Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Filhanterare i Linux

Jag har fortfarande inte fått in KDE på min Linux Mint. En av sakerna jag stör mig mest på i andra fönstermiljöer, är filhanteraren. Jag vill absolut ha kombinationen träd + filvy, alltså så som i KDE eller Win. Det ger helt enkelt en oslagbar översikt över mappstrukturen. Att hålla på att navigera upp och ner i en ren filvy bli väldigt frustrerande, speciellt om man inte har järnkoll på var allting ligger från början.

Finns det någon fristående filhanterare i Linux som är lätt att ladda i efterhand?

Tanken var att kunna ladda det i efterhand på t.ex en Gnomemiljö eller en lättviktig XFC-miljö och få en enhetlig filhanterare så som jag vill ha.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Det finns en filhanterar som heter gentoo.. jag gillar den.

larsemils bild

Vad med thunar som är standard i xfce? Den tycker jag är bra.

vfrs bild

Kan den visa både trädvy och filvy samtidigt på det sätt som jag efterfrågar? Hur, isåfall?

Kristians bild

Även nautilus stödjer detta läge. Klicka på "Places" och välj "Tree" istället

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

boarvs bild

En poäng med linux är friheten att göra som du vill. I KDE4 kan du använda Dolphin eller Krusader. Båda går att ställa om hur som helst; strosa i menyerna och lär dig. Vill du har dubbla paneler så ställ in det så. Krusader installeras också så att den går att köra som root, om du vet vad du gör. Ett tips i sammanhanget är att använda Ext4 om du gör nyinstallation. Dår går filhanteringen snabbare. The choice is yours.

---------------

Lapland, Mandriva64, QuadCore, new .010, whatever it takes to act on line...

...whatever it takes to act on line...

vfrs bild

Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag inte fått in KDE. Därav mitt problem. I KDE har inga problem att få det så som jag vill ha det.

1951s bild

Enklast är väl då att du laddar ner och installerar LinuxMint KDE

Charlies bild

Krusader går alldeles utmärkt att köra under Gnome eller XFCE också..

boarvs bild

Det var ju liksom liksom så jag menade; det är ju bara att köra vad som helst, leta i repositories, det är oftast bara lite utseende som skiljer. Min ursäkt till uppfattat fel svar är möjligen att jag kör linux desktop i produktion. Därför har jag bara tid med mixter under VirtualBox och så, där funkar det. Just nu har jag tre cooker64-servrar och Joomla mm igång på en av mina bärbara som jag surfar till från en fast quad som jag är ansluten till via NoMachine, från min samma bärbara. Bara att rotera kuben... Så nog går det att hitta kluriga problem. Som att killa sig i armhålan! För att hålla tråden: prova Krusader, som även är bra på att synka diskar och kataloger. ...whatever it takes to act on line...

...whatever it takes to act on line...

tux-svens bild

Förstår inte problemet riktigt. Jag har fått med Dolphin på köpet, antagligen när jag installerade Digikam eller K3b.  I Dolphin tycker jag att jag erhåller precis det du söker...?

Gå till Programinstalleraren i Mint och skriv "Dolphin", sedan väljer du bara att installera denna..   För att få svenskt språkstöd även för KDE-programmen, så öppnar du Paketinstalleraren och skriver "-KDE-sv-" i sökfältet.  Nu kommer det upp två KDE-språkpaket som du bör installera.  {#emotions_dlg.smile}

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

LAltinells bild

pcmanfm, lättviktig liten sak!

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

bittins bild

Den kör jag Smile
och Krusader eller Thunar eller mc Smile

tux-svens bild

Pcmanfm, Krusader och Thunar finns allihop i Linux Mint:s Programhanterare, bara att välja och trycka på "Installera" så är det klart, med alla beroenden och allt. {#emotions_dlg.smile}

---

---

leochingkwakes bild

wow... Linux Mint har verkligen allt...

tux-svens bild

Nu gör du narr av mig Leo..{#emotions_dlg.wink}  Men faktum är att, förutom den vanliga Synaptic eller pakethanteraren, som det heter på Mint-språk så finns även en programhanterare (Mint Install).  I programhanteraren väljer du som det låter - hela program (programpaket)  Du kan t.ex välja Google Earth eller K3b eller... Finessen är att om du väljer t.ex. K3b så får du med ALLA ytterligare paket (codecs osv) som behövs, per automatik, för att det skall funka helt problemfritt.  Det är väl bra?

---

---

leochingkwakes bild

Njae, jag tycker det är så soft när du ständigt berättar hur fantastiskt du tycker Linux Mint är Smile

Det är säkert bra. Jag funderar inte så mycket på sånt. Smile

tux-svens bild

Du och jag har kanske inte behovet av dessa faciliteter, men för den som är ny eller bara lite ovan vid Linux tycker jag om detta sätt att göra saker enklare. Så "fantastiskt" är det väl inte, men grejen är att konstruktörerna tänkt det mesta ur "icke-nördens" synvinkel.  Om Ubuntu ska vara en dist för nybörjare så ligger den ändå några steg efter Linux Mint.  ETT val och EN knapptryckning för att fixa hela programinstallationen! Som gammal Integrations- och Systemtestare är jag van att ta på mig slutanvändarens hatt.  Det är ur den synvinkeln jag ser det och det är ur den synvinkeln jag tycker att Clem och hans konstruktörer gjort ett mycket bra jobb. {#emotions_dlg.smile}

För de andra finns ju Debian och Slackware.  {#emotions_dlg.wink}

Dessa sidor läses ju även av folk som inte kör Linux ännu, men kanske funderar på att prova.  Då vill jag ge information som även dessa kan ha glädje av och kanske äntligen våga testa lite..  framför allt inte bli avskräckta.

---

---

leochingkwakes bild

Jag är fortfarande kvar i det gamla tänket (som vissa anser att det är) där man har kontroll över vad som installeras och att man inte tvingas lägga till 40 libs för att få in en bildvisare. Jag är också ganska egoistisk ibland när jag tänker på hur jag vill ha saker, jag tänker nämligen aldrig på vad nybörjare bör ha. Linux Mint gör säkert ett kanonjobb för att se till att fler kan ta del av Linux och det är jättebra.

Själv så håller jag på och förändrar saker här hemma. Och jag börjar trivas igen med mina datorer. Bara en av mina 5 datorer kör Linux. Min EeePC.

Jag satt idag och fixade igång trådlöst nätverk på min thinkpad och jag fick först skapa wpa_supplicant.conf och sen fylla den med lite grejer. Sen fick jag lägga till några rader i rc.conf. Efter det så fungerade mitt trådläsa nät och det kändes så jekla skönt. Jag spenderade 5 minuter till att konfigurera och jag behövde inte trycka på en enda knapp. Jag fick skriva in det själv... Wow... I am in heaven Wink

Men som sagt. Klart att Linux Mint skall köra på. Och att dom som vill skall promota disten som bara f-n så att fler ser hur enkelt livet kan vara ibland.

jonasbjorks bild

Jag förstår inte vad som är unikt med detta. I Ubuntu väljer man Program -> Lägg till/Ta bort och där väljer man vilket program (uppdelat i kategorier) man vill installera. Sen sköts allt annat (beroenden t.ex.) i bakgrunden. I openSUSE/SLE gör man samma sak i YaST2, välj ett program för installation och den löser beroenden. Jag har sett samma sak i Fedora..

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

tux-svens bild

Jag har aldrig talat om att något är "unikt" i Mint. Det är andra som har sådana ordval. För övrigt skall du nog inte bry dig om Mint alls - den disten är egentligen avsedd för helt andra kategorier. Jag själv får i alla fall särskilt lite supportfrågor av dem som gått över till Mint.

Diverse recencenter och testare av Linuxdistar runt om i världen har i dessutom gett mycket goda omdömen om Linux Mint. Men det är helt naturligt att det inte faller alla på läppen. I så fall hade det inte behövts denna mångfald av Linuxdistar. Coola ner och ta en kopp Zoegas till skall du se att det ordnar sig!  {#emotions_dlg.wink}

Kan det vara min signatur som stör??  {#emotions_dlg.undecided}

---

---

jonasbjorks bild

Jag undrar ju bara.. För din kännedom firade jag helgen till din ära med en flaska Minttu Black (Systembolagets artikelnummer 753). Jag tvivlar inte en sekund på att Linux Mint är bra, annars skulle inte många köra det. Vad jag ifrågasätter i mitt inlägg är det unika i att ha en pakethanterare som klarar av beroenden själv. Det var väl på Red Hat 4.0-tiden vi hade dependency hell? Pakethanterare som YaST, yum, apt-get, med flera... löser det idag.

Följer ditt råd och satte nyss på en ny kanna Zoegas.. Snart skall jag intaga denna ljuvliga dryck som är som ett smörjmedel i mina ack så trötta blodådror.

Din signatur stör mig inte alls, mer än att jag förundras att det verkar finnas folk som äter Linux.. Det känns främmande för mig, när det finns mycket annat gott att äta.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

leochingkwakes bild

Alkoholreklam på LP? Tänk på dom minderåriga... Wink

Kristians bild

På min gamla 550 Mhz:are körde jag "xfe", den uppfyller förmodligen det du behöver och startar riktigt snabbt (även på äldre datorer) även om den inte ser ut som något annat (använder The Fox Toolkit). Kör du Gnome ser jag dock inget skäl att inte köra med "Tree view" i Nautilus (se mitt tidigare svar).

http://roland65.free.fr/xfe/index.php?page=home

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv