Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Jag vill skicka mail!

Jag har en virtuell server som agerar webserver. På denna har jag ubuntu 7.10 som bla. kör apache2. Jag har ett par websidor uppe varav två för tillfället kör drupal. Men jag har ett problem. Jag måste kunna skicka mail från servern. Dvs, drupal vill skicka mail om exempelvis registrering, lösenordsbyte etc. Dessa kommer aldrig fram. Någon gång har detta fungerat kanonbra, men jag vet inte vad som hänt, eller ändrats. Vad som då inte fungerade var att de olika drupalsidorna skickade från sin domän utan det kom alltid från en utav domänerna.

Jag är verkligen inte insatt i mailservrar, men jag tycker inte att det borde vara så svårt att bara kunna skicka ett mail! Wink Jag tror att min ISP har blockat port 25, om det hjälper något? Det kan vara detta som har varit ändringen från innan, men jag vet inte. Jag behöver alltså enbart kunna skicka mail, inte ta emot dem. För detta använder jag google apps.

Vad ska jag använda? Postfix, sendmail, eller exim? Jag har lika stor erfarenhet av alla! Dvs noll! Wink Jag har försökt googla och leta guider, men problemet i stor grad antar jag ligger i att jag faktiskt inte vet vad jag ska ha. Väldigt mycket facktermer och olika konstilationer av confar. Det hade varit bra om de olika websidorna skulle kunna skicka mail från sin egen domän. Dvs. tex. om du skickar från selan.se (drupalsida) så kommer mailet från tex. webmaster at selan.se. Men om du skickar från altinell.se (drupalsida) så ska mailet komma från webmaster at altinell.se. Detta hade varit bra. Men är det en förstor grej så får båda sidorna skicka från webmaster at selan.se.

Jag brukar inte ha problem med sånna här saker, utan lite pill och testande så brukar det fungera. Men tydligen inte den här gången.

Kort sammanfattning: Jag vill skicka mail från flertalet drupalsidor från sin egna domän. Jag vill ha hjälp med att välja program, ungefär hur programmet ska confas (gärna en färdig config). Ni får gärna motivera era val så att jag kanske får in något under skallbenet.

Tack på förhand!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tobbe77s bild

Du varför kör du så gammal version av Ubuntu Server Edition?? 8.04 Server Edition LTS har ju långtids support och det kommer en ny LTS version i April nästa år, men nyaste Servern är 9.04

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare

benzins bild

Menar du att det inte går att skicka mail ifrån Ubuntu 7.10 men att det funkar med nyare versioner av Ubuntu???

tobbe77s bild

Det fungerar men du får inte till gång till uppdateringar av systemet

LAltinells bild

Det var det jag menade med att jag skulle valt en LTS version. Men efter openSSL/SSH buggen har det väll inte varit så mycket konstigheter på den sidan?

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

benzins bild

På vilket sätt löser uppdateringar av systemet hans problem?

LAltinells bild

Anledningen till att det är en äldre variant av ubuntu som körs är eftersom det var den disten som var ute när jag installerade den. I efterhand inser jag att jag kanske borde ha tagit en LTS version. Men idag rullar servern på utan några problem, bortsett från mailen då. Så varför byta? Om servern ska få ett nytt ändamål så kanske jag installerar om den, men troligare är att jag bara startar upp en ny virtuell server på den fysiska servern. Samma sak om hårdvaran ska uppgraderas, bara flytta den fungerande virtuella servern till den nya fysiska servern! Smile

För att återkoppla till ämnet. Jag vill verkligen lösa detta problemet, och det snarast. Hade varit så skönt att kunna sätta LÖST i titeln till tråden! Wink

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

tobbe77s bild

Du behöver ej installera om Serven bara för att installera nyare version av ubuntu server Sen tycker jag det är lättare att administrerar server med Grafisk gränsnitt

LAltinells bild

Om du syftar på apt-get dist-upgrade så har jag enbart negativa erfarenheter av den. Åter igen, den fungerar, det är det viktiga. "Don't fix it if it's not already broken!". Syftar du på Landscape nu eller menar du bara att köra in en X-server? Nej, mina kompisar kallar mig för ssh-bög! Wink

abergmans bild

Prova att bara pula in exim. Dock så bör du confa exim för att relaya via din ISPs SMTP.

http://www.lexspoon.org/linux/smtp-relay.html

Tror jag är rätt svar.

LAltinells bild

Okej, nu har jag installerat exim4. Har kört dpkg-reconfigure exim4-config och ställt in mina inställningar där. Nu är det så att min ISP kräver authensiering för att använda SMTPn, vilket är användarnamn och lösenord som jag har. Bornet (min ISP) kör inte med SSL. Jag har manuellt editerat filen /etc/exim4/passwd.client och lagt till smtp.bornet.net och lagt in mina uppgifter enligt mallen, men mina mail kommer inte fram. Jag har givetvis laddat om exim4 via /etc/init.d/exim4 reload och restart. Någon idé?

Måste jag köra via min ISPs SMTP server, eller kan jag exempelvis använda googles SMTP server?

Jag får inga loggar alls i /etc/var/mail.* och inga mail till min lokala mailbox (vilket jag hoppas är inaktiverad eftersom jag valde ingen lokal mail när jag confade). Borde jag inte få någon logg eller studsande mail som ger mig ett fel? Eller kan det helt enkelt vara så att Bornets SMTP är väldigt seg på att relaya mail?

LAltinells bild

Nu fungerar min mail! Laughing out loud Yaaay! Laughing out loud

Okej, lösningen var att, efter ovanstående lägga till:

# allow plain text smtp login
AUTH_CLIENT_ALLOW_NOTLS_PASSWORDS=1

överst i /etc/exim4/exim4.conf.template

Tack för hjälpen! Laughing out loud

abergmans bild

Härligt att det funkade! Smile troligen kan inte köra med Googles SMTP, då Bornet säkert spärrat POrt 25, dvs INGEN trafik får komma ut/in på Port 25. Förutom den trafik som går från/till Bornets smtp.

leochingkwakes bild

Googles smtp går på port 587...

abergmans bild

Well, then it's a no brainer!

LAltinells bild

Vilket betyder att det borde fungera med googles SMTP? Inte för att jag tänker göra några förändringar, men intressant att veta! Laughing out loud

abergmans bild

Ja det bör funka med Googles SMTP.