Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

uppdateringshanterare

har nyligen fått problem med uppdateringshanteraren. (har ubuntu 9.04) felet uppkom efter att jag höll på att installera nya uppdateringar och helt plötsligt så dog datorn av någon anledning. eller a skärmen slocknade och datorn lyste men den gjorde inget. så till slut så startade jag om datorn. och när jag hade gjort det så kom uppdateringshanteraren fram igen och jag började installera uppdateringarna igen. men då hade något blivit fel för det gick inte att installera dom. sen tippsade ubuntu mej om att skriva en grej i terminalen så det gjorde jag. men det blev ingen skillnad. har försökt ta bort vissa uppdateringar för att kunna installera dom andra men det hjälper inte. så nu undrar jag om någon vet va felet är och hur man ska fixa det.

la till några bilder som för hoppningsvis underlättar för er

BilagaStorlek
Skärmbild.png246.19 kB
Skärmbild-1.png259 kB

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Jag har en lösning som lämpar sig som plan B (eller C eller D kanske). Det är att försöka kolla vilka ändringar du gjort i konfigurationsfiler och liknande, kopiera över sin $HOME till en annan partition än den som / ligger på och installera om själva systemet. (Att förvara sin $HOME, som vanligen finns i /home/användarnamn, på annan partition är att rekommendera om du har diskutrymme till det). Notera att du alltid bör hålla dig med en säkerhetskopia på viktig data.

På dina skärmdumpar ser det ut som om du har fått något knas med installationen av något paket som ett annat paket beror på, ominstallation av det saknade paketet kan avhjälpa problemet.

Skulle du kunna ge oss allt utdata från kommandot sudo apt-get update och sudo apt-get upgrade (här är konstruktionen kommando > fil.txt väldigt användbart för att slippa sitta och klippa/klistra från terminalen, i ditt fall blir det "sudo apt-get update > apt_get_update.txt" och "sudo apt-get upgrade > apt_get_upgrade.txt")? Textfiler är i allmänhet mycket effektivare än skärmdumpar för att föra över text med så änvänd såna om du kan i fortsättningen.

FoHs bild

Det verkar vara just två paket som ställer till problem (du ser vilka i din andra skärmbild), test att avmarkera dessa och kör en uppdatering på de övriga paketen till att börja med. Det är egentligen ingen lösning på problemet, men det kanske gör det hela lite mer överskådligt. Det vore åtminstone intressant att se om uppdateringshanteraren kan gå vidare med de andra paketen.

dementias bild

svar till pettman:
Känner att jag vill hitta en lösning "A" inann jag går på  b,c,d lösningarn:) har nu testat att köra sudo apt get update och upgrade och bifogar 2 text dok så du kan läsa.

svar till FoH:
har testat att ta bort dom 2 paketen.

tog bort: linux-restricted-modules-generic och linux image-generic

men det blev ingen skillnad. sen testade jag för skojs skull att ta bort alla paket som hette linux med det hjälpte inte heller.

leochingkwakes bild

Öppna pakethanteraren Synaptic och klicka på knappen filter nere i vänstra hörnet. Sen kollar du i trasiga om dom två finns där. Kanske kan fixa till det den vägen först och sen köra update igen.

dementias bild

har kollat där nu. å när jag gick in på ikonen trasiga så fanns det inget där.

brodertucks bild

Hej du. Jag fick ett likadant fel häromveckan vid en uppdatering av Karmic. Lösningen för mig blev nedanstående, saxat från Ubuntu.se inlägg #24 i denna tråden:  http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=25818#post25818 , skrivet av plun.  Kod att kopiera och klistra in i terminalen: sudo apt-get install -f  därefter:  sudo apt-get update

Jag fick köra det två gånger, innan det var fixat. Testa.
Lycka till!

dementias bild

har testat att skriva in det nu. men det hjälper inte. har testat det 3 gånger nu. å det som står när jag skriver sudo apt-get install -f är:
jonas@ubuntu:~$ sudo apt-get install -f
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd        
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
  tzdata
Följande paket kommer att uppgraderas:
  tzdata
1 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 89 att inte uppgradera.
3 är inte helt installerade eller borttagna.
Behöver hämta 0B/694kB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 0B utrymme användas på disken.
Vill du fortsätta [J/n]? j
Förkonfigurerar paket ...
(Läser databasen ... dpkg: oåterkalleligt ödesdigert fel, avbryter:
 fillistfilen för paketet "tzdata" innehåller tomt filnamn
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)
jonas@ubuntu:~$ D

har givetvis skriviet sudo apt-get update efteråt men det gör ingen skillnad. har testat att installera alla program i uppdateringshanteraren efteråt också men det är endå samma program som krånglar.

dementias bild

är det inget som vet hur man fixar problemet??? har ingen lust att göra en "windows" å formatera om hdd.

FoHs bild

Funderar på om den tror att den redan hämtat paketet tzdata och det egentligen är korrupt, så att dpkg inte kan installera. Testa kommandona sudo apt-get clean och sudo apt-get autoclean och återupprepa de tidigare instruktionerna. Hittade denna på Google som ger samma felmeddelande men ett annat paket, kanske kan vara något att testa också: http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org/showthread.php?p=7910801

Du får byta ut paketnamnet dock.

polters bild

Testa dpkg --configure -a

dementias bild

tackar för hjälpen. Men jag var tvungen att göra en "windows" för allt fuckade. vet inte varför kom hem nu efter att varit borta ett par dar å då ville det inte funka så det är nog någon som har suttit vid datorn å tagit bort nått . så han aldrig testa det sista ni skrev.

iqgrisskinkas bild

Jag har exakt samma prolem och det går inte att fixa!

FoHs bild