Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

vlc vs Mplayer *löst

VlC

Där fungerar det mesta utan krångel.

Mplayer

Alltid blir det något krångel....

Ja det är en kortfattad åsikt.

MEN jag kan ha fel. För jag kan inte begripa hur man ska få Mplayer att fungera på rätt sätt.  GÖR VLC och Mplayer sama sak verkligen ?

Kan någon förklara varför Mplayer aldrig blir "klar" ?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag föredrar VLC för det mesta, men jag har märkt att mplayer hanterar vissa format bättre. Testa att installera gnome-mplayer (finns i paketarkivet för Ubuntu), jag gillade den bättre än vanliga mplayer Smile

polters bild

När jag körde gnome-mplayer så fyllde den loggfilen .xsession-errors till min /home var slut. Smile

FoHs bild

*kollar sin /home* Laughing out loud Den var bara drygt 17kb!

vlc 0.8.x fungerar bra.

vlc 0.9.x är väldigt buggigt och saknar funktioner som finns i 0.8.x (fast innehåller även nyheter).

mplayer fungerar bra men kräver separata codecs och saknar stöd för dvd-menyer.

Jag tycker mplayer är en bra spelare som klarar av flest format med rätt codecs.

Mplayer fungerar även bra att spela upp skadade filer med.

Nackdel med mplayer är att ljud kan bli osynkat ibland när man har en undertext.

vlc 0.8.x fungerar väldigt bra men stödjer inte riktigt lika många format som mplayer men hanterar dvd-menyer väldigt bra.

vlc 0.9.x Är enligt mig oanvändbar i dagsläget pga diverse buggar.

Sedan använder jag även xine men det är OT i denna tråden.

pluns bild

Jo nu måste man då först definiera "krångel",  VLC samt Mplayer är ju båda avancerade spelare från icke mjukvarupatent länder

Alla distar måste stympa codecsbiten av olika skäl, "RMS faktorn" samt lagliga hinder främst USA samt Australiens lagar.

Vill man ha ut max så måste man kompilera själv !

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=558538

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786095&highlight=ffmpeg

Mplayer folket är också lite "manyana" med nya versioner samt benhårda med att bara SVN användare kan anmäla buggar tex ffmeg.

VLC satsar mer på nya versioner som funkar någotsånär för de flesta formaten.

Sen skriver du inte viken dist du kör   ?   För Ubuntu måste Medibuntu repot aktiveras.

---------------

Theos song

jeps bild

Jag använder Ubuntu Intrepedix.

Mplayer Plugin i Firefox gör det ändå krångligare med Mplayer. Oftast blir det två fönster i uppspelsrutan med Mplayer plugin i Firefox. Således går två filmer och dubbelt ljud. Jag har lyckats få så i olika datorer med olika versioner av Linux Ubuntu. FÖR mig är Mplayer helt enkelt för svår När det finns enklare VLC.

Dubbla fönster? Det minns jag inte att jag någonsin fått.

Dubbelt ljud känner jag igen och det löste sig med en rad i konfigurationsfilen.(mplayerplug-in.conf) tror det var ao= som behövde fixas.

Men detta felet har inte uppstått för mig dom senaste 2 åren.

Kontrollera vo= om du får dubbel bild om det beror på samma som mig med ljudet.

pluns bild

Ok, kör sjäv vlcs mozilla plugin, funkar på allt inkl TV4

Totem slängde jag ut, helt värdelöst

sudo apt-get remove kaffeine-mozilla mozilla-helix-player totem-mozilla xine-plugin mozilla-mplayer

sudo apt-get install  mozilla-plugin-vlc

Starta om foxen   (kör en städning först med ovanstående inkl borttagning)

Kan behövas ett klick ibland på VLC fönstret

Källa:

Den här är inte uppdaterad för Intrepid men stämmer bra ändå.

Medibuntuadressen fel för Intrepid !!!!  Kolla Medibuntu

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

---------------

Theos song

Kristians bild

Nä totem funkar inte alltid fullt ut, jag kör själv med mozilla-mplayer i kombination med realplayer men jag har aldrig fått dubbla fönster. Jag har inte konfigurerat något särskilt heller

---------------------------------------

Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup

pluns bild

Skriver jag att vlc för mozilla funkar utmärkt för svenska förhållanden gör den det.... inkl  "genomdyngiga" codecs som TV4, nyheterna.se och fotbollskanalen.se.  Flört

Totem eller rättare sagt gstreamer klarar förmodligen inte mer innan man går över patentgränserna eller att utveckarna inte vill ta i "grunxet".

BBC har man fixat ett nytt Totemplugin för.... har också trasslat.

Mplayers plugin hoppar ur och behöver uppdateras.

Totem/Gstreamer klarar inte heller en sådan enkel sak som att hantera en innehållsförteckning för en DVD rulle.... ska också bero på patent.

Ubuntulänken har nästan 200000 hits just nu...Flört

Välsignad av UF admin för att slippa "trollare"....Tungan ute

---------------

Theos song          "You can Fly"

jonasbjorks bild

Film gör sig bäst på DVD. Jag stoppar in DVD-skivan i min DVD-spelare och filmen startar. Jag kan välja språk (om det finns flera på skivan) både ljud och textning. Ibland finns det en del bonusmaterial också. Det enda problemet jag någonsin råkat ut för är att jag haft fel kanal på TVn.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

FoHs bild

Jag skulle nog vilja påstå att film gör sig bäst på Blu-ray Wink

jonasbjorks bild

Så långt har jag inte kommit Wink

--

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Marcuss bild

lol du är sååååå ute jonas. Daah.. *ironisk*
Signaturer är nice!

synt4xs bild

Ja du kan ju testa att köra in en bd-rom och en bluray film i din linuxburk och se hur bra det går Tongue

pluns bild

Jo det beror väl mest var man är på "nördtrappan".

Ser väl mest surr i den här tråden och lite fakta (som vanligt)

Windows 7 kommer iaf att innehålla de codecs som gemene man använder....Förvånad   RMS får spader....Flört

---------------

Kristians bild

Varför skulle han få det? Kan Microsoft betala licenspengar för de codecs de använder så får de göra det. Sluta trolla plun

FoHs bild

Den "Linuxburk" som jag spelar BD-filmer på är en PS3:a, så det går alldeles utmärkt Tongue

Hur som helst så var väl Jonas poäng att DVD-filmer med menyer gör sig bäst på dedikerad hårdvara, så tolkade jag det åtminstone. Och ska man hårdra det så är det ju rätt luddigt (åtminstone i somliga länder) om man kan/får spela DVD-filmer i Linux också Smile

pluns bild

Jo nu är ju just meny funktionen även patenterad...

Med lite nörderi så är man snabbt runt det lilla problemet.

---------------

jonasbjorks bild

Ja, det var min poäng. Förstår inte vad som skulle vara lättare med att spela DVD-film i datorn. Till min DVD-spelare som står under TVn har jag en fjärrkontroll. När jag trycker på Power på den så byter TV:n kanal, när jag sätter in DVD-filmen så startar den automatiskt. Jag tycker det är rätt bekvämt och skulle inte ens komma på tanken att köpa mig en fjärrkontroll (+mottagare) till datorn, ordna med S-Video-kabel (som jag har testat och sällan fått att fungera) och hålla på och mecka när jag vill se film. Btw. grabbens PlayStation 2 klarar av att spela upp DVD-film också har jag upptäckt (eller snarare han upptäckte det).

--

--

Charlies bild

Jag har nog aldrig haft problem med MPlayer eller VLC. MPlayer är ju grunden i Geexbox, som jag kör på mediacentret..

joakims bild

Jag håller med om att mplayer i Ubuntu inte fungerar så bra. Där emot så fungerar den perfekt i Debian när man installera från (tidigare Marillat nu mer) debian-multimedia (debian-multimedia.org) men jag har aldrig fått det funka i Ubuntu. kanske någon som vet hur man får det att funka? Detta är en av anledningarna till att jag inte kör Ubuntu efter som jag inte kan köra mplayer/mencoder/acidrip fullt ut.

Se om du kan få debian-multimedia att funka i Ubuntu så borde du bli nöjd Smile

jeps bild

Så jag konstaterar då att jag forsätter att använda VLC eftersom att det för mig oftast fungerar felfritt och att det verkar som att jag inte direkt går miste om något när jag inte använder Mplayer. Fast på denna  sida nedan hade jag velat haft Mplayer för där fungerar inte VLC

http://www.apple.com/trailers/wb/grantorino/

Charlies bild

Måste bara tillägga; Surfade in på sr.se. Klickade på lyssna på webradio. MPlayer startades och musiken flödar.. Jag kör Linux Mint, som är Ubuntu i grund och botten.. vart är det det skulle vara problem?

Kristians bild

Det finns en motsvarande repo för ubunu http://www.medibuntu.org/

jeps bild

Ville bara visa hur det kan se ut när jag har Mplayer-plugin . Varför blir det två fönster ???

pbs bild

Hur då två fönster? Jag ser i alla fall bara ett fönster (plus en mplayer-plugin som inte verkar gilla svt:s stream).

Byt till totem-plugin eller vlc-plugin.

jeps bild

MEDIAPLAYER CONNECTIVITY addons

Det är lösningen för då kan jag ha bägge spelarna och välja efter fil format.