Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Cd romen fungerar inte längre. Måste den mountas? Mandriva

Hej!

Jag har en kompis som har Mandriva.

Hennes cd rom verkar inte fungera längre. När hon stoppar in en skiva kommer den inte upp dolphin filhanterare.

Min teori är att den är omonterad men har ingen aning om hur man monterar en cd rom enklast.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Jag hade kört en 'tail -f /var/log/messages' (kräver root (sudo)) och sett vad som händer när du stoppar in en cd-skiva.

Den borde då spotta ut vad som är fel t.ex dbus fel.

Du kan montera den manuellt med 'mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom -o loop'.

pbs bild

Räcker väl med "dmesg|tail" som inte kräver rooträttigheter?

För monteringens del torde "mount /media/cdrom" vara ett bättre kommando.

'mount /media/cdrom' fungerar bara om den finns i fstab med den monteringspunkten och jag vet inte hur den ser ut i mandriva.

I många distar finns inte cdrom med i fstab för att auto-monteringen ska fungera. (vet dock inte hur det är i mandriva)

pbs bild

/media/cdrom finns i fstab i Mandriva.

cazzandras bild

Vi har provat mount /media/cdrom  och det fungerade inte så vi får prova de andra alternativen i morgon.

pbs bild

Kom det något felmeddelande?

Lasps bild

Har ni testat cd drive med något annat typ en liveskiva så att ni vet att den fysiskt är OK.

Hur ser det sedan ut med Mandriva Live CD?

cazzandras bild

Jag tror inte det är något fysiskt fel på den eftessom den fungerade för någon dag sedan.

Jag tror det är så att när man kopplar in mp3 spelaren så ställer den till det för oss.

cazzandras bild

tail kommandot sa

tail -f /var/log/messages
Mar 20 18:33:31 localhost pulseaudio[4272]: module-x11-xsmp.c: X11 session manager not running.                                                   
Mar 20 18:33:31 localhost pulseaudio[4272]: module.c: Failed to load  module "module-x11-xsmp" (argument: ""): initialization failed.             
Mar 20 18:33:32 localhost draksnapshot-applet[4566]: ### Program is starting ###                                                                  
Mar 20 18:33:32 localhost net_applet[4569]: ### Program is starting ###  
Mar 20 18:33:33 localhost mdkapplet[4572]: ### Program is starting ###   
Mar 20 18:33:36 localhost draksnapshot-applet[4566]: running: ionice -p 4566 -n7                                                                  
Mar 20 18:33:36 localhost mdkapplet[4572]: running: ionice -p 4572 -n7   
Mar 20 18:38:36 localhost mdkapplet[4572]: trying distributions list from http://api.mandriva.com/distributions/basic.i586.list?product=Powerpack
Mar 20 18:38:37 localhost mdkapplet[4572]: Computing new updates...      
Mar 20 18:38:37 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update <hidden arguments>                                                               
Mar 20 18:38:50 localhost mdkapplet[4572]: updating inactive backport media Main Backports, Main Backports debug, Contrib Backports, Contrib Backports debug, Non-free Backports, debug_non-free_backports, Main Backports2, Main Backports debug2, Contrib Backports2, Contrib Backports debug2, Non-free Backports2, debug_non-free_backports2, PLF Free backports, PLF Free backports debug, PLF Non-free backports, PLF Non-free backports debug  
Mar 20 18:38:50 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Main Backports                                                                   
Mar 20 18:38:51 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Main Backports debug                                                             
Mar 20 18:38:52 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Contrib Backports                                                                
Mar 20 18:38:53 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Contrib Backports debug                                                          
Mar 20 18:38:55 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Non-free Backports                                                               
Mar 20 18:38:56 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update debug_non-free_backports                                                         
Mar 20 18:38:57 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Main Backports2                                                                  
Mar 20 18:38:57 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Main Backports debug2                                                            
Mar 20 18:38:58 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Contrib Backports2                                                               
Mar 20 18:39:00 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Contrib Backports debug2                                                         
Mar 20 18:39:01 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update Non-free Backports2                                                              
Mar 20 18:39:02 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update debug_non-free_backports2                                                        
Mar 20 18:39:03 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update PLF Free backports                                                               
Mar 20 18:39:04 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update PLF Free backports debug                                                         
Mar 20 18:39:04 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update PLF Non-free backports                                                           
Mar 20 18:39:05 localhost mdkapplet[4572]: running: urpmi.update PLF Non-free backports debug                                                     
Mar 20 18:39:14 localhost mdkapplet[4572]: Checking... Updates are available                                                                      
Mar 20 18:39:20 localhost kernel: Shorewall:net2fw:DROP:IN=eth0 OUT= MAC=00:0c:76:55:bd:cd:00:40:f4:92:aa:da:08:00 SRC=192.168.1.1 DST=192.168.1.2 LEN=28 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=255 ID=816 PROTO=ICMP TYPE=8 CODE=0 ID=1307 SEQ=0                                                                  
cd /home/hamstraren
clear
cd /home/hamstraren
clear

Marcuss bild

En gång skulle jag starta min moppe. Men de gick inte för att något i motorn va sönder. Den hade funkat bra innan dess förstås.

Bara för att den fungerade dagen innan betyder det inte att den fungerar idag Smile.

Precis som LASP säger. Kolla att du faktistk kan starta upp en live-cd med den. Mandriva cdn kanske är ett bra exempel där. Du behöver självklart inte starta om (som det ser ut just nu).

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

FoHs bild

Jag funderar lite över ordet "längre" i felbeskrivningen. Talar du om en förändring från dag till dag i samma operativsystem? Det hör väl inte till vanligheterna, men som sagt så testa med en annan CD. Testa att starta om datorn med en bootbar CD överhuvudtaget om ni har någon (då testar du ju CD-romen oberoende av operativsystemets eventuella egenheter också).

cazzandras bild

Den bootar från CDn

FoHs bild

Fungerar CD-romen i operativsystemet efter en omstart, men slutar att fungera efter att mp3-spelaren använts?

cazzandras bild

jag fårstår inte rikitgt hur du menar.

Cd romen ger inga livstecken ifårn sig alls oavsett hur många omstarter vi gör. Men den har fungerat felfritt fram tills för ett tag sedan.

Jag misstänker att mp3 spelaren ställer till det.

För jag hade själv plötsligt i en anna tråd problem med rättigheter jag tror mp3 spelaren ställer till det.

Den är formaterad i fat32. Skall man prova att formatera den i ext3?

hoths bild

Nej, formatera om din MP3-spelater tror jag är en dålig lösning. Den lär inte fungera igen om inte spelaren förstår det nya filsystemet.

Om du inte har MP3-spelaren ansluten, fungerar den då? Har felet förvärrats under tiden? Vill den inte vara med alls nu, inga lampor, ingen skivmatning, ingenting? Saker kan gå sönder, bara så där...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Fast då borde den ju inte boota en CD heller, vilken den gör om jag förstått det rätt.

Det jag menade är precis det hoth skriver, dvs om den fungerar när ni inte har mp3-spelaren ansluten. Verkar väldigt konstigt hur mp3-spelaren skulle förstöra monteringen av cd-romen.

cazzandras bild

Nej mp3 spelaren är inte inkopplad nu längre. Cd romen matar in och ut.

Inga lampor tänds ( tror ) hon som äger den säger att den inte jobbar.

Och det kommer inte upp en cd ikon i mandriva.

Däremot jobbar den fint när vi satte in mandriva boot cd. Då startade den upp och frågade frågor om språkval osv. Men vi avbröt det hela eftersom vi inte ville installera.

Cd romen har fungerat fint  men gör det inte nu. Jag tvivlar på att det är något fysiskt fel. Jag tror det är någon inställning eller rättighet, montering eller något.

Min teori är att den förbaskade mp3 spelaren gör mandriva förvirrad.

FoHs bild

Och ni kommer inte åt CD-skivan från "Den här datorn" (eller motsvarande) heller? Har ni testat flera olika skivor?

hoths bild

Vad händer om du stoppar i en blank skiva eller en ljud-CD? Olika händelser kan kopplas till olika mediatyper. Stoppar du i en ljud-CD så borde du få upp en Konqueror med möjlighet att rippa ljudet till olika format, inklusive MP3 om stöd för det formatet är installerat.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

janneks bild

..................................

Vilken Mandy version kör du/ni/hon ?

l

cazzandras bild

Hon kör mandriva 2009 powerpack.   jag har inte hunnit fårga vilka skivor hon haft i men det har varit mp3 som jag är säker på i alla fall.

janneks bild

ok, brukar också installera mandy till kunder, vänner och bekanta men ville vänta på 09. 1 spring hoppade över 09an, tyckte det var mycket smågrejer som inte funkade bra i kde iaf. har installerat 08.1 till folk men jag tror 09.1 blir bra ...  

1 månad kvar till släppet.

du måste väl börja med att fstaben blir rätt. kan ev köra in 09an på nån burk för att se ifall fstaben skiljer på nåt sätt. hur ser dina rader ut i /etc/fstab ?

l

janneks bild

fstab i Mandy 08.1 ser ut så här iaf

/dev/cdrom /media/cdrom auto umask=0,users,iocharset=utf8,noauto,ro,exec 0 0

hoppas det var till hjälp.

l

cazzandras bild

resultatet blev :

bash: /etc/fstab: Åtkomst nekas

LAltinells bild

Nu vet jag inte om Mandriva använder sig av sudo, men försök med "sudo mount /media/cdrom" eller gör dig på annat sätt till root innan du testar att montera!

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

cazzandras bild

Skall hon skriva det du skrev ordagrant?

Eller för su för att bli root och

sedan mount /media/cdrom   eller sudo mount /media/cdrom ?

tux-svens bild

su är ett sätt att få rootbehörighet,  sudo är ett annat sätt att få rootbehörighet.

allstå  "su" till root först,  sedan "mount /media/cdrom"   eller bara "sudo mount /media/cdrom" (så får man frågan om lösenordet efteråt istället)

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

janneks bild

alltså.. hon måste ju kunna titta på och redigera fstab filen i /etc

öppna konsoll, skriv: su "enter" rootlösenordet "enter" skriv: konqueror

och sen bläddra i katalogträdet uppåt/bakåt till roten hitta mappen etc gå in i den där finns filen fstab , dubbelklicka så borde den öppnas med lämplig editor ändra eller bara titta på raden med cd .. blabla..

i mandy 09.1 ser cd raden ut så här:

kanske exakt som i 08.1 kolla

l

cazzandras bild

svaret blev:

mount /media/cdrom
mount: du måste ange filsystemstypen

vid andra försöket stod det:

root@localhost mount: du måste ange filsystemstypen
bash: mount:: command not found

janneks bild

ska du inte skriva (exempel)

bli su först

[root@localhost ~]# cd  /

[root@localhost /]# mount -t iso9660 /dev/cdrom /media/cdrom

tror jag, testa iaf.

men allt borde ordna sig om bara "fstab" ser riktig ut.

kan du inte be henne skicka en skärmdump till dig på fstaben.

l

cazzandras bild

Nu har jag resultatet för fstab.

Det var inte lätt att få tag på det eftersom vi inte är vidare bra på att navigera i konqueror.

# Entry for /dev/sda5 :
UUID=d88a60f7-d76e-4eda-8c63-

0c2dfecfc099 / ext3 relatime 1 1
/dev/cdrom /media/cdrom auto umask=0,user,iocharset=utf8,noauto,ro 0 0
/dev/fd0 /media/floppy auto umask=0,users,iocharset=utf8,noauto,exec,flush 0 0
# Entry for /dev/sda1 :
UUID=60C8B774C8B746D6 /media/hd ntfs-3g defaults 0 0
# Entry for /dev/sda6 :
UUID=742658BE413ABFB2 /media/hd2 ntfs-3g defaults 0 0
none /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda7 :
UUID=85ec924b-aed1-490e-b591-ae0c666529f5 swap swap defaults 0 0

Det fanns även en fstab.old

# Entry for /dev/sda5 :
UUID=d88a60f7-d76e-4eda-8c63-

0c2dfecfc099 / ext3 relatime 1 1
/dev/fd0 /media/floppy auto umask=0,users,iocharset=utf8,noauto,exec,flush 0 0
# Entry for /dev/sda1 :
UUID=60C8B774C8B746D6 /media/hd ntfs-3g defaults 0 0
# Entry for /dev/sda6 :
UUID=742658BE413ABFB2 /media/hd2 ntfs-3g defaults 0 0
none /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda7 :
UUID=85ec924b-aed1-490e-b591-ae0c666529f5 swap swap defaults 0 0

janneks bild

du ser att "exec" inte står med i den nya fstab:en

kanske plottra dit det ..

eller döp om fstaben till fstab.old2 eller nåt och döp om fstab.old till fstab

men jämför nu raderna själv också för säkerhets skull.. så att det blir riktigt

l

cazzandras bild

Jag tycker exec finns med i båda men på den ena står det exec 00

Jag ber henne bya namn på dem vad är det värsta som kan hända?

Skall man starta om sedan?

cazzandras bild

heter det bara fstab skall det inte vara någon filändelse?

janneks bild

exakt kopia från din fstab rad för cdrommen såsom du klistrat in dom

" /dev/cdrom /media/cdrom auto umask=0,user,iocharset=utf8,noauto,ro 0 0 "

jag ser inget exec där.

japp heter bara fstab

japp starta om burken blir bra. plugga ur ev mp3 spelare så vi får se om vi får igång cd:n först överhuvudtaget.

(du måste vara su eller root för att kunna spara ändringar förstås)

l

cazzandras bild

Det går inte att högerklicka och byta namn på filerna

cazzandras bild

Det går inte att ändra något i filen vi har inte rättigher tror jag

hur får vi dit dem?

janneks bild

måste vara su eller root så man får lite makt

alt 1: skriv "su" i konsollfönster , sen enter, sen lösenord, enter sen " konqueror "

sen bläddra som jag skrev förut..

alt 2: tryck vänster ctrl+alt+f2 för att komma till konsollLÄGE skriv root sen lösenord sen "mc" enter leta upp fstab i etc mappen editera den enl dom kommandon som visas i nederkant.

alt3: kan ev i morgon köra in Mandy 09 på en burk kan därefter ge telsupport SBS

l

cazzandras bild

vi skrev su först och lösenord och gick sedan via konqueror men det hjälper inte.

om vi kan redigera via konsolen vet jag inte

FoHs bild

För att få root-rättigheterna i konqueror måste du starta det från terminalen som du utförde su-kommandot ifrån. Så för att komplettera janneks guide så ska du skriva konqueror och trycka enter efter att du utfört de första stegen med su och lösenord Smile (Med andra ord kan du inte klicka på Konqueror-ikonen efter utfört su-kommando).

janneks bild

root lösenord och su (superuser) lösenord är oftast samma

det lösenordet har ju skapats när installationen av Mandy 09 skedde.

ni använder det säkert när ni gör updateringar via MCC.

obs konsoll-fönster och konsoll-läge är för mig iaf två skilda saker

det ena är ett fönster i exempelvis KDE det andra är ett läge som ligger liksom under KDE

jajustde  ctrl+alt+f7 för dig tillbaka till kde ( glöm inte att skriva exit innan)

l

cazzandras bild

Vilka rader är det vi skall modifiera? 

cazzandras bild

konstigt när hon skriver root  och lösenord eller su och lösenord  står det inte root@[root@localhost]  utan localhost login:

localhost login: står det om du kört ctrl+alt+F2.

Då anger du först vilken användare du vill logga in som tex. root tryck sedan enter.

Nu borde du se att den frågar efter lösen och då anger du lösenordet för root användaren.

su fungerar bara om du redan är inloggad som en användare i det skalet. (men om du ska använda su så rekommenderar jag att man använder 'su -' för då får du en riktig inloggning)

cazzandras bild

jag förstår inte exakt vad det är som skall editeras. Kan man ta bort allt i fstab filen och kopiera in allt som står i fstab.old filen?

Eller vilken rad och vilken text skall editeras?

Marcuss bild

Prova att byta ut detta i /etc/fstab:

/dev/cdrom /media/cdrom auto umask=0,user,iocharset=utf8,noauto,ro 0 0

mot:

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

cazzandras bild

Vi lyckades byta ut texten men det fungerar fortfarande inte.

Oj vad många frågor vi fick efteråt om vi verkligen ville ändra osv.

cazzandras bild

Det verkar som ni har rätt i resonemanget om att det är en bugg eller något. För min cd rom har börjat bete sig underligt. När jag stoppar i en skiva är allt bra. Men om jag tar ut den och stoppar i en ny skiva så vägrar datorn att uppdatera och visa filerna somligger på skivan. Man kan se att Dolphin ser skivans namn men innehållet visas inte.

När jag nämnde detta för min kompis sa hon att så började det hos henne och sedan lade cd romen av totalt.

Någon som känner igen symptomen?

LAltinells bild

Jag tror det har med att göra att Dolphin inte uppdaterar innehållet i mappen. Testa att vara "inne" i cd-romen och sedan trycka F5. Vad den då gör är att uppdaterar. Jag känner igen symptomen framförallt med USB-minnen, men eftersom jag nu mer undviker optisk media mer och mer har jag inte tänkt på det. Testa, det värsta som kan hända är att filerna kommer upp, eller möjligtvis en ruta med felinformation och då har vi lite mer att gå på! Wink

Lycka till!

Ps. Skulle väll kunna hjälpa till att ssh:a till datorn, inte för att jag kan Mandriva men detta borde gå att lösa ändå. Vill du ha hjälp så kan du maila mig på lukas @ altinell.se

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

cazzandras bild

F5 hjälper inte. För att få den att updatera.

Hon som ahde problem med datorn håller just nu på att ominstallera mandriva 2009.

Men jag har fortfarande problem med att updatera.

Och ja det är all USB och cd rom som krånglar.

Vad är shh? Ja gkan prova det om det kan hjälpa att ordna problemet.