Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Rootbehörighet och sudo=!

I bl.a Ubuntu och Mint är sudo påslaget från början.  Om man istället vill ha det på traditionellt UNIX/Linux-vis, d.v.s att man måste ange root-lösenordet vid åtgärder som kräver administratörsrättigheter istället.  Hur ställer man om det? Och, funkar det bra överhuvudtaget om man ändrar?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Nja... jag vill bara kunna ha det så att jag kan ange root-password istället för mitt eget för att bli root när jag skall starta en applikation som kräver sådan behörighet.  Inte logga in som root.  F.ö har jag redan root-passord, så jag KAN logga in som root om jag vill, men det är inte det  jag är ute efter.

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

jnylins bild

su -c app?

extons bild

Kör kommandot visudo som root.

Redigera enligt nedan:
# /etc/sudoers
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#
# Host alias specification
# User alias specification
# Cmnd alias specification
# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
# användare ALL=NOPASSWD: ALL
användare ALL=ALL
#######################
(Byt ut "användare" ovan mot det namn du vid installationen gett din vanlige användare).

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Defaults targetpw    # ask for the password of the target user

Är också bra att läga till om man vill att den ska be om roots lösenord.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-g=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

fredentoft:

Har läst men ej förstått.  V.v förklara närmare.

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

fredentofts bild

Jag hade inte tid att skriva mer nr jag postade, har svarat mer utförligt längre ner, hoppas det räcker, annars försöker jag utveckla ytterligare om det behövs.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
-

tux-svens bild

exton:

Jag hittar filen och kan kika på den, men jag förstår inte riktigt vad den gör. användare ALL=ALL, vad betyder det? eller rättare sagt, vad skulle "sven ALL=ALL" medföra/innebära?

---

---

extons bild

tux-sven!

Jag tror att du uppnår det du vill uppnå (om jag inte missförstått dig). Möjligen ska du skriva ALL=(ALL) ALL (istället för bara ALL=ALL). Testa! Det är lätt gjort.

LINUX.EXTON.NET

Jag kan förstå att du vill ha bort det på tok för generösa sudo som är standard.

Enligt mig är det uppåt väggarna att ha så default då sudo inte är tänkt som att köra allt utan snarare enstaka saker som någon/några användare kan behöva för det administrativa dessa utför.

Vilken användate behöver komma åt fullständig root-behörighet med sin egen inloggning och varför?

Men detta är bara min personliga åsikt.

extons bild

Tänk så olika man kan se på saker. Själv kör jag alltid alla linuxsystem som root.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Skrev du just att du i ditt dagliga användande sitter inloggad som root, eller missförstod jag dig nu?

--

Denna kommentar består till 100% av framtidsfientligt RMS-skitsnack från Debians sura off-topichörna.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

extons bild

Inget missförstånd. Jag kör ALLTID i alla lägen ALLA linuxsystem som root.

LINUX.EXTON.NET

leochingkwakes bild

Otroligt skrämmande i mina ögon, risk för mardrömmar i natt... {#emotions_dlg.surprised}

valdermans bild

Det krävs en riktig man för att våga göra något sådant. Jag bugar mig inför din våghalsighet.

--

Denna kommentar består till 100% av framtidsfientligt RMS-skitsnack från Debians sura off-topichörna.

--

filipjanssons bild

Är det verkligen så farligt att köra som root om man vet vad man gör, vilket jag verkligen tror att du gör. Kan förstå för nybörjare och "vanliga" användare att dom inte ska köra som root.

Justice For The 96 || Siempre Es Posible

valdermans bild

Ja, det är det definitivt, men inte minst är det fullständigt onödigt. Bara för att en neurokirurg kanske kan operera med ena handen bakbunden och båda ögonen förbundna och lyckas med det i 99 fall av 100 så betyder det inte att det är en bra idé. Konsekvenserna blir väldigt tråkiga den där hundrade gången.

--

--

hoths bild

Ja, det är farligt på allvar av många skäl. Ingen kan rekommenderas utföra sitt vanliga värv inloggad som root. Systemet går exempelvis lätt sönder när man oavsiktligt raderar eller ändrar något man inte skulle. Den risken blir INTE mindre för att man är van användare. Snarast ökar skadan man kan åstadkomma...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

extons bild

Jag har ALLTID kört alla linuxsystem som root. Det har pågått några år nu... Jag har ALDRIG (vad jag kan minnas) av misstag förstört något.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Många som kör rattfulla, skippar säkerhetsbältet eller struntar i att backa upp sina filer kan säga samma sak. Det gör det inte roligare när nånting skiter sig.

Dessutom är det lite lustigt att du förutsätter att allting är OK bara för att du inte märker att något är fel. Att gömma sig för snokande användare är trivialt för vilket rootkit som helst om man ger det rootprivilegier, vilket du gladeligen potentiellt gör dagligen.

--

--

filipjanssons bild

Nu hänger inte jag med riktigt här, skulle man inte bli säkrare på att man gör rätt när man är mer erfaren av vad man gör? Allt viktigt som jag vill ha kvar vid en ominstallation har jag på andra partioner som jag lik förbannat kan radera som vanlig användare och skulle man råka radera en fil som sabbar systemet är det så enkelt idag att man bara gör en ominstallation på en kvart eller nått. Kan inte komma på att jag någonsin har raderat en fil jag inte vill.

hoths bild

Låter paradoxalt, men är beklagansvärt sant i alla fall. Med växande erfarenhet så kommer övermodet. Det vill säga "Jag kan ju köra 'rm -rf *' för jag vet ju vad jag gör". Vilket inträffar den där fatala gången man inte hade koll på i vilken katalog man stod i när man gav kommandot...

den där fatala gången

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

extons bild

Jag har aldrig så dålig koll. Ett gammalt argument för min rootkörning tål att upprepas: Barry Kauler och Tomas Matejicek, två av de största stjärnorna inom linuxvärlden, har bara rootkonton i sina distributioner. D v s Puppy Linux resp. SLAX.

LINUX.EXTON.NET

forslunds bild

...Listen, strange women lyin' in ponds distributin' swords is no basis for a system of government.

Vad har dom för argument för att jämnt köra som root? Att bara säga att dom gör det kan väl inte räknas som ett argument.

I am not a number, I am a free man!

extons bild

Barry och Tomas är i den positionen att de inte behöver "argumentera" för vare sig det ena eller det andra. Det de gör är alltid i princip rätt och genomtänkt. (Å andra sidan har jag aldrig sagt/påstått att de "jämt kör som root").

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

De har ju bara rootkonton, hur kan de då köra som nåt annat?

-
-

extons bild

De kan ju tänkas också köra andra linuxsystem än sina egna.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Du menar att de trots sin ofelbarhet inte gör tillräckligt bra distributioner för att använda själva?

--

valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera" för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip rätt och genomtänkt.

--

forslunds bild

Jag ber om ursäkt, jag missförstod (känns lite klantigt så här i efterhand).

Jag är i den positionen att jag inte accepterar "faktum" utan argument/bevis, så jag är fortfarande nyfiken på varför de valt att bara ha root-konton i de distributioner de tillverkar/underhåller. Det måste väl vara någon sorts design-filosofi bakom det hela?

valdermans bild

Du måste kunna formulera dig bättre än så... Gör om gör rätt!

/marcus.

Faktum kvarstår: att hänvisa till någon sorts idol eller annan auktoritetsfigur för att okritiskt rättfärdiga ett givet beteende utan argumentation är korkat, och folk som praktiserar detta är generellt sett inte precis några genier. Att någon tardmoderator redigerar inlägg han inte gillar ändrar inte på den saken.

--

valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera" för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip rätt och genomtänkt.

--

jnylins bild

Så sant som det är sagt! +1

Marcuss bild

Jag bad dig att formulera dig lite bättre, istället för att bara idiotförklara som du vanligtvis gör. Du må sitta på mycket information, men det ger dig inte rätt att vara otrevlig.

Att kalla mig (och 90% av alla andra här på LP) för efterblivna, korkade, tröga  eller "tard" är otrevligt och hör inte hemma på LP så sluta upp med det.

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

valdermans bild

Jag bad dig att formulera dig lite bättre

Jag formulerade mig bättre - blev du inte nöjd?

istället för att bara idiotförklara som du vanligtvis gör.

"Som jag vanligtvis gör." Om du säger det så, vännen.

Du må sitta på mycket information, men det ger dig inte rätt att vara otrevlig.

Sedan när är det "otrevligt" att påpeka att det är korkat att blint följa idoler och auktoritetsfigurer och hävda att sagda auktoritetsfigurer inte behöver rättfärdiga eller argumentera för något de gör eftersom de alltid har rätt? Jag medger villigt att det någon gång händer att jag är opåkallat otrevlig (för internet är serious business,) men att detta skulle vara en av dessa gånger? Snälla.

Att påpeka när någon säger korkade saker är inte att vara otrevlig. Problemet med LP och vissa andra forum som ägnar sig åt samma sorts vänlighetsexcesser är att det finns en föreställning om att alla alltid skriver kloka, fina inlägg, och att alla som säger annorlunda bara är otrevliga eller trollar. LP skulle må bra av att lära sig att det ibland kan vara skäligt att rannsaka sig själv och fundera över ifall dessa "otrevliga" människor kanske inte bara pumpar hetluft, utan faktiskt har någon liten grund för sina "påhopp."

Att kalla mig (och 90% av alla andra här på LP) för efterblivna,
korkade, tröga  eller "tard" är otrevligt och hör inte hemma på LP så
sluta upp med det.

Jag ber om ursäkt, jag insåg inte att LP bestod till 90% av folk som blint följer sina idoler, plus dig.

--

--

fredentofts bild

Så alla tjänster i dessa distar körs som root?

Oh, the horror...

Inte ens windows är ju så korkat.

-
-

Nä nobody mm finns nog (hoppas jag).

Men att den bara skapar en root användare orginal är ok då jag kan lägga till andra konton själv.

extons bild

Så du vill (indirekt) kalla Barry och Tomas för "korkade"? Du och andra intresserade kan läsa om rootkörning i Puppy HÄR och HÄR.

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Om någon med tillräcklig erfarenhet för att kunna sätta ihop en egen distribution ens överväger att köra diverse tjänster som root, så ja, då är man definitivt en idiot, oavsett om man råkar vara Extons i övrigt okända (nej, dessa två räknas knappast som tungviktare i FOSS-världen) idol. Trådarna du länkar till visar på en fullständigt idiotisk säkerhetssyn som jag trodde och hoppades hade dött tillsammans med Windows ME. Att se den leva kvar i vissa Linuxavarter är tragiskt, speciellt då resten av världen gått vidare för länge sedan.

Någon som förespråkar bristen på privilegieseparation måste verkligen göra sitt bästa för att ignorera all forskning som någonsin gjorts på IT-säkerhet. Har dina två "kändisar," och användarna som postar i deras forum, ingen som helst relevant utbildning? Är de inte läskunniga? Exakt vad är det för fel med dessa människor som gör dem fullständigt oförmögna att ta till sig IT-säkerhetsfältets kanske äldsta och mest grundläggande princip?

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--

hoths bild

För en gångs skull så håller jag fullständigt med valderman. Det trodde jag aldrig skulle inträffa.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

extons bild

Du är bäst valderman. (Jag tror du får bli min nya idol).

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Nej det gör jag inte eftersom jag varken vet vem eller hur de är. Du vet väl om att även begåvade människor kan göra korkade saker?

Och som vanligt väljer du att istället för att svara på frågor ställa en halvrelaterad motfråga.

-
-

extons bild

"Svar Ja!" vaddå?

LINUX.EXTON.NET

leochingkwakes bild

Adding to the danger of routinely using the system as root is the fact that all processes (i.e., instances of programs in execution) started by the root user have root privileges. Because even the most widely used and well-tested application programs
contain numerous programming errors (due to the huge amount of code
required and its great complexity), a skilled attacker can often find
and exploit such an error to obtain control of a system when a program
is run with root privileges rather than using an ordinary user account,
with its very limited privileges.

http://www.linfo.org/root.html

jnylins bild

Får man fråga varför?

jnylins bild

?!

polters bild

Först skapar du root-lösen genom att skriva "sudo passwd root". Sedan öppnar du gconf-editor, letar upp Apps->gksu och där har du en kryssruta som heter "sudo mode" eller liknande. Kryssa ur den. Nu bör gksu autentisera som root.

tux-svens bild

Har redan skapat root passwd.  gconf-editor finns det flera kataloger som heter.  Jag hittar inte det innehållet du talar om.

Eller är det något grafiskt program du avser?  Hittar inget sådant heller.

Obs, jag kör Linux Mint, det kanske skiljer sig något från Ubuntu?

---

---

FoHs bild

gconf-editor borde finnas med i Linux Mint också, eftersom det baseras på Gnome. Gconf-editor är en registerhanterare, eller kanske bättre uttryckt: en inställningshanterare. Startar inte programmet om du skriver gconf-editor i terminalen exempelvis?

tux-svens bild

Fattar lagom alltså... {#emotions_dlg.undecided}

Jojomän, jag skrev gconf-editor i terminalen.  Upp kom fönstret "konfigurations-redigeraren" och jag avmarkerade "sudo-mode" under gksu, precis som polter skrev.   Simsalabim så blev det som jag hade tänkt mig!!!

Tack så mycket polter och foh!  {#emotions_dlg.smile}

---

---

Charlies bild

För övrigt så brukar man få valet om man vill aktivera root från början, när man nyinstallerar Mint.