Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

(Löst) Kan inte avinstallera oOO 2.3.1 - Checksummefel i repo?

Hej! Jag håller på att uppgradera till oOo 3.1 men det "****" nänär jag skall avinstallera 2.3.1. följande händer:

[user@localhost ~]$ sudo yum remove openoffice\*
audit_log_user_command(): Connection refused
Setting up Remove Process
livna-development 100% |=========================| 1.9 kB 00:00
updates-source 100% |=========================| 2.6 kB 00:00
livna-development-debugin 100% |=========================| 1.9 kB 00:00
updates-testing 100% |=========================| 2.3 kB 00:00
livna 100% |=========================| 2.1 kB 00:00
updates-testing-source 100% |=========================| 2.1 kB 00:00
livna-debuginfo 100% |=========================| 1.9 kB 00:00
fedora 100% |=========================| 2.1 kB 00:00
pidgin-source 100% |=========================| 951 B 00:00
livna-source 100% |=========================| 1.9 kB 00:00
aa8e07c7eb4eb2a499acb10cd 100% |=========================| 9.3 MB 00:01
http://ftp.crc.dk/fedora/linux/development/i386/os/repodata/aa8e07c7eb4e... [Errno -3] Error performing checksum

Vad kan jag göra?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kamis bild

Jag vet inte varför din yum gör så, men den verkar läsa in alla sina repositories innan den försöker ta bort någonting och den verkar misslyckas med att ladda den sista i listan.

Kan du köra yum update, eller install på något annat program, eller ger det samma resultat?

Om det är så att repot är felet så kan du förmodligen lyckas om du exkluderar det repot ur din körning.

yum --disablerepo=http* remove openoffice\*

Hoppas att det löser sig. och att detta var nått på spåren....

Sen vill jag bara tillägga att du är en modig man som kör med "testing" aktiverat!

distens bild

håller med föregående talare. Bäst du tar bort updates-testing. Du kan få stora problem att ha den aktiverat. Har varit med om liknande och då vad jag har fattat varit fel på mirrorlänken man laddar ner från. T.ex. inte uppdaterat programträdet. Prova igen efter en stund eller installera möjligtvis "yum-fastestmirrors".

pappaws bild

Hej och tack för svaren.

Man lär alltid något nytt och detta med testing visste jag inte. Gäller det bara Updates-testing eller skall jag avmarkera alla som har "testing" med i namnet?

Då jag fortfarande är mer user på nybörjarnivå, vad det gäller Linux så tar jag gärna mot all hjälp jag kan få. Skall kolla Wiki'n om yum så att jag kan lite mer om den efter nattens arbete

Hej & Handslag /Jan

pappaws bild

Nu har jag kollat lite mer och det verkar som om jag har "fel" på installationen? När pakethanteraren jag använder för att installera/avinstallera program kollar mor repos som jag har så blir det ett checksummefel, då försöker den hitta andra mirrors och se om det kan gå bättre med dem - men det gör det inte. Samma sak händer om jag kör med yum. Då får jag följande: http://ftp.up.pt/fedora/development/i386/os/repodata/d95c71b508e92466a21... [Errno -3] Error performing checksum

Om jag förstår det rätt så är det fel på den versionen av d95c71....... som ligger på min dator. Så frågan är nu hur jag kommer förbi detta?

pappaws bild

Efter att ha avmarkerat några repos och kört en package updater så fick jag det haela att fungera. Så nu har jag fått in oOo 3.1 på min Acer One och är nöjd  /Jan

distens bild

Du kan stänga av alla repos som har testing, source och debug. Inte så farligt att ha soruce och debug aktiverade men det är bara onödigt.

distens bild

Här är en lista på de jag har aktiverat:
adobe-linux-i386 - Adobe Systems Incorporated
fedora - Fedora 11 - i386
livna - rpm.livna.org for 11 - i386
rpmfusion-free - RPM Fusion for Fedora 11 - Free
rpmfusion-free-updates - RPM Fusion for Fedora 11 - Free - Updates
rpmfusion-nonfree - RPM Fusion for Fedora 11 - Nonfree
rpmfusion-nonfree-updates - RPM Fusion for Fedora 11 - Nonfree - Updates
updates - Fedora 11 - i386 - Updates