Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Canon Multiskrivare

Hej alla ubuntare

jag har en Canon MP190 multiskrivare, skrivare,kopiator, scanner

Men jag får bar i gång Skrivare delen är det på grund av att det ej finns drivrutiner till Ubuntu för scannern delen? kopiator delen behöver man ej använda datorn ens.

Jag har kolla på Openprinting och där finns det drivrutin för Fedora, Red Hat för det är en rpm fil endast och den fungerar i Opensuse enligt sidan

Canon har drivrutiner nu på deras sida till Canon Pixma MP190 på denna adress
http://software.canon-europe.com/products/0010639.asp

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jentins bild

Du skall nog fokusera på dn som scanner. Kolla här,

http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html

-------------------------------------

I min värld .....

tobbe77s bild

Jag har provat men den känner bar av Webbcamen när jag gör det so mdu sa skrivan får jag i gång men scannen får jag ej i gång

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare

jentins bild

Det kan vara att du skall ladda en bin fil till skrivaren. Min dator i openSUSE hittar min scanner men kan inte ställa in den. Så jag lägger manuellt in en *.bin fil i uppstarten av sane. Denna bin fil fick jag från installationspaket till windows. Huruvida detta stämmer med din scanner vet jag inte, men principen torde vara densamma. Du kan ju kolla om din dator kan hitta din scanner med "lsusb"

-------------------------------------

I min värld .....

tobbe77s bild

Ja du det där med bin-filer kan jg inte hur man packar upp och så och sen installerar
Nä tacka vet jag HP en kompis har en HP multiskrivare och den var bara plugga in och den kände av allt.

Blir att köpa en HP i stället om jag inte får till detta