Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad blir linuxvärldens mothugg mot Windows 7?

Tjenare,

Jag slängde in windows 7 på min laptop och ja, jag blev riktigt positivt överraskad. Bakgrunden ser ut så här:

Köpte en ny hårddisk till min laptop och tänkte fixa en trippelboot med Win XP, Win 7 samt Fedora (har kört ubuntu sedan det kom, men ja...mina rötter ligger i redhat och fedora).Datorn, en amd x2 med 2gb ram och radeon gfx tvärdog av Vista vid försök (japp, jag BETALADE för Vista Ultimate...grattis mig). Kunde inte göra någonting för det bara swappades mot disk, segades och  var allmänt obrukbart.

Som trogen linuxanvändare vet jag att windows dödar alla tidigare linuxinstallationer, så jag börjar med Win XP. Funkar klockers som allid, inga problem. Därefter windows 7. Och damn vad bra det gick. Installerade lika snabbt som linux, startar snabbt, flyter på lika fort som ubuntu gör. Var enda hårdvarupinal funkade från start! Där vista förlorade, vann 7an klockrent på alla plan.

Fedora gick det sämre med...så dåligt att jag fick lägga ned försöket. Anaconda kraschade ideligen, och när jag väl fått in systemet så var det för många avbrott från grundtanken - att ubuntu åkte in igen Smile

Men Windows 7 kommer bli en tuff match för linux. Jag gillar linux (men är inte renlärig som de flesta andra här verkar vara) men jag kör det som funkar bäst. Och Windows 7 funkar riktigt bra faktiskt. Kommer hänga kvar vid Ubuntu/Debian såklart, men att börja argumentera över Linux förträfflighet kommer bli svårare.

Sedan jag började (2002/2003) har man inom "linuxvärlden" mest bråkat och istället för samarbeta lekt nerd-talibaner. Det blir värre för varje år och utvecklingen stagnerar (iaf som jag ser det). Man kan ägna en dag åt att diskutera huruvida det är rätt enligt lunux-sharialagarna att låta Red Hat och Suse samsas i samma serverrack, eller om det är rätt att använda GIT, eller om man skall vända sig mot helsingfors när man ber... (jaja, inte riktigt ... men nästan).

Alla som tror att Linux har en given plats på skrivborden, borde prova Windows 7...för damn, till skillnad mot linuxcommunityn så verkar microsoft ha lärt sig en läxa från Vista.

Ja, kan ju erkänna att Windows 7 fick jag från min MSDN-licens, så jag är utvecklare i windowsmiljö och linuxmiljö. En riktig förhatlig slapptask, en femtekolonnare, i dagens talibanstyre av "fri programvara" (som för övrigt snart är samma sak som "kriget mot terrorn").

Vad tror ni kommer bli svaret på Windows 7?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jeffs bild

http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm

------

steqves bild

Säkert? Wink Självklart inte, men samtidigt KAN man inte undvika att höra att det mässas ut att linux skall ta över skrivbordsmarknaden...och bara för att linux inte är windows, kan det väl fungera bra för det? Tongue

jeffs bild

Ja, visst kan Linux fungera bra för det. Linux fungerar redan bra för det, men Linux fungerar inte bra tack vare något annat. Med andra ord, Linux fungerar bra, oavsett vad Windows eller någon annan gör. De har inte med varandra att göra.

------

steqves bild

jag tror vi tänker på samma sätt, och resonerar på samma sätt. men om en helt annan fråga Smile

Linux och Windows har med varandra att göra, att säga något annat är väl fel. Linux är väl ett resultat av att man ville ha något annat som ersättare? (nåja) GNU projektet skulle vara fritt (med allt vad det innebär) visserligen, och ett komplement till Unix, men det är väl svårt att säga att Ubuntu, Fedora och Suse försöker vara komplement till Unix mer än vad de försöker vara komplement till Windows?

Linux är idag synonymt med ett skrivbord för gemeneman. Det är bara att acceptera att om du frågar en "intet ont anande datoranvändare" på stan om vad linux är, så tror jag du får höra "ett annat slags windows tror jag". Att höra att det är den sanna läran och den enda riktiga samling instruktioner som får köras på helig processor tror jag är sällsynt (tack och lov).

Förstår du vart jag vill komma? Den stora massan är den som "bestämmer"

jeffs bild

Whaaa? Nu har jag inte den blekaste aning om vad du pratar om. Linux handlar inte "att ersätta något annat". Visst, om du tänker ange att Linus skapade kärnan för att han inte hade råd att köpa en storunix att ha hemma, så visst, men det är ganska korkat att hävda att iochmed det så är hela Linux byggt på att ersätta något.

Vad har vissa distributioners mål med Linux att göra? Jag använder varken Ubuntu, Fedora eller Suse, varför skall min distribution påmålas attribut som andra distributioner har? Vad har gemene mans uppfattning av Linux med Linux att göra? Inte ett jota! Att du påstår att den stora massan bestämmer över linux visar att du inte förstått ett jota om vad öppen källkod handlar om eller hur det fungerar och att du inte läst länken jag gav dig. Läs sidan, fundera, gör om, gör rätt.

------

steqves bild

Om du inte har den blekaste, varför ens argumentera då? Smile Du missar frågan igen, igen och igen för att du bara vill säga samma sak. Försök läsa min grundfråga, så kanske jag bemödar mig att besvara dig därefter. Kika på "reklamen" som sprids på nätet, kika hur distributionerna (ja, dom större) profilerar sig... Att säga att dom inte försöker ersätta något...är det så dumt?

Måste jag kunna namnge alla distrubutioner för att få rätt? Vad har gemenemans uppfattning om skönhet att göra? Troligtvis något som har med normer och ideal och en "allmän ide om vad skönhet är". Blev det bättre nu?

Men jag har inte startat tråden för att argumentera om vad du INTE anser, utan om vad intresserade människor (dvs tydligen inte du) anser om frågan kring hur den del av linuxcommunityt som vill att linux skall ta plats på skrivborden planerar sina nästa drag.

Så läs frågan, sluta leka taliban och om min fråga inte var riktad till dig, och intresset inte finns hos dig, varför svara?

leochingkwakes bild

Vad den stora massan tycker är för det mesta oerhört ointressant... Den stora massan tenderar att gå vilse i olika träsk där jag själv helst inte vill befinna mig...

steqves bild

det tänker jag inte argumentera emot Laughing out loud

Lasps bild

jeff och kanske en del andra ! Det påstås inte i det rubricerande inlägget att Linux skulle vara Windows eller tvärtom!

Frågan är klar tycker jag, jag har kört på ett antal av Win7 distributionerna, det finns många Starter, Home, Home .. Business, Ultimate samt E..företag.. Kommer inte ihåg alla just nu Nästan alla finns som 86 lat 64 samt -E.

Har Ni testat att installera så kanske ögonlocken lyfts lite granna. Jag har exempelvis två stora skärmar en hel del kringutrustning, och allt bara fungerar. OK LinuxMint kan kännas nästan lika bra, men det är en bit dit.

Jag kan säga det högt  "Windows 7 fungerar mycket bra" har kört det i över ett halvår nu.

Snabbt, resurssnålt, enkelt. Så varför inte testa innan det fördöms.

Grejen och frågan är helt seriöst! Hur kan Linux möta denna kraftsamling från Microsoft?  Eller hur!

jonasbjorks bild

Windows 7 kanske fungerar bra för dig. Men för oss andra? Vi som valt bort Microsoft av ett eller annat skäl? Ett skäl för många är det höga priset, Windows 7 kommer kosta en del Gustav Vasa att köpa. Så även om Windows 7 skulle vara bättre, skulle det falla på priset. Linux som operativsystem är kostnadsfritt.

Linux är öppet, det kanske inte har någon som helst betydelse för majoriteten av datoranvändarna - men FRA-debatten och Pirat Partiets framgång i EU-valet visade oss att svensken faktiskt bryr sig om sådant. När jag förklarar för människor som inte alls kan datorer (mer än internet och betala-räkningar) att det vore rätt sjukt om vi skulle bli kallade pirater för att vi delade sockerkaksrecept (japp, jag har snott det från Stallman) eller att vi inte kunde ändra på recepten - då brukar de haja till. Att veta att tusentals andra intresserade kan se källkoden till de program jag kör känns tryggt för mig, jag vet att om något allvarligt skulle upptäckas skulle communitien fixa det snabbt.

Microsoft försöker på många sätt att låsa in användarna. Detta reagerar användarna på och vi har de senaste åren sett att Microsofts inlåsningsstrategi inte fungerar och Microsoft själva blir mer och mer öppna.

Ett operativsystem som fungerar för mig behöver nödvändigtvis inte fungera för dig. Du kanske måste ha en specifik funktion som bara finns i Windows. Då kan du ju inte köra Linux :/. Varför inte OSX? Det är också ett bra operativsystem och om jag inte hade känt för öppenheten och friheten Linux ger mig skulle jag nog suttit med OSX idag. Så Windows 7 är inte bättre än OSX för mig. Ja, jag har laddat ner den öppna betan av Win7 och testat.. en timme kanske. Orkade inte med det.

Min framtid är öppen. Min värld är öppen. Det finns inga alternativ för mig. Inte ens Windows 7 är ett alternativ. Jag strävar efter frihet och då vore Windows 7 en återgång till det jag ville från.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

jeffs bild

Lasp och kanske en del andra ! Att Linux skulle ha ett behov av att mäta sig med andra skrivbordsoperativ är percis vad Trollet^wTrådskaparen (och du) påstår. Att ha flera skärmar fungerade utmärkt 2005 då jag testade det i linux första gången och stödet för det ahr inte försämrats i senare versioner av X. All min kringutrustning fungerar perfekt. Jag är å andra sidan en sån där dinosaurie som tror på att kanske göra en enkel googling eller två innan jag hoppar på Lidls senaste lockbud och köper hårdvara som jag vet fungerar med min mjukvara. Med andra ord printar jag foton, skannar viktiga dokument, surfar trådlöst och gudvetvad, i Linux, utan minsta problem.

Varför i hela sjutton skulle jag installera Windows sju? Vad ger det mig? Vilket av mina behov fyller det? Om det fyller en funktion hos dig, fine! Kör på! Superbra att du hittat något som du trivs med. Personligen är det första jag gör när jag sitter vid en Windowsdator att installera cygwin, annars får jag väldigt lite gjort. Jag har inget behov av det Windows erbjuder mig. Jag bryr mig inte om hur flashigt skrivbord Windows har, jag har ingen hårdvara som inte fungerar, jag har inga dokument i stängda filformat som jag måste ha viss mjukvara för att öppna.

Så för att upprepa det som jag, Vlad, jb och Kristian redan sagt: Vi använder inte Windows för att vi valt bort något (windows), vi använder Linux för att vi valt något pga dess fördelar. Den dagen de fördelarna inte längre finns så får vi kanske omvärdera våra beslut, men jag tvivlar på att jag kommer installera Windows7 på mina servrar hemma i snaraste brådrasket.

Kan vi nu komma överens om att detta blir den sista "HUR SKALL LINUX BLI SOM LINUX FÖR JAG GILLAR WINDOWS!!!!11"-tråden på LP? Sålänge du inte bidrar med något till öppen källkod (i form av kod, dokumentation, översättningar eller dylikt) så har du ingen talan i vilken riktning öppen källkod färdas. Öppen källkod bygger inte på vad någon annan vill - öppen källkod är ren egoism och bygger enbart på vad utvecklarna vill.

------

hoths bild

Ja fast tvärtom, DET skulle vara ett mothugg som hette duga!

Jaja, jag har läst texten och förstått vad de menar. Det betyder inte att jag håller med utan resulterar snarast i att jag undrar "varför inte"?  Att Linux faktiskt skulle kunna bli en fullvärdig ersättare för Windows, varför skulle det vara fel eller omöjligt?

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

polters bild

Det grundläggande problemet med Windows kvarstår. Jag har ingen kontroll, och mina favoritprogram fungerar inte.

steqves bild

sant, därför kör även jag linux.

Jag vände mig till dem som faktikst tycker att windows kan ersättas med linux (jag jobbar för det rätt ofta, och företag jag konsultat för kör nu linux och är nöjda).

tux-svens bild

Funkar det av sig självt?  Jag tror att MS bara har tagit Linux Mint, stängt koden och lagt det bakom sitt eget GUI...{#emotions_dlg.wink}

Vem vet hur mycket välfungerande Linuxlösningar dom helt enkelt snott?  {#emotions_dlg.surprised}

Stängd kod är stängd kod. {#emotions_dlg.undecided}

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

steqves bild

haha, ja...det finns snart fler likheter än olikheter. Och ja, eftersom källkoden är öppen är den ju fri att granska, studera och faktiskt låna av (endast samvetet är väl gräns). Sen är det ju svårt att argumentera mot låst och dold kod och hävda att den var snodd... Det är ju en "trumf" för den som låser in sin kod (såvida inte rättsliga åtgärder används för att plocka fram koden...men det har väl aldrig hänt?).

valdermans bild

(endast samvetet är väl gräns)

Nej.

(såvida inte rättsliga åtgärder används för att plocka fram koden...men det har väl aldrig hänt?)

Jo, ganska ofta faktiskt. Bland annat mot RIAA och Cisco.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

steqves bild

point taken. Men om det inte är uppenbart att koden stulits...är det ju svårt att bevisa att så har skett. Således, har man inget samvete är det ju bara att sno kod och låsa den (i mångt och mycket). Jag kan tänka mig att i de flesta fall så kommer man undan ...

Är det så ofta det händer? Microsoft har väl fått släppa till någon gång, Cisco med (men det var väl några år sedan, eller har det hänt igen nyligen?).

Jag skulle tro att en del källarföretag gärna kopierar öppen kod, modifierar och sedan låser den i en produkt. I de här fallen är nog rättsliga åtgärder relativt sällsynta, och ja...närmsta rättinstans är nog just samvetet.

Kristians bild

Du får gärna kopiera GPL-kod och slänga in i din slutna produkt så länge du inte distribuerar sammansättningen. Men förr eller senare så tvingas du (företaget expanderar, fler kontor och era kunder vill använda era verktyg) och då smäller det. På samma sätt växer framgångsrika källarföretag upp och hamnar i samma sväng.

Jag förmodar att dessa företag inte har det minsta emot att andra bryter mot deras egna licensvilkor Smile

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

polters bild

Att distribuera något inom företaget borde väl vara tillåtet även om det blandar GPL och stängd kod?

Kristians bild

http://gcc.gnu.org/ml/gcc/2001-07/msg01342.html

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

Lasps bild

Nu förstår jag inte Kristians svar!

Skulle detta inlägg från RMS vara svaret på Win7!!

Kristians bild

Diskussionen vände sig som en pannkaka för ett antal inlägg sedan. Jag valde att försätta lägga på sylt och grädde

Kristians bild

Ja http://gcc.gnu.org/ml/gcc/2001-07/msg01342.html

Men det blir lätt luddigt när ett företag växer och skaffar partners, outsourcar osv.

tufftuffs bild

Nu är ju inte kopiering av öppen kod liktydigt med stöld. Det hänger på pro^H^H^Hlicensen. Källarföretaget Microsoft tex lär ha använt nätverkskod från BSD. Detta enligt folk som analyserat vilka buggar som finns. Men stöld är det inte, licensen tillåter sådant.

mindlights bild

Om jag inte minns fel så var i princip hela IP-stacken på W2k BSD-stacken med smärre anpassningar för att få in den i Win32.

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

jnylins bild

... när jag väl fått in systemet så var det för många avbrott från grundtanken

Avbrott från grundtanken? Jag förstår inte.

steqves bild

sorry Tongue Jag kunde inte få partitionsupplägget som jag ville, den layout jag ville ha (som ubuntu fixade, och som kändes föga konstig) gjorde att anaconda kraschade, sedan var det en krasch i skapa partitionerna (när jag accepterat att enbart kunna ha en stor /) sedan var det något obskyrt fel vid uppstarten samt en hängning vid kopieringen. Disken var helt ny, och övriga operativ före och efter hade inget att beklaga, dvd:n var verifierad mot avbildningen...

Det kändes inte bra kort och gott med de omstarter, problem och avbrott i installationen som varit.

valdermans bild

Är du förvånad? Fedora är Red Hats leksakslabb där de testar nya experimentella grejer. Ingen normalt funtad människa skulle rekommendera Fedora till någon som vill ha en distribution som "just works."

--
rätt och genomtänkt.

--

steqves bild

Förvisso, men för länge sedan (när fedora var ganska nytt) så funkade det väldigt väldigt bra. Och det funkar säkerligen bra när man väl fått igång det, om det kan jag intet säga.

polters bild

Ja Fedora har gått mer åt det experimentella hållet de senaste versionerna. Version 6-8 var inga problem när jag körde dom i alla fall.

valdermans bild

Linuxvärldens "mothugg" blir ett gigantiskt careface.

Kör du W7 om det roar dig, det är inte vårt problem. Faktum är, att eftersom du verkar tro att frånvaro av monolitisk toppstyrning är ekvivalent med bråk, oenighet och fundamentalism så är vi nog ganska glada över den saken.

Lustigt f ö att du säger att Windows 7 är "lika snabbt som" Ubuntu - det är ju ungefär som att säga att någon har "lika snygg frisyr som" Stallman.

--
rätt och genomtänkt.

--

steqves bild

haha! Ja, med tanke på min egen frisyr skulle jag kanske skrivit att windows 7 är snabbare än vista. Men på min dator har tidigare bara körts ubuntu och vista....så då kan jag väl bara jämföra mot ubuntu? Eller har jag missat något operativ? Eller var jag otydlig med att jag menade på min dator, eller var det något du förbisåg för att kunna göra dig rolig över mig? Smile

Attityden på LP är underbar Laughing out loud Ja, jag kommer köra W7 eftersom jag behöver visual studio i jobbet, huruvida det roar mig eller ej är väl tämligen egalt?

Men du kan väl inte påstå att linuxcommunityn inte har problem med bråk? Se bara på den här tråden, inget intresse av att prata om det jag efterfrågade, utan gärna ideologiska mothugg och pajkastning,

valdermans bild

Det rör sig bara om "ideologiska mothugg och pajkastning" om man accepterar din föresats att poängen med Linux är att locka över alla Windowsanvändare. Du kommer intraskande och pratar om att Windows 7 är så fantastiskt och undrar om vi har någonting att sätta emot - det, om något, är flamebaiting. Sedan har du mage att hävda att det är vi som bråkar och står i, bara för att vi inte vill leka Windows vs. Linux-leken med dig - WTF?

Kör du Windows om det funkar för dig, vi bryr oss inte särskilt mycket.

--
rätt och genomtänkt.

--

hoths bild

Ingen bild?

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

Kristians bild

Vad är det som har stagnerat sedan 2002/2003? Linux? Gnome/KDE? Python? Perl 6 (ja där har du en poäng) ?

Både Ubuntu och Fedora är testbänkar för nya tekniker, du får nya fräcka program gratis och betalar genom att verka som betatestare. Därmed faller givetvis en viss stabilitet. Kräver man robusthet finns det andra alternativ (debian, red hat med flera) men då får man givetvis inte lika moderna versioner. Tyvärr är det här alltid ett dilemma - man får försöka hitta en mellanväg. Tredje vägen är att betala för en distribution, få support och förhoppningsvis snabba upp bugghanteringen genom den ekonomiska insatsen.

Att Windows 7 funkar bra ser jag som något positivt. Då slipper jag och många andra supporta våra släkt och vänner i lika stor utsträckning. Folk får köra vilket OS de vill och vilket som passar dem bäst.

Man kan fråga sig vilka det är som bråkar. Är det hårt arbetande utvecklare, är det slutanvändare eller är det den där lilla men väldigt högljudda gruppen mitt i som vill ha en fot i bägge läger men som allt som oftast ramlar i plurret mellan båtarna. Tomma tunnor skramlar mest precis som de alltid gjort.

PS.

Kan du upprepa kraschen så installera debug-versionerna av de berörda paketen så du kan få ut en gdb-dump som du sedan bifogar buggrapporten. Det gör det mycket lättare för att utvecklare att hitta buggen som orsakar problemet. Genom din insats påskyndar du "mothugget".

--------------------------------------

mikehers bild

Det där med drivrutiner och Linux är ett problem även på mobilfronten som android även om X antal Linux fanatiker vägrar erkänna det.

Slutsatsen av det är att Linux klarar sig inte utan större resurser från företag som kan sponsra dem med optimerade/stabilare drivrutiner osv...

OSS klarar sig helt enkelt inte helt utan dem vare sig man vill eller ej.

Därför kommer alltid Microsoft och Apple vara tre steg före Linux.

jonasbjorks bild

Den dagen användarna slutar köpa NVidia kort för att de är coola och väljer tillverkare som har öppna drivare kommer företagen som konstant vägrar öppna sig att dö av sig själva.

--

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Kristians bild

Vem säger nej till företag som bidrar med fri kod? Inte ens Stallman.

hoths bild

Jag hörde talas om en, fast jag kommer inte ihåg vad disten hette, läs mer här

http://www.linuxportalen.se/articles/2009/08/05/gosig-linux-tr-ff-i-g-te...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Nu uppdaterat med vilken dist det var som fick problem när grundaren drog med allt.

http://www.linuxportalen.se/articles/2009/08/05/gosig-linux-tr-ff-i-g-te...

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

valdermans bild

Därför kommer alltid Microsoft och Apple vara tre steg före Linux.

Så trevligt att du hittat någonting som fungerar för dig. Personligen har jag aldrig haft några driverproblem på vare sig min eller flickvännens laptop, och tycker att Arch passar mina behov betydligt bättre än både Windows och OSX (lustigt nog är driversituationen - främst beträffande strömsparfunktioner - en av de största orsakerna därtill.)

Kan vi kanske sluta oss till att alla som kategoriskt uttalar sig om att operativsystem X är bättre än operativsystem Y antingen trollar eller också bara är lite lätt efterblivna?

--
rätt och genomtänkt.

--

Kan vi kanske sluta oss till att alla som kategoriskt uttalar sig om
att operativsystem X är bättre än operativsystem Y antingen trollar
eller också bara är lite lätt efterblivna?

Efterblivna är väl lite väl mycket påhopp på en person, men alla kanske inte är så insatta och att deras egen kunskap hindrar dom från att få vissa saker att fungera men det är inte detsamma som lätt efterbliven.

Så vi kan väl hoppa över dom påhoppen i diskussionen.

*Svar till diskussionen överlag:

Jag tycker personligen att linux är fantastiskt på just drivrutiner, det mesta fungerar direkt och en drivrutin fungerar efter chipsets och inte tillverkare av hårdvaran.

Linux är nog det operativsystemet med bäst drivrutinsstöd i kärnan för både nyare och äldre hårdvara.

Visst kan det ibland pågå en omskrivning av en rutin vilket kan skapa buggar men det löses relativt snabbt.

Däremot stängda drivrutiner eller hårdvara utan dokumentation brukar vara lite sämre med stöd i Linux men det mesta löser sig med tiden.

Om jag tittar tillbaka 4år så är det skrämmande vad som har hänt sedan dess i Linux med drivrutiner mm.

Så att Linux skulle stagnerat i utvecklingen det köper jag inte, du bara inte märker den stora förändringen då dom flesta uppdaterar löpande t.ex var 6:e månad och då blir det inte lika drastiska ändringar som om du hade väntat i några år.

leochingkwakes bild

Så länge dom sponsrar utan att kräva nåt i gengäld så är dom välkomna. Annars kan dom gott hålla sig långt borta. Förövrigt så fungerar alla drivare för mig och jag ser inte dom problemen så antingen är det bara nonsens eller fel på föraren...

Det enda hårdvaruproblem jag har hemma är att mitt trådlösa internet försvinner med jämna mellanrum på min stationära dator. Och den datorn kör Vista. Samma hårdvara fast med Linux så fungerade internet felfritt. Så i det fallet så blir ditt resonemang rent flum. Min bror hade liknande fel i Windows XP...

Jag köpte nyligen två spel skapade av EA. Jag har haft stora problem med dessa, flertalet buggar som man tycker inte borde finnas. I alla fall inte när det handlar om en produkt skapad av ett megaföretag. Men än en gång så bevisar det vad jag länge trott. Pengar kan inte lösa allt...

leochingkwakes bild

En annan intressant sak (tycker jag) är när jag körde Ubuntu 64 så kraschade ständigt firefox för mig och jag trodde att Linuxversionen inte riktigt hängt med. Min bror sitter numera med Vista 64 och han upplever samma saker med firefox där. Så livet är definitivt inte enklare i Windows som vissa verkar tro...

Kompilera firefox själv som ren 64bit så kanske den kraschar mindre.

Om du undrar hur du kompilerar firefox så kan du tjuvkika i slackware64 på mozilla-firefox.SlackBuild

ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware64-current/source/xap/mo...

jonasbjorks bild

Jag kör Firefox 3.0.13 på Ubuntu 64bit och upplever inga problem med krascher..

--

--

leochingkwakes bild

Det var ett tag sen nu som jag körde Ubuntu 64bit så det var troligen en lägre version. Numera så kör jag Debian 32bit Smile

Lasps bild

Vi, ett antal personer som även kör Windows, fick lära oss i denna tråd och den jag startade om framtid! Att vi diskuterar inte ens Windows på Linuxportalen!!

Nu fick jag mail från Peter Brown med följande rubrik:

[FSF] Launching the Windows7sins Campaign
Join us Wednesday in Boston

Men här får det inte diskuteras ;-(

Hi everyone,

This Wednesday, August 26 at 11am, the Free Software Foundation will be
launching its Windows7sins.org public awareness campaign, drawing
attention to the threats posed by the adoption of Microsoft's
proprietary operating system. We have a launch event here in Boston on
the Boston Commons from noon until 3pm, and we need everyone in the area
to come along and help out and join in the ceremony as we conduct a
ceremonial trashing of proprietary software.

**We'll be launching our Windows 7 campaign with pomp and fanfare, with
a giant 12 foot trashcan being filled with boxes of proprietary software.**

Kristians bild

Ibland blir man trött på FSF. Under 80-talet och det tidiga 90-talet byggde man upp en organisation, en juridisk plattform med licenser och sakkunniga medarbetare och man skrev bra och användbara program som ett fritt alternativ till dåtidens propritära UNIX:ar. Idag stödjer man fortfarande fria projekt med juridisk hjälp men varför lägger man tid på sådana här spektakel? En manifestation där man förstör det man inte tycker om istället för en manifestation där man utvecklar och bygger det man tycker om. Vad ger det för bild av "the free software movement"? - Ett gäng arga individer i sandaler som hellre skriker än skriver kod? Man kan dra politiska paralleller här man jag undviker det Wink

Det känns som att alla FSF:s kampanjer börjar med "Ban ..." eller "Bad ..." istället för "Support ...". Ett bra undantag är "Play ogg" som handlade om det fria ljudformatet OGG Vorbis. Det är vad FSF ska göra - sprida kunskap kring fria alternativ och stödja de som utvecklar dem.

All heder till de som bidrar praktiskt till FLOSS men i det här fallet så gör man precis det motsatta.