Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Pidgin funkar inte med Tele2 mobilt bredband - vad göra?? LÖST!

Jag kan logga in på mitt msn-konto och se vilka som är online osv. Men när jag försöker skicka ett meddelande till någon så står det bara att ett anslutningsfel inträffade. Detta händer bara när jag är uppkopplad via mitt mobila bredband, som jag oftast är... Min dator är en asus och jag har open office. Kan någon hjälpa en novis?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Det var jättekonstigt,har du testat med en annan klient? aMSN tex.
-----------

Snälla ge oss, mera hårdrock
låt oss känna, att det hammrar
vi vill veta, vi vill höra
åh, att du finns här, och att du stannar

www.abergman.se - Webtjänster för

kajsas bild

Tack för ditt svar! Med risk för att låta jättekorkad: Vad är en klient och hur ändrar man den man har?

En klient är i detta fallet det program du använder för msn.

amsn är ett annat msn program.

Du installerar det genom synaptic eller apt-get från orginal repot.

kajsas bild

jaha...synaptic eller apt-get från orginal repot...Obestämd

mindlights bild

på eeepc startar man "terminalen" genom att trycka CTRL+ALT+T.

Då får du upp ett fönster med text i.

Skriv:

synaptic (och tryck sedan enter).

Då ska du få upp valmöjlighet att installera fler program.

Kommer du så långt?

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

jentins bild

Testa att gå in på ändra konto och sedan anslutning, aktivera http.

-------------------------------------

Linux e skitkul

kajsas bild

Tack för svaret, jag har testat att välja HTTP-metod, men det ändrar inget...

mindlights bild

Kajsa, ge dig inte. Detta måste vara en skitsak som satt sig på tvären i din burk.

Jag uppfattar det som att pidgin o MSN lirar klockrent när du är uppkopplad med kabel eller trådlöst internet men när du kör 3G så vägrar det?

Kom ihåg att det viktiga är inte att man vet vad man håller på med utan att man är snygg under tiden man håller på med det. Wink

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

kajsas bild

Just så är det, kabel funkar perfekt och mobilt bredband tramsar! Du har visserligen rätt, men det är ju ingen glädje i att sitta där och vara snygg när man inte får kontakt med någon på grund av att "anslutningen misslyckades"...

mindlights bild

men om man är snygg dras killarna till en och chansen är att minst en vet vad han gör Wink

I varje fall... hade du testat "emesene" eller aMSN? De är program som är gjorda bara för att ansluta till MSN Messenger "nätet". Pidgin är gjort för att klara mer än bara MSN Messenger. Den klarar Jabber och ICQ också tillexempel.

Detta för att se om felet är relaterat till 3G eller Pidgin på din dator Smile

---

kajsas bild

Hmm... ska testa direkt när jag kommer hem. Men det borde ju vara 3G eftersom Pidgin funkar finemang med kabel. Fast inte gärna kan det väl vara "fel" på 3G, uppkoppling som uppkoppling tänker jag (med begränsad insyn i nätverksvärlden...)

mindlights bild

Nja,

min personliga erfarenhet är att det kan vara fel med allt som har med Tele2 att göra Tongue

---

kajsas bild

sant...

rewbens bild

Skulle du kunna gå in på Help->Debug Window i Pidgin (lär väl heta något liknande i svensk Pidgin). Står det någon utförligare information där?

kajsas bild

Tack för svaret! Så här står det då:

9:19:30) util: Writing file prefs.xml to directory /home/user/.purple
(19:19:55) dbus: Need to register an object with the dbus subsystem.
(19:19:55) dbus: The signal "drawing-tooltip" caused some dbus error.
(19:19:58) dbus: Need to register an object with the dbus subsystem.
(19:19:58) dbus: The signal "drawing-tooltip" caused some dbus error.
(19:20:07) dbus: Need to register an object with the dbus subsystem.
(19:20:07) dbus: The signal "drawing-tooltip" caused some dbus error.

Säger mig tyvärr ingenting Rynkar på näsan

abergmans bild

Det ser ju inte ut som att det där har något med dina anslutningsproblem att göra.
-----------

Snälla ge oss, mera hårdrock
låt oss känna, att det hammrar
vi vill veta, vi vill höra
åh, att du finns här, och att du stannar

www.abergman.se - Webtjänster för

FoHs bild

Kan det inte vara så att dbus-felmeddelandena har något med 3G-modemet att göra då?

mindlights bild

Hej Kajsa.

Hur har det gått. Det har blivit väldigt tyst i den här tråden?

---

hooloovoos bild

Jisses vad serviceminded folk har varit här då. I fortsättningen är det jag som nickar Kajsa Laughing out loud

------------------- Duru - dummm

------------------- Duru - dummm

kajsas bild

Hej du! Ingen framgång, jag lät mig besegras av den felande tekniken och gav upp =( Tack för all hjälp iaf!

mindlights bild

nej nej nej... vänta nu.

Vi är ju inte halvvägs....

Om inte Pidgin funkar, som i ditt fall, så är enklaste sättet att kolla var felet ligger det som kallas för uteslutningsmetoden. Smile

Har du testat med Emesene eller aMSN?

Detta bara föra att utesluta att felet ligger hos Pidgin.

Om du trycker CTRL+ALT+T (Alltså, håll ner CTRL samtidigt med ALT och när du trycker ner dem så trycker du en gång på T. Då kommer terminalen upp (svart fönster där man kan skriva text).

Det är hjärtat i Linux. Egentligen är ikoner och sånt ett program som körs för att förenkla för användaren när han / hon vill starta program. (Enklare att dubbelklicka än att skriva programnamnet :-)  ).

I varje fall.

Upp med terminalen, klicka i den så du kan skriva.

Det första vi ska göra är att låta din dator få senaste listan med tillgängliga program från internet.

Då skriver du (Och trycker Enter efteråt för att starta kommandot du skrev): apt-get update

Nu ska det i terminalen visas en lista på sajter som är förinställda i din dator och som innehåller program. Din dator hämtar nu en lista på tillgängliga program på varje sajt.

Efter detta ska vi söka på specifika program för att se om du har möjlighet att installera dem.

Skriv nu och tryck Enter i slutet: apt-get search amsn

Har du tur så får du upp ett svar typ: amsn - An MSN messenger written in tcl

(Kan se annorlunda ut men du hajjar grejen :-)  )

Efter det skriv (och tryck Enter i slutet): apt-get search emesene

Kan du rapportera om du fick träff på någon av dessa programmen?

---

jeffs bild

Ursäkta min okunskap - jag är ingen debian - men är det inte apt-cache search som söker i cachen för tillgängliga program?

------

kajsas bild

Tack för tipset, tyvärr svarar datorn "kunde inte öppna låsfilen" redan vid första kommandot =(

filipjanssons bild

Inte säker men är det inte sudo apt-get update hon ska köra? Möjligtvis su följt av apt get update.

You'll Never Walk Alone

Justice For The 96 || Siempre Es Posible

mindlights bild

ahhh... jag som är trött i skallen.

I linux är vanliga användare spärrade ifrån att göra saker som kan förstöra systemet (enkelt uttryckt).

Börja med att skriva:

sudo -s

så blir du en super-user som det heter. Sen kan du köra alla de där kommandona.

---

kajsas bild

Det gick bra först och jag kände mig sjukt cool när jag blev en super-user och knappade in kommandon som min lilla dator nappade på. Men säg den lycka som varar för evigt, efter både amsn och emesene så kommer E: Felaktig operation search =(

filipjanssons bild

Kör, "sudo -s" "apt-get update" "apt-get upgrade" "apt-cache search amsn" apt-cache search emen-vad det nu hette" och posta resultatet här.

You'll Never Walk Alone

kajsas bild

Nu vill den ha massa diskutrymme (har bara 4 GB) för att uppgradera grejor som jag inte använder, dessutom varnar den för att vissa paket inte kan autentiseras... Hmm, vågar inte riktigt trycka "ja" kan kanske inte få bort grejorna sen.

filipjanssons bild

Det där med autentiseras är väl för man har lagt till ett icke officielt förråd. Diskutrymmet är det värre med. Lite knasigt att du bara har 4 gb. Kör dom två sista kommandona endå.

You'll Never Walk Alone

mindlights bild

Det där var skitskumt!

De där grejorna som ska uppdateras som du inte använder är troligtvis saker du använder men inte vet om. Alltså saker som Linux behöver och kör i bakgrunden och som du inte behöver bry dig om.

Jag har precis fått upp en virtuell miljö på min PC som råkar vara eeePC 900...det är den du har va?

Då kan jag testa att göra det du försöker göra Smile

Ps. Alla snygga människor kan vara superusers lite då och då när de behöver...det är förlorarna som inte kan dra igång en terminal och se ut som värsta hackern och knappa in lite cool text som gör underverk Wink

UPDATE: Kan du dubbelkolla hur mycket uppdateringarna kommer ta? Min eeePC 900 säger sig vilja installera en del men totalen är 15.0MB, inte GB.

Nu fick jag också frågan om "tillförlitlighet". Det verkar som att ASUS kan ha skippat säkra nycklar. Skit i det. Det handlar om en extra säkerhetsgrej. OBS! Kom ihåg att ha backup på dina dokument etc när du gör saker med din dator. Inte för att det ska braka åt skogen men ingen kan lämna dig en 100% garanti. (Ungefär som att ingen kan lova dig att det inte regnar elefanter när du går över gatan :D  )

När jag nu valde att installera amsn med genom att skriva aptitude install amsn (emesene fanns inte enkelt tillgängligt för eeepc så den hoppar vi över just nu :)  ) så vill den installera 3 paket som tillsammans tar upp 4416kB (4MB).

När amsn är installerat så kommer det nog inte dyka upp som en ikon... detta är ett senare problem.

Avsluta terminalen och öppna den igen (vi ska nu starta amsn utan att vara superanvändare och detta sättet var enklast att förklara :)  ).

skriv amsn och tryck enter... DAMN vad du är hacker nu Laughing out loud

Obs! Avsluta inte terminalen för då dödar du amsn.

Såja... logga in på MSN som om du satt på en windowsburk... kolla först att du kan surfa så att ditt trådlösa bredband verkligen är aktiverat.

---

kajsas bild

JA!! Jag fick tag på amsn och det funkar att använda med mitt mobila bredband! Hoppas inte disken är full nu bara, jag såg att uppdateringarna den gjorde automatiskt var av "frozen bubble" och sådant trams. TACK för hjälpen och för den pedagogiska vägledningen!!!

mindlights bild

Hemskt ledsen att ha lockat över dig till den mörka sidan.

Nu är det inte långt kvar tills du börjar skriva dina uppsatser i LaTEX, vänder på dygnet och börjar dricka Jolt-cola.... Smile

Angående amsn... funkar amsn eller ?

Om du i terminalen vill ha reda på hur mycket disk som är kvar så skriver du (som vanlig användare): df -h

Då får du reda på alla dina "diskar" på Linuxspråk.

Alla enheter i Linux ligger i mappen /dev... bry dig inte om varför eller hur... det bara är så och det är överkurs just nu Smile

Första hårddisken heter normalt sett /dev/sda, andra /dev/sdb etc etc

Man kan dela upp sin hårddisk i s k "partitioner", tårbitar kan man se det som. Första partitionen på första disken heter /dev/sda1, andra /dev/sda2

Med det i bagaget så visar jag nu vad du boirde kolla på:

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1             9.6G  4.0G  5.6G  42% /

Detta betyder att min första partition som är "/", vilket betyder huvuddelen av min disk som jag som användare ser den (även kallad för root, inte superanvändaren root alltså. Se hårddisken som ett stort träd där varje gren är en mapp och varje löv är en fil. Då är roten (engelskans "root) starten för hela hårddisken där alla mappar ("grenar") utgår ifrån.

Alltså har jag en hårddisk, som jag ser den, på 9.6Gigabyte (GB) där jag använder 4GB och således har 5.6GB ledigt och i procent sett så är det 42% som är använt av min hårddisk.

Det finns säkert ett snyggare sätt att se hur mycket diskplats som är ledigt när du smurfar omkring i det grafiska gränssnittet ("KDE") men det får någon KDE_nerd fylla i Smile

---

jeffs bild

KDE_nerd to the rescue!

Filelight

(KDE-apps)

------

kajsas bild

Tackar, det är ju nästan vackert!

kajsas bild

Fantastiskt! Detta öppnar en helt ny värld för undertecknad nerd-to be =) Jag hade ju massa space (notera hur jag börjar svänga mig med datatermer) kvar på hårddisken.

Och ja, amsn fungara utmärkt och har dessutom ett trevligare gränssnitt än pidgin tycker jag.

mindlights bild

Okej.

kan vi anse att detta problemet är löst?

Om så är fallet får du gärna ändra topicraden överst (editera alltså) och lägga till [Löst] först så att man kan se att det är löst.

I mina ögon är detta en s k work around och inte en solution och frågan kvarstår: Varför strular Pidgin.

Men då du egentligen var ute efter en MSN-klient och inte en klient för alla möjliga sorters IM-nät så är ditt problem löst som jag uppfattar det.

Men jag kan inte låta bli att undra varför en IM-klient som Pidgin inte fungerar över Tele2 Mobilt bredband... skumt...

---

kajsas bild

Ja det är kanske lite skumt, men för min del är jag helnöjd med en work around!

Tack igen!

FoHs bild

Det jag funderat lite kring är om delar av Pidgin (precis som Firefox) inte hittar en uppkoppling när Network Manager inte har aktiverat uppkopplingen. Vet inte hur modemet fungerar riktigt med Eee, men jag måste gå via tredjepartsmjukvara för att skapa uppkopplingen, och då är NM0.7 helt ovetandes om den. Således startar t.ex. Firefox i offline-läge.