--

pluns bild

Tjau.....

Debians statistik är väl måhända bra att ha koll på....

http://bugs.debian.org/release-critical/

Extrapolerar man gröna kurvan så kanske Lenny är klar nästa vår samt att den då är kraftigt omodern redan vid utgivning.

.

Sen är nog Ubuntu så kloka att man i princip bara satsar krutet på "mainstream"  isf sådant som en liten högljudd minoritet "gastar om" som knappt någon använder.  Flört

Intrepid ser just nu mycket lovande ut men det kan bli "magplask"....

---------------

Theos song

pbs bild

Att bara satsa på den sk majoritetens behov kan i slutändan bli ett problem. Alla Linuxdistar är nämligen mer eller mindre beroende av nördarna.

Icke-datorvana personer gör sällan självständiga distval utan är beroende av nördarnas hjälp och rekommendationer. De skickar inte heller in några buggrapporter etc.

Då när nördarna börjar överge Ubuntu så är dess saga all. Oberoende hurdan varumärke man har lyckats bygga kring den.

Den följande stora namnen på Linuxmarknaden kommer troligtvis att vara någon som satsar både på personer utan datorvana och på mer erfarna användare. T.ex. Suse börjar komma allt närmare den idealen, dvs slå Ubuntu i enkelhet utan att samtidigt bli av med de mer avancerade funktionerna.

valdermans bild

Inte nog med att Debians statistik är helt och hållet irrelevant här, det kan även vara värt att notera att dessa buggar gäller 26 000 paket på elva olika arkitekturer, av ett team bestående till hundra procent av frivilliga som värdesätter kvalitet och därmed tenderar att ge buggar högre severity (blackout, jag kommer inte på vad det heter på svenska,) medan Ubuntu har cirka 2000 paket eller så till de tre arkitekturer de räknar in i sin statistik, samt är ett vinstdrivande företag som har en historia av att nedprioritera allvarliga buggar för att få en release genom dörren i tid.

Att säga att någon Ubunturelease ser "lovande" ut är ungefär som att säga att Zimbabwe ser demokratiskt ut varje gång Mugabe utlovar eftergifter - den här gången ska det bli awesome, trots att tidigare erfarenheter visar på motsatsen!

--

lundatoks bild

Wow, du gillar Ubuntu lika mycket som vissa andra __ va? Smile

-- Blog

valdermans bild

Troligtvis mindre. Det gör mig förbannad när något som hade kunnat vara så bra blir så pissigt som Ubuntu och dessutom försöker sälja sig själv som världens Linuxfrälsare. Hurra för populistdistar. Inte.

--

FoHs bild

Fast nu har ju Mugabe faktiskt skrivit på ett avtal! Tongue

valdermans bild

Ja, den här gången kommer det att bli bättre! Srsly!

--

FoHs bild

Neggo! Tongue

Vet inte om Zimbabwe varit i en sådan här situation sedan Mugabe kom till makten. Jag tror det är positivt!

pluns bild

Nej du kan kolla varje bugg och det är mer dagens open source som har stora problem.  Det uppstår ännu mer problem när en samling utvecklare ska försvara sina revir och vägrar samarbeta.

Gnomes "dekadens" är mycket tydlig just nu vidare all splittrad energi som läggs ner i flera olika utvecklingsmijöer som inte behövs.

Jag tror Ubuntu klarar att fokusera på sin målgrupp.... Debian kommer att tappa ännu mer.

---------------

Theos song

pbs bild

Gnomes dekadens är också Ubuntus dekadens eftersom dess primära målgrupp inte ser någon skillnad mellan dist och skrivbordsmiljö.

Om Gnome inte fungerar i Ubuntu så byter målgruppen dist. Debian löper inte samma risk eftersom de har en bredare målgrupp och är inte lika beroende av enskilda funktioner.

pluns bild

Jo men nu innebär ju Gnomes interna spittring problem för alla distar, förutom Gnome/KDE så finns det ju inget trovärdigt.   Fippla med någon *box miljö är ju inget annat än för nördar.

Gnome måste ju med all sannolikhet inse tex Nokias betydelse eller annan viktig sponsor....

Intrepid körs just nu med 3.92 eller 93 och visst har man städat men det verkar ju ganska tomt på utvecklare just nu hos Gnome, förutom enskilda projekt som tex Gnome-Do och Banshee.

---------------

Theos song

valdermans bild

Jo, det är nog därför Ubuntu halkar mer och mer på distrowatch, medan Debian klättrar. Och hur var det nu med företagskunderna, du vet, de som spelar roll?

...tror jag är ett vettigt svar. Dock vet jag inte, då det alltid är otroligt svårt att lista ut vad det är du vill ha sagt, mellan dina rabiata angrepp på allt och alla som inte delar din uppfattning att FOSS måste konverteras till ett enda gigantiskt multinationellt företag och dina rent groteska våldtäkter på det svenska språket.

--

pluns bild

Jo det kan väl kanske diskuteras

http://distrowatch.com/stats.php?section=popularity

Debian har med all sannolikhet gjort ett stort misstag när de valde KDE3.5 för Lenny.

Sen Wiendebaclet känner alla insatta företagskunder till..."Omöjliga Debian".

.

Fokus ska enligt min mening vara på Windows 7 samt MacOSX Leopard, inget annat och då krävs det uppoffringar....Windows 7 kommer med 1:a betan i December enligt rykten.

Apple/MacOSX ska av insatta Gnomeutvecklare ha fått massvis med nya utvecklare som ser att man kan leva på att knåda mjukvara.

---------------

Theos song

polters bild

1. KDE 4.* är fortfarande i experimental, och det är tack vare Debians utvecklingscykel som stabiliteten kan bibehållas. KDE 3.5.* funkar fortfarande alldeles utmärkt. Jag tycker det är skönt att det finns några som inte offrar stabilitet för att erbjuda det senaste.

2. Wien-debaclet? Syftar du på den gång då de tog sig vatten över huvuduet, och envisades med att göra en anpassning av en Linux-distribution istället för att beställa jobbet av t.ex. Novell eller liknande, för att sedan vända kappan och avinstallera för någon activeX-modul? Knappast ett problem hos Debian.

3. Om Gnome-utvecklare börjar koda OSX-mjukvara så får de väl göra det. Men det verkar inte vara något stort problem. Gnome-communityn är aktiv. Jag brukar vara inne och läsa på planet.gnome.org och jag ser inga problem med produktiviteten.

FoHs bild

Det finns så klart tillfällen där man är villig att offra lite stabilitet för det senaste. Speciellt om det gäller stöd för hårdvara. Har ju hellre en distribution som stödjer min hårdvara då och då, än inte stödja den alls Tongue

Själv har jag inga problem med stabiliteten på mitt operativsystem överlag. Enskilda, nyare applikationer kanske strular nån gång. Det är inget stort problem för mig. Att använda svn-versionen av aMSN är tex ett måste numera, för det erbjuder funktioner som jag inte "kan" vara utan Smile

Det är så klart en balansgång. Att sitta på en ostabil (om så är fallet) skrivbordsmiljö blir lätt frustrerande förstås!

extons bild

Förstår inte riktigt vad ni klagar på (valderman, plun och pb). På mina datorer fungerar alla moderna linuxdistar i det närmaste perfekt. D v s skillnaden mellan t. ex. Ubuntu och openSUSE (i nu aktuellt avseende) är lika med noll. Nyare versioner av Gnome och KDE kan heller knappast kallas "buggiga".

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

"Fungerar för det jag gör på min dator" och "fungerar" är två vitt skilda saker. Samtliga distar verkar uppfylla det första kravet för dig. Kul för dig, oturligt nog uppfyller de inte det kravet för alla andra. Jag har exempelvis aldrig lyckats genomföra en Ubuntuinstallation med deras grafiska installer på någon av mina masknier - den har hängt sig halvvägs igenom. Att köra en dist-upgrade på Ubuntu är även det en otroligt spännande upplevelse, och vi ska inte ens börja tala om alla skojiga regressioner i 8.04 som hade klassats som RC-buggar i vilken annan dist som helst, men som smögs igenom för att kunna hålla hypen rullande enligt gällande tidsschema.

Sedan vet jag inte var OpenSUSE kommer in i bilden, men den stora skillnaden (utöver den allmänna buggighetsnivpn) här är att det finns ett centralt och sansat sätt att konfigurera saker i OpenSUSE, samt en meny som inte är en fullständig katastrof.

--

extons bild

valderman!

Vad har du för "konstiga"/speciella datorer? Ubuntu/openSUSE (m fl moderna distar) fungerar/ska fungera på alla "normala" datorer.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

En helt vanlig iBook G4, förutom att jag uppgraderat den till 1G RAM, samt en Athlon 64 med ett helt vanligt moderkort från Asus, ännu vanligare IDE-diskar och ett väldigt vanligt nVidia-grafikkort som jag kan komma på på rak arm. Det är naturligtvis bara de maskinspecifika problemen; Ubuntu har en enorm mängd problem som inte är specifika för "obskyr" (vilket jag visserligen inte anser mina maskiner vara) hårdvara.

Hur installern fungerar i 8.04 kan jag inte kommentera på, då det faktum att t o m fanboys proklamerar 8.04 ett stort misslyckande, sämsta releasen någonsin och så vidare är fullt tillräckligt för att alla som inte är masochister eller ultrafanboys ska hålla sig borta.

--

extons bild

Mystiskt att du har såna problem. Jag har själv fyra olika datorer. Jag har aldrig stött på några allvarliga problem med Ubuntu 8.04 (eller andra Ubuntu-versioner). Härtill kommer att mina Ubuntu-varianter laddats hem över 4000 gånger. (Från LINUX.EXTON.NET. Det verkliga nerladdningsantalet är sannolikt betydligt högre). Ytterst få har "klagat" på något.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Jag har heller aldrig skickat några klagomål till Ubuntu, jag har bara bytt till en dist som fungerat istället. Mörkertalet är nog större än du tror.

--

FoHs bild

Du klagar överallt annars istället? Smile

Själv hade jag nog snarare vänt mig till problemkällan och försökt fixa problemet på det viset, så att folk kan njuta av en bättre produkt. Det låter i mina öron bättre än att sprida skräck bland användarleden.

valdermans bild

Ubuntubåten ser ut som en schweizerost, och du tycker att man ska bidra med en kork istället för att lämna skeppet? Nej tack. Ubuntu är bortom räddning.

--

extons bild

Bortom räddning? Tillåt mig tvivla. (På både det ena och det andra).

LINUX.EXTON.NET