Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

VirtualBox utan grafisk miljö

Är det möjligt att köra VirtualBox utan grafisk miljö? Nån som vet?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Ja, men det blir lite krångligare http://burnz.wordpress.com/2008/09/04/how-to-setup-headless-xvm-virtualb...

Hur många kör sina Windowservrar utan GUI:s?

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

Charlies bild

Om jag hade velat ha en server med GUI hade jag säkert kört windows. Men jag behöver inget GUI, och därför tycker jag att det är kanon att jag kan köra Linux så jag slipper. Men OK, om det nu är så krångligt att jag inte skulle orka... Vad hade varit vettigt att sätta upp? Gnome känns ju lite väl tungt bara för att köra VB och en virtuell server..

valdermans bild

Varför måste det vara VirtualBox och inte Xen eller KVM?

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

+1 för KVM snabbt och enkelt, varför krångla till det?

Charlies bild

OK? Länk?

jonasbjorks bild

kvm -hda minfinadisk.img där .img är en diskavbild. Vill du kan jag skriva ner lite hur man använder kvm. Jag har själv börjat använda det mer och mer, efter att kört VMWare och XEN länge. Enda "nackdelen" med KVM är att den kräver VT (virtualisering) i processorn. Intel kallar det VT, AMD kallar det V har jag för mig.. Kan inte AMD så bra Wink Kika också på http://www.linuxwiki.se/index.php/KVM där det står lite och finns en del länkar.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Det fungerar även utan VT men blir då betydligt långsammare. (borde vara som vanliga qemu men har inte kontrollerat det)

AMDs processorer är underbara att virtuallisera på Smile

danjeels bild

På vilket sett är de bättre än intel?

Bara nyfiken. Kör själv AMD Laughing out loud

valdermans bild

Eftersom AMD-processorer drar så mycket mer ström än Intels dito så blir besparingen så mycket större av att slå ihop fem fysiska maskiner till fem virtuella på en fysisk än om det rört sig om Intel, och därför blir känslan av eufori när elräkningen kommer kraftigare? Wink

--
rätt och genomtänkt.

--

AMD drar inte så mycket mera ström än intel, och utan att veta vilken processor som används så är det inte ens ett argument då han lika väl skulle kunna sitta med en 45w processor från amd.

Nu påstod jag inte att AMD var bättre än intel för virtualisering utan jag sa "AMDs processorer är underbara att virtuallisera på".

Men nu när vi är inne på ämnet så anser jag att när det gäller stöd för virtualisering så är det lättare med AMD att veta om stödet (AMD-V) finns i processorn.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.228062/processorerna-som-inte-kan-kora-...

http://www.idg.se/2.1085/1.228415/de-flesta-amd-processorerna-har-stod-f...

Kristians bild

grep -e vmx -e svm /proc/cpuinfo

https://wiki.ubuntu.com/kvm

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

jonasbjorks bild

Det är det inte. Jag kör Intel VT och det är bäst. Argument? Jag tycker det. Alltså är det så.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

dholms bild

Jag tror vitsen är att du skall kunna installera OS på din server utan att du måste springa till racket med monitor, tangentbord och mus. VMware stödjer detta väldigt bra där man använder en konsollmjukvara för att ansluta till servern och "se" sina virtuella maskiner.

-- The trouble with programmers is that you can never tell what a programmer is doing until it’s too late.

Kristians bild

Som med alla kommandoverktyg kan det vara knepigt att göra något första gången, men när man väl skapat script kring verktyg ifråga så är det säkerligen hur smidigt som helst att skapa, styra och modifiera maskiner.

steqves bild

Det går utmärkt Smile Så har jag kört lääänge, i alla fall något år Wink

Allting går att stätta upp från en prompt, CD-isos hämtar jag från shares, eller direkt från nätet med wget. Ser till att de olika maskinerna får olika portar för remote desktop, därefter är det bara att kicka igång maskinen och logga in på den med remote desktop och därifrån köra hela installationen. Fungerar superbra tycker jag, just nu kör jag ett par debian och en win2k8 server på min server för virtuella maskiner. Debian är OS i botten.

FoHs bild

Vad innebär det att köra VirtualBox utan grafisk miljö? Du kan både installera servermjukvara utan grafisk miljö i det (Ubuntu Server tex) och du kan starta virtuella maskiner utan VirtualBox' "kontrollpanel" eller vad man ska kalla det (Det gör du med VBoxManage från terminalen). Den komersiella versionen (fri för hemanvändning, utvärdering etc) har även VRDP och du kan då använde VBoxHeadless-kommandot på servern. Se manualen kapitel 7 för de olika metoderna, och mer specifikt kapitel 7.4 för headless Smile

Edit: Jag är inte den som brukar kläcka ur mig RTFM, och det ska jag inte göra nu heller. Kan dock starkt rekommendera VirtualBox' manual, den är omfattande och tämligen utförlig. De allra flesta frågor jag, och andra här på LP, haft kring VB har den besvarat.

Charlies bild

Jag förtjänar en RTFM, för jag har inte ens öppnat manualen. Det skäms jag förvisso för, men det är faktiskt att rekommendera att fråga här först. Är det tillräckligt många som tycker det är en dum idé tänker jag nämligen inte ens ge mig på att göra det. Men om folk ropar ut typ "ja, klart det är möjligt. Jag kör det. Det är smidigt osv osv osv", då finns det ju verkligen anledning att lusläsa manualen!

FoHs bild

Jo, absolut. Frågar man här så kanske man får mer information än vad som finns i manualen. Klokt tänkt Smile Samtidigt kan man ju få helt irrelevanta "Kör det här istället"-kommentarer, rent generellt talat Tongue Men som sagt så står jag i ett glashus här, så jag ska inte kasta några stenar. Vill bara slå ett slag för Virtualbox' manual, en av de bästa jag läst över en mjukvara faktiskt Smile

Charlies bild

Nu känner jag att jag verkligen VILL läsa den! Det är inget dåligt betyg!

Och jag ser absolut inte "Kör det här istället"-kommentarer som irrelevanta - snarare tvärtom! DET hade jag aldrig fått i en användarmanual för VirtualBox! Det finns kanske flera användare här på LP som testat alla möjliga sätt att virtualisera och anser att VB är långt ifrån bra i jämförelse. Därför tycker jag en fråga här först oftast är ett bra första steg. När man sedan sållat bland kommentarerna kan man börja gräva djupare och bilda sig egna uppfattningar och kanske sedan återvända för mer avancerade frågor när man har mer kött på benen.

FoHs bild

Det är inget dåligt betyg!

Säg inte det! Jag kanske bara läst dåligt med manualer {#emotions_dlg.wink} Nä, men ibland får man ju bara en liten FAQ eller en dåligt uppdaterad Wiki att hålla till godo med, så det här är helt klart en mycket bra manual i jämförelse. Wikis i all ära, men det finns något väldigt tryggt i snygga innehållsförteckningar och strukturerad information {#emotions_dlg.smile}

Och jag ser absolut inte "Kör det här istället"-kommentarer som irrelevanta - snarare tvärtom!

Det är helt klart ett bra sätt att få andra tips på, men huruvida de är relevanta beror mycket på om:

Det finns kanske flera användare här på LP som testat
alla möjliga sätt att virtualisera och anser att VB är
långt ifrån bra i jämförelse.

Har man inte stött och blött de olika alternativen så blir det ju lite mer av "Kör det här istället, för det gör jag". Jag säger inte att det är så i den här tråden (eller ens särskilt mycket av det på LP), jag är övertygad om att förslagen är väl förankrade av olika anledningar. Precis som du säger får man ju vara beredd på att sålla utifrån sitt eget perspektiv och återkomma när man testat lite. Det är ju dock alltid tryggt att få hjälp med det program man själv valt och är inkörd på.

Ser man LP som en community ska man ju absolut kunna använda det lite mer som en Instant Messaging mellan vänner, där man bara slänger iväg en fundering utan att själv behövt googla i flera timmar Smile Det kanske blir liiiite stelt att göra det i forum-form, det vore ju rätt nice om man hade något mer lättsmält som Twitter för alla användare på portalen istället Tongue

Charlies bild

Jag tycker absolut inte det behöver bli stelt bara för att det är i forum-form! Jag anser att medlemmar är vänner (vänner på det viset man nu kan vara i en community) tills motsatsen bevisats. Alltså kan man slänga ut en fråga, som kanske inte alltid är korrekt skriven eller vad "alla" förväntar sig, men ändå få den besvarad av dom som känner för och kan. Och är det nåt som LP-medlemmar är duktiga på, så är det att hjälpa till och att diskutera! =)

FoHs bild

Jo, så vill jag att LP ska vara. Om man ska följa ESR's guide (som länkas nedan) till att ställa frågor så är det ju dock lite mer som behövs i en post. Vad jag menar är att i IM-sammanhang är det ju enkelt att slänga iväg en "Vet du hur man...?"-fråga och sedan utveckla det allt eftersom konversationen fortgår. Det följer IM-naturlagarna så att säga Smile Det går naturligtvis här också, men i mina ögon blir det lite stelare mest pga de olika teknikerna. Sen finns det ju alltid de som tycker att frågan bör ställas på ett visst sätt för öht bemödas med ett svar Smile

Charlies bild

Jag respekterar att folk tycker så, och dom behöver inte svara. Jag föredrar att ALLA diskussioner sker här, istället för att alla medlemmar skulle lägga till varandra på olika IM-klienter. Då försvinner möjligheten för samtliga att hoppa in i en diskussion när det behövs eller när dom kan tillföra något, och dessutom försvinner viss kunskap rakt ut i ingenstans. Finns det i ett forum är det sökbart, även om 95% av inläggen i tråden man hittat är irrelevant till en början. Ibland upptäcker man dessutom att det man hittat kanske mestadels är totalt irrelevant för det man sökt svar på, men att det senare visar sig vara av yttersta vikt. Man hade bara inte kunskapen att förstå det första gången.

FoHs bild

Tvåpartskonversationer ser inte jag heller som ett alternativ, utan det ska isf vara någon öppen kanal av något slag. Fast IRC är inte heller ett alternativt, för väldigt få tenderar nog att vara online hela tiden. Idealet skulle vara något twitter-liknande, där man kan ha olika twitter-feeds för små frågor man slänger ut i cyberrymden och samtidigt tillgängligt för alla andra som de kan svara på när de vill. Twitter kan väl ses lite som något mellanting mellan ett forum/blogg och IM:ande, åtminstone är det uppfattningen jag fått Smile

Mest är det väl jag som har mentala barriärer. Finns tillfällen där jag gjort något litet som jag kanske vill fälla en kommentar om, men tycker det är för smått för att skapa en hel blogg-post. Ibland kan jag ha små frågor som jag snabbt vill ha svar på, men som jag inte vill skapa ett helt foruminlägg för (slutar oftast med att jag googlar mig till svaret).

Charlies bild

Jag undrar om det är vanligt bland andra med liknande mentala barriärer? För jag tycker det är bra just med bloggposterna att dom är mina, och jag kan skriva (nästan) vad jag vill. Kort eller långt. Folk kan läsa om dom vill, eller låta bli. Och om det är nån som verkligen avskyr allt jag skriver så är det ju bara att blockera.

När det gäller foruminläggen så håller jag väl med till viss del. Vissa siters forum är hårdare modererade än andra, och vissa accepterar absolut inte att man startar en tråd som denna. Här verkar det dock vara okej, vilket jag är både glad och tacksam för. Och sånt gör ju att man stannar kvar som användare! Över huvudtaget verkar det som om LP har hög acceptans och vänligt sinnade medlemmar. Det ger en trevlig atmosfär, även om det kan uppstå diskussioner ibland..

FoHs bild

Jag tror nog att en del av anledningen till att jag har en mental barriär här, beror lite på hur sidan gjorts. Jag använder mig väldigt mycket av "Senaste inläggen"-funktionen, och då blir i princip irrelevant om det är en bloggpost eller ett foruminlägg. De behandlas lika där, det står faktiskt inte ens vad det är för sort som inläggen tillhör. Forumet är jag aldrig in på, om jag inte ska posta ett foruminlägg själv. Jag har nog faktiskt glidit över mer på att skriva mina spörsmål i min egen blogg, när jag tänker efter...

Skulle man separera nyheter, foruminlägg och blogginlägg i tre olika "feeds" så är det möjligt att åtminstone jag skulle göra "slappare" (mer twittriga) inlägg Tongue

Charlies bild

Det är kanske nåt man skulle kunna ställa in? För själv gillar jag att allt kommer i en "feed", oavsett var det kommer ifrån. I mitt huvud spelar det ingen roll vad det är, finns det nåt att kommentera så gör jag det. =)

FoHs bild

Jo, det är rätt trevligt att få allt på ett och samma ställe. Åtminstone bör man ju ha tillgång till det på samma sida, med flikar eller något för att sortera ut olika kategorier om man skulle önska. Känns som att det vore ganska enkelt att få till, bara olika SQL-statements för vardera sida typ?

Kristians bild

Det känns i regel mer inspirerande att svara någon som försökt lösa problemet på egen hand.

valdermans bild

Om vi utgår ifrån att Charlie vill köra en eller flera virtualiserade maskiner på sin dator så är de andra rekommendationerna i högsta grad relevanta. Om han istället bara vill köra VirtualBox för sakens skull, ja, då har du en poäng.

Om någon kommer in i ett snickarforum och frågar hur man bäst skruvar i en skruv med en hammare, är det då irrelevant att tipsa honom om skruvmejslar och skruvborrdragare, bara för att det inte bokstavligen besvarar hans (felaktigt ställda) fråga?

Det enda vettiga ESR någonsin skrivit är ganska relevant i frågan.

--
rätt och genomtänkt.

--

FoHs bild

rent generellt talat ; Vill bara slå ett slag för Virtualbox' manual ; Jag säger inte att det är så i den här tråden

Och så vidare... {#emotions_dlg.smile} Jag tror nog du förstår vad jag menar, om du läser allt jag skrivit hittills. Rent generellt: Svaren ska vara relevanta, och det behöver de inte alltid vara om man besvarar frågan med hur man gör det i en annan mjukvara. Frågeställaren kan ha olika anledningar till varför man vill köra den mjukvara man valt (som inte framgår i frågan), lik väl som de naturligtvis kan få anledningar till att byta till något annat om det visar sig svårt att genomföra. Jag ser inte riktigt ett självändamål i att få användaren att byta till det jag själv använder. Det är naturligtvis enklare för mig att besvara frågor dock {#emotions_dlg.smile}

Jag håller med dig angående ditt extrema exempel, vilket dock inte kan tillämpas här*. VB kan uppenbarligen köra headless också (vilket var frågan och målet får vi väl anta). Må så vara att det möjligtvis är sämre på virtualisering, men kanske passar det användarens behov ändå. Jag tycker det är bättre att frågeställaren får avgöra det, och sedan tipsa den om andra mjukvaror om det skulle visa sig att det inte passar. Hur som helst, tycker du att ditt "svar" passar in i det ESR skriver angående att ställa och besvara frågor? Kan jag ju inte riktigt se hur det är en "probing question" angående problemet. Om ditt mål är att användaren ska byta mjukvara för att den inte är bra nog av någon anledning, bör du då inte ha skrivit och förklarat varför? Eller visste du helt enkelt inte hur man gjorde i VB, och därför ville se om du kunde få besvara frågan med KVM eller Xen istället? Det är ju inte så mycket kött att gå på där.

* En annan jämförelse, relevant eller ej: Om någon kommer in i ett snickarforum och frågar vad han bör köpa för att skruva i en skruv, är det då relevant att tipsa honom om den dyraste skruvdragaren som "kan göra allt"? {#emotions_dlg.smile}

valdermans bild

Kan jag ju inte riktigt se hur det är en "probing question" angående problemet.

På vilket vis är det inte en "probing question" att fråga om det verkligen är nödvändigt att han kör VirtualBox, eller om det går lika bra med någon annan lösning som kanske (eller kanske inte; jag är ingen expert på VB) är bättre anpassad för att köras headless?

* En annan jämförelse, relevant eller ej: Om någon kommer in i ett snickarforum och frågar vad han bör köpa för att skruva i en skruv, är det då relevant att tipsa honom om den dyraste skruvdragaren som "kan göra allt"? {#emotions_dlg.smile}

På vilket vis är Xen och KVM "dyrare" än VB? Jag förstår inte din jämförelse.

--
rätt och genomtänkt.

--

FoHs bild

Jag kan omöjligt tycka att det är en "probing question" angående problemet i fråga, förutsatt att man inte tycker att VirtualBox är problemet då (vilket det hade varit om det inte kunnat köra headless).

På vilket vis är Xen och KVM "dyrare" än VB? Jag förstår inte din jämförelse.

På vilket vis är VB en hammare? Jag "förstår" inte din jämförelse {#emotions_dlg.wink}

valdermans bild

Jag kan omöjligt tycka att det är en "probing question" angående problemet i fråga, förutsatt att man inte tycker att VirtualBox är problemet då (vilket det hade varit om det inte kunnat köra headless).

Snälla, säg att du trollar mig nu? Menar du på fullt allvar att du överhuvudtaget inte förstår på vilket vis frågan syftar till att ta reda på vad det är Charlie egentligen vill göra, och hjälpa honom att uppnå det målet?

På vilket vis är VB en hammare? Jag "förstår" inte din jämförelse {#emotions_dlg.wink}

Typiskt Linuxportalen. Poängen är att en person kommer in och frågar hur gör jag X med Y, när det han faktiskt vill göra är Z, X är ett steg på vägen, och Y kanske inte nödvändigtvis är det bästa verktyget. I det här specifika fallet är X "köra virtualbox headless," Y "virtualbox" och Z sannolikt någonting i stil med "köra ett gäng virtuella servrar utan huvud."

Var det tillräckligt klart, eller vill du att jag ska skriva det hela med enbart tvåstaviga ord?

--
rätt och genomtänkt.

--

FoHs bild

Menar du på fullt allvar att du överhuvudtaget inte förstår på vilket vis frågan syftar till att ta reda på vad det är Charlie egentligen vill göra, och hjälpa honom att uppnå det målet?

Du menar att enda förklaringen till att jag inte håller med dig om att din fråga var korrekt ställd för problemet i fråga, är att jag inte förstår dig? Intressant! Jag håller bara inte med dig. EOD. {#emotions_dlg.smile}

Var det tillräckligt klart, eller vill du att jag ska skriva det hela med enbart tvåstaviga ord?

Trodde du skämtade med mig när du tog min jämförelse så otroligt bokstavligt (men du förstod den tydligen bara inte). Och då tog jag din exakt lika bokstavligt. Hade citattecken kring "förstår" av en anledning... Min jämförelse hade inget med priset att göra, utan "dyraste" använde jag för att illustrera att det mest komplicerade (oftast dyraste i fallet med handverktyg) verktyget kanske inte är nödvändigt för att lösa ett problem. Är det tillräckligt klart för dig? {#emotions_dlg.wink} Det måste ändå vara en mycket bättre jämförelse än din, eftersom Virtualbox definitivt inte kan liknas vid en hammare i det här fallet.

valdermans bild

Jag tycker allt att din jämförelse är lika pissig, med tanke på att KVM knappast är svårare att använda än VirtualBox. Speciellt om det är huvudlöst läge som gäller.

--
rätt och genomtänkt.

--

FoHs bild

Tänkte inte så mycket på svårighetsgraden som att det är olika verktyg för att utföra ett och samma jobb. En hammare är ju helt enkelt inte till för att skruva med, medan samtliga lösningar som nämns här är till för att skruva med (eller, ja, köra headless). Din liknelse hade varit slående (no pun intended) om Virtualbox faktiskt inte klarat av att köra headless. Sen vad som är en skruvmejsel och vad som är en skruvdragare i det här exemplet vet jag inte riktigt, och för mig är det irrelevant så länge jag besvarar frågan som ställs.

En hammare är ju helt enkelt inte till för att skruva med

Du vet väl att en hammare kallas amerikansk skruvmejsel av en orsak, men det är inte rätt.

Jag hoppas att ingen tar denna posten på allvar.

Charlies bild

HAHAHAHA! Är det verkligen så??

Ja det är sant att hammaren kallas så.

FoHs bild

Haha Tongue Ja, det går ju onekligen att få in skruvar i en vägg med hjälp av en hammare också...