Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[Löst] Kan inte skapa bootbar live USB-pinne

Jag försöker skapa en bootbar live USB-pinne för openSUSE 11.1 och KDE4, se http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/

Idéen går i ut på att ta en live-CD och trycka ner på en pinne. Allt gåt bra tills man bootar upp stickan. Då blir det fel. Felet beskrivs i Workaround 2. Men, jag har ju fixat det redan på det sättet. Trots det så fungerar det inte. Någon som har någon aning om varför.

För övrigt, Varför finns det inget program som mer automatiskt och grafiskt som skapar en bootbar USB-sticka? Här finns ett förslag till program föt den händige hackern! Jag testar gärna!

---

Linux växer snabbast

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lasps bild

Jag har också testat ett antal gånger, men inte alltid med bra resultat. förövrigt förstår jag inte varför man skall bränna ut .iso filer på CD dessa borde väl gå att köra direkt från sticka!

Jag har rensat några pinnar nu så det blir att testa och fortsätta på mina övningar med korten typ CF och SD.

Här kommer det att hända häpnadsväckande saker snart när det gäller hastigheter.

Så har vi ju USB3 på gång runt hörnet, även om den bara kör på kvartsfart till en början är det ju mer än en dubblering.

En spännande, enklare och tystare framtid ligger därborta säger Lasp

extons bild

Du behöver alltså inte bränna till CD. Hela "grejen" är ju att du installerar direkt från ISO-filen till stickan.

LINUX.EXTON.NET

jentins bild

Det kan vara att mbr är skadat, man kan testa nedanstående om man har "install-mbr"

install-mbr /dev/sda

Annars brukar detta fungera

/sbin/lilo -M /dev/sda

Bara byta ut mot rätt enhet.

-------------------------------------

www.suselinux.se

hoths bild

Nej, det är nog inte det. Felet uppkommer långt efter ett fel orsakat av detta. Stickan startar och kör en bra stund. Det är nått steg i slutet som trasslar.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

leochingkwakes bild

Har du provat Kiwi? Annars föredrar jag när det finns imgfiler att hämta som med Debian EEE. Då är det bara att dd imgfilen till usbminne och starta...

Här finns en guide också om hur man gör om installerar till USB...
http://www.pendrivelinux.com/usb-suse-flash-drive-install/

hoths bild

Jag tror att det är något sådant som används. Det sätts i alla fall upp någon parameter vid start som innehåller kiwi...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Varför finns det inget program som mer automatiskt och grafiskt som skapar en bootbar USB-sticka?

Unetbootin: http://en.wikipedia.org/wiki/Unetbootin

hoths bild

Detta verkar vara grejen. Installerat och testat på min installation. Nu bara nästa problem. Stickan syns inte, längre. Kan syslinux-kommandot ha 'fördärvat' den så att den inte dyker upp? Den sysn i alla fall på Windows. Testar där...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Seger, nästan i alla fall.

Nu har jag en sticka som bootar snyggt. Med bootmeny, fanns inte förra gången. Väljer något och kör igång.

Fast helt nöjd får man ju inte vara.

Starten avbryts med meddelandet (via Alt-F3) att root-systemet inte kan monteras RW. Den hittar inte /etc/fstab och kan inte montera /mnt för den finns inte i fstab (som den inte hittade...)

Startförsöket gjordes på Acer Aspire One, om det kan spela någon roll.

Skapad automatiskt via Unetbootin.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Testa av omodifierad sticka på den stationära datorn misslyckades också. Andra meddelanden dock.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Vet att vissa distributioner inte gillar att bootas från USB-minnen. Hade nog faktiskt också det problemet med just openSUSE då jag testade Telenors mobila bredband på olika distributioner. En möjlig lösning kan vara att byta från LiveCD till ren installations-CD för vissa distar. Vet inte hur openSUSE fungerar på den fronten.

UNetbootin har ju dock openSUSE 11.0 som snabbval (dvs den laddar hem ison och sen installerar)...

gullans bild

hoth: Du ska ta andra alternativet när du bootar... Det fungerar i alla fall på den jag gjorde, om man tar det första alternativet får man det felmeddelande som du fick...

andys bild

Jag satt å kämpade med detta igår.

När jag bootar så får jag "operating system not found"

Ett tips är att prova med mindre partitioner, jag har köp en 2gigare (grön förståss) för suse.

Dett har ubuntu löst väldigt lätt måste jag säga, jag följde en steg för steg guide och det fungerade direkt, hade problem med mitt 8gigs minne, med en gigarean fungerade det utmärkt.

Sitter just nu och kämpar med detta.

Vad fick du för felmeddelande när du försöker starta?

hoths bild

Jag får felet

Mounting Live boot device…..
Couldn’t find Live image configuration file..

Stickan är bara på 1GB, mindre är väl knappast lämplig...

Nu är den omformaterad som FAT och avvaktar installation med Unetbootin från Windows. Det enda OS som ser stickan för tillfället.

Någon som kan förklara det? Syns i Windows, men inte i Linux. I loggen /var/log/mesages så syns det att man sätter in stickan. Syns inte med df -h eller i Konqi. Varför???

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

'sudo tail -f /var/log/messages' kör det i en terminal sedan ansluter du "stickan"  och postar vad det visar för utdata.

Syns den med 'sudo fdisk -l' ?

hoths bild

Transcript, den blanka raden med mellanslag gjorde jag själv efter att jag startat programmet men före jag satt i stickan.

tail -f /var/log/messages
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: [sdd] 1953792 512-byte hardware sectors (1000 MB)
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: [sdd] Write Protect is off
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: [sdd] Mode Sense: 23 00 00 00
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through
Jan 18 01:04:30 hoth kernel:  sdd: sdd1
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: [sdd] Attached SCSI removable disk
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: sd 16:0:0:0: Attached scsi generic sg4 type 0
Jan 18 01:04:30 hoth kernel: usb-storage: device scan complete
Jan 18 01:04:35 hoth kernel: usb 1-3.2: USB disconnect, address 13

Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: new high speed USB device using ehci_hcd and address 14
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: configuration #1 chosen from 1 choice
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: scsi17 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb-storage: device found at 14
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb-storage: waiting for device to settle before scanning
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: New USB device found, idVendor=13fe, idProduct=1d00
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: Product: DataTraveler 2.0
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: Manufacturer: Kingston
Jan 18 01:04:52 hoth kernel: usb 1-3.2: SerialNumber: 5B6C0E922F8E
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: scsi 17:0:0:0: Direct-Access     Kingston DataTraveler 2.0 PMAP PQ: 0 ANSI: 0 CCS
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] 1953792 512-byte hardware sectors (1000 MB)
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Write Protect is off
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Mode Sense: 23 00 00 00
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] 1953792 512-byte hardware sectors (1000 MB)
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Write Protect is off
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Mode Sense: 23 00 00 00
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through
Jan 18 01:04:53 hoth kernel:  sdd: sdd1
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: [sdd] Attached SCSI removable disk
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: sd 17:0:0:0: Attached scsi generic sg4 type 0
Jan 18 01:04:53 hoth kernel: usb-storage: device scan complete

Nej, den syns inte via fdisk kommandot.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Det fungerade inte för ett helt annat, omanipulerat, minne. Så, jag loggade ut och startade om. Då fungeade allt igen. Nej, det räckte inte med att logga ut och in igen. Det var det första som jag testade.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

andys bild

Vilka filer har du bytt namn på?

helt rätt 1gig minimum, utgick från att du hade en större.

hanss bild

Har du testat Slax? Enklare än så blir det nästan inte, det som jag tyckte var jobbigast var att ställa om så att BIOS bootade från USB.

Jag kör dock KDE3 på min, men KDE4 verkar gå att fixa ganska lätt.

hoths bild

Nej, inte testat. Jag vill ha en sticka med opensuse11.1 och KDE4 för att jag kör opensuse på mina övriga maskiner.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

extons bild

Gör så här om ni vill köra openSUSE 11.1 från en USB-sticka

Gör det hela i Windows XP/Vista.

Hämta först en ISO-fil. T. ex. exton-opsus-11.1-kde4.1.3-921mb-081219.iso

Formatera en USB-sticka på minst 1 GB med fat32. Sedan:

1) Install the Linux to the usb stick with unetbootin.
(exton: Lägg programmet på t. ex. skrivbordet och kör det. Det är självinstruerande).
2) Delete the existing file “config.isoclient” from the usb stick.
3) Rename “config.kde.isoclient”/”config.gnome.isoclient” to “config.isoclient”.
4) Copy the “initurdud” from Preparation step 3 (exton: D v s i "ursprungsinstruktionen" på http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/) to the usb stick.
5) Replace the line in “syslinux.cfg” as in step 7 on this site http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/

Ovanstående punkter är tagna från Mike´s inlägg den 14 ds på http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/

Fungerar perfekt om man gör  e x a k t så som jag (egentligen Mike) skriver ovan. Lycka till!

Jag bör väl nämna att jag först provade en mera "traditionell" metod med syslinux. Stickan blev iofs bootbar, men olika felmeddelanden kom upp under uppstarten. Programmet unetbootin gjorde dock susen.

LINUX.EXTON.NET

hoths bild

Här regnar det in lösningsförslag, minsann. Nu testar vi detta förslag.

1. Installerat, done!
  2. Bara för att vara säker så bytte jag namn på filen
    mv config.isoclient config.isoclient.org
  3. Även här skapades en säkerhetskopia
    cp config.kde.isoclient config.isoclient
  4. Kopierade in initurdud till stickan
  5. Justerade syslinux.cfg enligt instruktion.

Stoppar på stickan på testdatorn (Acer Aspire One) och drar igång. Den startar! Så småningom får man upp openSUSE loginskärmen! Loggar in... och där tog det roliga slut. Skärmen ser konstig ut, klarar inte upplösningen? Sedan åker du ut igen. Men, nu fungerar ju det mesta oh man är inne på kända territorier. Resten skall nog ordna sig. Skall testa på min stationära också innan jag ändrar mer på stickan. Skrattande

(Jag har också testat, och misslyckats, med syslinux varianten. )

Tack Exton för en utmärkt beskrivning som fungerade.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Nu har jag testat på den stationära datorn och där fungerade det utmärkt. Men det går inte att logga in på Netbooken utan att skärmen blir alldeles blurrig. Går att logga in som en terminal, men hur hur roligt är det när jag vill köra grafiskt... Wink

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

andys bild

Prova att köra hela installationen i texläge, den kanske löser det grafiska under installationen när den skall detectera grafikkortet, det löste mitt problem på en annan bärbar.

Själv får jag

"Could not find kernelimage: vesamenu.c32"

Och då har jag följt det som exton skriver å tråden.

extons bild

andy!

Felmeddelandet tyder på att du inte redigerat syslinux.cfg på rätt sätt. Observera att programmet unetbootin byter namn på kerneln och init-filen. (Till vad minns jag inte nu).

LINUX.EXTON.NET

andys bild

Jag har gjort precis steg för steg som du skriver i tråden, och editerat raden som man skall göra enligt hans sida.

Jag får gissa mig till vad som fattas.

extons bild

andy!

Du ska inte behöva gissa. Det finns bara två tänkbara förklaringar till att du misslyckas (förutsatt att du kan köra aktuellt SUSE-system från skiva på aktuell dator).

1. Du följer (trots allt) inte min/Mike's instruktion  e x a k t.
2. Din sticka är obrukbar i nu aktuellt syfte. Jag trodde förut att alla fabrikat kunde användas. Sony Micro Vault fungerar dock inte. F n använder jag Kingston DataTraveler och SanDisk Cruzer Micro.

LINUX.EXTON.NET

andys bild

Men vänta nu, din instruktion innehåller färre steg än mikes, skall man följa hans, eller menar du att det räcker med det du skrivit i tråden, jag har gjort enligt det du skrivit i tråden.

Kan problemet vara att jag försöker skapa detta på en maskin med opensuse 11.0? och iso:on är för 11.1?

Jag har dubelkollat att jag gjort som i din tråd.

Dock så har det hänt en märklig grej, datorn har alltid monterat som /med/disk nu har jag både /media/disk och /media/disk-1 men bara den senare monteras dunkar man in minnet i windows så syns bara en partition.

extons bild

Nej, min instruktion innehåller 5 steg, liksom Mike's. (De är i själva verket identiska).

OpenSUSE 11.0/11.1: Kan inte tänka mig att det spelar roll.

Partition: Det ska inte spela någon roll (tror jag) om stickan är uppdelad i två partitioner. Min är dock inte det.

LINUX.EXTON.NET

andys bild

Jag har följt steg för steg, usbstickan är det inget fel på det är en Kingston, ubuntu bootar fint med stickan.

Jag har följt dina 5 steg

Jag provar detta på en hp mini 2133 och det var strul tidigare när jag installerade ubuntu, hade tex en sticka som fungerade utmärkt att boota på en annan dator men fick bara felmedelanden på hp.

extons bild

Ja, men har du då inte möjlighet att även nu testa på en annan dator? (Om det hela fungerar på någon dator vet du ju att du gjort rätt).

LINUX.EXTON.NET

andys bild

nej jag har tyvärr inte det Smile

extons bild

Jag har förtydligat min instruktion. Se nedan.

Instruktion

Gör det hela i Windows XP/Vista.

Hämta först en ISO-fil. T. ex. exton-opsus-11.1-kde4.1.3-921mb-081219.iso

Formatera en USB-sticka på minst 1 GB med fat32. Sedan:

1) Install the Linux to the usb stick with unetbootin.
(exton: Det är ett gratisprogram. Lägg programmet på t. ex. skrivbordet
och kör det. Det är självinstruerande. Se en bild på hur det ska se ut innan du trycker "Ok" HÄR).
2) Delete the existing file "config.isoclient" from the usb stick.
3) Rename "config.kde.isoclient"/"config.gnome.isoclient" to "config.isoclient". (exton: Gör inget annat).
4) Copy the "initrdud" from Preparation step 3 (exton: D v s i "ursprungsinstruktionen" på http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/) to the usb stick. Ta alltså bort originalfilen initrd och ersätt den med initrdud.
5) Replace the line in "syslinux.cfg" as in step 7 on this site http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/ exton: Så här ska det se ut efter redigering: 

########################
default vesamenu.c32
prompt 0
menu title EXTON-OpSuS 11.1
timeout 200

label unetbootindefault
menu label Default
kernel /ubnkern
append initrd=/initrdud ramdisk_size=512000 ramdisk_blocksize=4096 lang=sv_SE.UTF-8 splash=silent showopts

label ubnentry3
menu label memtest
kernel /boot/i386/loader/memtest
append initrd=/initrdud
#########################

Ovanstående punkter är tagna från Mike´s inlägg den 14 ds på http://vavai.net/2009/01/02/how-to-make-opensuse-111-liveusb/

Fungerar perfekt om man gör  e x a k t så som jag (egentligen Mike) skriver ovan. Lycka till!

Jag bör väl nämna att jag först provade en mera "traditionell" metod med syslinux. Stickan blev iofs bootbar, men olika felmeddelanden kom upp under uppstarten. Programmet unetbootin gjorde dock susen.

LINUX.EXTON.NET

Lasps bild

När jag kollar punkten 1 och tittar under "här" så ser jag ett annat filnamn, jag antar att det inte gör något!

När jag sedan kör "Kör" får jag frågan om att boota om!  Är det så det skall hanteras först?

Om jag gör det så finns ingen sådan fil som avses i punkten 2

extons bild

Den första länken är till nerladdningen av programmet unetbootin. Den nästa visar hur det ser ut när det körs. (D v s det är en länk till en skärmdump).

Spara programmet till t. ex. skrivbordet först. Kör det sedan.

LINUX.EXTON.NET

Lasps bild

Jag trodde att jag uttryckte mig tydligt. Jag har alltså laddat ner de båda programmen Din .iso fil och Unetbootin.

Det är din hänvisning i Unetbootin som jag kommenterar och det faktum att maskinen vill boot om efter jag har kört Unetbootin!

extons bild

Du ska inte boota om datorn förrän du är klar med alla fem stegen.

LINUX.EXTON.NET

hoths bild

Jag har loggat in i textläge. Fungerar utmärkt. Problemet uppkommer sedan då inte sax2 startar ordentligt utan skärmen blir låst i ett "rassel" och så kommer man inte vidare. Sedan verkar det inte som om sax2's ändringar sitter kvar i systemet. Kanske måste filen redigeras manuellt i stället för att det skall fungera.

Utvärderingen kan i all fall sägas ha fyllt sitt syfte ändå

• En live USB-sticka är mycket snabbare än en live-CD Skrattande
  • Starttiden jämfört med befintlig Linpus på Acer Aspire One är på tok för lång (att det inte riktigt fungerar spelar i sammanhanget mindre roll) Rynkar på näsan
  • Rutinen för att skapa bootbara USB-stickor verkar ha en hel del övrigt att önska. Det borde gå att få till en enkel och automatisk funktion för detta.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

LAltinells bild

Detta måste vara en utvärdering för OpenSUSE. Jag har säkert gjort 10-15st Bootbara Ubuntu USB-minnen av olika versioner. Alla har varit underbart enkla att göra, och från en Kubuntu-dator.

Jag förstår att problemet är löst, men det kan kanske hjälpa någon annan.

1. Jag brukar sätta i stickan (eller sd-minnet/sdhc-minnet)

2. Startar GParted, väljer rätt disk, avmonterar och formaterar med FAT16

3. Monterar stickan (mount /dev/sdX /media/disk)

4. Startar Unetbootin, väljer min dist, och lägger till min iso-fil

5. Kör, efter några minuter är den klar.

6. Avmonterar stickan, stoppar i den i ny dator och startar. Klart!

Tror att det enbart ska gå att starta Unetbootin välja dist, lägga till iso-filen, starta, avmontera och starta den nya datorn. Jag kan ha fel, men jag formaterar alltid stickan i förväg.

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

extons bild

Ja, men om du inte följer mina punkter ovan (vad gäller openSUSE 11.1) så får du det garanterat inte att funka.

Förtydliganden
Du och andra intresserade kan läsa några ytterligare kommentarer om "min" instruktion här: http://linux.exton.net/node/47

LINUX.EXTON.NET

Lasps bild

När jag har testat USB minnen och andra kort typ SD och CF har jag haft stor nytta av följande program

http://www.hdtune.com/download.html

Numera tas skrivningar bara med i Pro versionen men den kan testas!

Om man kommer upp i 30 skall man vara glad. Det är vad en hårddisk kryper ner till när den kommer över hälften i utrymme. Testa. Wink

joakims bild

uNetBootin

är ett lite program som hjälper dig att få en bootbar iso på en pinne

http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html

/joakim

hoths bild

Har använt den. Tyvärr var det inte så enkelt att det bara var att använda funktionen rakt av, se

http://www.linuxportalen.se/forums/2009/01/17/kan-inte-skapa-bootbar-liv...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

extons bild

joakim!

Läser du inte tråden innan du postar?

LINUX.EXTON.NET