Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hjälp med trådlöst nätverk

Jag har just installerat Ubuntu 8.10 på en liten Atom dator Via Esther och så långt allt väl. Men sen försöker jag få igång ett trådlöst nätverk ochdär at det tji. Jag har privat två olika ett minipci RaLink och ett USB Netgear WG121. Med hjälp av Wireless Network Drivers ser jag att båda hårdvarorna finns. När WG121 sitter i så visar NetworkManager Applet (0.7.Innocent att jag kan ansluta till "kalle" men "kalle" är inte mitt nätverk. Mitt nätverk "philps" ser jag bara om jag öppnar Network Connections, men jag kan inte anslut till det. WiFi Radar visar inget för Ralink och idag inget för WG121 heller, igår hittaden "kalle" och några andra som inte är mina.

Jag misstänker att modemens frekvensinställningar inte är riktiga men jag vet inte hur jag kommer åt att ändra dom ( i windows installationerna kommer det fram frågor om region mm)

hjälp någon.....

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Kanske en  ide´..  Jag har varit ute för att windowsmaskiner automatiskt har låst routern till en bestämd MAC-adress.(dess egen!)  Ingenting annat gick därefter att ansluta.  Den låsningen tar du bort m.h.a., adminsistrationen av routern.  Det verkar ju som om själva WLAN-enheten i datorn funkar korrekt i alla fall eftersom du kan se "kalle"

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

eses bild

Tror inte det, när jag anslöt via kabel så gick det bra och jag har utökat antalet adresser som routern får dela ut på WLAN. Om jag kopplar bort Netgear WG121 så ser jag inga WLAN. Nu hoppade plötsligt ännu ett WLAN upp "home" men det är inte heller mitt. Finns det inget verktyg för att konfigurera WLAN enheterna? 

tux-svens bild

Anm: Ev. Windowslasning sker bara for det tradlosa.  Wire-connection funkar anda.

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Du får lägga till 'options cfg80211 ieee80211_regdom=EU' under modprobe.d

Vilken fil skiljer mellan olika distar t.ex /etc/modprobe.d/mac80211 eller kanske /etc/modprobe.d/iwl3945-fix (detta använder jag till mitt intel 3945 i Slackware men filnamnet ska inte spela någon roll)

Så kort svar cfg80211 måste laddas med option ieee80211_regdom=EU

Detta bör endast användas på 2.6.26 kärnor eller nyare.

För att kontrollera vilka kanaler du använder innan du ändrar samt efter så använder du 'iwlist wlan0 channel' (byt enhetsbetäckning om det inte stämmer)

Hoppas att du förstod svaret.