Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Opålitligt batteri

Jag har nyligen börjat få problem med mitt batteri i min laptop (en HP6510).

Batterimätaren går inte att lita på. Datorn var fulladdad och efter ca en timmes användning hade jag 40% kräm kvar. Trodde jag i alla fall. Någon minut senare var det slut. Såg något i stil med: "System is going to halt. NOW!"

Batteriet verkar tömmas ruskigt snabbt ibland.

Är det så att mitt batteri är helt kört nu? Datorn är ca 2 år och jag har mest använt den med sladden i, för att inte slita på batteriet i onödan.

Brukar det blir så här opålitligt? Går det att omkonfigurera på något sätt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Batterierna mår bättre av att bli använda. Jag har själv sett laptops som förlorat batteriet fortare för att man använder nätspänning mestadels.

Om du är bekant med terminalen så kan du installera yacpi och se vad den säger om batteriförbrukningen...

Du kan installera det via pakethanteraren synaptic och sen starta det med yacpi i ett terminalfönster. Då får du ett gränssnitt som visar batteritid m.m. Kör ett tag med yacpi och se om den rapporterar samma som den andra batteriindikatorn.

Troligen är att batteriet är kört... isåfall kan du alltid kolla priser på batterikungen.se

Edit: det finns en minimal chans/risk att batterimätaren du har får fel uppgifter från batteriet och tror att det är slut och skickar signal om nerstängning. Detta känns inte så troligt, batterimätaren i ubuntu har alltid fungerat bra för mig.

leochingkwakes bild

Vill tillägga att även daglig användning av batteriet givetvis påverkar dess livslängd. Dock har det en negativ effekt att ha datorn bara på nätspänning. Det är bra att låta batteriet få tömmas och fyllas lite då och då. Exakt hur ofta man bör göra detta har jag inte riktigt koll på men i alla fall nån eller ett par gånger i månaden borde fungera bra...

Jag är själv dålig på att utnyttja batteriet då det känns onödigt när man sitter hemma mestadels. Men för batteriets skull så försöker jag ladda ur det lite då och då Smile

Är det bara jag som drar ur batteriet när jag har min laptop kopplad mot nätdelen en längre period?

leochingkwakes bild

Det finns nog fler men jag är inte en av dom... Kanske är en bra idé att göra så...

Maarkuss bild

De få gånger jag varit med om strömavbrott har jag kunnat fortsätta arbeta med min laptop som om ingenting hänt då datorn gick över på batteridrift.

Kristians bild

Min laptops batteri dalade från dryga två timmar till en halvtimme på 1.5 år. Dock gav tillverkaren två års garanti och trots att batteriet i vissa fall ses som förbrukningsvara så fick jag ett nytt batteri på garantin. Nu har jag haft min laptop i 3.5 år och batteriet är återigen nere på halvtimmes kapacitet. Precis som i ditt fall ljuger numera batteriindikatorn. Den påstår att batteriet ska vara en timme men efter en halvtimme så dör datorn.

Du behöver inte installera yacpi, i Emacs-OS kör man META + x "battery-mode" Wink

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

---------------------------------------

leochingkwakes bild

Det kräver ju en installation av Emacs Wink

Annars så fungerar ju det med, jag var bara ute efter en alternativ mätare som fungerar bra och som inte tar så mycket av datorn Smile

FoHs bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Guidelines_for_prolongi...

Från själva källan:
"The worst condition is keeping a fully charged battery at elevated
temperatures
, which is the case with running laptop batteries. If
used on main power, the battery inside a laptop will only last for
12-18 months. I must hasten to explain that the pack does not die
suddenly but begins with reduced run-times."

Med andra ord så har nog batteriet den förväntade livslängden under användarscenariot, dessvärre. Min laptop hade jag mest stod på skrivbordet, och då plockade jag alltid ur batteriet helt och hållet eftersom jag ändå hade strömmen i. Enligt batteriets egna indikator har den full kapacitet (det är dock bara 1.5 år gammalt) fortfarande.