Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

HJÄLP... får inte att det att fungera

Tjenare, jag heter Alexander och jag håller på i skolan med mitt projetarbete... och jag ska göra en linux server... har kommit fram till att jag skulle ha tagit reda på information innan jag gjorde något... medtanke på att allt har gått åt hel***e jag har köppt helt nya datordelar (hårdvara)

Köppte detta:

http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10000

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355639

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375494

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342736

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376380

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354996

typ de jag köppte...

Jag köppte också boken: Upptäck ubuntu Linux 8.04... (där det ingår en CD skiva med programvaran)...

Jag har byggt ihop datorn (inga problem alls...) jag instalerar OP... inga problem alls.... men jag ska ju ha datorn som lagrings server... innom ett nätverk på ca 10 datorer... (dom andra datorerna har XP...)... jag har laddat ner Samba och en massa andra server program som SKA fungera (har läst i några linux böcker och på nätet O.S.V... men nu så har jag fått nog... måste bli klar med projektet idag... och får det inte att fungera... så SNÄLLA... ni är mitt sista hopp... vilket program ska jag ladda ner... vad ska jag göra?... behöver hjälp med det här...

Tack på förhand// en desperat Alexander Jensen

Tråden har spårat ur och låses för vidare kommentering // jonas

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Fungerade inte samba? eller du kanske inte vet hur du ska konfigurera samba?

swedenmans bild

Det går inte att instalera alls...

leochingkwakes bild

Marcuss bild

Bara att följa guiden som leochinkwake har attachat. Du ska helst inte ladda ner något från sambas sida..

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

jentins bild

jag har laddat ner Samba och en massa andra server program som SKA fungera

Har du laddat ner Samba från någon site eller? Samba installerar du som "leochingkwae" visar med länkar nedan.

För att sedan konfigurerar samba med användare mm se wiki

-------------------------------------

www.suselinux.se

swedenmans bild

Hej, det funkar inte att INSTALERA programmet... har laddat ner ifrån Sambas egna hemsida... hur f@n ska jag göra för att instalera det??... har laddat ner de... har packat upp de... vad f@n ska jag göra sen??? :S

leochingkwakes bild

Det är väl bättre att använda pakethanteraren till att installera Samba? Det är ju ett vida använt program så det finns ju där. Det är ju bara att öppna pakethanteraren via menyn i Ubuntu och sen söka på samba. Markera dom komponenter du vill ha och sen trycka på verkställ...

Svårt att ge information om hur man installerar nåt när du inte ger nån information om vad det är för fil. Om det är en arkivfil så behöver man ju veta dess innehåll...

Är det en .tar.gz eller tar.bz så packar man upp genom att högerklicka på filen.

leochingkwakes bild

Här finns lite grafiska gränssnitt som du kan installera samtidigt som du installerar samba med pakethanteraren. Sök på nåt som låter intressant och se om det finns i paketförrådet. Då kan du göra inställningar m.m. i det grafiska gränssnittet. Jag har aldrig använt samba så jag kan inte säga vilket gränssnitt som är det bästa/enklaste Smile

http://www.samba.org/samba/GUI/

Lasps bild

Idag finns det bra svar på LP valderman har skrivit det jag tänkt.
LP skall kunna hjälpa människor i tid, inte fixa hemuppgifter som krisar.

Jag personligen tycker nog swedenman borde tänka lite före, gäller även språkbruk säger Lasp.

Tilagt :   Gör om , gör rätt!  Du har inget att förlora!

leochingkwakes bild

Om det nu är så att nån går igenom skolan genom att låta andra göra jobbet så kommer man ju straffas tillräckligt sen när man kommer ut i arbetslivet... Smile

valdermans bild

...och därför tycker du det är "hjälpsamt" att låta dessa människor som inte vet bättre försätta sig själva i den situationen? Även med tanke på att det kanske puttar ut folk som förtjänat sina betyg (lol betyg) från de utbildningar de vill läsa?

--

Denna kommentar består till 100% av framtisdsfientligt RMS-skitsnack från Debians sura off-topichörna.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Marcuss bild

Man får inte glömma att CS och WoW är bra mycket roligare än samba Smile

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

leochingkwakes bild

Nej, jag tycker inte det är hjälpsamt men jag har förhoppningar om att dom flesta verkligen vill lära sig nåt på egen hand och dom som inte vill är försvinnande små till antalet.

valdermans bild

Och det är skäl nog att hjälpa lata gymnasister fuska sig till betyg de inte förtjänar, vilket går ut över andra? Speciellt när den lata gymnasisten i fråga helt uppenbart ljuger om sin egen arbetsinsats (Två veckors intensiva efterforskningar utan att lyckas lista ut hur man installerar program på Ubuntu? Sannolikt.) för att få en hjälpsammare reaktion från LP?

--

Denna kommentar består till 100% av framtisdsfientligt RMS-skitsnack från Debians sura off-topichörna.

--

valdermans bild

Så, du har alltså som projektarbete valt någonting du trodde skulle innefatta att sätta i en CD-skiva och trycka "next" tio gånger? Hur i hela fridens namn kunde din projekthandledare godkänna någonting sådant?

Som man bäddar får man ligga. Om du hade gått in för att göra ett bra projektarbete istället för att skjuta in dig på den minsta möjliga mängden arbete hade du inte haft det här problemet. Faktum är att det hade räckt med en enkel Googlesökning för att lösa ditt problem och rädda "arbetet" åt dig.

När du inte ens kan lägga ned tio sekunder på att söka information själv för att styra upp ditt "arbete" kan jag inte se något skäl till att någon annan skulle hjälpa dig, speciellt inte då informationssökning är den enda del i ditt "arbete" där du faktiskt gör någonting själv.

Ett forum med integritet hade svarat med RTFM eller STFW - skolarbetet är till för att du ska lära dig någonting, inte fuska dig till ett betyg du inte förtjänat. Tyvärr har Linuxportalen ungefär lika mycket integritet som Enron; man måste ju vara "hjälpsam" mot folk, även lata gymnasister som inte vill göra ett riktigt projektarbete!

(Nu väntar vi på att en "hjälpsam" moderator tar bort det här hemska, elaka, ohjälpsamma inlägget.)

--

--

swedenmans bild

Min lärare  som KAN linux får det inte att fungera heller... och jag har googlat... jag har FFS sökt info i snart 2 VECKORS tid... -.-  så jag har nu börjat tröttna... måste få det att fungera tills nästa vecka.... -.-

leochingkwakes bild

Det låter ju lite osannolikt att man kan linux och sen inte får igång samba...

valdermans bild

Speciellt inte med tanke på att servervarianten kommer med allting förkonfigurerat...

--

--

leochingkwakes bild

Jo, och behövs nåt installeras och konfigureras så brukar det komma upp en dialog från Synaptics där man får göra lite val. I alla fall på många "standardprogram"...

valdermans bild

Du har alltså under två veckors intensivt informationssökande vare sig kommit på tanken att googla på "ubuntu install samba" eller att läsa på om hur man installerar program på Ubuntu överhuvudtaget? Jag finner det extremt svårt att tro på.

Och nej, om din lärare inte klarar av att installera Samba i Ubuntu, då "kan" han definitivt inte "Linux."

--

--

jonasbjorks bild

Här är din hjälpsamma moderator! Smile Jag håller med dig till 100% i detta och ditt inlägg kommer iaf inte jag plocka bort. Ibland är du vis, valderman.. ganska ofta faktiskt. Du är en tillgång på LP, trots diverse dispyter!

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Nä fy *pip* vad otrevligt vissa beter sig här.

Jag upplever detta som ett hackande och dumförklarande av swedenman och det gillar jag inte.

Att vissa tycker att en viss sökning skulle lösa problemet är oväsentligt då alla inte klarar att söka information i sökmotorer.

Om ni inte har som avsikt att hjälpa eller bidra till att tråden blir trevligare så anser jag att ni inte behöver skriva och vara otrevliga.

Om det är en skoluppgift så brukar vi inte posta direkta svar men hjälpa dom på vägen och svara på vissa frågor.

Man kan posta länkar med en bra information eller förklara hur saker fungerar i Linux.

Men vi ska aldrig låta nedsättande till en som frågar något.

Hur ska då folk våga ställa frågor eller kunna trivas här.

Jag förstår det som Jentin berättade om elever som inte vågar fråga.

Jag hoppas verkligen inte swedenman tror att det är såhär det är på LP.

Och svar som RTFM är ett skitsvar som aldrig bör användas, det finns bättre sätt att svara på.

Vissa förstår inte en man-sida då den är på engelska och ibland väldigt rörig eller kanske så stor att dom ger upp.

Det onödiga tjafsande som kommit till LP på senare tid gillar jag inte.

Man kan försöka vara trevlig och man behöver inte ha sista posten i en diskusion.

Att ni kanske har lätt att hitta en viss information betyder inte att andra har det, eller äns vet var/hur det bör söka fram situationen.

Det som frågar skulle i praktiken kunnat vara en 12-åring som inte vet hur allt fungerar, ska vi då besvara dom på detta sätt?

valdermans bild

Detta blev ett långt inlägg, så jag sammanfattar det här uppe: din inställning är ett praktexempel på hur man tar livet av ett bra diskussionsforum. Att vara snäll och tillmötesgående mot allt och alla är vare sig möjligt eller önskvärt. Det finns vissa enkla etikettregler alla bör följa: googla innan du frågar, och be inte andra göra ditt skolarbete åt dig. Att vara tillmötesgående mot folk som struntar i dessa regler har långsiktigt en väldigt negativ effekt på vilket diskussionsforum som helst.

Jag upplever detta som ett hackande och dumförklarande av swedenman och det gillar jag inte.

Killen kommer in och erkänner att han medvetet valt ett "projektarbete" som överhuvudtaget inte kräver att han gör någonting, utöver att ägna 30 minuter åt att söka information på Internet. Därefter ber han oss att lösa uppgiften åt honom, och avslutar med att ljuga om hur mycket jobb han själv lagt ned på att hitta en lösning.

Är det ett beteende som bör uppmuntras? Gynnar det honom? Gynnar det oss? Gynnar det någon?

Att vissa tycker att en viss sökning skulle lösa problemet är oväsentligt då alla inte klarar att söka information i sökmotorer.

Du menar alltså att en 18-åring inte skulle klara av att skriva in tre ord i Google och klicka två gånger? Och du tycker att jag idiotförklarar honom?! Allvarligt talat, att söka information mha. Google är något alla som kan använda en dator kan göra, och den som inte kan göra det kan lära sig på tio minuter. Är det inte det som är poängen med skolarbete? Att lära sig?

Om det är en skoluppgift så brukar vi inte posta direkta svar men hjälpa dom på vägen och svara på vissa frågor.

Om du med "hjälpa dom på vägen" menar "posta en fullständig steg för steg-guide som en blind, bakbunden och utvecklingsstörd pungråtta kan följa," så visst.

Det enda legitima svaret i den här situationen är just "använd google." Allting annat är att göra hela uppgiften åt honom, om du betänker hur lite jobb som faktiskt krävs för att genomföra ett dylikt projekt.

Man kan posta länkar med en bra information eller förklara hur saker fungerar i Linux.

Det enda han kommer att lära sig genom det här projektet är att söka information. Varför vill du ta den behållningen ifrån honom? Varför vill du hjälpa honom att lura till sig ett oförtjänt betyg utan att lära sig något? Det skadar både honom, andra gymnasister och oss.

Men vi ska aldrig låta nedsättande till en som frågar något. Hur ska då folk våga ställa frågor eller kunna trivas här.

Det du menar är alltså att oavsett hur skadligt, ohederligt och opassande en individs beteende är, så ska vi gå honom till mötes så han ska känna sig välkommen? Tror du att du gör LP, Linux eller ens swedenman själv en tjänst på det viset?

Jag hoppas verkligen inte swedenman tror att det är såhär det är på LP.

Vet du varför det inte är såhär på LP generellt sett? Jo, för att medlemmarna är någorlunda medvetna om vad man gör innan man ställer frågor, och vad man inte frågar om. Om du och ditt tillmötesgående får styra kommer det inte dröja länge innan LP är fullt av folk som behandler LP som sin privata googlesquad, folk som tycker det verkar som en bra idé att outsourca sina skoluppgifter hit och folk som tycker det är viktigare att inte trampa på någons ego än att faktiskt vara hjälpsam.

Och svar som RTFM är ett skitsvar som aldrig bör användas, det finns bättre sätt att svara på.

Det har du rätt i. "Ta och läs dokumentationen och gör en googlesökning först. Sedan kan du ställa frågan igen och beskriva vad du själv gjort för att lösa problemet" är bättre.

Det onödiga tjafsande som kommit till LP på senare tid gillar jag inte.

Nej, det vore så mycket bättre om vi alla bara kunde vara vänner och göra varandras läxor och googlesökningar. Tänk så givande det vore att läsa LP då!

Att ni kanske har lätt att hitta en viss information betyder inte att
andra har det, eller äns vet var/hur det bör söka fram situationen.

Än en gång idiotförklarar du swedenman totalt. Det finns ingen, jag upprepar, ingen 18-åring i dagens Sverige (utanför Jehovas Vittnen, möjligtvis) som inte klarar av att söka information på Google. Oavsett vilken söksträng du använder, så kommer det första resultatet att peka dig till en detaljerad guide om hur du sätter upp Samba på Ubuntu, så länge som den innehåller orden samba och ubuntu.

Det som frågar skulle i praktiken kunnat vara en 12-åring som inte vet hur allt fungerar, ska vi då besvara dom på detta sätt?

Jag jobbar nu inte på SCB, men jag är ändå ganska säker på att det inte finns så många 12-åringar som är födda 1989 och håller på med sitt projektarbete.

--

--

extons bild

Jag måste bara få säga att jag (för en gångs skull) håller med valderman.  Jag tror t o m att en 12-åring (med lite intresse för datorer) skulle klara uppgiften galant.

LINUX.EXTON.NET

jonasbjorks bild

Jag har varit handledare (lärare) för kursen projektarbete i gymnasiet i ett par år. Kursen heter PA1201 och är på 100 poäng. Dvs 100 timmar har de på sig att göra projektet. Har killen suttit i 100 timmar och googlat tycker jag nästan synd om honom.. Att få igång samba i ubuntu tar inte mer än en timme, max. Är man nybörjare kanske det tar fyra. Att ha en lärare som säger att han kan Linux, men inte får igång Samba.. oroar iaf mig.. Nåväl, jag vet inget om killens arbetsinsats, men jag bedömer den som "oj fan, dags att lämna in projektarbetet - bäst jag fixar det snabbt" (vilket inte alls är ovanligt bland de elever jag haft i kursen).

--

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

filipjanssons bild

Vafan är det för fel att fråga på linuxportalen om hjälp? Han har ju onekligen hittat hit och förståt att man här kan få hjälp med linux och allt som har med det att göra. Är väl ett perfekt exempel på hur man ska göra, kan du inte så frågar man efter hjälp, hur fan ska man annars lära sig? Jo jag vet att en del av er, kanske du, är självlärda och fanerimej har googlat till er all er kunskap. När jag har lite problem i skolan frågar jag efter hjälp och inte googlar fast det säkerligen skulle funkat utmärkt, det borde ju då vara fel enligt dej då jag har fått berättat hur jag ska göra och inte letar reda på det själv.

I mitt projektarbete fråga jag läran hur vi skulle göra, sedan gjorde arbetet enligt hans instruktioner för att sedan plita ner projektets rapport på papper, blir ju samma sak som här och jag är då alltså en fuskare som inte förtjäna mitt betyg i den kursen?

Hoppas någon hjälper dej swedenman!

You'll Never Walk Alone || Where once we watched the small free birds fly

Justice For The 96 || Siempre Es Posible

valdermans bild

I mitt projektarbete fråga jag läran hur vi skulle göra, sedan gjorde
arbetet enligt hans instruktioner för att sedan plita ner projektets
rapport på papper, blir ju samma sak som här och jag är då alltså en
fuskare som inte förtjäna mitt betyg i den kursen?

Definitivt, ja. Det är mycket olyckligt att vissa projekthandledare är så jäkla dåliga.

--

--

Charlies bild

Tack. Jag håller med till 110%!

Lasps bild

Om det var detta som Nille tyckte var taskigt!
"Jag personligen tycker nog swedenman borde tänka lite före, gäller även språkbruk säger Lasp."
Så står jag för det, känner inte igen din beskrivning av att det har varit tufft utanför ramarna!
Jag är annars tydlig på den punkten.
Vad var det exakt som var fel i denna tråd då nille?   Vad betyder FFS

För även du kan väl bedömma ålder och ansats på swedenman!

Marcuss bild

Jag är lite kluven.

I skolan finns det en kurs i högstadiet där m får lära sig google.
Så googlandet bordet faktiskt inte vara något problem.

Länkarna i tråden finns där. och beskriver relativt exakt.. Plus att det redan ska följa med samba i serverversionen av ubuntu?
Uttryck som FFS nämns. en 89a som erbjuder hjälp borde veta bättre än att ffs:a f han frågar om hjälp.

Dock är det ganska hårda ord emellanåt på

Väldigt moralisk fråga.

jonasbjorks bild

När jag var 12 år satt jag och kodade 6502 assembler på C64 på en hög nivå. Underskatta inte ålder! Smile

--

--

linuxpelles bild

Fan, hjälp killen eller dra ut ur forumet för fan! Hacka inte på petitesser, hur f"n orkar ni dravla så mycket skit om hur killen skall använda sin dator och server? Självgoda stolpskott!

valdermans bild

Vad sägs om att läsa tråden innan du svarar, så slipper ditt nästa inlägg bli lika pinsamt som det här?

Det handlar inte om hur han ska använda sin dator, utan om att han ska sluta vara lat och låta bli att försöka fuska sig till betyg han inte förtjänat.

--

--

linuxpelles bild

Jag har läst tråden och tycker din attityd är usel mot denna kille. Jag vet ej ålder skola eller annat om honom,men att gå in och vara så självgod som du är tycker jag är skit och jag blir riktigt förbannad på dina översittar fasoner. Detta är ju inte någon site där man laddar ner uppsatser utan tillgodogör sig iinformation för att lösa problem, oftast på egen hand efter att ha slitit med det själv ett tag. Samba är inte lätt och kankse dett händer att man tar sig vatten över huvudet inför skolprojekt. Att då dissa snubben med att anklaga honom för att fuska tycker jag är det lägsta vattenmärket på LP jag läst.

"Det handlar inte om hur han ska använda sin dator, utan om att han ska
sluta vara lat och låta bli att försöka fuska sig till betyg han inte
förtjänat."

Killen får ju själv göra jobbet och ber om hjälp, pissa inte på honom! Ha tar ju initiativ för att få fram en lösning och kan redovisa det i sitt projekt, dock inte med kred till dig!

valdermans bild

Att sätta upp en filserver med Ubuntu är så skrattretande enkelt att det definitivt inte borde tillåtas som projektarbete - bränn ut en skiva med Ubuntus servervariant, boota från den och klicka på next några gånger, så är det klart! Varför tror du någon väljer detta som projektarbete? Två anledningar: dels vill han komma undan projektarbetet utan att behöva göra någonting, och dels är det inte omöjligt att en okunnig handledare ger ett bra betyg på det - det låter ju onekligen avancerat, eller hur?

Vari består då själva projektet? Jo, i att söka upp denna information. Även den mest datorovane kan göra detta på en vecka, men här har vi någon som på något vis lyckats använda upp hela den tid som allokerats till hans projektarbete på det, och därför vill att någon ska länka honom till informationen. Ovanpå det sitter han dessutom och blåljuger om vad han själv gjort för att lösa sitt problem!

Du skriver att Samba inte är lätt - verkligen? Att sätta upp fildelning med Samba kräver att jag svarar ja på en fråga och ändrar två extremt välförklarade (mer eller mindre "UNCOMMENT THIS TO EXPORT HOME DIRECTORIES!!!!!!!!!!!") rader i Debian. I Ubuntu är det färdigkonfigurerat med en serverinstallation. Därutöver är det inte konfigurationen han har problem med, utan hur han ska installera det. Finner du det sannolikt att någon som lagt ned den minsta mängd jobb på något skulle missa de otaliga steg för steg-guider som finns endast en Googlesökning bort?

Du skriver även att han själv får göra jobbet - vilket jobb?! Projektarbetet är för guds skull en 100-poängskurs i sig självt! Att sätta upp en Ubuntu-filserver är snarare någonting du får som första läxa i 50-poängskursen operativsystem! Den enda behållning någon möjligtvis kan ha av ett dylikt projektarbete är att han lärt sig inhämta information. Eftersom nu inte ens gjort det är det en självklarhet att han ska bli underkänd på sitt undermåliga arbete - han har ju inte gjort någonting under hela projektkursen. Att rädda hans "projektarbete," om det nu ens kan kallas så, vore otroligt orättvist mot de många gymnasister som faktiskt lägger ned tid och arbete på ambitiösa arbeten, och skulle dessutom skada swedenman i det att han får sin pissiga arbetsmoral erkänd, bekräftad och cementerad - det funkade ju perfekt att slappa, det fortsätter vi med!

Jag vet inte hur naiv en människa kan bli, men du ligger banne mig
inte långt från den gränsen. Du kanske gillar att agera googlesquad åt
lata, snudd-på-fuskande gymnasister, men jag tror inte särskilt många
andra på LP gör det.

Det är delvis för hans egen skull han behöver höra det här. Själv var jag lat som bara den på gymnasiet, och det funkade ju - jag fick bra betyg utan att lyfta ett finger. Vad tror du hände när jag började plugga på riktigt? Låt hellre swedenman misslyckas nu och lära sig sin läxa, än att han ska behöva göra det när CSN-pengar står på spel.

Du tycker att mitt bemötande är ett lågvattenmärke; jag skulle snarare säga att lågvattenmärket LP:s patetiska oförmåga att sätta ned foten och förklara vad som gäller, både för LP:s och swedenmans skull.

--

--

rollss bild

Bra renhållningsarbete, valderman!

Det finns hjälp, och så finns det "hjälp". Att leda en blind ända fram till stupet är egentligen inte riktigt snällt. swedenman har nu fått pekare och vägvisare som bör kunna leda honom till rätt mål. Det är vägen som är målet, har visst nån sagt om lärande och erfarenhet.

(Men du behöver korrläsa din sig) Smile

Pettmans bild

Ska man installera något program på ubuntu är kommandot sudo apt-get install <programvarupaketets namn> en väldigt bra metod. Vill man ha det mer grafiskt kan man använda aptitude (också i terminalen men med curses gränssnitt) eller pakethanteraren synaptic.
Att tanka ner tar-bollar från programmets hemsida är bara lämpligt om man behöver något program som inte finns i programvaruförråden.

En liten sidonotis om projektarbeten på gymnasiet är att det främst är processen som räknas, eller så var det i alla fall för mig när jag gjorde mitt förra året.

Lasps bild

Hej Alexander eller swedenman, för att få denna tråd på rätt väg kan jag be att få ställa några frågor!
Att du inte är 12 år som någon påstår, förstår jag. Men vill du berätta lite om tiden det tog för dig att beställa och montera datorn?

Hur många och vilka OS Du skrev OP , har du testat?
Hur mycken tid till sådant som fråga på nätet?
Har du startat maskinen med annat OS än Linux?
Har du någon kompis i samma situation!
Vad tycker du själv om ditt bemötande här på LP?

Du skrev visserligen f@n, det kanske jag kan förstå, men FFS vad står det för?
Så käre swedenman, skriv gärna ner din bas för frågorna och din ansats.

leochingkwakes bild

Lasps bild

Tack{#emotions_dlg.foot_in_mouth}

Jo jag förstod nog det, men tanken var att swedenman skulle svara på frågorna till honom.
Så att de som har ondgjort sig över svaren kanske kan dra lite andra slutsatser.
Men visst kan det betyda lite olika så därför förväntar jag mig svar från tillfrågade.{#emotions_dlg.wink}

leochingkwakes bild

Tänkte stilla din nyfikenhet för det finns ju en stor risk att swedenman inte återkommer hit Wink

rollss bild

Men OM swedenman tittar in igen, så kan han ju ta och kolla in Linux Journal nov 08 - feb 09 där Mick Bauer har en relevant artikelserie. Läs dock hela, så du inte missar rättelserna Wink

Kan ses som fördjupningskurs...

Ciphers bild

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba

Det där tog mej (enligt Google) 0.21 sekunder att få fram. Efter att ha läst denna tråd så kan jag bara hålla med Valderman. Är man gammal nog att hänga på hamsterpaj och vara piratpartist så borde man kunna använda Google.

Archlinux.se

----------------------------------------
Archlinux.se | jlug.se | munix.se

frilas bild

Dumt svar {#emotions_dlg.frown}.

Är man nybörjare och desperat är det lätt att slänga ut en fråga utan att tänka på hur man skall googla på ett bra sätt. DU kan säkert ALLT men alla är nybörjare någon gång, skräm inte iväg dem från LP. Det hade räckt med länken.  Fy! {#emotions_dlg.yell}.

Jag skickar dock en virtuell kram så kanske du blir snäll {#emotions_dlg.kiss}.

jnylins bild

chiper är en god människa, det kan jag intyga. Gooogla på ett bra sätt? Räcker med två söktermer: ubuntu samba

FoHs bild

Jag tycker det är lite oroväckande hur hjälpsamheten tycks bespottas. Det kan ju tyckas att det är solklart att killen försöker åka på en räkmacka, men det kan ju finnas något i sammanhanget som helt enkelt ställer till det. Om inte mjukvaran så kanske hårdvaran. Personligen skulle jag inte så självsäkert bara anta, utan att närmare känna personen och situationen, att det är en otillräcklig arbetsinsats som är grunden för misslyckandet. Verkar inte vara den bästa handledningen dock.

Men för egen del är det helt irrelevant huruvida folk som frågar om hjälp har gjort en egen arbetsinsats som är av tillräcklig hög kvalitet för att de ska berättigas hjälpsamhet från LP. Hur ska jag kunna bedöma det från fall till fall? Enligt somliga hör det till ovanligheterna här på LP eftersom de som frågar om hjälp åtminstone har lite i bagaget, men om de inte råkar ha det då, om LP är första anhalten på Linuxresan? Jag skulle naturligtvis kunna svara alla inlägg med att de ska googla. Ska nog börja vara lite mer tyken och göra det!

För övrigt finns det en annan dimension på den sk hjälpsamheten. Vill man vara en grinig cyniker kan man givetvis göra sig lustig över hjälpsamheten som tycks sakna gränser (jag tycker det känns ganska trevligt), men vissa engagerar sig i de olika frågetrådarna utav rent intresse för problemet. Det ger förhoppningsvis inte bara den som frågar om hjälp något i informationsväg, utan även den som hjälper till. Sen har vi ju kanske en och annan besserwisser som bara finner rent nöje i att flexa sin hjärnmuskel.

valdermans bild

Det kan ju tyckas att det är solklart att killen försöker åka på en
räkmacka, men det kan ju finnas något i sammanhanget som helt enkelt
ställer till det. Om inte mjukvaran så kanske hårdvaran. Personligen skulle jag inte så självsäkert bara anta, utan att närmare
känna personen och situationen, att det är en otillräcklig arbetsinsats
som är grunden för misslyckandet. Verkar inte vara den bästa
handledningen dock.

Jo, det är ju rätt sannolikt att hans hårdvara, av alla saker, lett honom till att ladda hem en tarball från samba.org istället för att använda Ubuntus paketförråd, eller helt enkelt bara googla fram installationsinstruktioner, och det är verkligen osannolikt att hans egna försök skulle vara ringa. Jag menar, det är ju inte som om man bara kunde googla "ubuntu + samba" och få en steg för steg-guide direkt... Herregud människa, har du alls läst tråden?!

Jag skulle naturligtvis kunna svara alla inlägg med att de ska googla. Ska nog börja vara lite mer tyken och göra det!

Ja tack, det vore inte dumt. Om LP tar för vana att tillmötesgå folk som inte klarar av att googla själva, istället för att peka dem i rätt riktning, kommer det inte att dröja länge innan stället förfallit totalt.

--

--

FoHs bild

Tänkte på routrar och dylikt, och glömde bort att han inte ens installerat det. Är man ny för Linuxvärlden så blir det naturligtvis mer arbete än vad som ryms inom ett gymnasialt projektarbete (även om timmarna varierar från skolplan till skolplan). Första misstaget var att använda en icke-serverversion av Ubuntu. Jag förstår att det kan vara lätt att måla in sig i ett hörn i jakt på att lösa ett problem, och utan kunskaper om att man började på fel ställe så är det inte lätt att byta ut sin grund för arbetet. Kontentan är att varken jag eller du vet varför han misslyckas. Det kan mycket väl vara så att han är en "fuskare". Fullt möjligt. Men framförallt tror jag det är dåligt förarbete av både honom och handledaren.

Om LP tar för vana att tillmötesgå folk som inte klarar
av att googla själva, istället för att peka dem i
rätt riktning, kommer det inte att dröja länge innan
stället förfallit totalt.

Du är en vidrigt cynisk människa, i mina ögon. Slår vad om att jag har fler vänner än dig!

linuxpelles bild

Jag tackar för mig och lämnar LP.

Jag har följt med ett par år,dock inte så aktiv men jag har fördetmesta funnit någon intressant tråd, tips ellerlänk att följa.

Det finns också ett par saker jag tycker är riktigt trist. En är valdermans attityd till de som kan mindre som i denna tråden och likt en annan "långtråd" om stavning och andra uppläxande inlägg. De hör inte hit tycker jag. Det stänger det öppna linux likt de Blocket annonser som säger att "vi pratar svenska" och stängerute minoriteter och de som inte ligger främst. Jag har varit på många forum världen över sedan -98, då jag började med linux och aldrig sett något liknande någon gång.

Mitt första linux problem rörde att få igång ett eisa modem på en 485:a och jag satt med det i veckor,läste böcker och forum men hittade inget om resolv.conf. När väl det problemet löste sig varj ag den lyckligaste i världen, men jag fick hjälp uteifrån. Det var på Red Hat 5. Tom idag,när jag kör en 3 dongle korrigerar jag sammafil för att få det att funka i Suse 11.1. Oberoende utgåva tipsar jag alltid om den filen för de som inte får det att fungera. That´s the nature of linux, take it or leave it!

valderman, du undrade vem jag är och det spelar egentligen ingen betydelse. I ditt tänkande måste man tydligen vara någon för att vinna ditt förtroende och det är lättare att sparka på en underdog. Jag lämnar aldrig enunder och jag lämnar aldrig linux och dess nybörjare.

Jag var med jonas från början på Trinix och där fanns många självklara problem, både interna men också mot kunder som inte begrep så mycket, IT chefer som var inkompetente mm. Men aldrig att vi skulle stänga någon ute i kylan p g a bristande kompetens?

Kom inte med att jag inte läst tråden i sin helhet, attityden mot killen säger sitt och det är därför jag lämnar forumet och mitt medlemskap för gott. Vad killen skall ha hjälpen till tycker jag är irrelevant.

Kanke dags att dela upp LP i två avdelningar, young guns och assholes. Då kan ni ju välja var ni vill kriga istället för att förstöra själen med LP.

Tack för mig

Linuxpelle

jnylins bild

Ingenting blir väl bättre av att du lämnar?