Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kan inte starta program i linux.

Tjaa alla linux användare Smile

Joo de är så att ja installerade linux ida.. jag installerade Ubuntu 9.04 Tongue Men nu är de så att jag inte kan starta vissa program ;s .. Jag kan starta firefox och gimp men när ja ska starta tex "Pidgin Meddelandeklient"  Så kmr de upp "Startar Pidgin Meddelandeklient" Men sen händer det inget mer ? Vad kan vara fel ?

Tacksam för svar // Ante

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Berätta gärna vilken version av Ubuntu du installerat, vilken processor, hur mycket ram maskinen har samt vilket grafikkort du har. Om du öppnar en terminal under Applikationer/Tillbehör/Terminal och skriver "gimp" får du något meddelande i terminalen?

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

fredentofts bild

Mer intressant i sammanhanget än att köra gimp från terminalen är att starta pidgin som ju var det problemtyngda programmet.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

AnteDVDs bild

Jag har "Ubuntu 9.04 - Jaunty Jackalope - utgiven i april 2009" . Jag har 1gb
ram, mitt grafikkort heter "Leadtek WinFast PX8500 GT" . Hur kan ja se i Linux vilken processor jag har ? Jag vet hur man
kollar det i Windows men jag är som sagt ny i Linux Smile Nr jag startar
gimp genom terminalen så startar bara gimp och sen händer inget mer .Men när jag skriver "pidgin" i teminalen så står det "bussfel" efter en stund .. ! Men när jag startar "rhythmbox" i terminalen så står de "andreas@DVD:~$ rhythmbox
Fel vid återsökning av registret , child terminated by signal
Kör "rhythmbox --help" för att se hela listan av tillgängliga kommandoradsflaggor.
andreas@DVD:~$ "

Lägger en bild på hur de ser ut Smile

abergmans bild

OT: Det där med registret skrämmer mig.. GNU/Linux har väl inget register?

fredentofts bild

Testa att istället skriva
LANG=C pidgin
respektive
LANG=C rythmbox

Detta för att istället få felmeddelandena på originalspråket, som oftast är mycket lättare att använda vid sökning efter lösningar.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

AnteDVDs bild

Jaa, ja testade de du skrev.. Ja tar en print på vad de stod .

jonasbjorks bild

Det känns som om det kan vara problem med din gconf (som är som ett register). Prova att döpa om det till något annat med följande kommandon:

mv .gconf .gconf-old
mv .gconfd .gconfd-old

Notera punkterna i början av namnen!

Logga ut och logga in igen. Se om det fungerar. Om inte, kör detta kommando i terminalen (som jag noterade att du hittat):

df -h

Nu får du en lista över filsystem du har monterade i ditt system, har du ledigt utrymme på din disk?

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

AnteDVDs bild

Är det i terminalen ja ska skriva "mv .gconf .gconf-old" ?

Jag skrev de iaf i terminalen och loggade ut och in men de blev ingen skillnad ..

Jag kollade även diskarna med "df -h" ..

Laddade upp en print på hur de såg ut !

Men kan även tillägga att ja kör Windows XP på en annan disk som sitter i min dator . Kan detta vara ett problem ? Smile

AnteDVDs bild

Ingen som vet ? Smile

Pettmans bild

Ja det är i terminalen det ska in.

Att du dual-bootar med xp ska inte ställa till några problem.

Ett tips är att du kopierar utdatat från proramen du kör och sparar i en textfil/lägger direkt i inlägget (beroende på hur långt det är) istället för att ladda upp en massa skärmbilder.

AnteDVDs bild

ok Smile Men finns de nått mer ja kan göra nu ? Tongue

Kristians bild

Startar pidgin om du kör via Applikationer/Internet? Kanske är skrivbordslänken trasig?

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

AnteDVDs bild

Har testat de me :/

jonasbjorks bild

Gott om utrymme har du iaf (ser på / att du har 100GB ledigt). Att du kör XP på en annan disk har ingen betydelse. Bussfel säger den.. jag funderar på om det kan vara d-bus ? Vad säger kommandot: /etc/init.d/dbus status ?

--

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

AnteDVDs bild

Har snackat på lite chatter och så och dem har kommit fram till att min hårddisk inte mår så braa ! Och att de antagligen är felet Smile

Skrev de du sa och fick fram:

"andreas@DVD:~$ /etc/init.d/dbus status
 * dbus is running"

jonasbjorks bild

Aha, en trasig hårddisk kan man inte hjälpa med kommandon Wink Installera Linux på XP-disken och försök igen Wink XP är iaf inget att ha :]

--

--

FoHs bild

Jag kommer inte riktigt ihåg hur Ubuntu 9.04 ser ut i standardutförande, men jag tycker panelerna och andra element ser väldigt lustiga ut på hans skärmbilder. Även det antyder väl något galet med gconf, som säkert kan trilskas om det är en trasig hårddisk, absolut Smile

leochingkwakes bild

På vilket sätt ser dom lustiga ut? På dom två bilder jag kollade så såg det normalt ut...

FoHs bild

Dom ser ut att sakna "skins", eller hur jag ska förklara det. T.ex. så är separatorn till vänster om NetworkManager väldigt klumpig till utseendet. I originalutförande ser 9.04 inte ut så, se här exempelvis: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Ubuntu.png

Det är ju förstås något man kan ändra själv, säkert.

leochingkwakes bild

Ah, ok. Sist jag installerade Ubuntu så fick jag liknande utseende som på bilderna från AnteDVD. Men det berodde väl på att det var en gammal dator kanske? Att gnome anpassas till ens prestanda? Det var i alla fall därför som jag tyckte saker såg normala ut Smile

FoHs bild

Eller så hade du också en trasig hårddisk Tongue Har inte hört talas om att det ska anpassas beroende på prestanda. Känns mer som att den faller tillbaka på något standardutseende om ett visst tema inte kan laddas.

leochingkwakes bild

Om det är nåt som är trasigt så är det Ubuntu Smile

Den aktuella datorn är felfri och kör saker bra. Lite slö kanske men den är ju trots allt sju år gammal.

FoHs bild

Fast det brukar ju inte installeras och se ut så där, men visst, det kan ju bero på en bugg som uppstår på viss hårdvara.