Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

VirtualBox-bekymmer [LÖÖÖÖST :) ]

Har installerat VirtualBox (senaste) på min Fedora. Kör iso-installationen, från hårddisken, och får igång Mandriva.

Nu kommer mina två problem.

1. Vid grundinstallationen stod att jag skulle avmontera iso-avbildningen för att inte installationen skall starta om varje gång. Gör jag denna avmontering havererar systemet eftersom den tydligen förtfarande kör från iso'n?! Monterar jag iso'n igen så kan jag återstarta men får köra hela installationen igen...! Har jag missuppfattat något?

2. När jag skall stänga av Mandriva så funkar det ända till den nästan har avslutat sen låser sig allt - omstart och ominstallation {#emotions_dlg.frown}.

Vore tacksam för tips.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

janneks bild

konstigt, brukar inte ha bekymmer med detta, jag måste testa det så fort jag kan..

själv kör jag omvänt .. dvs Mandriva som host och fedora som guest aldrig haft probs med att avmonta ison sen..

återkommer..

l

jnylins bild

Vad händer om du startar om med ISO:n monterad, trycker F12 och startar från den virtuella maskinens hårddisk?

frilas bild

"No bootable device..." {#emotions_dlg.frown}

FoHs bild

Lämpligtvis avmonterar du inte ISO:n medan den virtuella maskinen är igång. Installera som vanligt, stäng av den virtuella datorn efter installation, öppna Virtualbox' hanteringsprogram, gå in på inställningarna på den virtuella maskinen och ange att den inte längre ska montera någon ISO eller använda sig av CD-romen (under General -> Other kan du även ställa in huruvida maskinen ska komma ihåg monterat media eller ej). Om inte det fungerar som tänkt så kanske iso:n är skadad. Vet inte riktigt varför Mandriva inte ska fungera annars.

Edit: Valde du Mandriva när du skapade den nya VM:en? Kan ju tänkas vara något speciellt som gäller för Mandriva.

frilas bild

Skall prova detta. Valde Mandriva vid installationen.

frilas bild

Jag reder inte ut det {#emotions_dlg.frown}. Har ominstallerat VirtualBox, provat med OpenSuse åxå med samma nedslående resultat. Avmonterar jag iso'n blir det bara "Fatal error no bootable media". Den bootar helt enkelt inte på något annat än iso'n. Monterar jag iso'n så startar installationen om...

Mandriva kan jag inte avsluta och Open Suse blir bara 640x480 liten men går att avsluta. Dock återupptas installationen vid nästa start här åxå.

Verkar som jag jag får ge upp {#emotions_dlg.cry}.

FoHs bild

Ibland undrar jag hur du lyckas springa på alla problem Laughing out loud På vilket sätt har du skapat den virtuella hårddisken? Har du testat att göra en ny sådan? Testa även att växla mellan SATA och PATA i Virtualbox? Har du angett att den ska boota från den virtuella hårddisken och inte CD:n (boot-ordning finns i inställningarna)? Är du säker på att du avmonterar CD:n korrekt i Virtualbox-inställningarna? Har du tagit bort krysset för att Virtualbox ska komma ihåg boot:at medium? När du skriver "senaste versionen", menar du då att du laddat hem den från Virtualbox.org, och är det isf OSE-versionen eller den vanliga?

Ja, helt enkelt, vad har du testat att ändra för saker i inställningarna för den virtuella maskinen Smile

frilas bild

Ibland undrar jag åxå varför allt "krånglar". Är jag möjligen korkad? Vill testa för mycket? Linux svårt? Eller...?

Har gjort nya försök. Efter installation av openSUSE enligt steg för steg guiden blir det så här:

Så blir resultatet:

FoHs bild

Genomför du installationen av openSUSE och Mandriva rätt då? Det kan ju vara så att den virtuella maskinen är det inga fel på utan att den helt enkelt inte hittar ett giltigt boot-medium i den.

På min Ubuntu Server har jag följande valt under General - Advanced:

* Boot Order: 1. CD/DVD-ROM 2. Hard disk
* Enable ACPI
* Enable PAE/NX
* IDE Controller PIIX4

Och har Remember mounted media valt under Other.

Jag vet inte, men det känns som att du gör något galet under installationen. Endera det eller så kanske ditt Virtualbox är trasigt på något vis.

Edit: Du kan ju testa att slå av virtualiseringsfunktionerna i processorn (Det där VT-x), men jag förstår inte varför det skulle inverka.

jnylins bild

Hur långt kommer du i installationen? Kommer du nånsin fram till skrivbordet?

frilas bild

Ja. Allt ser bra ut internet m m fungerar.

joakims bild

Hej
jag hade något likande men jag ignorerade bara att jag skulle avmontera och körde vidare, då gick det utan problem. Körde på Debian Lenny/squeezy host och göst os:et kommer jag inte ihåg dessvärre, men det kan vara värt ett försök.

Lycka till

frilas bild

Nya tag!

Installerade VB på Windows XP. Gick fint!

Valde att testa openSUSE här åxå.

• Installerade openSUSE från iso. Allt OK! Testade internet och lite annat. Fungerade som förväntat.
  • Avslutade openSUSE utan att avmontera iso'n.
  • Startade om openSUSE -- installationen startade om... {#emotions_dlg.frown}.

Nytt försök!

• Installerade openSUSE igen. Allt såg riktigt ut denna gång åxå.
  • Avmonterade iso'n innan avslut av openSUSE.
    Under utloggningen observerade jag att indikatorn för iso'n (den lilla ikonen nere till höger blinkade trots avmontering??)
  • Startade om utan monterad iso.
    ==> FATAL: No bootable medium found! System halted. {#emotions_dlg.surprised}{#emotions_dlg.cry}

Jag måste göra något generalfel som jag inte uppmärksammar! Avmonterar jag på fel sätt? Kan man det? Hur gör ni som lyckas?

jnylins bild

Bara för att ISO:n är monterad behöver du inte starta från den, F12 i VirtualBox väljer enhet att starta från, och du kan även välja "Boot from harddisk" från installations-ISO:n. Om du vill avmontera ISO:n så kan du väl göra det med SUSE-maskinen avstängd?

"No bootable medium!" tyder dock på att installationen har gått snett, du får samma meddelande om du skapar en ny tom maskin och försöker boota den. Å andra sidan kommer du, om jag förstått dig rätt, fram till ett skrivbord i SUSE och det borde innebära att installationen har lyckats. Jag är förvirrad.

frilas bild

Trycker jag F12 och väljer att "tvinga" bootning från hårddisken får jag åxå "No bootable medium".

jnylins bild

Har du kollat hur stor hårddiskfilen är förresten? Ligger under $HOME/.VirtualBox/HardDisks/

FoHs bild

Verkar ju som att GRUB/LILO inte installeras ordentligt, som jag skrev tidigare. För att kolla: Testa att ladda hem GParted LiveCD och montera den i en av VM:arna som du installerat något operativsystem på, och se om dina partitioner etc finns där Smile

frilas bild

Nu förstår jag inte. Är det inte VB som sköter "grubandet"? Det är ju där platsen för hårddisken finns specificerad. Desutom är det, i exemplet ovan, i Windows XP som jag försökt köra.

jnylins bild

Jo, det är VB som sköter grubandet. Kör GParted live-cd:n på de virtuella maskinen, d.v.s. ladda hem en ISO:n och montera den i VirtualBox.

FoHs bild

Naej, du ska ju ha grub installerat på den virtuella hårddisken också. VM:en fungerar precis som en vanlig dator, och har Virtualbox' BIOS ingen bootladdare att lämna över kontrollen till så reagerar den naturligtvis som ditt problem ter sig. När jag startar exempelvis min Ubuntu Server i Virtualbox så kommer jag till GRUB-menyn precis som på en vanlig dator. Jag säger alltså inte att du ska installera GRUB på din fysiska hårddisk, utan på den virtuella. Det ska ju dock gå per automatik i installationsprogrammet, om du inte medvetet hoppar över det (antar jag).

leochingkwakes bild

Precis, det är ju ingen skillnad i själva installationsförfarandet när man använder VirtualBox. Man installerar precis som man gör om man skulle installera på en fysisk maskin. När jag har installerat exempelvis debian så kommer ju frågan i slutet av installationen om man vill installera grub. Där svarar man ja och installationen lägger till grub på den virtuella disken. När jag installerade WinXP i VB på Ubuntu så sker ju installationen av starthanterare automatiskt av Windows och även den läggs på den virtuella disken.

frilas bild

VA?? Jag har installerat både openSUSE och Mandriva (sisådär 6 ggr...) men det har aldrig kommit upp någon fråga om grub (varken under installation i XP eller Fedora). Precis som ni skriver kommer ju den frågan i "vanliga" installationer. Förvirrad! {#emotions_dlg.undecided}

FoHs bild

Kolla om det finns något avancerat alternativ att välja under installationen som gör att du kan ställa in det där. Annars kan du ju lägga till den i efterhand om allt gått som det ska, med någon LiveCD.

frilas bild

Skall jag verkligen bry mig i grub, överhuvudtaget? Hittar inget i den 243-sidiga manualen om att grub skall behöva installeras i efterhand/separat.

Så här blir det när jag försöker installera grub i Mandriva:

Å så här i openSUSE:

gParted säger att det inte finns någon partion på /dev/hda ??? 

Jag tror ni lurar mig allihopa! VB funkar helt enkelt inte, men igen vågar erkänna det... {#emotions_dlg.wink}.

leochingkwakes bild

Har du gått igenom alla stegen som nämns här? http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Kom_ig%C3%A5ng_med_Virtualbox

Känns som du missat nåt när du förberett VB...

frilas bild

Suck, ja. Jag kan inte se att jag gjort annorlunda förutom USB och nätverk som jag skippat nu.

FoHs bild

Hittar inget i den 243-sidiga manualen om att grub skall behöva installeras i efterhand/separat.

Är det Virtualbox' manual du pratar om? Förvånar mig inte att det inte står något, du ska inte behöva installera det i efterhand eller separat. Det ska ju fungera under installationen av operativsystemet. En virtuell maskin är precis som en vanlig maskin, bara att den är på låtsas. Så installationssättet är exakt detsamma Smile

Håller på att ladda hem openSUSE nu, ska testa hur det fungerar att installera.

jnylins bild

Håller på att ladda hem openSUSE nu, ska testa hur det fungerar att installera.

Det fungerar precis som man förväntar sig, jag var tvungen att testa.

FoHs bild

Japp, det fungerade precis som förväntat Smile Laddade hem 32-bitars LiveCD-versionen. Den startade precis som vanligt, och jag dubbelklickade på Install-ikonen. Gjorde inga ändringar under installationen, men det fanns gott om inställningar för bootladdaren iaf. Efter att installationen var färdig stängde jag av LiveCD-systemet precis som man vanligtvis gör. Gick in i Settings för VM:en i Virtualbox och tog bort bocken för CD. Startade därefter VM:en och mycket riktigt kom man till bootmenyn och det gick att starta systemet. Se screenshots på VM:en här:

http://docs.google.com/Doc?id=dhd5btcs_13f2wk98ht

frilas bild

Exakt så gör jag. Förutom att du anger att du skall använda en existerande hårddiska, openSUSE.vdi - hur du kan göra det i första installationen innan hårddisken finns?

leochingkwakes bild

du skapar ju hårddisken innan du börjar installera opensuse eller annan dist...

FoHs bild

Skapade vdi-filen innan, men det är en vanlig vdi-hårddisk (dynamically expanding storage tog jag för att slippa skapa en 5GB stor fil direkt). Du kommer åt alla dina virtuella hårddiskar via File/Arkiv-menyn i Virtualbox, alternativet heter Virtual Media Manager.

Vilken openSUSE är det du pysslar med, är det LiveCD-versionen eller någon annan? Har du kontrollerat så att mediumet är helt, dvs valt det alternativet när skivan bootar?

frilas bild

Jag har testat iso'n och den är ok - openSUSE-11.1-GNOME-LiveCD-i686.iso

Installerat precis som du genom att skapa vdi-disken först via File/arkiv osv.

Stängt av openSUSE på vanligt sätt. Avmonterat iso'n. Startat om ---> "No bootable medium..."

Det här är inte klokt! {#emotions_dlg.surprised}

Provade tidigare att installera openSUSE på en XP-maskin med samma nedslående resultat.

jnylins bild

Hur stor är vdi-filen?

frilas bild

32.5 KB ?! {#emotions_dlg.surprised} Det "förklarar" en del av det som sker. Den kör BARA på iso'n ?!

FoHs bild

Dubbelklickar du verkligen på Install-ikonen på skrivbordet och installerar då? Laughing out loud Låter mer som att du bara bootar LiveCDn, stänger av, avmonterar och startar igen Laughing out loud

frilas bild

Där satt den!! {#emotions_dlg.laughing}

Jag har levt i min lilla värld där jag har varit helt övertygad om att VB skötte installationen när jag startade den (fråga mig inte varför, brukar allmänt kallas hjärnsläpp...)

Precis som du skriver har jag bara strartat VB och monterat iso'n och sen slutat grrrrr..... Nu i efterhand kan jag bara inte begripa hur jag kunde fastna så i min felaktiga tanke.

Tusen tack till alla som kommit med goda råd {#emotions_dlg.laughing}.

Beklagar att jag tagit upp er tid med denna fråga, hoppas ni inte är allt för sura på mig  {#emotions_dlg.embarassed}.

FoHs bild

Jag kan bara skratta åt det Smile Misstänkte redan från början att det var något relativt enkelt problem, men ändå antar man ju inte att användaren faktiskt inte missat att installera själva operativet. För en annan så är det självklart att själva startandet av LiveCDn inte är en installation (vore rätt intressant att ha en sådan självgående installation), men hjärnsläpp kan vi alla få ibland. Antar att du aldrig mer kommer göra om den tabben med LiveCDs iaf Laughing out loud

leochingkwakes bild

Det är intressant att man ibland förväntar sig att det är avancerade fel som ställer till med problemen och man blir blind inför dom mest enkla felen. Dom flesta har varit med om det nån gång. Man sitter och pillar och letar efter olika fel och sen visar det sig att vara nån liten enkel detalj. I en sådan situation så är det lätt att missa dom små detaljerna Smile

Fortsätt att leka/testa/experimentera och att ställa frågor... det är en del i ens utveckling Smile

Valde förövrigt att svara så här istället för att svara på ditt senaste meddelande. Är inte lätt att läsa inlägg när inläggsrutan är 1 cm bred...

FoHs bild

Asch, investera i en 24-tummare Wink Känns som att det här med att svara på inlägg vore något att ta upp för nya LP. Bättre citeringsfunktioner så kanske man kan ha en platt tråd istället Smile

leochingkwakes bild

Asch jag har en 22-tummare men just nu sitter jag vid min laptop som inte klarar att köra mer än 1024x768 Wink

FoHs bild

LP var en ovan upplevelse på netbooken jag köpte kan jag säga Smile Pallar dock inte med platta trådar, eftersom alla är vana vid att de inte är platta (och då är det omöjligt att följa en diskussion).

leochingkwakes bild

Jo, det kan vara en svår upplevelse att besöka LP på en netbook eller datorer överhuvudtaget om man har små skärmar och låg upplösning. Det är mycket som inte är anpassat för det. Det händer ofta att man ser saker som hamnar under blocken i högerkolumnen som man inte kan ta del av. Bland annat om folk använder codetaggen eller lägger in för stora bilder.

Folk som hanterar hemsidor verkar vara så inkörda på "stora skärmperioden" att dom helt glömt bort dom mindre skärmarna. Vilket egentligen blivit viktigt igen i och med dessa netbooks. Många sidor är designade på ett sätt att man nästan är tvungen att ha minst 1200px bredd för att få en behaglig upplevelse.

frilas bild

Skönt att ni tar det med ett leende men när jag upptäckte det kände jag mig som Homer i min avatar... {#emotions_dlg.wink}.

Va är det Homer? Jag trodde att det var du Tongue

Nä det är så lätt att man blir blind på ett problem att man missar den enkla lösningen.

frilas bild

Nja, jag gillar inte munkar... {#emotions_dlg.wink}

Kristians bild

Stundtals finns felet mellan stolen och tangentbordet, men det är mänskligt Smile

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

---------------------------------------