Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Problem med webbhotell

Jag har fått i uppdrag att skapa en webbsida åt en bekant, men har stött på en rad mycket underliga problem. Jag kan utan problem logga in på bekantens FTP-konto med Konqueror och ladda upp de filer som behövs (jag har valt att använda WordPress), men sedan börjar problemen: när det visar sig att WP inte funkar så kan jag heller inte radera de flesta av filerna!

Oavsett hur jag försöker har jag tydligen inte behörighet att radera filerna jag själv laddat upp: Konqueror säger bara att det inte gick att radera filen, och webbotellets (box.se) webbgränssnitt säger att det blev fel i en ASP-fil pga "Permision denied".

Har någon några tips att komma med? Just nu sliter jag mitt hår och vet varken in eller ut. Min personliga intällning är "Byt webbhotell", men det lär inte bekanten gilla....

Innan någon frågar: jag kunde installera WP utan problem, och jag kan lägga till innehåll utan vidare. Problemen börjar när jag sedan vill se innehållet: med Firefox får jag endast en vit sida att titta på, men Konqueror rapporterar ett internt serverfel, utan att ge fler detaljer.

Edit: jag blir _verkligen_ inte klok på webbhotellet! Jag kunde nu helt utan problem radera en tom mapp, som varit omöjlig att bli av med för 5 minuter sedan!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Konstigt, får du samma fel om du provar en annan ftp-klient? Tycker det låter som att webhotellet har problem.

uffe_nordholms bild

Jag har provat med CoreFTP under W98 och heller inte kunnat radera filer. Jag har testat webbhotellets webbGUI med IE6 under W98 och inte heller kunnat radera filer...

abergmans bild

Då är det gissningsvis webhotellet som har problem, hör av dig till supporten.

uffe_nordholms bild

Been there, done that..... Tyvärr. Det hjälpte inte.

När jag för 10 minuter sedan testade med CoreFTP under W98 igen (för femtielfte gången) såg jag att servern presenterar sig som Windows NT. Jag har vetat om att den kör Windows, men inte vilken specifik version. Nåja, nu skall jag installera en FTP-klient till och testa...