Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Serieportar i Linux??

Jag måste fråga forumets medlemmar om råd.

Detta har hänt:

Jag installerade Debian i en NSLU2 och den fungerar med det nya systemet  och en USB-sticka som minne. NSLU2 har två USB-portar varav nr2 måste ha USB-stickan om en sådan används. Då återstår port nr1

som borde heta ttyUSB0 i /dev. Det finns ingen annan att hitta heller.

Jag vill ansluta en seriegrunka som ska komunicera med NSLU2. Denna apparat har en RS232-port av "vanligt" slag. Alltså skaffade jag en

USB/seriekonverter.

I setuppen till programmet jag kör anger jag ttyUSB0 som port och

baudrate för komunikationen.

Hur jag än gör så vill inte NSLU2 tala med apparaten. Om jag försöker med ttyS0 eller ttyS1 så dör internettrafiken från programmet till den

server NSLU2 är tänkt att tala med.

Jag testade USB-konvertern i en "riktig" dator och där fungerar den.

Finns det något förslag på lösning? Jag  vet att andra kör denna

kombination med grejor, men ingen svarar eller går inte att nå.

Som jag ser det så är det en konfigurationsfråga Obestämd... eller?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

antu00s bild

Var inne och kikade på NSLU2's sida och sökte på USB2Serial.

Länk: USB2Serial

Har du kikat på deras sida ?

snoopys bild

Det där var intressant. Har helt klart missat detta.Skrattande

Har sökt överallt annars.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

antu00s bild

Hoppas att du hittar en lösning, återkoppla gärna om hur det löste sig. Glad

alberts bild

Stoppa i USB-Serie adaptern och skriv direkt efteråt:

dmesg

i konsolen. Om allt stämmer ska du få ett meddelande från drivrutinen på de sista raderna i outputen från dmesg. Drivrutinen beror på vilket chip USB-Serie adaptern använder. De vanligaste två chippen heter FTDI och PL2303. De flesta adaptrarna använder någon av dessa två drivrutiner. Om drivrutinen är laddad ska det stå ttyUSB0 eller liknande i meddelandet från drivrutinen i outputen från dmesg.

Om drivrutinen inte laddas automatiskt kan du försöka ladda den manuellt. Försök "modprobe ftdi_sio" och "modprobe pl2303". Det förutsätter att du har kompilerat in stöd för dessa två drivrutiner i kärnan du använder. Troligtvis är de med om du använder en färdig Linuxdistribution för NSLU2.

snoopys bild

Sagt och gjort. Glad

Och jisses så mycket sluggen hade att säga. Men sammanfattningen

är att drivrutiner finns där nu. FTDI-chippet i detta fallet.

Eller har jag fel? Här är ett avsnitt av all text:

usbcore: registered new driver usbserial
drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial support registered for generic
usbcore: registered new driver usbserial_generic
drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial Driver core
drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial support registered for FTDI USB Seri al Device
ftdi_sio 1-1:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
drivers/usb/serial/ftdi_sio.c: Detected FT232BM
usb 1-1: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
usbcore: registered new driver ftdi_sio
drivers/usb/serial/ftdi_sio.c: v1.4.3:USB FTDI Serial Converters Driver

Jag gör ett försök igen att komunicera med kringutrustningen.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

snoopys bild

jag ska bara tala om att nu talar sluggen med omvärlden

som om den inte gjort annat. Skrattande

Synd att man måste lirka med Linux så mycket, men intressant ändå.