Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Root eller inte?

Varför ska man inte köra som root hela tiden? Vad säger ni? När jag fråga i den där andra tråden som btw har spårat ut lite grann kan man väl säga, så var enda argummentet att jag den där högst otroliga gången jag råkar radera en fil som jag inte skulle radera av någon osannolik annledning råkar vara en oerhört viktig systemfil så jag inte kan använda mitt system något mer. Come on mate give me more! Dom viktiga filerna som man verkligen vill spara har man ju iallafall på en annan partition så jag köper inte det.

Vad väljer ni, root eller normal användare?

Lägger den i krig då jag dels inte vet vart jag ska lägga den annars och för att det kanske(förhoppningsvis:P) blir fullskaligt krig om detta ^^

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

På denna länk: http://www.linfo.org/root.html så finns det mycket bra argumentation för varför man skall köra med användarkonto och inte med rootkonto.

jonasbjorks bild

För mig känns det helt ofattbart att man skulle vilja köra sitt system med högsta behörighet, trots att man inte behöver behörigheten. Jag vill dra en parallell till vad man brukar få höra om Windows. "Eftersom alla kör Windows som administratör är det inte så konstigt att windowsanvändare får virus och trojaner." Idag är vi rätt förskonade från sådant i Linux, men imorgon? Är det bra att köra sitt system med högsta behörighet? Ja, om man är lat och inte vill ange ett lösenord de få gånger man behöver göra administrativa uppgifter. I alla andra fall är det, för mig, otänkbart. Jag kan inte minnas när jag loggade in som root senast på en linuxmaskin. Jag loggar alltid in som vanlig användare och använder sudo för att "bli root" i systemet.

Här på LP har jag inte ens administrativa rättigheter på mitt användarkonto. Jag har samma priviliger som alla andra, förutom att jag har rätt att ta bort/tedigera inlägg. Alla gånger jag behöver göra något administrativt loggar jag ut och loggar in igen med administratörskontot. Samma tankesätt här som i mitt linuxsystem - behöver jag inte rättigheterna skall jag inte ha dem.

Jag har ingen åsikt om hur andra gör. Vill man köra Linux som root så är det ok för mig. Skulle jag upptäcka att den som driftar servrar åt mig sitter inloggad som root, då skulle jag byta leverantör/IT-personal. Det som rör mig och mitt data är jag rädd om. Om du kör dina maskiner som root är det ditt data och dina problem den dagen det går åt helvete.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Kristians bild

Jag badar och rostar bröd samtidigt, jag backar med isiga rutor, jag tejpar för datummärkningen på mjölken, jag kör som root på min linuxinstallation - det är manligt!

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

---------------------------------------

leochingkwakes bild

Jag låser aldrig ytterdörren, har ingen hemförsäkring, muckar alltid med dom skumma grabbar som står nere på stan... Stiger rakt ut i gatan utan att titta m.m. Wink

tux-svens bild

Fniss

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Marcuss bild

Rosta bröd och bada. Ingen dum idé. Det känns kanske lite extra ordinärt. En god rostemacka med kaviar på i ett hett badkar!. Skall genast prova!

Din inkompetenta helpdesk- Skicka ett PM ifall något administrativt arbete efterfrågas

Vill du spara lite tid så rekommenderar jag att du även fönar håret i badet.

danjeels bild

Försökte en gång i duschen. men den där jävla jordfelsbrytare slog ifrån hela tiden!

filipjanssons bild

- jag är inte så förbannat petig kan man också skriva där.

Justice For The 96 || Siempre Es Posible

Lasps bild

Under alla år som administratör av ett antal Novellservrar lärde jag hur viktigt det är att skilja på rollerna

I Novell´s operativ kunde du inte ens köra program under Admin, bara för att inte frestas.

Jag hade långa lösenordsharanger inlåsta i kassaskåpet och jag grät nästan tårar när jag var tvungen att ta ner ett system som driftat i över 600 dagar.

Uppsättning och administration av ett system skall skötas med root, användning av en user. Så är det.

PS/
Läste Kristians inlägg och erkänner, jag är inte manlig, kör inte med isiga rutor, tejpar inte datummärkningen, äter inte Kronfågel och jag använder Root till systemet /DS

andys bild

För att det är lättare att städa upp på ett ställe om jag gör ändringar och ångrar mig.

Charlies bild

Jag tycker inte det är värt ett svar egentligen, för det säger sig självt; Om det hade varit meningen att man ska köra med root hela tiden hade varje användare varit root från början redan under installationen. Nu är det inte så, av en anledning. Och om det verkligen verkligen hade varit meningen att man ska köra sitt system som root, då ska det vara för att ens mamma eller pappa gett en det namnet vid födseln! Men inte ens jag kunde göra det mot mina barn!

(Frugan var på radion idag angående namnet Linux. Igen. Dock har jag ingen länk, men det var på P4, Radio Kristianstad i morse)

Grr det missade jag Sad

Det som brukar vara lite tråkig radio vanligtvis här i Kristianstad.

Charlies bild

Jag vet inte om det blev häftigare när hon var med, men det var lite skrämmande att dom ringer hem till oss för en intervju i live-sändning bara för att dom har en diskussion om ovanliga namn! Dessutom var hon inte så trevlig i början, eftersom hon trodde det var nån försäljare (skyddat nummer), men det hörs inte i sändningen, eftersom dom ringde upp henne under ett annat samtal i sändningen.

valdermans bild

De två främsta skälen är väl att små misstag kan få väldigt allvarliga konsekvenser som root, och att om du råkar på någon som helst form av malware inloggad som root så är det bara en total ominstallation, inklusive rensning av MBR, som gäller.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

kimjohanssons bild

Bla Därför att alla script/program du kör medvetet eller omedvetet, stabila eller instabila, snälla eller onda, får root-rättigheter.

http://www.kimjohansson.se | http://www.superkadavret.net | Stand up: http://tinyurl.com/bznoxm

extons bild

Som jag sagt i en annan tråd kör jag ALLTID i alla lägen ALLA linuxsystem som root. Jag är dock väl medveten om att många anser det vara helt förkastligt. Inte minst av säkerhetsskäl. Saken är dock omdiskuterad. Jag har själv (under alla år) aldrig upplevt någon nackdel med att var inloggad som root. Observera också att många stora/kända linuxdistar tillåter rootinloggning. I en del varnas för att rootkörningen riskerar att "förstöra systemet". Andra innehåller inga pekpinnar.

Den förhärskande meningen här på Linuxportalen synes vara att det är livsfarligt att köra ett linuxsystem som root. Den inställningen är också vanlig internationellt. Jag kommer dock att fortsätta som jag alltid gjort. I vart fall tills jag själv upptäcker någon nackdel med rootkörning. Sen få valderman och andra här på Linuxportalen tycka vad de vill. ( I don´t give a ...).

Som en eftergift till alla som inte gillar rootkörning har jag emellertid numera ett vanligt användarkonto i alla "extondistar", som inte är baserade på Slax och Puppy Linux. Den som är "rädd" för rootkörning ska alltså undvika dessa distar (eller också snabbt skapa ett vanligt användarkonto).

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Jag är dock väl medveten om att många anser det vara helt förkastligt. Inte minst av säkerhetsskäl. Saken är dock omdiskuterad.

Nej, det är inte omdiskuterat. Privilegieseparation har varit en självklarthet i datorsystem i sisådär en 50 år vid det här laget.

Observera också att många stora/kända linuxdistar tillåter
rootinloggning. I en del varnas för att rootkörningen riskerar att
"förstöra systemet".

...vilket är helt och hållet irrelevant. För att administrera ett system krävs högre privilegier än systemets användare har, och att logga in som root för att utföra administrativa aktiviteter är betydligt säkrare än att använda su eller ett felkonfigurerat sudo.

Den som är "rädd" för
rootkörning ska alltså undvika dessa distar (eller också snabbt skapa
ett vanligt användarkonto).

Personligen skulle jag hellre rekommendera alla att hålla sig borta från dina distar helt och hållet. Förstår man inte något så grundläggande som privilegieseparation och varför det är nödvändigt har man definitivt inte den kompetens som krävs för att skapa system åt andra att använda.

--
rätt och genomtänkt.

--

Lasps bild

Om Arne Exton säger så här "ALLTID i alla lägen ALLA" så är det naturligtvis rätt.

Vi andra måste ju ha helt fel?
Eller är det som jag tror att A Exton har andra intressen av att göra Linux sårbart!

Han jobbar med livedistar som körs från ett externt media.

Många livedistar kör root orginal.

tux-svens bild

I sådana fall kan det ju ibland vara en fördel att köra som root direkt, om man skall försöka reparera eller rädda filer i en trasig installation. Men annars vill jag inte gärna köra som root.

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

extons bild

Jasså, lasp, du är en sån där konspirationsteoretiker. Det trodde jag inte.

LINUX.EXTON.NET

filipjanssons bild

Lite putt? Jag som trodde du trodde på den fria viljan.

extons bild

Putt jag? För vaddå? Fria viljan? Förstår nog inte vad du syftar på.

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

filip besvarade iofs lasp, men du kanske kände dig träffad?

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

extons bild

fredentoft!

Träffad: Nej, jag gjorde ju klart att jag inte fattade. Man ser här igen nackdelen med att svar och frågor inte alltid hamnar i rätt ordning. Kanske bäst att göra som jag oftast gör. Nämligen att skriva dit en adressat.

LINUX.EXTON.NET

filipjanssons bild

Ser det, kolla förklaringen ett hack ner.

cryingfreemans bild

Bra försök Exton, men det är ingen som köper ditt aprilskämt. Smile

Software Freedom Day | 19 september 2009

http://softwarefreedomday.se

linuxnyheter.se

andys bild

Kör root du , men personligen hade jag val ett annat utryck än rädsla för root.

Rädsla och försiktighet är 2 olika saker så jag går inte på det där Smile

Lasps bild

Idag demonstrerade jag den svenska Linux distributionen SverEX för några vänner.
Jag körde LiveCd och loggade in som root eftersom det andra alternativet inte fungerar.
Så visade jag hur man startar Textredigeraren, och flera kommenterade då det röda textstycket:
"Varning! Du använder administratörskontot, det finns en möjlighet att du skadar ditt system."

Jag skrattade och var tvungen att förklara att "han som har gjort den" ALLTID kör som root!
Det blev dagens garv.{#emotions_dlg.laughing}

leochingkwakes bild

Underbart!! Säger ju en hel del... Wink

extons bild

leochingkwake!

Jag förstår att du blir glad, men lasp är alltså (som vanligt) fel ute. Det går alldeles utmärkt att köra SverEX Linux som vanlig användare.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

lasp!

Som vanligt har du inte besvärat dig med att läsa min INFO-sida. Är det orken som tryter eller vad? Det går alldeles utmärkt att köra SverEX Linux som den vanlige användaren linux. Eftersom jag utgår från att det är normala människor som kör/använder mina distar så låter jag dom (oftast) få välja själva vad de vill göra i aktuellt hänseende.

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Vilken fullständigt meningslös "diskussion". Man gör väl som man själv vill på sina egna grejer! Det säger sig väl självt att köra som root är mer riskabelt men varför tjabba om det?

Pajkastning igen {#emotions_dlg.frown}.

Lasps bild

Nä, faktiskt inte. På ett bra forum bör det vara en saklighet i inläggen om inte annat sägs!
Och just i detta fall så har det funnits en del starka inlägg om att man ALLTID skall kunna köra som root.
Läs igenom och försök att förstå det vettiga i att skilja på Admin och User.
Jag förstår just din, och kanske Extons synpunkt, och visst får Ni ha den. Men lura inte i andra användare att man skall vara inloggad som root alltid. Då finns ingen säkerhet.
Jag beklagar om du ser det som meningslöst att diskutera detta. Men läs gärna den tråd som också spårade ur.
I öfrigt tackar jag för en riktigt bra länk idag säger Lasp

extons bild

lasp!

Som vanligt missförstår du det mesta. Jag har ALDRIG sagt/rekommenderat att ALLA ska köra ALLA linuxsystem som root. Jag har bara sagt att JAG gör det.

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Där sa du ordet: Saklighet!

Exton gör som han vill, jag gör som jag vill och du gör som jag vill {#emotions_dlg.wink}.

Sen finns det ett antal proffstyckare på forumet som har som enda uppgift att hitta en tråd (person) som man kan motargumentera in absurdum {#emotions_dlg.frown}.

valdermans bild

Det du beskriver är inte saklighet, utan konflikträdsla. Hur tror du människor och ideer utvecklas? Genom att alla sitter på sin kant, med sina egna förutfattade meningar och åsikter, och nickar instämmande åt allting alla andra säger - "ja ja, du har din åsikt så har jag min"? Nej, människor, tankar, uppfinningar, mjukvara - allting - utvecklas genom att man väger för- och nackdelar, ifrågasätter, diskuterar, argumenterar och resonerar.

Eller som du kallar det, "grälar."

I din världsbild måste både Sokrates och Giordano Bruno varit riktiga bråkmakare, eller hur? De "grälade" och ifrågasatte "in absurdum" - inget gott kan ha kommit av ett så antisocialt beteende! Så fick de vad de förtjänade också - harmonin återställd!

--
rätt och genomtänkt.

--

frilas bild

Jag vill inte göra några jämförelser mellan dig och Sokrates, det vore djupt orättvist mot Sokrates.

valdermans bild

Vad hände med din omhuldade saklighet? Nu när jag tänker på saken, så är nog dina gnällinlägg det enda osakliga eller irrelevanta jag sett i hela tråden.

--
rätt och genomtänkt.

--

filipjanssons bild

come on! Den ligger ju i krig iallafall Smile

valdermans bild

Diskussioner är själva poängen med ett forum, så jag förstår inte varför du klagar över en objektiv diskussion om huruvida det är en dum ide att köra som root eller ej. Vad hade du hellre sett? Tre svar i stil med "don efter person, alla gör som de själva vill så blir alla glada" och sedan inget mer? Den här iden om att varje inlägg som inte slutar med orden "...är vad jag tycker, men du har såklart rätt till din åsikt, min gode man/kvinna" utgör pajkastning är ju vansinne utan motstycke.

Detta är ytterligare ett uttryck för den där tråkiga LP-mentaliteten som säger att alla alltid måste vara överrens, och är någon inte överrens så bör denne hålla tyst. Tror du det blir särskilt mycket forum om patologisk konflikträdsla görs till norm? Tror du framtvingad groupthink leder till något positivt, annat än en illusion av att alla är glada och tycker likadant i alla frågor, samtidigt som kunniga medlemmar hoppar av på grund av en häxjakt mot alla som sticker ut? Du tar knappast illa vid dig varje gång någon säger emot dig utan krusiduller IRL, eller hur?

--
rätt och genomtänkt.

--

frilas bild

Samma trevliga humör som vanligt... {#emotions_dlg.kiss}. Visst man kan "gräla" om allt. JAG har rätt DU har fel o s v i all oändlighet...................

valdermans bild

Allvarligt talat, var ser du i inlägget du besvarade prov på detta "humör" du pratar om? Varför kan du inte kontra det jag skriver på ett sakligt sätt? Om jag nu bara är ute efter att "gräla" och säga åt andra att de har fel borde det vara en smal sak att putta omkull mina ynkliga argument, eller hur?

Eller kan det vara så att du bara tar väldigt illa vid dig så fort två människor är oense om den minsta sak?

--
rätt och genomtänkt.

--

frilas bild

Man kan uttrycka sig på olika sätt! Vill man provocera så...

Jag upplever inte att du är intresserad av själva innehållet. Kanske har jag fel? Hoppas det!

valdermans bild

Varför? Är det för att jag:

1. lägger fram sakliga skäl till varför det är dumt att köra som root;
  2. påtalar att privilegieseparation alls inte är någonting omdiskuterat;
  3. kommer med motargument till andras argument; eller
  4. samtliga ovanstående?

--
rätt och genomtänkt.

--

frilas bild

Kanske misstog jag mig denna gången? Ditt engagemang är det inget fel på {#emotions_dlg.wink}.

IngeSvs bild

När jag var ny på Linux loggade jag in som root ibland - tills något kraschade och det inte gick att logga in som root, vilket ledde till en ominstallation. Då är det bättre att krascha som användare och kunna skapa en ny användare om det inte går att logga in. Enda undantaget är när jag behöver plocka bort någon utskrift som hakat upp sig. Jag har inte kommit på något annat sätt än att logga in som root.

http://www.ingesvensson.mine.nu

tufftuffs bild

Ominstallation, vad är det? Det mesta går att fixa med en rescue-CD!

valdermans bild

Beroende på vad som gått fel så är dock ominstallation i många fall enklare.

--
rätt och genomtänkt.

--