Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

ICEauthority

När jag startar upp Fedora 10 får jag nu helt plötsligt felmeddelandet: "Could not update ICEauthority file /home/Frila/.ICEauthority".

Vad betyder detta och vad göra åt det?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Aj aj aj aj.... det här är inte bra alls. Det blir till att installera om datorn.

Nej då, logga in i en konsoll (tryck på ALT och CTRL och F1 samtidigt) och radera filen genom att skriva rm .ICEauthority , sedan trycker du ALT och CTRL och F7 samtidigt för att komma tillbaka till den grafiska miljöns inloggning.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Lasps bild

Bra beskrivning på hantering Jonas B.

Men varför skall det behövas?

Eller måste man kunna "Ctrl" och "Alt" eller "Tenor" för att köra Linux?

pingus bild

Nä, det måste man inte.
Det är bara det att kommandoraden är så ohyggligt smidig och användbar i Linux så de flesta vänjer sig snart vid att använda den.

Vad det handlar om är alltså att en fil ska raderas, kan göras med "utforskaren" - konqueror, nautilus eller vad man nu har. .ICEauthority är en dold fil så man måste ställa in utforskaren på att visa dolda filer. Då ser man filen och raderar den med <delete>

----------------
In Pingvino veritas!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

pluns bild

>Det är bara det att kommandoraden är så ohyggligt smidig och användbar i Linux så >de flesta vänjer sig snart vid att använda den.

Nope det är en en usel "nörddoktrin" som vissa släpar på.

Även vanlig hos de som RMS-predikar för Linuxwikis.

Den stora majoriteten vet knappt hur man kopierar/klistrar in ett stycke text... ännu mindre till en terminal...

Sen konkret i det här fallet så är felet en "klassiker" och troligen så är det fel ägare på filen och då måste en "newbies" ha hjälp för enkel "akutavhjälpning".  Ibland kan man klicka sig till en felsäker session och loggas in....

Det finns massvis med sådana har akuta åtgärder som sakta men säkert tas bort...Flört

Eftersom det här också är en pre-release så ska man förvänta sig vissa fel.

.

Sen visst är terminalen smidig men klart utdöende och ska så vara...!!    Den kan man lära sig i lugn och ro om man har tid över.

---------------

Theos song          "You can Fly"

mikaeljs bild

Folk som inte kan hantera en terminal borde inte ha dator... så de så!!!! Tongue

~~~ Have a goodyear - http://www.youtube.com/watch?v=tO2wb-LarfU ~~~

Lasps bild

Ett sånt uttalande till och jag kan tänka mig att lämna Linuxportalen. ;-(

mikaeljs bild

Som vanligt så är det total avsaknad av humor hos herr lasp...

Lasps bild

Såg inte ironin, och jag har nog tryckt på knappar vid promten längre än de flesta här.

Jag kan förstå och gilla möjligheten av snabba korrekta kommandon!

Jag demonstrerade en egen Innovation, 2000, för Carl Bildt, som jag kallade QP Quick Profile, ett återuppväckande av DOS prompten, Tycker jag inte om Lennart, sa Carl! Men när han såg den i funktion fick jag ett gillande.

Så ber om ursäkt för att jag inte såg ironin, det är svårt på nätet. Men jag och många med mig söker mer korrekta svar än kompisjargong!

mikaeljs bild

När jag använder mig av smilien Tongue så är jag sällan seriös. Jag gillar förövrigt att ge lite oseriösa kommentarer till Plun för han är så rolig själv Smile

Jag använder terminalen själv men jag nämner inte denna t.ex. när jag är hos grannen. Det finns ingen anledning att introducera honom till den då han har svårt att hänga med när det gäller alla grafiska fönster som ploppar fram när han använder sin första dator.

Allt i livet behöver inte vara allvar. Inte heller här på portalen. Dom som behöver vettig information får den i massor. Smile

mindlights bild

Folk som inte kan hantera en terminal borde inte ha dator... så de så!!!!

Var bara tvungen Smile

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

FoHs bild

Terminalen bör aldrig tas bort. Det är faktiskt mycket mer användarvänligt än somliga grafiska lösningar, speciellt när det gäller att skriva instruktioner. Det är ju något du själv verkar väldigt ovillig att göra trots att du besitter mycket kunskap, men det kanske har att göra med att du inte orkar skriva alla steg som krävs i en grafiska miljö? Smile Som vanligt är det mest snack från dig.

jonasbjorks bild

Tycker du är lite väl envis nu.. Wink För att möta dig lite på vägen... Måste man verkligen starta om datorn för att man uppdaterat med windowsupdate? Måste den där jävla rutan "du måste starta om datorn" komma fram varannan minut när man sitter och kodar och inte vill starta om? Måste datorn starta om själv när man inte sett meddelandet, så att dokumentet man satt och skrev men behövde gå och äta (utan att spara dokumentet) så datorn startade om och dokumentet är borta. Måste ett operativsystem från 2007 (kallat Windows Vista) få bluescreen varje gång man drar ut 3G-modemet när man är ansluten med det? Måste man verkligen se de där trevliga pratbubblorna varenda gång man gör något? "En nätverkssladd drogs ur" Ahhh.. älskar dig Windows, jag behöver inte ens tänka själv längre. Sätter i sladden igen "En nätverkssladd sattes i". Det värsta är nog att det inte går att stänga av dem. ... pratbubblorna alltså. Jag har en scanner här hemma.. En Canon LiDE 20. Du kör Windows, jag kör Linux ... se vem som får in en bild från den först... Klara färdiga gå!! Medan du fortfarande söker efter drivrutinerna som är på 300 MB för nedladdning hos Canon sätter jag in USB-kabeln och startar Xine. Du.. Arduinon.. I Windows fick man installera en drivrutin för att kunna kommunicera med den, minns du? I Linux stoppade jag in USB-kabeln och startade programmet så var jag igång. Just ja, jag fick välja seriell port också, men det skilde sig inte från vad jag fick göra i Windows. Sitter här med en JVC-kamera och överför film från en hockey-träning (USB-kabel) lånade den i början av oktober av min svärmor. Har fortfarande inte fått igång den i Windows, men i Linux sade det "hittade en enhet, vill du öppna?" och jag var igång. Fick iof lista ut att programmet heter Kino för att kunna göra något vettigt med filmen i Linux också..

Jag kan hålla på hela kvällen och natten med att rabbla upp fördelar med Linux men tänker sluta här. Jag tror att allt handlar om hur man vill se saker. Du brukar vara positiv vännen, känner inte igen dig riktigt. Upp med hakan och patcha kärnan nu!

--

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

frilas bild

Den här kan jag bara inte låta bli att svara på Flört.

Exempel 1. Citrix. Min dotter loggar in på skolans/kommunens hemsida via Citrix. I Vista kommer hon direkt in utan att göra något speciellt. Jag fixar samma sak med Linux fast det tar flera timmar med nerladdning och installation av ICAClient, installation av Openmotif, skapande av symboliska länkar och dessutom extrahera och "installera" certifikat till Firefox. Lätt?

Exempel 2. Kan inte få igång min inbyggda webkamera. Vet inte ens hur jag skall få reda på vad den heter.

Exempel 3. Min några år gamla scanner finns det inga drivrutiner till.

Jag skriver detta bara som exempel på att de olika operativsystemen har sina för- och nackdelar. Så tappa inte fotfästet... Jag tror säkert du har någon smyginstallation av Windows på din dator Flört.

Låt oss fortsätta diskussionen på måndag kväll...

PS. Är det verkligen så fel att få ett meddelande om att en nätverkssladd hoppat ur. Tänk en ovan användare som annars inte kan begripa varför det inte går att få kontakt med Internet. DS

jonasbjorks bild

Eftersom jag själv kör Citrix mot Helsingborg Stad vet jag att du ljuger Smile I Vista kommer hon inte alls in direkt (jag har själv testat). Du måste ladda ner Citrix pluginen för Windows och får felmeddelande varje gång (om du inte kryssar i rutan) att programmet (Citrix) inte alls fungerar med Vista - men det gör det.

Hur får du reda på vad den heter i Windows, utan drivrutinen installerad? Visst drivaren finns nog med på din recovery-skiva.

Vad heter din scanner?

Ja, jag har windows installerat, men det hör väl inte hit? Vad spelar det för roll vad jag kör för operativsystem?

Det kanske är bra att den berättar det, men jag skulle vilja stänga av "funktionen" eftersom jag har laptop och byter nät flera gånger om dagen. Hur gör jag det - enkelt och grafiskt? (stänger av bubblorna alltså).

--

--

FoHs bild

Tänkte på det jag med, i Windows heter hårdvara utan drivrutiner "Okänd enhet" eller dylikt Tongue

frilas bild

Tydligen fungerar utbildningsdomänen på annat sätt för hon får bara frågan om ActiveX för Citrix skall köras. Ok, och så fungerar allt automatiskt.

Webkameran är igång nu Skrattande

Scannern heter HP Scanjet 4890.

Lasps bild

Skall det inte vara Ctrl+Alt+F2?  Samt F1 för att komma tillbaka till det grafiska!

pbs bild

jonasbjorks bild

VARFÖR? X har alltid legat på F7 och nu har Fedora bestämt att det är bättre med F1... NU är jag FÖRBANNAD Wink

--

--

pbs bild

Man sparar ett par sekunder från boottiden och får det hela att se lite finare ut när varken resolution eller VT behöver bytas under uppstaten.

I Fedora 10 är resolutionen (förutsatt att man har rätt grafikkort) densamma hela vägen från att Plymouth medelst KMS aktiveras till att användaren startar Firefox i KDE/Gnome.

jonasbjorks bild

Bra förklaring, det köper jag. Smile

--

--

FoHs bild

En resolution (lat. resolu'tio, upplösning, av lat. reso'lvo,
åter lösa upp, åter lossa) är en motion som antas av medlemmarna i en
organisation eller i exempelvis en internationell organisation som FN med medlemsstater och en generalförsamling.

Tungan ute

pbs bild

Ord kan ha flera betydelser... Wink

frilas bild

Kan du förklara detta så att jag också förstår Skäms.

FoHs bild

Resolution = upplösning, VT = virtuell terminal (tror jag). Vad det handlar om är att de flesta distributioner kör med det klassiska startsättet att X-servern (dvs det grafiska läget) startas i en annan virtuell terminal (7:an). Fedora 10 försöker kapa bort sekunder på startprocessen och kör alltså allt i samma. Fråga mig inte om detaljerna Tongue

pbs bild

I Linux har de virtuella terminalerna 1-6 som sagt sedan urminnes tider varit reserverade för "svarta rutor", dvs textbaserade inloggningar. Eftersom X Window System reserverar som förval den första lediga VT:n så har den alltid hamnat i 7:an.

När systemet startas så hamnar den alltid först i VT 1 där även alla uppstartmeddelanden syns. Om man har aktiverat grafisk inloggning så måste det i slutskedet uppstarten ske ett VT-byte 1 --> 7 för att man kan komma in i det grafiska läget. När man byter till en VT med X i så tar det alltid 1-2 sekunder och skärmen flickrar när upplösningen ändras.

I Fedora finns det en ny teknik vid namnet Kernel Mode Setting (KMS) som gör att man kan ändra upplösningen i en väldigt tidig skede av uppstarten. Med hjälp av KMS har man sedan byggt ett system som heter Plymouth och som gör att man kan visa avancerad grafik under uppstarten på ett bättre och mer kompatibelt sätt än tidigare.

Efter att Plymouth har införts så är den enda "fula" (och dessutom tidsödande) delen av uppstarten VT-bytet 1 --> 7. Men genom att inte starta någon textbaserad inloggning i VT 1 så kan man få X att hamna där och på det sättet slippa VT-bytet.

Och eftersom upplösningen redan har höjts via KMS och Plymouth så kan X startas mycket snabbt och smidigt. Uppstarten blir som helhet en klart mer sömlös upplevelse och det är inte lika lätt urskilja det olika faserna som den består av (kärna --> init --> grafisk inloggningsprogram).

Om grafisk inloggning inte är aktiverat (dvs man har runlevel 3 som förval) så har man som vanligt textbaserade inloggningar i VT 1-6. Och om X startas så hamnar den i VT 7. Var textbaserade inloggningar (getty-program) startas är reglerat i inställningsfilen /etc/inittab.

FoHs bild

Mycket bra beskrivning! Är det här något som kommer sprida sig i Linuxvärlden? Svårt att sia om förstås. Men finns det några nackdelar med den här lösningen, eller är det bara nostalgin som spökar? Smile

pbs bild

Enligt nuvarade information så kommer KMS att bli en del av den officiella kärnan i version 2.6.29. Fram till dess borde även de flesta grafikkortsdrivrutinerna ha fått stöd för det.

Eftersom fördelarna med både grafisk uppstart via KMS och X i VT 1 är ganska uppenbara så kan jag tänka mig att de flesta stora distarna kommer att börja använda sig av teknologin någon gång kring hösten 2009. Får hoppas att åtminstone SUSE och Ubuntu använder sig av just Plymouth så att uppstarttemor kan delas distarna emellan. Wink

Den stora nackdelen med X i VT 1 är förstås förvirring, eftersom alla guider utgår ifrån att den är i sjuan. Men detta är säkert någonting som kommer att ordna sig med tiden...

FoHs bild

Låter bra. Blir nog svårt att få med alla grafikkortsdrivare, men så länge det finns ett alternativ att falla tillbaka på så är det ju lugnt Smile

frilas bild

Utmärkt. Nu förstår jag betydligt mer Glad. Bådar gott för framtiden.

frilas bild

Jag blir överväldigad av alla goda råd! Skrattande  Att ta bort den fixar jag, vara bara rädd att nästa gång jag startar datorn så blir allt "svart"...

Vad är den till för? Filen alltså.

Och vad det gäller terminalen är det bara så att om Linux skall bli ett operativsystem i var mans/kvinnas dator måste terminalen "bort". Tro mig jag vet bäst eftersom jag ännu inte blivit nörd. Man klarar ju sig utan motsvarigheten i Windows och den finns ju i (nästan) alla datorer... (aj, aj, aj har jag skrivit något dumt nu igen? Tyst).

mikaeljs bild

Terminalen skall definitivt inte tas bort för den är användbar. Det som behövs göras är att fixa smarta grafiska lösningar för dom som föredrar det. Men för oss som gillar terminalen och i många fall arbetar snabbare den vägen så är massa grafiska grejer bara i vägen.

pluns bild

Yup.... nu finns det en bunt med härntvättade terminalnissar som vägrar ge vika som suttit med sina terminalharanger och strulat.

"Patetiskt"....

Den här fien hanterar rättigheter och jag vet inte sjäv exakt vad den hanterar.... mer än att man blir utkastad om det "klickar.

Aysiy en av U-Fs moderatorer samt även Psychocats ägare kan inte heller förklara det.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=206985

Inlägg nummer 5 o 7

Root/sudo "misshandel" är troligen en bidragande orsak....dvs att man gör het fel när man pillrar på....Flört

---------------

FoHs bild

Terminalen måste inte alls bort för att Linux ska lyckas. I vissa fall behövs det dock grafiska alternativ. Det är två skiljda saker Smile

Jag tror till viss del att grafiska applikationer prioriteras mindre när det finns terminal-applikationer i Linux, för att de som byggar applikationerna i större utsträckning är "nördar". Det är ett sätt att se på det, och ett annat är att utvecklingen går snabbare framåt när dessa "nördar" inte behöver lägga kraft på att skapa ett komplett grafiskt skal för alla funktioner som deras applikation ska klara av.

Terminal-lösningar på problem är förmodligen vanligare än grafiska när man har med Linux att göra. Det innebär inte att det är det enda sättet att göra saker på. I många fall är det bara så mycket smidigare att beskriva lösningen på problemet på det viset än motsvarande lösning i grafiska miljöer (är säkert därför plun så sällan skriver hjälpsamma svar, han orkar helt enkelt inte! Flört)!

Sen får man ju inte glömma att terminalen är väldigt tryggt att kunna luta sig mot när allt annat skiter sig. I ett system som Linux där de flesta inställningarna ligger i rena textfiler så går det mesta att lösa även i en terminal. Frågan är vad man gör i Windows när saker ballar ur. Formaterar och installerar om brukar vara en ganska vanlig lösning vill jag minnas Smile Det är sällan saker är svart och vitt!

Charlies bild

Jag håller med foh. Terminalen har varit en räddning många gånger när man pillat en gång för mycket nånstans...

Dessutom uppskattar jag att man kan leva sitt liv genom terminalen, till stor del i alla fall. Jag är uppväxt med BBSer över 2400 baud, och då vill man inte ens köra färgkoder. Vit text på svart botten var melodin, och jag trivdes. Nu för tiden sitter jag och pillar i Movex en hel del och administrerar till viss del även dess maskin, en AS/400. Eller i5, för er som är petiga.. Där sitter man med en grön/svart 5250-emulator, och det är precis vad som behövs. Inga flashiga fönster, inga bilder. Ingenting. Men det fungerar, och fyller sitt syfte. Därmed inte sagt att jag uppskattar att komma hem till Linux Mint och köra skrivbordseffekterna på max...

En annan anledning till att terminalen måste överleva är att jag inte behöver skrota fler datorer. Jag har redan slängt alldeles för många, men i och med att jag nu upptäckt Centerim behöver jag inte längre ha X för att babbla på MSN. Dock har man ju fått en och annan kommentar angående sitt val av klient... men jag använder inte den till vardags, men det är skönt att den finns där. När jag behöver den.

Svammel svammel. Hoppas ni förstod vad jag menade...

FoHs bild

Jag har nog en lite annan bakgrund. Har förvisso haft min beskärda del av textprompter i och med DOS-tiden, men sedan Windows kom har det blivit allt mindre. Några gånger när man kört XPs installationsskiva för att reparera Windows-installationen, och för att montera disken och ta bort nån fil eller så. Mitt terminalanvändande har ökat ganska mycket sedan jag började med Linux, men jag upplever det inte som en tillbakagång. Dels vet jag själv hur överjävligt det är att skriva instruktioner för grafiska applikationer (sen vet jag inte riktigt om man kanske är övertydlig i de situationerna för att man undermedvetet antar att de som läser instruktionen inte kan tänka själv riktigt), och dels kopierar jag hellre en textrad och klistrar in i en terminal än att markera X antal paket i Synaptic osv.

Jag menar, vem i deras rätta sinnestillstånd kan vara rädda (!) för en textprompt?? Smile

pluns bild

Jo terminalen är helt asocial förutom för en liten klick nördar.

Mycket enkelt att förstå om man bemödar sig.

Sen finns det några "stollar" som tror sig kunna lära den stora massan hur man använder "skrället"....

Terminalen måste utrotas från alla "normala" instruktioner över Linux.

Jag har aldrig sett en wiki med OpenSuses  "One click install"....   (förutom Suses officiella)

---------------

FoHs bild

Jo terminalen är helt asocial

http://en.wikipedia.org/wiki/Irssi Flört

mikaeljs bild

Plun... Kan du förklara för mig hur jag skall kunna köra bra och resurssnåla program/verktyg som htop, sysv-rc-conf m.fl. utan terminalen? Eller varför jag skulle vilja byta ut htop mot en tung grafisk variant? Min laptop har det tufft som det är ändå, den har ju trots allt börjat närma sig pensionsåldern för laptops.

frilas bild

Jag tror att ni alla har en annan syn på Linux än jag! Ni ser det som något ni kan pilla i, utveckla, fixa och testa. JAG vill ha ett lättanvänt operativsystem som ersättare för Windows. Det skall kännas som Windows, fast bättre!

Man måste skilja på att ANVÄNDA Linux och att UTVECKLA (fixa, trixa å så) det. "Kalle" och "Bettan" kommer aldrig att acceptera att arbeta i en terminal. Klick på en ikon å så skall det funka. Ni är mer eller mindre experter allihopa och vad jag förstår arbetar också med systemet. Jag uppskattar verkligen era förslag till lösningar och engagemang i alla frågor som kommer upp på forumet men glöm inte att "sänka" er till den nivån som vi normalanvändare ligger på. Jag tycker verkligen om Linux annars hade jag aldrig ängnat så mycket tid åt att lära mig det, men allt är inte perfekt (ännu...).

mikaeljs bild

Jag har svårt att tro att allt är perfekt i Windows, oavsett användare...

Sen är det klart att det skall finnas vettiga alternativ för alla typer av användare. Och jag är övertygad om att vi kommer få se fler och fler vettiga alternativ framöver, vare sig det är till/för "nördterminalen" eller grafiska lösningar.

Charlies bild

Och när det gäller olika grader i kunnande på användare finns det väl i Windows också? Skillnaden är att när jag hjälper nån i windows ber jag dom först starta om datorn, innan jag ens kommer ut på plats. Handlar det om linux är det extremt få gånger det har hänt att det faktiskt behövts en omstart. Där har terminalen (och SSH) räddat situationen istället.

frilas bild

Jag betvivlar inte det alls!

FoHs bild

JAG vill
ha ett lättanvänt operativsystem som ersättare för Windows.

Jag har exakt samma syn Smile Och det är det jag har hittat!

Jag tycker man måste skilja på de svåra problem som man behöver terminalen för att lösa, samt att använda terminalen för att utföra vilka vanliga uppgifter som helst. Somliga verkar vara rädda för terminalen och tro att det är jättesvårt bara för att det är textbaserat. Att kopiera in en rad i en terminal och trycka Enter för att installera 10 paket, är enklare än att göra detsamma via Synaptic. Det går inte att komma ifrån.