Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Använda cPickle för att lägga till text!

Jag har tittat lite på cPickle som en lösning för att lägga till text till en fil. Jag har dock inte klurat ut hur man kan bestämma var i en existerande fil som man skall lägga till önskad text. Nån som har koll på detta?

Kan man instruera cPickle funktionen att skapa en ny rad och lägga till text där?

Följande kod skall lägga till text i en fil men jag cPickle är helt nytt för mig:

import cPickle

fileHandle = open ( 'pickleFile.txt', 'w' )

cPickle.dump ( 1776, fileHandle )

fileHandle.close()

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Det går inte att infoga mitt i en fil. Ett enkelt sätt att lösa problemet är att läsa in filen till en lista av rader, ändra den och spara tillbaka den till filen. Ett exempel

"alpha" är en fil med innehållet

A

B

C

E

F

Givetvis vill vi infoga en rad "D" på rätt ställe. Då kan vi köra

l = list(open("alpha"))
l.insert(3, "D\n")
open("alpha", "w").writelines(l)   # spara över den gamla filen

Om list.insert returerat en ny lista så kunde vi skrivit allt på en rad Wink

---------------------------------------

Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup

---------------------------------------

leochingkwakes bild

Det kan ju vara nåt att titta på. Dock vet jag inte riktigt hur det fungerar med det jag behöver det till.

Funktionen jag söker skall användas i mitt program EeePC Konfigurator. Den skall kunna användas till två olika filer.

Fil 1 är sources.list och det finns möjligheter att användaren har lagt till egna förråd. Här kan jag visserligen köra append för att lägga till i slutet.

Fil 2 är den svåra utmaningen. Det är en inställningsfil som hanterar flikar och ikoner i Easy Mode. I den så vill jag lägga till en ikon under en specifik flik. Har användaren inte gjort några ändringar så kan jag enkelt fixa detta. Har användaren manuellt ändrat filen och gjort egna specialanpassningar (typ som jentin skrivit i en guide i wikin) så får jag genast lite problem. Jag vet ju då inte hur filen ser ut.

Skall leka lite med ditt exempel och se hur jag kan använda det. Smile

Pettmans bild

Kolla annars om du använder en version av apt som har en sources.list.d mapp i samma map som sources.list, om du har det kan du istället lägga filer med namn.list i den så hakas de på på innehållet i source.list.