Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skapa zip-fil i Linux som Windows kan läsa

Jag ska flytta över en kattalog från Linux till Windows. Kattalogen inehåller en stor mängd filer och underkattaloger.

Dessvärre har inte windows-maskinen något program som kan läsa tar-filer (och jag får inte installera något sådant heller) så jag undrar hur jag skapar en zip-fil som Windows kan packa upp.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jeffs bild
zip -r minkomprimeradefil.zip minafilersomskallkomprimeras/

------

magols bild

Busenkelt när man vet om det. Tack så hemskt mycket

jeffs bild

Det var ett nöje. Smile

------

Kristians bild

När du i Gnomes filhanterare väljer "create archieve" så har du en liten dropmeny där man kan välja arkivtyp.

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

leochingkwakes bild

Trist att man inte får använda 7-zip. Den klarar ju en hel del. Winzip och Winrar är skitprogram Smile

Kristians bild

Varför är de skit?

http://www.winzip.com/wzdifs.htm

http://www.rarlab.com/rar_archiver.htm

Håller annars med dig om att 7-zip är ett fördelaktigare alternativ ur kostnadsynpunkt. Jag förnimmar att åtminstone Winrar har betydligt fler inställning i sitt GUI jämfört med 7-zip - trevligt för icke "kommando-soldater". Winrar har haft progressbar i +10 år, något som file-roller ännu verkar leta i stjärnhimlen efter Wink

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

leochingkwakes bild

Jag tänkte just på friheten och att winzip i alla fall inte öppnar mer än zip. Eller så var det när jag sist använde winzip vilket är många år sedan.

Det som gör 7-zip till en självklar vinnare är att vem som helst får hämta hem och använda programmet fullt ut och att det stödjer dom flesta format. Ingen shareware här inte... Smile

Både Winzip och Winrar gör väl sina jobb bra och är säkert lätta att använda.

När det gäller sådana där små verktyg som folk behöver så är ju fria alternativ alltid bättre. Tycker jag i alla fall...

Edit: verkar som jag missat en del när det gäller dom programmen sen jag använde dom sist. Men folk borde använda 7-zip ändå. Hur svårt är det att högerklicka? Och 7-zip har ett bra GUI i windows om man har GUI-noja Wink

Kristians bild

Tror du inte att många dömmer "linux" efter den RedHat 5.0-distribution de testade på sen 90-tal?

leochingkwakes bild

Ne det menar jag inte heller. Jag bara fick för mig att Winzip enbart ville stödja zipformatet.

hoths bild

Winzip är kanon! Den skall definitivt användas istället för Windows inbyggda skämt till zippare. Med den inbyggda zipparen riskerar man att tappa ändringar i en fil som öppnas för editering direkt ur zipparen. När man sparar filen så sparas den inte ner i zip-arkivet utan förloras, utan någon form av varning... {#emotions_dlg.yell}

Med Winzip så uppdateras arkivet, precis som man vill.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!