Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur skriptar jag inställningarna i Gnome?

Jag installerade Ubuntu på ännu en dator och jag börjar vilja ha ett skript för att göra alla mina favoritinställningar.

Installera paket var inget svårt, bara att stoppa apt-get-kommandon i en fil.

Men inställningarna till Gnome?  Hur fixar man det?

Jag har googlat och labbat lite, gconftool-2 verkar vara rätt väg att gå.

Jag har hittat en parameter som jag vill ändra:

/desktop/gnome/peripherials/keyboard/kbd har et nyckelvärdepar "options" och "[ctrl ctrl:nocaps]". men hur sätter jag det automagiskt?  Bara --set --type string verkar inte funka...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Kan du inte bara kopiera över din /home mapp eller valda delar därav för att få över de inställningar du önskar?

tux-svens bild

Det är på sådana här detaljer som det kan skilja en hel del mellan distarna. I Suse t.ex kan du enkelt skapa en kloning. (Obs inget distkrig.) Nu kör jag inte ens Suse själv för närvarande, för att jag tyckte inte 11.1 höll kvalitetsmåttet. Men 11.2 skall givetvis testas. {#emotions_dlg.smile}

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

iaidokas bild

Jag hade velat ha en uppsättning inställningar som blir hyffsat oberoende över gnome-versioner och distributioner.

Jag tror att jag kommer att ge mig själv problem om jag blint börjar kopiera punktkataloger mellan verssioner.  Men om jag kan sätta inställningarna på automatiserad väg så påverkar jag ju bara de bitar däe jag har specifika åsikter och kan låta allt annat vara som det är.

Test.

Test.

Jag använder kwriteconfig (i KDE) till att göra det du vill, det borde finnas en motsvarighet i GNOME som fungerar lika bra.

pbs bild

Att kopiera punktkataloger fungerar förvånansvärt bra, själv har jag under åren använt samma .gnome-katalog i både Gnome 2.2 (Red Hat 9) som i Gnome 2.24 (openSUSE 11.1). Samma katalog har också sett många andra Gnome- oxh distversioner passera, bl.a. flera olika versioner av Mandriva/Mandrake, Fedora och Arch Linux.

Jag har också en 4 år gammal dator som hela tiden haft samma homepartition och punktfiler, trots att jag under tiden bytt dist från Fedora till Ubuntu och vidare till Fedora, openSUSE och Mandriva.

iaidokas bild

Där ser man!  Vet tusan om jag vågar mig på det själv dock. Smile

Test.

Test.