Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Inloggning

Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig lite.Detta är andra gången som jag har blivit "spärrad"ifrån forumet.Fick ett mail till min hotmailadress att det hade varit "inaktivitet"på mig!! Ja jag var alltid inloggad men okay då, här skulle det då gå och aktivera mitt konto.Men icke sa nicke det kvittade vad jag gjorde eller skrev, antingen stämde inte epostadressen (den adress jag fått meil till) eller användarnamnet och det användarnamnet har jag haft sedan i början av 2000!! Så nu sitter jag här och har brytit alla principer jag har bara för att jag blev så fruktansvärt irriterad så jag loggade in med en av mina andra epostadresser och kallade mig någonting helt annat.

Egentligen så började det med att jag försökte "konfa"en maskin med ett nyinköpt trådlöst nätverkskort där det var drivisar ifrån Ralink,och detta med Ralink verkar vara något riktigt mystiskt som förföljer oss Linuxanvändare.Hämtade ett Level one kort och stoppade i Suse sa:Ralink drivisar.Vad i ******** sa jag och hämtade ett 3com i en annan burk och då behöver jag inte göra någonting annat än att skriva dit nätverksnyckeln så hoppar det igång.Det som är konstigt är att Suse fixade själv drivisarna till de här Ralink korten så de fungerade men det kvittar hur jag gör för ut på nätet kommer jag INTE.Så att har du som läser detta ett gammalt 3com 3crdag675 liggandes och skräpar så vill jag gärna köpa det.Nä nu ska jag öppna en öl till och slappa i morgon är det midsommar. Glad midsommar på er alla. MVH Benny

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Kan du berätta lite mer om det 3com kort du testat?

benhur5701s bild

Jag köpte ett sådant 3com trådlöst nätverkskort för några år sedan och kan bara konstatera att det är bara att stoppa i det i en maskin och starta systemet (Linux) och skicka i nätverksnyckeln så funkar det.Det är drivisen "Prism2"till de korten och det finns i Suse som "default" så det är som sagt ganska enkelt att konfigurera. Men idag är var o varannat kort "Ralink"och det är en överkurs för att få igång det.Level one verkar vara Ralink med den erfarenheten jag har, och jag har Googlat och läst att hela Europa har problem med den drivisen i Linux.MEN man måste inaktivera de andra korten i systemet innan det går att få igång dessa 3com korten, jag har ett intel pro på moderkortet i min server och stänger jag inte av det först så får jag inte 3com kortet att hoppa igång.

danjeels bild

Många Wlan kort har länge varit  en pina i linux. Men kan lova att utvecklarna jobbar för fullt med att fixa dessa problem.

Bara ha is i magen o hoppas det går fort, eller börja hjälpa till. Det finns inga miljoner bakom som betalar dessa utvecklare.. Laughing out loud

Jag tycker det börjar bli ovanligt med trådlösa nätverkskort som inte fungerar i linux.

Men visst finns det några som inte gör det.

Jag brukar försöka kontrollera vilket chipset dom använder innan jag köper dom, för säkerhets skull.

Du har inte pci-id på det som inte fungerarde?

Vissa kort har stöd i kärnan men kräver att du installerar firmware själv då denna är stängd och inte kan skeppas med Linux.

leochingkwakes bild

Jag har också ett 3com trådlöst nätverkskort och det fungerar utmärkt i både Ubuntu och Debian. Det var lite därför jag undrade men det verkar som mitt kort använder andra kärnmoduler och drivare än vad ditt gör.

Mitt är ett PCMCIA kort...

Jag behövde inte göra nåt innan utan stödet verkar finnas i kärnan. Och båda distarna jag testat har känt igen det och aktiverat det. Sen har det bara varit för mig att ange nyckel när Debian hittat mitt trådlösa nätverk...

benhur5701s bild

Mmm ett sådant sitter i min laptop här bredvid, jo det är bara att stoppa i och konfa.Men när man behöver ett trådlöst till en stationär maskin och det är PCI hållare som gäller så är det genast problem.Skulle vara bra om det fanns en förteckning över kort som fungerade under Linux utan att behöva få nervsammanbrott på kuppen,he he.Men mitt 3com kort som har beteckning 3CRDAG675 fungerar i alla lägen.Blir nog att köpa flera sådana, tyvär ligger priset på en 719:- om de går att få fatt på.

gorgo80s bild

hej, hur löste det sig med ditt inloggningsproblem? går det att ändra användarnamn och email-inställningar till sina gamla inställningar?

Jag har fått samma problem som du med inloggningen, men bara det att jag har varit lite inaktiv med att vara inloggad här. men nu ska jag försöka vara här lite mer igen.