Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu och mobiltelefon

Hej Alla Ubuntare

Jag har en fråga Jag prova ansluta min mobiltelefon en Nokia 5310 till Min Ubuntu dator med Ubuntu 9.04
då fick den för swig att jag sk ha mobilt bredband via mobilen men det är ajg inte ute efter. Jag vill kunna föra över musik  och ta bort musik och jag vill kunna ta ut bilder om jag fotar med kameran i telefon mendet går ej. Jag har provat med en del program men dom vill ej hitta mobilen vad är det för fel? går det i huvudtaget att ansluta mobilen som man gör i en Windows dator för att föra över musik och bilder ?

Tacksam för svar

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

NetworkManager är som en ouppfostrad hund. Så fort den får se något nytt och spännande så släpper den vad den redan har och hoppar mot vad än som rör sig.

I min mobil har jag telefonläge, mediaöverföring och masslagring. Det senare brukar krångla på en del mobiler, men funkar det för dig så är det enklast. Då låtsas mobilen vara en vanlig hårddisk och du får en fin monteringspunkt. De första två alternativen ska också funka (kör Gnome och där poppar det upp virtuella diskar när man kör något av dessa lägen), men då kan du få rycka in och dra i kopplet på NetworkManager precis när du kopplar in enheten. Jag tror annars att du kan ställa in så att NM inte ska försöka sig på vissa typer av enheter. Men visst är det en defekt, Wicd beter sig inte lika ohämmat och byter bara nätverksenhet när man ber den.

Om inget av alternativen skulle fungera så får du förhandla med spargrisen och införskaffa en billig blåtandsdongel så att du kan överföra bilder/musik den vägen.

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

---------------------------------------

jonasbjorks bild

Om det är en 5310 Xpressmusic du har så finns en beskrivning (på engelska) att hitta på http://mylink.se/VxC2 .

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .