Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Installation av WiFi-drivrutin - en utmaning!

Jag har en lap-top med Intel® WiFi Link 5100 kort som inte stöds av min distribution.

Jag har letat efter drivrutin och hittat lite olika varianter t ex på http://intellinuxwireless.org/?p=iwlwifi och på Intels hemsida. Har försökt begripa Ndiswrapper... o s v men jag reder inte ut det Skrikandes. Hur vet jag vilken .inf fil som är rätt och var hittar jag den utan att installera winXP på maskinen (Vistadrivrutiner funkar inte om jag förstått det hela rätt?).

Jag har iwlwifi-5000-1.ucode nedladdad men begriper inte heller hur den skall användas Gråter.

Varför är det så komplicerat?? I windows söker man upp ett drivrutinsprogram och kör exe-filen sen är det klart! Ja, jag vet man får inte skriva sån't här Flört.

Detta måste väl vara lösbart i Linux värld åsså.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Jag kan ingenting om det kortet, men tänker svara på det där med Windows.. Ofta (!) finns drivrutinen redan med i Linux så du behöver inte ens ladda ner den och installera. Detta kanske kan tyckas vara lite mesigt, men tänk dig ett scenario där du sitter med WLAN hemma och installerar om din enda dator - laptopen med WLAN-kort. En windowsinstallation kommer aldrig komma ut på internet, för drivrutinen ligger där och behöver laddas ner för att kunna komma dit.. I Linux säger det bara "Tjena tjenare, jag behöver någon pre-shared key för att ansluta till ditt WPA2-skyddade nätverk. Hjälper du mig med nyckeln, så ser jag till att du kommer åt internet".

Så allt är inte bättre med .exe-filer och windowsmög. Linux har en massa bra saker också, men vi glömmer dem lätt när vi stöter på problem med Linux.. Då minns vi hur allt var mycket bättre i det där andra operativsystemet..

Någon annan får förklara NDISwrapper för dig, jag har aldrig använt det Wink

[vi får träffas på Gyllene Prag över en bier så du kan skälla ut mig för Linux igen, det var ett tag sedan nu]

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

frilas bild

Du har säkert rätt, jag är bara så himla trött på att inte lyckas med en så enkel sak som att installera en WiFi driver. Den finns ju de fakto inte i disten.

Säg till när det är dax för Gyllene Prag så skall jag komma och skälla ut dig... Flört.

polters bild

Det låter som en fight (om än en verbal sådan) jag vill se. Filma och upp på Youtube som "Jonas Bjork get PWND!!!!111!"

Nu är detta postat i under slackware och slackware 12.2 har stöd för detta kort orginal.

Men då jag löst tidigare om ditt problem så misstänker jag att det är en live dist som du har bekymmer med t.ex slax eller puppy.

Så min fråga är vilken dist gäller detta?

frilas bild

Din misstanke aer korrekt. Nu handlar det om Puppy...

polters bild

Jag upplever det inte alls som att det är enklare i Windows XP, med undantag från om man har inkompatibel hårdvara.

frilas bild

Om du tycker det är enkelt - förklara gärna!  Skrattande Intel 5100AGN Wireless driver.

polters bild

Jag menade överlag, inte specifikt för ditt problem.

Kristians bild

Kör man en "mini-dist" så får man räkna med mer pill och att vissa saker inte funkar per default. Förfarandet kring ndiswrapper finns beskrivet om du söker på "ndiswrapper how to".

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

frilas bild

Nä! Det skall inte alls behöva vara svårt även om det är en mini-dist. Ok att inte allt finns med i grundutformningen just p g a att det är en mini, men varför skall det vara så svårt att installera (komplettera)?

Hämta - installera - klart! Skrattande

Kristians bild

Alla distar har inte välstrukturerade paketsystem, det krävs mycket mycket jobb för att bygga upp något som går att skala från minsta grunden till ett fullskaligt system. Därför kör jag debian-baserat när jag kan (debian har ett smidigt system "module-assistant" för att installera moduler som inte ingår i defaultkärnan).

Visst kan man i varje dist kompilera vad som helst från källkod men det kräver mer pill och kunskap. Man kan för övrigt inte begära någonting av "gratisprogram" Smile

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

Lasps bild

Ett mycket bra svar Kristian. Visst har vi läst om hur allt går, bara man pillar med terminalen!
Men det borde gå att få fram en bra bas som sådana som frila och lasp kan förstå.
Om jag gjorde program som var gratis, tror jag att jag och säkert även du Kristian, skulle vilja att det var korrekt när man kör ett sådant gratisprogram.
Så det argumentet tycker jag inte håller.

Kristians bild

De flesta fria program kan inte både tillhandahålla de senaste funktionerna och garantera absolut stabilitet. Det saknas resurser för att tillfredställa båda viljorna. Man får i regel välja, därav finns olika distar för olika grupper av användare. Vissa distar är gjorda för att vara väldigt utbygdbara, andra för att vara små och snabba designade för enstaka syften. Vissa distar satsar på att konkurrera med andra moderna OS designade för "skrivbordet", andra för att vara ett alternativ för äldre datorer med äldre hårdvara. I vissa fall har hårdvara "trillat ur" moderna kärnor, och då kan en 2.24-kärna (i vissa fall) passa bättre om man har en tio år gammal burk. I andra fall behövs stöd för den allra senaste tekniken och då finns det bara "state of the art"-distar att välja på.

Ska man bygga upp ett system från grunden krävs kunskap kring vad som behövs installeras. Den som från detta läge ändå valt "full desktop" kan fråga sig varför han/hon inte besparar sig tid genom att installera en färdig skrivbordsdist.

Vilket specifikt gratisprogram pratar vi om? Om det gäller "linux" (kärnan) så har jag besvarat frågan ovan. Detsamma gäller för många andra program.

Mitt favoritexempel är en mycket teknik/windowskunnig kursare som valt att testa linux. Han installerade först OpenSuse men fick avsmak när han såg "My computer" på skrivbordet. Det var för mycket Microsoft för min vän. Därefter startade han om med en debian-installationsskiva. Under installationen blev han erbjuden "grova alternativ" för att installera desktop/webserver/filserver osv. Inget av detta föll honom i smaken. Han ville ju ha något som var "rent och inte bloatat, det skulle ju vara linux".Efter installationen startade datorn om och öppnade upp en svart/vit terminal med en loginruta. Han loggade in och blev därefter ståendes, likt fiskarna i "Hitta Nemo" som precis landat i vattnet i slutet av filmen. Samma fråga som i filmen ploppade upp "Now what"? Givetvis tröttnade han på detta "linux", han ville varken ha "My computer" eller en svart/vit okänd prompt och ville inte söka efter något däremellan. Det blev tillbaka till Windows XP

I just frilas fall undrar jag om han inte bara saknar firmware till kortet. Kanske finns den som färdigt paket i puppy, eller inte. I CentOS finns paketet http://wiki.centos.org/HowTos/Laptops/Wireless#head-d0f09f4e13e108935552...

frilas bild

Ja och nej! Om man lägger ut en dist till allmän nedladdning tycker jag att man kan "kräva" tre saker (förutom att den allmänt tekniskt skall fungera).

1. Drivrutiner för alla grafikkort, även moderna maskiner (nvidia + ATI)
  2. Drivrutiner för alla trådlösa kort eftersom minidistar körs på bärbara maskiner.
  3. Fungerande Blåtand eftersom detta används av nästan alla som är mobila.

Därefter är det upp till var och en att installera de program och ögongodis man önskar för att få ett personligt och attraktivt skrivbord etc.

Min bärbara som slutade tillverkas för två år sedan funkar perfekt (nästan) men min alldeles (nästan) nya maskin har problem med grafik och nätverk. Jag skall väl inte behöva vänta två år innan den går att använda?! Flört Det är ju ändå ett begränsat antal kretsar som används i maskinerna numer oavsett vad datorn heter.

Kristians bild

De två första problematiseras ofta (långt ifrån alltid) av ickefria drivrutiner/firmware och kan därför inte stödjas out of the box. Hur funkar din nya dator med till exempel Ubuntu, Fedora eller OpenSuse?

Återigen, du kör ett slackware-derivat, en "gör det själv"-dist, dvs du ber om "pill" Wink

Nu tycker jag att ni överdriver om att man ber om pill i slackware, ett anorlunda arbetssätt kanske men inte pill Smile

I övrigt så undrar jag om han läst mina svar längre ner?

Om han postar länk till dessa distar så skulle jag kunna lägga dom på en usb och kolla stödet.

frilas bild

Ledsen men jag kan inte se att skrivit något svar längre nerFörvånad??

Vilka länkar menar du att jag skall posta?

extons bild

nille!

Jag misstänker att det är Puppy-Exton LXDE 2009 som frila kämpar med.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

För det första har du ingen som helst rätt att ställa några krav på någonting du laddar hem gratis, för det andra är långt ifrån alla distributioner menade att installeras på en ny laptop av folk som är för okunniga eller lata för att läsa dokumentation och administrera sitt eget system, för det tredje vore det ren idioti att baka in en tredjepartsprodukt som både är omöjlig att supporta och känd för att orsaka användare stora problem och säkerhetshål i sin produkt, och för det fjärde är det lite svårt att skicka med stöd för hårdvara som inte finns än. Som sagt så får du skylla dig själv som kör en antik release av en obskyr dist; alla nutida distributioner har stöd för sagda nätverkskort.

Lite lustigt att inte heller Windows uppfyller dina krav.

--

Denna kommentar består till 100% av framtisdsfientligt RMS-skitsnack från Debians sura off-topichörna.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Marcuss bild

Nu får du bättra på humöret. Att spotta galla är lite onödigt

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

frilas bild

Kreativa kommentarer är alltid trevligt...

valdermans bild

Du menar som dina fullkomligt bisarra krav på alla som skapar linuxdistar åt andra att använda helt gratis?

--

Denna kommentar består till 100% av framtisdsfientligt RMS-skitsnack från Debians sura off-topichörna.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Man behöver inte alltid ha det sista ordet eller vända på saker för att uppfatta det som något man stör sig på.

Man kan diskutera men man bör undvika att det blir massa onödigt tjafsande.

Man måste inte spinna vidare på varje lös ände i ett inlägg.

Att alltid svara med en fråga när man diskuterar är lågt. (inte aktuellt i just denna diskussionen men ville ha det sagt ändå)

Jag menar inget illa med detta inlägg tycker bara att det blir för tjafsigt ibland och framförallt så löser det inte ursprungsproblemet som frila hade.

*Lite nattliga tankar från Nille

FoHs bild

"After 2.6.26
the intree driver iwlagn also supports the new 5100BG, 5100ABG,
5100AGN, 5300AGN and 5350AGN series hardwares."

uname -r i en terminal ger dig kärnversionen. (Har du en för gammal kärna kan du ju uppdatera den kanske.)

Edit: Den där ucode:n du laddade hem verkade ju vara för 5000AGN. Är lite osäker på om det är ett annat kort eller om de menar hela 5xxxAGN-serien.

Nu vet jag inte mycket om puppy, men om t.ex kärnan saknar det stöd du vill ha så kanske den har paketet compat-wireless via hemsidan.

compat-wireless är framtaget för att man lätt ska kunna testa dom senaste trådlösa drivrutinerna.

Det borde finnas till både slax och puppy. (så du slipper uppdatera din kärna samt kan lätt välja om du vill använda dom nya eller distens orginal)

frilas bild

compat-wireless verkar inte stödja mitt kort... Bara "gamla"

extons bild

Prova att göra så som beskrivs i sista posten på denna sida: http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=35812&sid=b7b0a3a28f614...

Puppy Linux är f ö inget "litet" linuxsystem, eftersom det i senaste version är helt kompatibelt med Slackware 12.2 (senaste version). D v s allt som kan installeras i Slackware kan också installeras i Puppy.

Lösningar på problem i/med Puppy hittar du på http://www.murga-linux.com/puppy. Världens bästa linuxforum! (I mitt tycke).

LINUX.EXTON.NET

Om det är helt slackware 12.2 kompatibelt så borde det redan finnas firmware i /lib/firmware ('ls /lib/firmware/iwlwifi-5000-1.ucode').

Slackware har redan detta stöd orginal och borde fungera direct.

Vad visar 'lspci -k' och 'modinfo iwlagn' ?

Men jag vill ochså minnas att detta kort först fungerade riktigt bra i 2.6.28 men det löser compat-wireless. (är osäker på detta)

frilas bild
  1. i /lib/firmware/ ligger bara en massa .cis filer + min ucode-fil som jag själv placerade där också...
  2. lspci visar bara "nonsens" typ 00:1c.0 Class 0604: 8086: osv...
  3. modinfo iwlagn ger resultatet: modinfo: could not find module iwlagn

frilas bild

Så här har jag gjort:

Följt länken enligt ovan.

STEG 1

"The Intel WiFi Link 5000AGN series is not supported in the 2.6.25 kernel of Puppy 4.1.x.

But in the 2.6.27 kernel there is a new driver - "iwl5000". MU has
released a Puppy derivative with 2.6.27 kernel, which most likely has
this new driver. You would just need to obtain the necessary firmware
from here -

http://www.intellinuxwireless.org/?n=Downloads

and uncompress it into /lib/modules"

STEG 2

Sparat ner filen och dekomprimerat den i /lib/modules

Där ligger nu iwlwifi-5000-1.ucode + en readme- och en licensefil. Inget annat?? Förutom två bibliotek 2.6.25.16 och all-firmware. I mappen all-firmware ligger endast tar.gz filer.

Borde jag inte "initiera/installera" ovanstående ucode-fil?

STEG 3

Provade med:

#rmmod iwlagn (vilket föreslagits på annat ställe t ex CentOS enligt Kristians länk)

ERROR: Module iwlagn does not exist i /proc/modules

Sedan:

#modprobe iwlagn

FATAL: Module iwlagn not found

STEG 4

Valium... Skrikandes Det är nog inte meningen att jag skall lyckas... Gråter

Du har ju kommit en bra bit på väg.

Du har ju firmware redan även om jag blev lite frågande om den ligger i /lib/firmware eller /lib/modules ?

Det du saknar nu är själva drivrutinen. (normalt finns den i kärnan men inte i detta fallet)

Jag hade dragit hem compat-wireless och kompilerat den, om den inte finns som modul eller paket från distens hemsida.

Kontrollera även att firmware loader är aktiverat i kärnan. ('grep CONFIG_FW_LOADER /boot/config' eller 'zcat /proc/config.gz | grep CONFIG_FW_LOADER')

frilas bild

Ja, compat-wireless installerat, kanske. Felmeddelande. Gjorde exakt som det stod pa compat-wireless-sidan. Trots detta fel vid Make. Suck...

Kommandona du anger gav resultatet - No such file...

Hittade denna fil: Rynkar på näsan

Lägg upp kompileringen på pastebin så kanske någon kan se vad som gick fel.

frilas bild

Funkar inte att kopiera text fran terminalen - har testat Sakura och Mrxvt Rynkar på näsan. Borde funka...

extons bild

Jo, det funkar. Markera den text du vill kopiera och klistra in genom att klicka med musens mittknapp. (D v s i det dokument där du vill ha texten).

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Har bara tvaa knappar... Markerar texten valjer Copy. Alternativet Paste ej valbart i Leafpad t ex Obestämd.

Bifogar bilder.

kimjohanssons bild

Undrar om Emulate3Buttons är aktiverat då? Då klickar man med båda knapparna samtidigt för att göra ett "mitt"-klick.

----------------------------------------------------------------------------------------------

APOLOGIZE, v.i. To lay the foundation for a future offence.

www.superkadavret.net

Okey nu ska vi tala om varför det blir fel, det är så att du inte har källkoden (source) för kärnan.

Så därför stannar den.

Angående klipp och klistra så säger jag som dom andra att du ska markera texten för att klippa ut den och klicka på mittenknappen (eller båda två du har samtidigt) för att klistra in.

Annars så kan du skicka informationen till en text fil.

Detta kan du göra på lite olika sätt.

Oftast skickar jag med > textfil  t.ex 'cat foo > foo.txt'

Men när jag kompilerar så gör jag loggarna med tee t.ex 'make 2>&1 | tee make-foo.log' samma sak med configure mm.

Det är oftast lättare att ta innehållet från en fil och klistra in det på pastebin.

*nattens tips av Nille.

fredentofts bild

Finns det nån fördel med att använda tee framför att redirecta direkt?
"make 2>&1 >> /make-foo.log" eller
"make &> make-foo.log"

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Du kan tänka på tee som > --verbose.

Med tee så ser du vad som sker medans den arbetar vilket oftast leder till en bättre översikt och snabbare felsökning. (framförallt när man kompilerar så vill man ju se om den lyckades eller inte)

fredentofts bild

ok, både redirect till fil och loggning direkt i terminalen alltså, smidigt...
tee är nu inlagt i databasen över "kan-vara-bra-att-ha-program"....

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

frilas bild

Tack för infon! Sitter du alltid vid datorn?? SkrattandeFlört.

Du säger att jag saknar källkoden. Innebär detta att jag skall lägga ner projektet? Blir fortsatt arbete annars för stort?

Vad gäller kopiering av text har jag provat att simulera mittenknapp genom att trycka på båda men det funkar inte!?

Copy/paste fungerar däremot utmärkt på den "gamla" maskinen...

Har också problem med att svenskt tangentbord inte fungerar. Ovasett vad vad jag väljer i "wizarden" (svenska, ungerska, ryska eller...) så blir det US-tangentbord utan åäö.

Problemen är så många att det känns som om jag inte reder ut det :'(

tee var ett bra tips!

> fungerar ju inte med t ex make upptäckte jag.

extons bild

Tangentbord: Funkar inte kommandot setxkbmap se i X? Testa isf annars loadkeys sv-latin1.

Lite kritik: Du bör tala om vilken linuxdistribution du vill ha hjälp med när du startar en ny tråd. "Slackware" är ett alldeles för vitt begrepp. Puppy Linux är inte Slackware (bara för att den är kompatibel med Slackware).

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Fick ett snabbt svar angående tangentbordet på Puppys forum. Eftersom jag installerat ATI Catalyst drivrutin till skärmen så var jag tvungen att ändra språkinställningen i den specifika xorg.conf-filen som skapades vid installationen av drivrutinen. Innehållet i denna ATI-specifika conf-fil skriver över xorg.conf vid bootning.

Självklart! Eller hur Flört?

Ok. Jag skall vara mer specifik med att ange systemdata mm vid skapande av tråd. Var väl lite "upprymd" då jag gjorde det med denna tråd. Ingen är perfekt - inte ens jag (fast det är svårt att inse...)

Oftast finns källkoden som du behöver på distens hemsida, om inte så tankas den från http://kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6

frilas bild

Här är länken till forumet: http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=35812

De tre sista posterna gäller det.

Kan du göra något åt det skall jag bjuda på en (flera) öl om du kommer på Linuxträff i Helsingborg Flört.

joakims bild

jag har samma wifi kort på min thinkpad. jag kör med ucode som du har, det är bara att som root kopiera den till /usr/firmware så borde det fungerar. se också till att du inte har någon hårdvaru avstägnings knapp som är i/på, alternativt att den är mjukvarumässigt avstängd för att slå på den hårdvarumässigt (på min thinkpad iaf) vänster framkant. för att slå på den mjukvarumässigt (på min thinkpad iaf)  fn + F2.

Guiden jag använde för min installation ligger här
http://www.thinkwiki.org/wiki/Installing_Debian_Sid_(October_2008)_on_a_ThinkPad_X200
kolla under wifi.

Lycka till
joakim

frilas bild

Tack för tipset men jag har fått meddelandet "No, Puppy 4.1.2 has a 2.6.25.16 kernel. This kernel does not have a driver for the Intel 5000 wifi chipset" från Puppy Linux forum.

Vad jag förstår så kör du en fullstor dist?!

extons bild

Jag trodde att det var Puppy-Exton LXDE 2009 med kernel 2.6.27.5 du använde?

(I Puppy Linux 4.1.2 original kan du inte utan vidare kompilera en ny kernel).

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Jag har kört Puppy-Exton åsså men jag kunde inte få till grafiken...

Kunde inte installera ATI Catalyst, alltså inte rätt upplösning.