Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Mythtv + DVB-T USB + eeeBox hjälp!

God Jul alla glada linuxportalare!

Vi har precis gjort om vårt kök hemma och äntligen så ville min familj ha en kökstv. Vi hade tänkt oss en vanlig 19-21 tums tv, men nyligen har jag fått min kära mamma att köpa en liten eeepc 901 som hon blev förälskad i efter ha testat min. Iallafall, så såg hon nu funktionen att kunna snabbt och enkelt ta fram recept på nätet bla. Denna chansen kunde jag inte missa, så jag sålde in förslaget att köra en HTPC på en eeeBox. Efter lite övertalning så köpte de mitt koncept. Vilket då består av någon random 19 tums TFT-skärm, en eeeBox, något USB DVB-T kort, med färrkontroll som allt kommer rulla på MythTv. Meningen är att senare ska vi troligtvis köra en CardServer för att kunna dela ut vårat boxer kort till alla Tv apparater i hemmet.

Vad jag då behöver är ett Tv-kort (DVB-T USB) som är kompatibelt med linux (troligtvis Debian-baserad dist) och som har en fjärrkontroll som även den ska fungera under linux (MythTv). Det måste vara ett kort som faktiskt fungerar på daglig basis, inget hackigt kort alltså. Har kollat in http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Category:Video_capture_cards men jag skulle behöva lite råd av folk som faktiskt använder korten, och inte bara baserar sin fakta på spec.

Snälla hjälp!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

dopparns bild

Tjenare,

när jag köpt kort till Myththv har jag kollat http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_Devices

Detta är en utmärkt referens för alla mythtv byggare.

// Dan

LAltinells bild

Låter bra som referens för vad som fungerar och inte, men jag har inte en aning om vilket kort jag ska välja, vilket som fungerar, och vilket som klarar tillräcklig upplösning för att användas på daglig basis?! Något tips?

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

Marcuss bild

Upplösning? Har inte alla Svenska PAL som standard? eller har du special med HDTV?
Signaturer är nice!

LAltinells bild

Hum.. Nu blev jag lite fundersam av mig! Jag hade för mig att de tidiga tv-korten knappt klarade någon upplösning, eller har jag helt fel nu?

Så du menar i princip att jag kan välja vilket kort som helst? Om så är fallet, vad skilljer de olika korten ifrån varandra?

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

rickards bild

Har du några krav på text-TV, inbyggd fjärrmottagare, inbyggd kortläsare eller något sånt?

LAltinells bild

Ja, fjärrkontroll som fungerar. Men annars är det lite skitsamma eftersom jag troligtvis kommer köra CS(CardServer) sen! Men iofs så kan man köpa till en annan kontroll, men det hade varit mysigt om den som fanns med fungerade!

rickards bild

Okej. Jag har ett Hauppage Win Nova T-500 (Som egentligen är två usb-kort placerade på ett PCI-kort) samt en sån där Phoenix-läsare till mitt boxerkort. Det fungerar mycket bra.

En liten varning gällande kontrollen till hauppage-kortet som jag mycket väl kan tänka mig gäller på flera av deras produkter är att den inte sänder ut vissa knappar löpande när de hålls intryckta. Om du trycker in "öka volym" t.ex. så skickar den bara ett enda meddelande och LIRC har ingen möjlighet att veta att du håller in den. Även om du har en programmeringsbar fjärr är det lite svårt om du hade tänkt använda en sån som kopierar signalen.

Detta har gjort att jag koplpat en lös mottagare till.

LAltinells bild

Jag har hört detta tidigare om det kortet, men vad menar du att du kopplat en lös mottagare till? Eller är det ir-motagaren du syftar på då?

Har du någon bra lösning till det detta då? En fjärrkontroll är ju bra att ha! Wink

Jag funderar på ett Hauppauge WinTV NOVA-TD-HD eller ett Hauppauge WinTV Nova-T-HD Stick men jag hittar ingen information om just ...-HD korten. Samma kort utan HD är bekräftat att de fungerar bra. Vad tror ni?

rickards bild

Jag menar alltså en lös IR-mottagare. Egentligen är det ju bara att koppla in vilken USB-fjärr du vill. Såna har de ju t.ex. på Claes Ohlson för typ 200 kr. Det viktigaste är att få en med så många knappar som möjligt.

LAltinells bild

Ja, någon sådan har jag liggandes över. Varför många knappar? Jag tror istället på få knappar och genombyggda menyer, eller har jag helt fel nu?

FoHs bild

Vill man ha många knappar finns det ju trådlösa tangentbord Tongue

LAltinells bild

Det kan ju vara bra att kompletera med... Redan haft det i åtanke!

FoHs bild

Förresten, angående stödet för HD-versionerna du pratade om. Kollade lite på det, och stödet för de vanliga versionerna verkar vara ganska nytt. Typ kärnversion 2.6.27 tror jag Nova tillkom. Stod inget om HD-versionerna i commit:en till det. Därmed inte sagt att det inte fungerar, kanske går det att köra i vanligt SD-läge på något sätt, men HD-läge verkar tveksamt. Personligen skulle jag inte chansa och köpa HD-versionen av just Hauppauge. Några versioner av Pinnacles HD-prylar finns med bland commit:sen. Utvecklingen verkar gå snabbt framåt inom området iaf, med många nya som stödjs med varje ny kärnversion.

LAltinells bild

Jag har också försökt få rätsida på detta, men det verkar som att HD versionen bara finns i Sverige och Tyskland av någon anledning. Någon hade en ideé om att dom bara har tryckt på HD för att få det att låta flashigare, eftersom det tydligen går att spela upp HD matrial från de vanliga SD korten?! Men du rekomenderar alltså att jag ska köpa den "vanliga" versionen för full säkerhet att det fungerar? HD-delen är inte så viktig egentligen, men om man ändå ska köpa så tänkte jag satsa på framtiden. Smile

FoHs bild

Kanske är det så att det endast följer med lite annan programvara med HD-korten. Prisskillnaden är som sagt inte jättestor, vilket väl även också talar för teorin du tar upp Smile Personligen skulle jag köpa vanliga versionen. Inte för att man har några garantier för full funktionalitet då heller kanske, men den finns det åtminstone commit:er för (och du hade väl hittat lite information om dom korten/stickorna på nätet?). I 2.6.27-kärnan står det att stöd lagts till för Nova-TD och Nova-T, http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_27#head-1988107a254a410a8e4e82cd1bf8c...

V4L/DVB-sektionen kan vara intressant att hålla koll på Smile

LAltinells bild

Om det är så att det är programvaran som styr så spelar det ju egentligen ingen roll vilket kort man väljer. Det som förstör mitt tänk är väll egentligen att standardkortet på Misco säger att den enbart klarar mpeg2 och DVB men HD kortet på komplett säger att den stödjer både mpeg2, mpeg4, DVB och h.264. Vad tror ni? Sitter det i programvaran? Iofs är ju hd-korten lite dyrare..

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=328511&sku=353549

Nu har tydligen Komplett uppdaterat deras lista så att de har med båda korten av någon anledning. Det kan iofs betyda att HD kortet är nytt på marknaden... Jag är tudelad... Jag vet inte vad jag ska välja, råd eftersöks!

FoHs bild

Ptja, om du verkligen behöver (eller ska använda dig av) HD-sändningar så kanske du bör kolla på något Pinnacle (eller annat märke) HD-kort som har stöd i Linux. Personligen har jag inte tillgång till några HD-kanaler, och även om det kommer några sådana i framtiden som jag är intresserad av så kanske man då är i farten och ändå ska köpa ett nytt kort. För att enbart framtidssäkra tror jag inte man spar några pengar på, eftersom korten ändå kommer gå ner i pris så kanske summan för ett SD-kort nu och ett HD-kort senare (då det gått ner i pris) blir till ungefär samma kostnad som ett HD-kort idag. Inte riktigt, men det blir ju iaf inte samma prisbesparing som man kan tro Smile

Men ja, mitt förslag är Hauppauge SD-kort eller annat märke av HD-kort som har (dokumenterat) stöd.

LAltinells bild

Som sagt är inte HD-det viktiga i sammanhanget egenligen... Så nu har jag beställt en Hauppauge WinTV Nova-T stick från INet, nu ska det testas innan resten av delarna inköps! Smile Kommer tillbaka om hur det går!

rickards bild

Alltså... många knappar är ju relativt. Mythtv har ju ett bra menysystem. Men min gamla remotec-fjärkontroll från CO hade bara nio knappar eller nåt sånt. Det bör ju ändå finnas de knappar man förväntar sig. Du vill ju t.ex. kanske inte gå in i en meny för att kunna spola lite bakåt i en film.

LAltinells bild

Men om vi antar att man använder en gammal dvd-kontroll bör det finnas tillräckligt med knappar, eller hur? Wink Jag har somsagt inte en aning än om vilken kontroll det blir, men har du någon rekomendation vad man "bör" använda? Ersättningskontroller, eller gammla dvd/tv/VCR-kontroller borde alla fungera bra om inte jag fått allt om bakfoten.

rickards bild

De fungerar bra om du lyckas hitta någon mottagare som kan läsa dem. Det finns en del mottagare som läser allt man kan tänka sig, men de brukar dessutom läsa av lite lysrör och energilampor också, vilket kan vara lite störigt. Jag försökte göra ett konferrenssystem med såna en gång, och det gick inte att byta bild på skärmarna för att mottagaren var så upptagen med att läsa lysrören.

Det enklaste och billigaste tror jag bara är att köpa ett paket med en läsare och kontroll. Borde kosta max 300. Jag använder nu en Microsoft MCE-kontroll som jag tog som lön  (plus en semla) från mitt gamla jobb som behövde hjälp med att partionera ett flashminne.

FoHs bild

"vilket kan vara lite störigt"

Men tänk vilken potential! Jag skulle lätt mappa lysröret till paus-knappen, för givetvis vill man pausa en film om lyset tänds Tongue

LAltinells bild

Haha, om det ändå skulle fungera! *Dagdrömmer* Antar att lysrören aldrig "slutar" sända eller?

FoHs bild

Iofs... det kanske blir som att loopa paus-play med resultatet att filmen går i slow-motion Tongue

LAltinells bild

Eller så blir det som en signal som aldrig slutar sända! Om du förstår vad jag menar!

LAltinells bild

Aj aj.. Nu har jag pluggat på lite om detta med fjärrkontroller och ir-motagare. Tydligen så fungerar inte vanliga IrDA motagare som jag hoppades på och hade över... Eftersom det är en SIR och inte CIR... Jag funderar lite på olika lösningar, men det verkar som att paketlösningar verkar det bästa. Funderar också lite på RF istället för IR, men vet inte om man kan använda LIRC för att porta till mythtv? Jag hittade ett par som jag skulle kunna tänka mig, men hittar ingen information om att chippen i ir-motagarna fungerer i linux... Hum...

Fö. ganska bra betalning! Wink Var semlan god?

EDIT: Jag tror att SD versionen saknar fjärrkontrollen, som HD-versionen har!

LAltinells bild

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:672329%3bc:36276%3br:pricerunner

Denna verkar ju fungera, nu väntar jag bara på att se om en fjärrkontroll ingår i SD-kortet..

rickards bild

Det där är den jag har.

LAltinells bild

Jo, gissade nästan detta! Denna är ju välkänd att fungera... Men då måste man ju göra en liten tux som sitter i mitten istället! Wink Jag vill inte ha en ful flagga där!

rickards bild

Ah... jag har kopierat kontrollen till en multifjärr, så jag har inte funderat på det problemet... men det är sant.

LAltinells bild

Ja, för fula flaggor är det bara folk i den negativa världen som vill ha! Wink

LAltinells bild

Nu har ytterligare tre vitala delar inhandlats. Idag vann jag ett paket med Ir-motagare, fjärrkontroll, och tangentbord (allt microsoft) från tradera, slutsumman blev 640kr med frakt. Jag vet att det inte är mycket under nypris men tyvärr går inte ir-motagaren och fjärrkontrollen att få tag på i butiker längre, och vid det här laget har jag börjat fästa mig vid tanken på den underbart enkla installationen som Microsoft fjärren innebär. Nu ska jag bara lyckas göra en snygg tux att sätta på! Wink Fö. så borde mitt tv-kort kommit redan, men tydligen har det varit el-avbrott på posten i Göteborg vilket gjort att allt segat ner totalt!

rickards bild

Vad menar du med att använda LIRC för att porta till mythtv? Undrar du om LIRC stöder FM-mottagare eller?

Semlan var god, men det var ingen mjölk. Jag är sån som gillar mjölk till.

Det där projektet med konferenssystemet och IR-läsarna som läste lysrör var faktiskt väldigt underligt. Vi var inne på att köpa små usb-drivna robotarmar ett tag, men jag upptäckte tyvärr att det gick att programmera om läsarna till att ignorera lysrören samt att det blev billigare med en hejdlös massa gamepads som vi skruvade sönder.

Om du inte får till det med fjärrkontrollen så kan du få lite idéer därifrån kankse.

Du vet väl att du kan fjärrstyra med bluetooth också? Funkar med nallen om du har en bt-dongel i datorn och är lite coolt även om det är helt värdelöst. Smile

LAltinells bild

Ja, om Lirc stödjer RF-motagare istället för IR... Linux Infra-red Remote Control... Nu är iofs den jag kollat på med ir, men jag tycker generellt att RF-motagare fungerar bättre, fungerar runt hörn osv.

Vad skulle robotarmarna göra då? Shock Och Gamepads, nu är jag helt ute och blåser!?

Men fjärrkontroll är ett måste, om en teknologbefriad mamma ska kunna använda det hela som en tv så får det inte bli allt för krångligt.

Jo jag vet, BT är mysigt, hade tidigare detta inställt på min dator för att kunna styra filmer från soffan, men efter att jag uppdaterat till Kubuntu 8.10 (KDE4) så strular fortfarande BT...

trappskis bild

DVB och Linux är tyvärr ingen vettig kombo om man verkligen inte väljer precis rätt kort och rätt app... MythTV är tyvärr inte en helt vettig app heller. Antingen hänger sig dess backend och man får starta om eller så hänger sig frontend och man får starta om. Detta gäller respektive app då.

Har fått igång Hauppauge kort på både ubuntu och ren debian, men det är ett jäkla piller i slutändan.
Får man åas. korten att fungera så ska väl de flesta program fungera bara man har en kanallista och liknande...

För egen del har jag från botten kodat en helt egen app i C med Linux-DVB API:t som botten och avkodningsbiten baserad på libavcodec och libavformat samt output i SDL. Funkar skitbra, med det lilla problemet att ljud och bild inte är helt ordentligt synkade Tongue

LAltinells bild

Då återstår det att se hurvida min lösning kommer att fungera eller ej! Det kan ju faktiskt vara så att du fått tag på instabila versioner, eller någon hårdvara som inte riktigt stöjds. Men men... Mina förhoppningar är höga för detta projekt.. Jag har egentligen bara två små dieleman, orkar eeeBoxen och hur fan ska jag på ett snyggt enkelt sätt inkludera Spotify i boxen! Smile Men inget är roligt utan utmaning.

Tydligen ska detta kortet vara extremt enkelt att få igång nu för tiden så det lär inte vara några problem!

Det låter ju som en väldigt tvivelaktig lösning eftersom denna dator inte kommer användas för något annat än just HTPC. Men jag är säker på att det är en smidig lösning för att implentera tv-tittandet på en vanlig dator! Smile Fast... Om ljud och bild inte är synkade så tvivlar jag på att det är något du ofta sitter och tittar på va?

LAltinells bild

Okej, nu har jag jobbat på lite i skymmundan.

Den 15e ringde jag till posten, jag tyckte det var konstigt att inte mitt paket hade kommit efter så lång tid, och att när jag spårade paketet så visade att det sista som hade hänt var den 9e i Göteborg. Tydligen sorterades det?! Posten svarade iallafall att det var konstigt men att jag skulle be avsändaren sicka en reklamation. Så jag ringde INet, som svarade att troligen så hade paketet kommit fram, men att dom måste glömmt scanna av det, skulle det inte vara så skulle jag ringa tillbaka så skulle de lösa det. Men visst, paketet hade kommit fram den 9e.. Surt sa räven! Men men.. Nu hade jag iallafall kortet!

Jösses vad förvånad jag blev när jag satte i tv-kortet. Kollade "dmesg | grep -i dvb" och vips, allt fanns där. Kortet behövde drivare så det tankades hem automatiskt. Jag startade bara Kaffeine och då ploppade en ruta upp som bad mig ställa in mitt tv-kort. Inom 2min satt jag och kollade på tv!

Dock så stötte jag på lite mer problem med mythtv än väntat. Det ville bara inte fungera. Frontendet ville verkligen inte få kontakt med backenden, efter många långa timmar konstaterade jag efter portscannat 127.0.0.1 att mythtv-portarna inte var öppna. Det, plus tusen andra saker gjorde att jag kände för att installa om datorn. Pang på, sagt och gjort. Installerade återigen mythtv, denna gången fungerade det kanon. Men fortfarande lite problem, bla annat så ville inte min EPG uppdateras, men det värsta är fixat. Hade ett annat lite lustigt problem, SVT-kanalerna fungerade inte + några andra. Troligen hittades inte den muxen vid scanning. Vilket gjordes ungefär 1000 gånger! Wink Men tillslut efter att ha ställt in lite inställningar, på tid för låsning av kanaler så löste det sig. Så nu är systemet tillräckligt för att testa om detta är tillräckligt att använda som tv-lösning. Lite mer finlir blir det givetvis med den riktiga boxen när den kommer (dvs, om vi tycker att det är en hållbar lösning!).

Nästa steg blev att få igång fjärrkontrollen och tangentbordet (med inbyggd mus och fjärrkontroll). Efter mycket pyssel fick jag tillslut kontrollen att fungera. Dags att ta itu med tangentbordet. Jag trodde verkligen att det skulle vara förkonfigurerat, så att direkt när man kopplade in det så skulle det fungera. Det gjorde det inte... Sad Efter återigen timtal så har jag fortfarande inte fått tangentbordet att fungera. Det finns inte allt för mycket där ute om det. Först försökte jag använda modulen lirc_mod_mce men efter massor av timmar av testande och besvikelse fungerar det fortfarande inte. Nu är jag inne på att använda mod_mce istället. Tydligen verkar det som att den ska fungera lika bra eller bättre än lirc_mod_mce. Även här så möter jag på problem, jag kan inte ens kompilera drivaren. Eftersom denna är ganska gammal så finns inte riktigt alla saker kvar, eller iallafall på samma ställe som förut. När jag kör "make" får jag följande:

make[1]: Går till katalogen "/usr/src/linux-headers-2.6.27-9-generic"
  CC [M]  /home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.o
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c: I funktion "usb_probe":
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c:657: fel: "struct input_dev" har ingen medlem med namnet "cdev"
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c:665: fel: implicit deklaration av funktionen "LONG"
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c:665: varning: vänstershiftoperanden >= storleken på typen
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c:665: varning: vänstershiftoperanden >= storleken på typen
make[2]: *** [/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.o] Fel 1
make[1]: *** [_module_/home/lukas/temp/mod_mce] Fel 2
make[1]: Lämnar katalogen "/usr/src/linux-headers-2.6.27-9-generic"
make: *** [default] Fel 2

Denna rad: fel: "struct input_dev" har ingen medlem med namnet "cdev" har jag fått bukt på genom att ändrat raden 657 från:

input_dev->cdev.dev = &dev->dev;

till

input_dev->dev.parent = &dev->dev;

Men fortfarande får jag:

make -C /lib/modules/2.6.27-9-generic/build SUBDIRS=/home/lukas/temp/mod_mce modules
make[1]: Går till katalogen "/usr/src/linux-headers-2.6.27-9-generic"
  CC [M]  /home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.o
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c: I funktion "usb_probe":
/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.c:665: fel: implicit deklaration av funktionen "LONG"
make[2]: *** [/home/lukas/temp/mod_mce/mod_mce.o] Fel 1
make[1]: *** [_module_/home/lukas/temp/mod_mce] Fel 2
make[1]: Lämnar katalogen "/usr/src/linux-headers-2.6.27-9-generic"
make: *** [default] Fel 2

Jag vet inte vad jag ska göra. Några tips? Filen finns här (http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=171688) Det är mod_mce som strular.

Nu känns det som att jag är väldigt nära mållinjen, och får jag bara detta att fungera så ska resten av delarna köpas in. Men det är en liten bit kvar..Suck!

Hjälp!!

b-berskis bild

Tjena laltinell

Liten tips att bygga modulen till mce.

http://mysettopbox.tv/phpBB2/viewtopic.php?t=14824

Mvh B-Berski

LAltinells bild

Jo, jag har sett den sidan. Kollade nogranare denna gången. Men eftersom de använder tidigare kernel:ar så finns inte samma problem hos dem som det gör hos mig. Tex. Så togs cdev bort i någon kernel mellan 8.04 och 8.10 (Vilka kernel:ar dessa nu använder?!) Och jag vill inte nedgradera eftersom då försvinner mitt tv-kort..

Kerneln jag avänder nu är: 2.6.27-9-generic och jag sitter på Kubuntu 8.10

Jag brukar inte direkt sitta och kompilera mina program (älskar apt-get! (; ) så jag är lite novis i detta, men vad jag kan se är det enda egentliga felet till att den inte vill kompilera är denna rad:

fel: implicit deklaration av funktionen "LONG"

vilket återfinns i mod_mce.c i rad 665 som ser ut som följer:

input_dev->keybit[LONG(BTN_MOUSE)] = BIT(BTN_LEFT) |

Kan man skriva om denna rad så att det fungerar? Vad är egentligen en implicit deklaration? Fungerar det om man bara deklarerar variabeln någonstans (Kan inte c, vilket jag förmodar är språket denna är skriven i?) ?

Help!

LAltinells bild

Hittade lite mer om implicit deklaration i c. Förstår inte direkt allt men, kanske någon annan gör!

Every time the compiler finds a call to a function
in C, it tries to match it against the functions
which were declared before (the functions it
already "knows" about). So it can check parameters,
return values, sintax.... Remember: in C you don't
have function overloading, so there has to be only
one correct syntax. A function is declared either in
a header file (functions from other modules) or in
the top of the module (functions local to current
module/file).

If a function is not previously declared, the compiler
assumes the correct syntax as being the one used in
the call and gives that warning.

This can also arise if you mistype a function name
or simply haven't coded the function yet.

Example: "warning: implicit declaration of function 'foo()'"

Länk (http://ugweb.cs.ualberta.ca/~rod/tutorials/error_messagesC.html)

b-berskis bild

Tjena laltinell!

Nu provade jag att kompilera.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=171688

Det funkade bra.

Detta gjorde jag.

1. Ladda ner lirc_mod_mce-0.2.0.tar.bz2 (enligt din länk)

2. Packade upp filen.

3. Ändrade rad 1301 och INTE rad 657, i filen lirc_mod_mce.c.

4. sudo aptitude install build-essential

5. Sen körde jag make, och allt funkade fint.

Vet inte riktigt vilken fil du ändrade i.

Hoppas det funkar för dig oxså.

Ps. jag testade på en eeepc 701 med eeebuntu.

kernel = Linux eeepc710 2.6.27-8-eeepc.

(Kärnan bygger på ubuntu 8.10 men har lagt moduler för kameran och wifi)

Nu har jag även testat på Xubuntu 8.10, det funkade oxså.

Mvh B-Berski

LAltinells bild

Ah! Tyvärr var det mod_mce och INTE lirc_mod_mce! :/ Jag lyckades också kompilera lirc_mod_mce men av någon anledning vill den verkligen inte fungera. Därför tänkte jag testa mod_mce, men den vill inte kompileras..

Tror du att du skulle kunna kolla om du kan kompilera mod_mce också? Wink

ps. Visst är dessa små sötnosar otroliga (eeepc), jag kör själv en eeepc 901 med eeebuntu med array-kerneln! Inte den som jag testar systemet på dock!

LAltinells bild

Tills jag kan kompilera mod_mce så försöker jag fortfarande testa lirc_mod_mce, allt borde fungera nu men som alltid så gäller lagen om alltings jävlighet!

Detta är vad dmesg säger när jag pluggar in ir-mottagaren:

[ 1414.769019] usb 1-6: new full speed USB device using ohci_hcd and address 5
[ 1414.984172] usb 1-6: configuration #1 chosen from 1 choice
[ 1415.169022] usb 1-6: reset full speed USB device using ohci_hcd and address 5
[ 1415.381256] lirc_dev: lirc_register_plugin: sample_rate: 0
[ 1415.381265] lirc_dev: lirc_register_plugin: no module owner registered
[ 1415.381273] lirc_mod_mce[5]: out of memory (code=9)
[ 1415.381656] lirc_mod_mce: probe of 1-6:1.0 failed with error -12

Nu funderar jag seriöst på att installera en gammal kärna. Typ 2.6.19 eller 2.6.20. Skulle det fungera? Jag menar, skulle Ubuntu/Kubuntu 8.10 ens starta med så gammal kärna? Eller borde jag testa att installera Ubuntu 7.10 eller 7.04? Någon som vet i huvudet vilken ubuntu-dist som använder dessa kernels?!

b-berskis bild

Tjena laltinell

Jag lyckades att kompilera mod_mce

1. Gjorde som du ändrade rad 657.

2. Men ändrade rad 665.

input_dev->keybit[LONG(BTN_MOUSE)] = BIT(BTN_LEFT) | IT(BTN_RIGHT);

Till
input_dev->keybit[BIT_WORD(BTN_MOUSE)] = BIT_MASK(BTN_LEFT) | BIT_MASK(BTN_RIGHT);

Lycka till Smile

Ps 701 är inte min, skulle bara byta dist åt en kompis.

Tänker oxså införskaffa 901 senare i vår Smile

Mvh B-Berski

LAltinells bild

Nu har jag äntligen fått det att fungera. Jag fick mod_mce att fungera, och nu förstod jag dessutom varför det inte går att använda den drivaren. mod_mce använder alla signaler medens lirc_mod_mce släpper signalen vidare efter att den gjort vad den ska! Jag vet inte hur många gånger jag försökt fixa lirc_mod_mce (Men det måste vara minst 25 gånger) men tillslut ville det sig. Nu fungerar både tangentbord, mus, och fjärrkontroll som de ska! Direkt efter jag fått det att fungera så startade jag Kubuntu 8.10 LiveCD och försökte få det att fungera där, men det ville sig inte. Men nu vet jag iallafall att det fungerar, och att det tillslut kommer att ordna sig när jag köper boxen. Detta var det sista jag behövde innan jag skulle beställa resten av sakerna, eftersom tv-kortet klarade familjens test! Wink Jag ska försöka att kolla lite mer på EXAKT hur jag gjorde och om jag får allt att fungera bra kommer jag göra en bättre guide än de som finns på nätet för tillfället. En på svenska, och troligen en på engelska också!

Sålänge får jag tacka så hemskt mycket för all hjälp hittils!

Nu har jag några sidprojekt som jag kan passa på att fixa, bland annat en tuchsceen dator som jag fick förra veckan! Wink

LAltinells bild

Kort uppdate: Alla delar inköpta, hoppas bara på kort leveranstid på eeeboxen! Smile

Marcuss bild

O vilket roligt projekt. Min Mac MINI har nästan tjänat sitt syfte som HTPC numera. Den är otroligt smidig, tack vare fjärrkontrollen. Men grafikminnet är lite för lite  (64MB). Ivf när det gäller MKV filer på 720P eller högre.

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

LAltinells bild

Hur fungerar minin? Kör du något HTPC-program? Smile

Marcuss bild

Apple har redan ett fantastiskt program som heter Front Row. Som påminner rätt mycket om MythTv. Förutom TV-stödet såklart. Den letar i Filmmappen efter filmer, Musik i musikmappen osv (sen kan man göra symboliska länkar till Samba mappar osv, för nätverksuppspelning). Enda problemet är att den har Quicktime som program för att spela upp allintg. Vilket inte är världens bästa spelare, tyvärr. Dock skall den klara av de vanligaste codecsen med hjälp utav någon plugin som finns. Men sist jag provade den levde den inte riktigt upp till måttet. Jag kör nu VLC plus mus. VLC klarar av att spola fram/tillbaka, pausa, höja sänka ljud samt fullskärmsläge eller inte med hjälp utav Apple remote (fjärrkontrollen)

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

LAltinells bild

Låter ändå ganska mysigt! Vad är specen på minin? Man kanske kan hitta på något roligt med en sån till nått projekt. Då ska man bara komma på vad man ska ha för projekt! Smile

Jag har förövrigt KANSKE ett problem, högtalarna i monitorn är 1Wx2. Detta kan bli lite klent, men jag vill inte ha massa extra sateliter i rummet. Jag vet att HP har något högtalarpaket som man hänger på skärmen, men jag kan inte hitta det någonstans nu när jag letar. Har någon en ideé?