Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kernel failure... (LÖST)

Just nu känner jag mig riktigt låg Gråter. Har försökt installera Fedora 9 m h a installations-DVD - den bara lägger av. Har provat LiveCD med i386 - får meddelandet "Your system had a Kernel failure" provade slutligen med x86_64 och fick samma fel. Detta säger mig ingenting Förvånad.

Datorn är en Toshiba Satellite A300-1IE.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lasps bild

Bra att Vista fungerar perfekt.

Det finns ju ingen anledning till att ha fler operativ än det man är nöjd med.

Du har aldrig förklarat varför du, som en av de få, vill ha Vista istället för XP.

Har du inte märkt att man inte har Vista som ett företagsOS?

När det gäller 64 bitars OS har jag gått på så många minor att jag numera avstår helt från dessa.

Du skriver inte heller vilken distribution av fedora9 som du har valt att testa med!

Om man finner en väg, så är det den resandes ensak, om han bara kommer fram i tid säger Lasp

mikaeljs bild

Du skriver inte heller vilken distribution av fedora9 som du har valt att testa med!

Va? Distributionen är ju Fedora och det är version 9. Vad menar du?

~~~ Have a goodyear - http://www.youtube.com/watch?v=tO2wb-LarfU ~~~

Lasps bild

Vad jag menar med distribution är just att den finns att hämta på flera ställen

Så nedladdningssajt borde det stå säger Lasp

mikaeljs bild

Ah, ok då förstår jag Smile

Nerladdningsstället har väl egentligen inte så stor betydelse. Fel kan uppstå mer när det gäller bränning. Fast själv har jag haft enorm tur med sånt. Jag har aldrig behövt kolla filer jag hämtat och jag har inte fått felaktiga bränningar när jag bränt ut nån dist.

Mina senaste problem har varit att min interna cdenhet verkar vara på väg att ge sig. Det är den tredje på lite över ett år. Fast jag har ju bara fått tag på begagnade från datorer som varit lika gamla Sad

Försökte installera Ubuntu igår på laptopen och då fick jag IO fel under installationen (kopiering av filer). Först var jag rädd att det var hårddisken som hade fått fel. Men jag pluggade in min externa cdenhet och nu sitter jag med en fräsch installation Smile

frilas bild

Hmm, det jag skrev angående Vista var menat som lite ironi... Anledningen att jag har Vista är, som du ju vet, att maskiner levereras med just Vista nu. Dessutom måste man hänga med i utvecklingen vare sig man älskar det eller inte. Allt var ju inte bättre förr Flört.

Distributionen är den jag laddat ner idag från Fedoras hemsida. Borde väl vara den senaste.

jonasbjorks bild

Utvecklingen är Linux inte Windows Vista. Vista är en regression från tidigare Windows och att kalla det utveckling är felaktigt. Så, om du vill hänga med i utvecklingen kastar du ut windows (oavsett version) och kör in Linux på maskinen.

Har du provat någon annan installations CD/DVD? T.ex. Ubuntu? openSUSE? Beter de sig likadant som Fedora 9?

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

frilas bild

Här har du fel Flört. Microsoft äger datorvärlden. Om du tycker att det är en regression så spelar det ingen roll för nu är det Vista som gäller oavsett allt! Jag tänker inte bli en Don Quijote!

Oavsett detta så tycker jag att Linux är ett mycket roligare system och vill gärna ha det på min dator som huvudoperativsystem. Annars hade jag inte lagt ner så mycket tid på att lära mig det hyfsat.

Jag skall testa lite olika distar och se om det är någon skillnad men är det inte så att just kärnan är det gemensamma för Linux? Eller har jag missuppfattat det?

jonasbjorks bild

Det är samma kärnbas i alla linuxdistributioner. Den officiella kärnan finns på www.kernel.org och den tar t.ex. Fedora och patchar (lägger på mer funktioner) i sin kärna. Det innebär att en fedorakärna och en ubuntukärna inte alls är samma kärna, trots deras moder "vanilla linux". Därför kan det ibland vara så att en dist fungerar på en dator, medan en annan inte alls fungerar.

Angående Microsoft och Vista. Det är skrämmande att läsa "Microsoft äger datorvärlden". För det hoppas jag verkligen att de inte gör. Se Vista som anledningen till att du lämnar Microsoft Windows för gott. Valfri Linux med OpenOffice 3.0 kan ersätta vilken Windows/MS Office som helst!

--

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

frilas bild

Testar nu med LiveCD och OpenSuse11.

Inga allvarliga fel hittills...

Svenska specialtecken funkar ej, inte heller tr[dl;st.

Sk'rmuppl;sningen 'r kass. R'ttar till sig efter ev. installation eller hur.

Ang[ende Vista - gilla l'get! T'nk vad mycket problem jag har just nu!Skrikandes

FoHs bild

Inga unika problem för Linux dock. Samma problem finns för Windows om det saknar drivrutiner (vilket det oftast gör out-of-the-box).

frilas bild

Mycket vanligare för Linux anser jag dock Obestämd.

Kristians bild

Installerade du Windows från en OEM-skiva?

---------------------------------------

Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup

frilas bild

Vista var, som i nästan alla fall nu, förinstallerat där jag bara "initierade" installationen.

Jag har fått Fedora 10 beta att funka hyfsat. Den trådlösa nätverksadaptern kan dock inte identifieras, vilket är bekymmersamt för mig.

Trots att jag under installationen av Fedora angav att boot-loadern skulle installeras i MBR startar maskinen med Vista direkt. Eftersom Fedora ligger på en separat hårddisk kan jag i bios, under uppstarten, välja att boota på den fysiska enheten där Fedora ligger. Klumpigt, men kan användas tillfälligt Rynkar på näsan.

Du skulle inte kunna posta en lspci så vi ser vad du har för hårdvara så blir det lättare att hjälpa dig få igång allt.

Om det är en usb adapter så posta lsusb.

Marcuss bild

Troligen kör du broadcom  trådlöst? Har du köpt skithårdvara får du skylla dig själv.

Men ja, du har rätt. Allt är inte perfekt i linuxmiljön. Men är det i windows? får du NVidia drivarna out of the box i vista? Troligen inte, men de klagar du inte på? Väljer du engelskt språk att boota i, får du ge dig fanken på att du får ett engelskt tangentbord laddat.

Att du har fått en specialdesignad version av vista pga OEM som matchar din maskin perfekt, är det linux fel? Begär du något sånt av det som inte kostar dig något?

Signaturer är nice!

jonasbjorks bild

Marcus, hur skall en nybörjare förstå vad som är skit-hårdvara och inte? Han skriver dessutom lite längre ner att det är ett Intel Wireless.. IMHO är det fin-fina kort.

--

--

Marcuss bild

Nej jag var lite bitter. läst lite för mycket deprimerande innehåll från människor, antar att droppen var när jag hörde den klassiska (feltolkade) "det fungerar i vista", "varför är linux inte vista?"

förlåt frila, hoppas du inte blev jätteledsen. isf är jag skyldig dig en bier!
Signaturer är nice!

frilas bild

Inga problem (med humöret) endast med bootningen... Men en bier kan du alltid få bjuda på ändå Skrattande.

Och, jag vet att Linux inte är Vista (Microsoft), det är därför jag sliter håret med att få igång Fedora Flört.

mikaeljs bild

Har du haft möjlighet att testa andra sätt att installera på eller kanske andra distar? Kanske finns nåt sätt att få in fedora live 9 på ett usbminne och köra den vägen? Kanske redan nån som tipsat om det men endå...

frilas bild

Fedora 10 beta ger inget Kernel Failure. Fast jag fick GRUB i MBR på fel hårddisk verkar det som...

extons bild

frila!

Om du nu tycker att Windows Vista är så fruktansvärt bra/lättkonfigurerat kan du väl hålla dig till det. Strunta i Linux!

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Detta var tydligen känsligt! Finns det inte plats för den minsta kritik av Linux?

Det är lätt för dig att säga som är expert på systemet och skapar egna distar mm. Jag är en vanlig användare som startar med en LiveCD och så "brakar allt ihop". Om det var så att jag älskade Windows hade jag inte ens försökt mig på Linux.  Hela idén med Linux attraherar mig men det finns en gräns hur mycket jobb man orkar lägga ner för att få sitt system att funka. Eller hur?

Kristians bild

Jag tror att exton yttrade sig med en implicit smily Wink Att du inte får svenska tecken är nog en ren felkonfiguration som borde vara lätt att fixa om du kikar runt lite bland tangentbordsinställningarna.

Vad är det för trådlöst kort? En "lspci" bör ge svaret

frilas bild

Jag upplevde ingen smiley i Extons svar. Jag var kanske trött och sur efter en dags "slitande" med installationen...

Det trådlösa kortet är ett Intel Wireless WiFi Link 5100 och Googlar man på detta får man svaret att det inte "ännu" finns för Linux. Några speciallösningar nämns men jag är lite osäker på dessa.

Du måsste tanka hem firmware från och kopiera den till /lib/firmware (eller var din dist har firmware)

http://intellinuxwireless.org/iwlwifi/downloads/iwlwifi-5000-ucode-5.4.A...

tar xvf iwlwifi-5000-ucode-5.4.A.11.tar.gz

cp iwlwifi-5000-ucode-5.4.A.11/iwlwifi-5000-1.ucode /lib/firmware

Sedan får du hämta och kompilera drivrutinen iwl5000

git://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/iwlwifi/iwlwifi-2.6.git iwl5000

frilas bild

Måste jag testa!

frilas bild

Jag är imponerad! Fedora uppdaterade detta helt själv. Kunde luta mig tillbaka i tre sekunder sen var det klart Skrattande.

jonasbjorks bild

Tycker du fortfarande Vista är bättre? Tungan ute

--

--

frilas bild

Linux är bäst! Flört

FoHs bild

Finns statistik på det där, och Linux-kärnan innehåller bra mycket fler drivrutiner än vad Windows-kärnorna gör. Så out-of-the-box är Linux bättre. Vet inte om det finns så mycket utrymme för subjektiva åsikter Smile

frilas bild

Då borde ju allt funka... Flört

FoHs bild

Nej då. Linux-kärnan har ofta inte drivrutiner för nyare hårdvara, så ibland fungerar det inte alls. För äldre hårdvara är Linux förmodligen oslagbart, speciellt om man jämför med Vista. Detta bottnar sig i samma "problem": Nämligen att de som gör hårdvaran oftast bara har drivrutiner för Windows och därför gör Linux-communityn drivrutinerna själva. Det är alltså ett problem för nyare hårdvara eftersom det tar ett tag innan det har stöd i Linux, men samtidigt är det en fördel eftersom Linux-communityn stödjer äldre hårdvara under längre tid (hårdvarutillverkare är bara intresserad av att tillhandahålla drivrutiner för sina nya produkter och för nya operativsystem).

Hur som helst hjälper det här förmodligen inte dig. Det var bara för att balansera uttalandet att Vista skulle vara så mycket bättre Smile

frilas bild

Jag har förstått att det var dumt av mig att nämna Vista här Tyst.

FoHs bild

Du får jättegärna prata om Vista på LP, så länge du säger hur dåligt det är! Skrattande Skämt åsido. Jag har full förståelse för att man kan tycka att Vista fungerar smidigare, men anledningen till att jag svarar på dina inlägg är för att jag tycker det är viktigt att förstå varför det upplevs så. Om du förstår att de problem du har i grund och botten beror på att hårdvarutillverkare inte gjort drivrutiner för Linux så kanske du blir ilsken och protesterar. Det är min förhoppning. Men som sagt så hjälper det ju inte dig i det här läget, så jag ska sluta svara nu Tungan ute

frilas bild

Jag uppskattar ditt sakliga svar Glad. Ingen pajkastning!

Lasps bild

Jag, och säkert andra, kunde nog inte se detta med Vista som Ironi! Om du tror att man inte kan nämna Vista, XP eller andra Microsoftprogram på LP så tror jag att vi inte tror lika i många stycken.

Att klargöra syfte och mål, dvs. vad man har (är) och vart man vill, borde vara grundläggande för den som vill orientera sig fram i kunskapsdjungeln.

Det här med Pdf problemen tex så nämde du aldrig hur du skrev ut dem. Då är det inte lätt att hjälpa!

Idag funderade jag faktiskt på att köpa en slik Toshiba bara för att kunna testa. Men jag har tankat hem fedora 10 istället och sätter upp den i morgon, dock inte på en bärbar med dubbla diskar. Det kunde jag ju ha googlat fram tidigare så kanske det hade varit lättare att rekommendera rätt val av Os.

frilas bild

Jag har förstått att kritik på Linux inte går hem i detta forum och Vista får man inte ens nämna. Synd! Kallas ibland "lågt i taket". Som väl är tycks inte min Vista lapsus tas så hårt av alla Flört (obs smileyn).

Vad gäller min otydlighet med pdf är jag nog inte helt ensam om att ibland uttrycka mig okoncist, vi är ju inte alla perfekta Flört (obs smileyn).

Lasps bild

Som jag har sagt tidigare får man Vist båda nämna och Vistas med Vista på LP (för min skull iallafall).

Visst kan det vara så att man glömmer att kroppsspråket inte når fram via tangentbordet, men i ditt huvuinlägg så såg åtmindstone inte jag Ironin!

När det gäller kritik mot Linux i allmänhet och en särskild distribution isynnerhet. Så finns det andra som har andra åsikter.

Kritik skall både ges och tas tycker jag!

Men jag ger mig inte in på ett Hästforum och säger, Fy fan för pruttande hästar! eller klankar ner på de fyrbenta och tvåbenta vänner som finns på vårt eget forum www.Rally-Lydnad.se Jag tror att det är klokt att lägga fram synpunkter så att man kan få hjälp att gå vidare.

Du hade ju gjort en hel del efterforskningar när det gäller maskiner och Linux! Var det något där som gick snett?

jonasbjorks bild

Nu är du bara en envis gammal farbror! Wink VIVA LA VISTA!!

Klart man får nämna Vista. XP, vad som helst här. foh skriver ovanför i tråden att han tycker det är viktigt att du förstår varför vista fungerar "direkt" och varför inte Linux gör det. Visst är det irriterande? Smile Men, jag ser en egenskap hos dig som jag inte ser hos många nybörjare (du får nog räknas in där ännu) - du ger dig inte. Och det är en viktig egenskap!

Vi får ta och boka in en ny HeLUG-träff där vi kan fira din installation.

Angående perfekta, det finns bara en som är perfekt och det är jag. Men det var ju ingen nyhet (ödmjukt).

--

--

frilas bild

Envis gubbe får du gärna kalla mig men GAMMAL Skrikandes, där går gränsen... Flört (obs smileyn).

Nybörjare - JA, Envis - JA. Det är ju därför jag vänder mig till er erfarna exprter. Det är ju det som är så bra med ett forum. Att ni sedan saknar all form känsla för ironi och självkritik är ju bara att beklaga Flört (obs en glad gubbe igen).

Jag fick ett bra tips nedan hur jag kanske kan lösa min utmaning med det trådlösa nätverkskortet.

Kristians bild

Hur funkar tex. Ubuntu? Använder Fedora 9 och Ubuntu samma kärna?

polters bild

Fedora har varit en version före Ubuntu de senaste gångerna. Fedora 9 kör på en .25 kärna och Ubuntu 8.04 på en .24.

extons bild

Du kan väl ändå starta systemet? Börja i så fall med att göra en uppdatering av detsamma. Felmeddelandet försvinner sannolikt då...

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Jag körde från LiveCD och fick i första inladdningsbeskeded "Kernel Alive" osv. Sedan när allt var inladdat i minnet kom felmeddelandet. Ingen låsning eller så men begränsad funktionalitet. Så du menar att jag skall köra installationen och låta uppdateringarna sköta resten?

extons bild

Ja.

LINUX.EXTON.NET