Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

en riktig färsking me linux

hej på er alla bengan heter jag

jag har nåra frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig me, som sagt så e jag helt färsk me linux men jag laddade ner pclinuxos för jag tyckte det såg intressant ut o ville prova nåt annat än windows o jag gillar skarpt , men jag förstår inte hur man installerar program (synaptics har jag provat o den installerar grejerna men så tamejfan att jag hittar dom sen{#emotions_dlg.embarassed})de verkar inte som det skapas nåra ikoner eller dylikt. jag har även letat med filhanteraren men jag hittar inget då heller. jag behöver tips om hur man gör med enkla ordalag eller måste man lära sig en massa konstiga kommandon för att använda linux?? sen skulle jag vilja veta vad körbara filer heter i linux  (exe ,bat mm i windows) jag har försökt lura ut det men jag kommer ingenvart inget jag klickar på startar {#emotions_dlg.foot_in_mouth}. jag vet inte om de e för dåligt me iq hos användaren (e van me windowsträsket) men här begriper jag ingenting nästan{#emotions_dlg.wink}. men jag gillar det jag kan göra o utseende mm genom att använda programmen jag kommer åt så det skulle va bra me lite tips hur jag ska göra innan jag ger upp{#emotions_dlg.laughing}

mvh bengan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

iaidokas bild

I linux så får exekverbara filer oftast inte någon speciell filändelse.  Istället lägger systemet dem i /bin, /usr/bin, /sbin, /usr/sbin, eller någon annan binärkatalog.  Så att jaga runt med filhanteraren är lite bökigt.

För det mesta läggs saker in i menysystemet när man installerar program, men jag antar att du redan kollat där. Så då återstår att starta programmet från kommandoraden. Starta en terminal (det som ser ut som ett DOS-fönster, men inte är ett DOS-fönster). Skriv programmets namn och tryck enter och kolla om det startar.

Är du osäker på stavningen så kan du skriva någon/några av de första bokstäverna och trycka TAB så kommer systemet att fylla i resten själv, eller lämna förslag på möjliga alternativ.

Test.

Test.

fredentofts bild

Bra svar, tilläggas kan dock att filnamn i linux är skiftlägeskänsliga, dvs Firefox är inte samma som firefox. Oftast består programnamn bara av gemener, men det finns undantag (t.ex. VirtualBox), så det kan vara bra att testa lite olika tänkbara varianter.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

jnylins bild

Eller ett reguljärt uttryck Flört

danjeels bild

Välkommen till gemenskapen! Alltid lika roligt att se nya individer på LP

Jag har  tyvärr inte tid o ge några svar på dina frågor nu, (Säker på att det finns mer pedagogiska användare här ändå ;P). Men kom ihåg en sak. Linux är inte svårare än Win, det är bara annorlunda. Omlärningen är en process, men det brukar vara en hyffsat trevlig process. Lycka till Skrattande

leochingkwakes bild

När det gäller installerbara filer så finns det lite olika alternativ:

• rpm - Programpaket för rpmbaserade distar. Installeras antingen med rpm -i programnamn.rpm i terminalen eller via högerklick i filhanteraren.
  • tar.gz/tar.bz2 - Packade filer (som .zip) och innehåller oftast källkod. Kan även innehålla körbara program. Är det binära filer så brukar man packa upp det med tar xvf filnamn.tar.gz eller tar xvf filnamn.tar.bz2 till en plats man vill ha det och sen går man in i katalogen och startar programmet med ./filnamn. Är det källkod så behöver man kompilera och hur det fungerar beror helt på vad för språk det är skrivet i. Vissa kör man först ./configure och sen make && make install. Är det python så brukar det vara python setup.py install.

Jag rekommenderar att man håller sig till färdiga paket till sin dist. PCLinuxOS kör med rpmpaket. Jag tog med liten förklaring för källkodspaket/packade filer mest för att man stöter alltid på dom nån gång. Smile

bengan2s bild

tack för svaren
jag har provat med terminalen men fick inte igång nautilus där heller den snackar om att tcp-ip inte är configurerat i orbit omen jag hittar inte orbit heller
bengan

FoHs bild

Orbit...? Orbit används väl inte direkt i Gnome-skrivbordet längre, så varför det spökar vet jag inte. Om Nautilus (filhanteraren i Gnome/Ubuntu) inte startar verkar systemet vara tämligen skadat. Om du vill får du gärna kopiera felmeddelandena du får när du anger nautilus-kommandot i terminalen, och klistra in dom här.

Kristians bild

Öppna upp Program-menyn och leta ner dig till "Lägg till ta bort program". Där ser du en lista i olika kategorier på vad som är installerat och där kan du också uppgradera de program du har, installera nya eller ta bort program. Pakethanteringsystemet sköter installation/uppgradering och avinstallation utan att du behöver bekymra dig. Filsystemet kan te sig rörigt så det behöver du nog inte gröta dig än i det här steget.

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

bengan2s bild

det finns inget lägg till eller ta bort program i menyn,, ska det göra det???
hur reparerar man installationen om det är nåt som har gått snett, finns nåt liknande som windows så man kan stega tillbaka till ett visst datum eller?? försöker jag visa en film i nån av läsarna så liksom flashar videon fram så det kan hända det är nåt spök me systemet som nån här sa..hoppas jag int är för besvärlig me mina frågor Smile
mvh bengan

Kristians bild

Vilken distribution kör du? Ubuntu, Fedora, openSuse?

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

bengan2s bild

pclinuxos

bengan2s bild

så här står det när jag försöker öppna nautilus i terminalen
nautilus:24164): Eel-WARNING **: GConf-fel:
Failed to contact configuration server; some possible causes are that you need
to enable TCP/IP networking for ORBit, or you have stale NFS locks due to a sys
tem crash. See http://www.gnome.org/projects/gconf/ for information. (Details -
1: Failed to get connection to session: Did not receive a reply. Possible cause
s include: the remote application did not send a reply, the message bus security
policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection
was broken.)
GConf warning: failure listing pairs in `/apps/nautilus/preferences': Failed to
contact configuration server; some possible causes are that you need to enable T
CP/IP networking for ORBit, or you have stale NFS locks due to a system crash. S
ee http://www.gnome.org/projects/gconf/ for information. (Details - 1: Failed t
o get connection to session: Did not receive a reply. Possible causes include: t
he remote application did not send a reply, the message bus security policy bloc
ked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.)
GConf warning: failure listing pairs in `/desktop/gnome/file_views': Failed to c
ontact configuration server; some possible causes are that you need to enabl

plus lite till
bengan

andys bild

Om du är ny och van vid windows prova att installera opensuse eller ubuntu, det brukar vara lättare att komma igång.

Vill du byta tillbaka till pc linux os så är det bara installera den igen.

Personligen föredrar jag opensuse 11.1 det går att köra den direkt från en cd utan att installera på datorn även ubuntu lika så.

Pettmans bild

Ett annat alternativ är att krympa ner någon partition så han kan köra flera system parallellt och sedan dualboota mellan PCLinuxOS och ubuntu/opensuse eller något annat.

FoHs bild

Jag stötte faktiskt på samma felmeddelande idag. Problemet för mig var att jag installerat två olika skrivbordsmiljöer bredvid varandra, och vid något tillfälle blev inställningsfilerna korrupta vilket resulterade i en hel del lustiga symtom. Jag löste det genom att ta bort inställningarna i katalogerna /home/martin/.config samt /home/martin/.gconf (om det var överflödigt eller ej törs jag inte svara på), sedan loggade jag ut och loggade in med en ny session. Nyckeln är att logga in med en ny session, något du kan välja från en meny vid inloggningsrutan. Skriver du bara in användarnamn och lösen så loggar du in på den tidigare sessionen, med gamla inställningar.

bengan2s bild

hej igen

nu e jag här igen {#emotions_dlg.embarassed} glöm det andra jag frågat om för nu har jag installerat en ny dist kubuntu ultimate edition 2,1 (för att prova om nåt krånglar i den). det enda som jag märkt spökar är när jag försöker spela upp en video (avi) då flashar det lika som det gjorde i pclinuxos, måste väl ha nåt me grafikkortet eller drivarna till det misstänker jag (ati 4670 heter kortet jag har) är det nån som har nån teori??har laddat ner ati drivrutiner men det är lika med dom,   såååå tips mottages tacksamt,,,, hmmmm verkar som jag blir linux användare framöver {#emotions_dlg.embarassed} jag gillar stuket av nån anledning {#emotions_dlg.laughing}

mvh bengan

Vilka ATI drivrutiner har du testat och hur installerade du dessa?

KDE kommer du nog trivas i.

Kristians bild

Var hittar man "Hardware drivers" i KDE? I Gnome finns det under System/Administration. Nåväl,

Tryck ALT + F2 och skriv

jockey-gtk

så får du upp ett menyval där du kan installera tredjepartsdrivrutiner

bengan2s bild

jag laddade ner dom propretara eller va de heter me pakethanteraren dom heter fglrx ati/amd ,, säger det nåt ?

bengan

bengan2s bild

kristian;;;;;det finns under system/administration/hårdvarudrivrutiner i min burk iaf {#emotions_dlg.smile}

Kristians bild

Ser det ut ungefär som http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/KDE_4.png/800px... eller som http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Gnome-2.26.png ?

Kristians bild

Om du öppnar en terminal, dvs trycker ALT + F2 och skriver konsole

och därefter skriver

glxinfo | grep render

Så svarar programmet antingen Yes eller No, är svaret No så används inte ati:s drivrutiner (i alla fall inte korrekt)

bengan2s bild

direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: ATI Radeon HD 4670
jag gjorde som du sa o så där står det i terminalen

bengan

Kristians bild

Då är det inget fel på drivareinstallationen. Vilken spelare använder du?

Kristians bild

Kika in

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

1951s bild

Kubuntu ultimate edition 2.1 har jag varken provat eller hört talas om tidigare, så

jag vet inte vad som finns installerat från början. PCLinuxOS har jag däremot

provat och både GNOME och KDE varianten fungerar utmärkt att spela film med.

I PCLinuxOS måste man först installera libdvdcss2 och w32-codecs innan det fungerar.

Vissa mediaspelare fattar inte vad linux har döpt DVD-spelaren till och då måste

man ändra. DVD-spelaren kan heta t.ex hdc, sr0, dvd, dvd1

bengan2s bild

nu har jag installerat om ultimate edition (de går inget bra för mig) hela skiten krachade efter att jag kört synaptics o uppdates, inget fungerade längre, nåja den här gången har jag inte installerat ati drivarna o då fungerar video utan problem. en fråga till törs man låta synaptics ta hand om uppdateringar som den vill jag ska installera eller ska man va försiktig med den (en fundering eftersom de blev skit förra gånge jag lät den uppdatera) eller gör jag nåt fel??

bengan

bengan2s bild

o förresten det spelade ingen roll vilken spelare jag använde,de va lika på alla.   törs jag installera ati drivare igen eller ska jag låta det vara som det är???(  jag har gett mig fan på att jag ska lära mig det här nu {#emotions_dlg.foot_in_mouth} om det inte jävlas för mycket). men inte är det lika lät som windows som vissa gör gällande, det kan man installera o sen funkar det (i allmänhet). Nu svor jag väl i kyrkan misstänker jag {#emotions_dlg.wink}, men de e så jag uppfattar det som nybörjare.sen att jag e nyfiken o vill lära mig de e en annan sak,vanliga svensson ger upp om det inte funkar på en gång så de kan väl va nåt o tänka på för alla dom som gör ett jättejobb o utvecklar alla dessa distar o program (om man vill få svensson  o använda linux)( obs  skrivet av en riktig newbeee me linux)  

mvh bengan

1951s bild

Du skulle nog börjat med att testa LinuxMint 6 GNOME, där fungerar "allt" från början.

Mint har en egen uppdaterare Mintupdate som är mer tillförlitlig än den vanliga som också finns med.

DEt är lite svårt att hitta info om ditt Kubuntu Ultimate Edition 2.1, men jag antar att

det är så nytt att KDE4 används och den är väl fortfarande inte helt stabil

FoHs bild

Finns många som "svär i kyrkan" här, när saker inte fungerar direkt Smile Då kan man påpeka att det finns flera som haft problem med Windows Update också, och att en fluga inte gör någon sommar! Det är ju så här med datorer, att vissa saker kan fungera perfekt på en burk och andra saker fungerar inte alls på samma dator. Med andra ord är det kombinationen dator och operativsystem som ställer till det, och varken det ena eller det andra som ensamt är orsaken. Många här (exempelvis jag) har inga problem med uppdateringarna i Ubuntu 9.04 Smile

Så mitt svar på din fundering angående Uppdateringshanteraren måste naturligtvis bli att jag litar på den, den har aldrig ställt till några problem för mig. Den rullar och går på automatik på mina Ubuntu-installationer. Varför det nu misslyckades en gång för dig är naturligtvis svårt att spekulera i, det kan vara allt från en bugg, nätverksproblem osv osv. Jag skulle nog om jag vore i dina skor låta den fortsätta rulla på, och se om det var en olycklig engångsföreteelse eller om det är något återkommande.

ATi har jag inte kört så mycket på mina egna datorer, men från den dator jag kör just nu (min mors) så fungerar ATi-kortet bra tillsammans med Ubuntu 9.04.

Kristians bild

Det är inte så att du försökt installera ATI:s drivrutiner från både pakethanteraren och från ATI:s hemsida? Det leder i de flesta fall till söndrig pannkaka.

Det är förmodligen säkrast att hålla sig till pakethanterarens programvaror såvida du inte har särskilda behov. Prova installera via jockey-gtk  som nämnts ovan - det ska inte leda till problem. Jag uppdaterar min Ubuntu 9.04 ganska ofta och det leder aldrig till bekymmer (såvia man inte drar in externa paketkällor)

valdermans bild

Det är inte så konstigt att det inte är lika "lätt" som Windows; för det första är det en liten skräpdist du gett dig på (nej, alla PLOS-fanboys som kommer att ragea över detta; PLOS är varken stort eller nybörjarvänligt - se bara problemen med menyerna som bengan2 upplever,) och för det andra har Linux, till skillnad från Microsoft, inte makten att driva en hårdvarutillverkare i konkurs om de inte skriver perfekta drivers.

Vill du att saker ska funka direkt måste du dels först vända dig till någon av distributionerna med nybörjarfokus, dvs. Mint eller Ubuntu; OpenSUSE påstår sig vara användarvänlig, men är nog den instabilaste, buggigaste skit jag varit med om. Och inget "ultimate edition," Extons skraltiga hemmabyggen eller liknande tjafs; laddar du inte ned det från linuxmint.com eller ubuntu.com kommer du sannolikt att ha problem med det.

Därefter måste du glömma bort allt du kan om "datorer" - faktum är att den kunskapen i mångt och mycket endast gäller Windows. Installera inte program du laddat hem från tillverkarens hemsida, Google, etc. - använd pakethanteraren (Synaptic) istället. Inget pill med regedit, ingen tredjepartsbrandvägg, etc.

Största anledningen till att vana Windowsanvändare har problem med Linux och tycker att det är "svårt" eller "inte redo för Svensson" är att de "vet" hur "en dator" fungerar, och därför "inte behöver" läsa några instruktioner eller ta hjälp av någon, och går i taket när ovanorna de bär med sig från Windows ställer till problem. Första gången med Linux är du lika nybörjare som du var första gången i Windows, oavsett om du är certifierad Microsoftutvecklare och doktorerar i C#.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

bengan2s bild

ok jag får göra som flera föreslagit, jag får prova linux mint eller ubunti, jag har linux mint nerladdad men jag har inte provat den än men jag ska göra det nu

tack för alla goda råd alla

mvh bengan

Testa många distar och se vilken som passar dig.

Testa inte bara nybörgar distar utan även debian, slackware mm tex i en virtuell maskin eller från usb.

Det är inget som säger att en nybörgar dist är lättare egentligen utan en hardcore dist kan vara nog så enkel men kräver att man är villig att lära sig lite mer i början men sedan brukar dom vara enklare.

Detta är bara ett förslag så gör som du vill och känner för.

Många börjar med tex ubuntu och byter sedan till en hardcore dist när dom lärt sig lite mer och pga allt konstigt strul som kan uppstå.

Såg att du testat KDE och då kanske du ska testa mint med KDE eller kubuntu istället för vanliga ubuntu.

KDE är underbart men i KDE 4 så saknas forfarande lite saker då det är så nytt men det fixas varje månad så om du gillar det så kan du stanna kvar i KDE4 och se att det ordnas mycket med varje uppdatering, men det är fullt användbart för jag kör personligen KDE4 och upplever numera inga bekymmer.

Han är man vi väljer ultimate editon eller om det står turbo på något.

Till och med min elvisp jag köpt står det turbo på, fast jag hade inte tänk på det innan en polare nämde det och vi kontrollerade (ja alkohol var inblandat).

bengan2s bild

nu är linux mint installerat och pclinuxos o vista o windows 7 så nu har jag att välja mellan hehe, faktiskt så känns efter bara lite snokande linux mint stabilt på nåt sätt {#emotions_dlg.embarassed} så jag får prova det här ett tag o se hur det går.  tack alla för hjälpen o tipsen,,, jag återkommer säkerligen med fler nybörjarfrågor,,

nille::: man ska inte köpa elvisp berusad, vill det sig illa kommer man hem med en betongblandare {#emotions_dlg.smile}

mvh bengan

hahaha det är så sant.

bengan2s bild

hej på er igen

nu har jag knölat runt me linux mint ett tag (på era rekomendationer) o det funkar riktigt bra o ser trevligt ut efter lite personliga ändringar. nu en fråga, finns det beskrivningar av kommandon od att ladda ner nånstans så jag kan lära mig lite sånt , för förr eller senare händer väl nåt som får grejerna att sluta fungera eller krascha o då kan det va bra o kunna lite iaf så man förhoppningsvis kan rädda nåt{#emotions_dlg.cool}

mvh bengan

FoHs bild

Du kan titta runt lite på http://www.linuxwiki.se Där hittar du många olika sidor som tar upp diverse saker. Bland annat finns det några sidor om kommandoprompten Smile

bittins bild

man man är också ett fint tips =)

Det finns lite media för nybörjare att rekomendera jag vet att jag svarat på detta i ett antal trådar så en sökning borde ge dig information.

Kristians bild

En fin introduktion med skaparna av UNIX http://www.youtube.com/watch?v=7FjX7r5icV8&feature=related

valdermans bild

http://fosswire.com/post/2007/08/unixlinux-command-cheat-sheet/

--
rätt och genomtänkt.

--

bengan2s bild

valderman¸¸¸¸¸de där va ingen dum länk de va nästan exakt som jag hade tänkt mig

tack för den

mvh bengan

bengan2s bild

hej på er igen

tänkte bara meddela att ni lyckats "lura" en till att bli linuxanvändare{#emotions_dlg.laughing}.. Ni tipsade om linux mint här så jag provade o blev såld på det körde felicia (6) utan större krångel men har nu uppgraderat till gloria (7) trots att man inte skulle uppgradera enligt  hemsidan men jag tänkte att jag måste prova nyfiken som jag e {#emotions_dlg.embarassed} för jag vet hur det blir i framtiden om jag fortsätter me linux (o det lär jag göra) när det kommer nåt nytt, då e mr nyfiken där o provar {#emotions_dlg.sealed}. Nåja jag uppgraderade mot alla rekommendationer fick en del felmeddelanden men allt fungerar som det ska fast jag hade räknat me en krasch , så nu använder jag windows bara när jag ska uträtta bankärenden för det verkar inte som det funkar riktigt me linux har jag läst  lite här o där,(rätta mig gärna om jag har fel). Det är väl bara det som saknas tror jag , hur som helst har jag blivit jäkligt förtjust i linux mint, allt går o ändra som man vill ha det (jag misstänker att jag inte upptäckt hälften än) o det är mycket snyggare o roligare o trevligare än opersonliga windows måste jag säga, så tack för att ni hjälpte mig igång o "pekade ut vägen" för en nybörjare som mig , det uppskattas ska ni veta

ha det alla  bengan

FoHs bild

Alltid kul att höra Smile

Om man kan uträtta bankärenden eller ej beror nog mest på vilken bank man har. Själv har jag Swedbank och där uträttar jag vanliga bankärenden utan problem (dvs betalar räknar, hanterar fonder osv). Det enda som varit ett problem för mig tidigare är BankID, men det har jag nu lyckats löst enligt den här tråden: http://www.linuxportalen.se/forums/2009/05/28/nexus-personal-410216

valdermans bild

Både Nordeas internetbank och e-legitimation (Nexus Personal) fungerar utmärkt för mig. (Arch + Firefox)

--
rätt och genomtänkt.

--

bengan2s bild

nu ere tätt på given {#emotions_dlg.embarassed}

jag fick igång handelsbanken o nexius o allt va frid o fröjd en liten stund,men när jag satte i ett usb minne försvann ikonerna på skrivbordet så jag undrade va f-n nurå, jag startade om ö körde felsäkert o försökte reparera paket vilket den gjorde förutom ett som hette nåt me jaunty tror jag, som den inte kom åt , men nu startar den inte, den kommer en bit sen stannar den. Jag har installerat om mint vi sidan om så nu undrar jag om man kan komma åt o reparera den rätta mint som jag installerat  allt möjligt i, de e inte så roligt att börja om me alla installationer o annat drit.. ere nån som vågar sig på o hjälpa mig??

mvh bengan

hoths bild

Det brukar finnas ett val "Reparera system" när man bootar upp från skivan. Det räddade mig en gång.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

bengan2s bild

jag tittade efter nåt sånt på skivan men jag hittade inget tyvärr