Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu 9.04 64-bit

Hejsan alla ubuntare

Ubuntu 9.04 64-bit säger bara 3,1 GB i Minne när man har 4GB och Windows Vista säger 4GB i minne vad är det fel i Ubuntu??

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mcnilss bild

Kolla bios inställningar. Det finns något som heter remap memory. Jag har själv råkat ut för det.

tobbe77s bild

Okej ja jag sk göra det tack för tipset

Du det finns ej någon remap memory i min bios

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare

mcnilss bild

I mitt bios hittade jag det under "North bridge configuration" Tongue
Vad har du för bios?

tobbe77s bild

American Megatrends Inc Heter den

mcnilss bild

Du får lov att kolla upp om ditt bios stödjer "remap".

vad ger lshw för storlek på minnet?

tobbe77s bild

När jag är inne i Biosen då får jag 4096MB men när jag startar upp datorn som vanligt då säger den 31 något kommer ej i håg exat, med Vista så säger den 4,0GB 64-bit av Ubuntu 9.04 säger den 3,1GB
vet ej om det är så att man kanske måste uppdatera biosen eller om det är något annat
Jag har ej installerat Ubuntu ännu på datorn för det är Vista på den tänkte byta till Ubuntu på denna datorn med en AMD 64 CPU men min multi skrivare vill inte var med i Ubuntu Canon Pixma MP 190 skulle jag få skrivan med så är det bar byta

tobbe77s bild

Jag har något som heter i Biosen

CPU - NB Link Speed
This feature allows you selecting CPU to NB link frequency. Configuration
options: [Auto], [200 MHz], [400 MHz], [600 MHz], [800 MHz], and [1000
MHz].

och

NB - SB Link Speed
This feature allows you selecting NB to SB link frequency. Configuration
options: [Auto], [200 MHz], [400 MHz], [600 MHz], [800 MHz], and [1000
MHz].

kan det har något med att Minnet inte visar eller? den är på Auto borde ju räcka det