Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Lösningen på ljudproblemet Pulseaudio i Ubuntu 9.04/Mint 7

Jag började bli riktigt irriterad på ljudproblemen i min Mint 7 installation. {#emotions_dlg.yell} De kunde uppträda lite närsomhelst, oftast när processorn varit lite hårdare belastad tror jag.  Tomasuu hade en tråd om problemet nyligen, men jag lyckades inte få till det med hans anvisningar, det slutade med en inkonsistent installation som jag inte fick ordning på mer.....

Nu har jag nog slutligen löst problemet i alla fall verkar det som.  Det handlar inte om att byta ut Pulseaudio mot något annat - det handlar om att byta ut det felaktiga paketet Pulseaudio 0.9.14. Det är defekt och skall bytas ut mot Pulsaudio 0.9.15.  Det nya paketet finns att "stjäla" i Debian-förrådet. {#emotions_dlg.wink}

Här är instruktionen hur man installerar det nya paketet: http://webupd8.blogspot.com/2009/05/how-to-install-latest-pulseaudio-091...

I Linux Mint gick jag in i Synaptic->Inställningar->Förråd och lade till paketförråden manuellt.  Man får dela upp instruktionens "förrådsrad" på tre rader, men det är enkelt. Bara att läsa och följa radrubrikerna. {#emotions_dlg.smile}

Efter uppdatering, installation och omstart funkar det alldeles utmärkt, ÄNTLIGEN.  {#emotions_dlg.laughing}

Förresten, jag passade på och uppgraderade de andra Pulseaudio-paketen åxå, därefter "avbockade" jag de nya paketkällorna, tills vidare i alla fall.  {#emotions_dlg.tongue_out}

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Sitter och dricker lite Zoegas och kollar LP. Vädret utanför verkar bli bra idag, ser ut att kunna bli kanonväder Smile Så den tredje goda saken denna morgon: tux-svens Mint krånglar! Jag tycker det är mycket tillfredställande att läsa detta. En viss skadeglädje infinner sig inom mig och jag tar en klunk Zoegas till.

Kontentan av alltihopa är nog att det finns ingen distribution som är perfekt. Inte ens Mint visar det sig. Underbart. Tack för att du gjorde min morgon.

Puss och kram! / jonas

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

tux-svens bild

Ha ha, skadeglädjen är den enda sanna glädjen - eller?   Nu var det ju en lösning för Ubuntu som jag sökte på... och fann lösningen som funkade även för Mint... {#emotions_dlg.wink}  Jonas det finns inga "perfekta" distar, men det finns de som medför mer eller mindre strul, mer eller mindre jobb. Mint är därvidlag bäst hitintills, vad jag funnit...

Det inte alla som drabbas av ljudproblemet, jag tror det är hårdvaruberoende. Min eeePC har t.ex ej problemet.

Skål jonas! (höjer min kaffemugg)  {#emotions_dlg.laughing}

---

Linux Mint - när Linux smakar bättre än Zoegas kaffe!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

polters bild

Haha! Du är ren och skär ondska herr Björk!

benzins bild

Tack för den länken Smile Ska uppdatera pulseaudio och skype o se om mic:en i min dell d630 kan börja fungera.....

/B

benzins bild

Och det hjälpte föga.... får se om jag orkar lägga mer tid på det...

tux-svens bild

Det var tråkigt att höra, man blir lätt sur på Pulseaudio, men här är en länk som förklarar lite vad som är tanken med PA.

http://linux.com/news/hardware/drivers/8100-why-you-should-care-about-pu...

För övrigt har jag åxå lyckats få fram felet med "chopping sound" igen efter uppdateringen.  Men det tycks inte uppträda så frekvent längre.  

jag skall nog försöka lära mig ljudmekanismerna i Linux lite mer.

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

abergmans bild

Alla snackar om pulseaudio, men jag fattar inte smack av pulseaudio. SJUKT frustrerande haha! Smile Å andra sidan har jag inte orkat sätta mig in i hur det funkar.

tomasuus bild

Kul att höra att ditt ljudproblem löste sig Smile