Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad, hur och ...?

Tänkte kolla hur många det är som kör BSD här? Några måste det väl vara...

Sen undrar jag i så fall vilken BSD du kör och varför just den?

Själv håller jag på och testkör NetBSD samt OpenBSD då det verkar vara dom mest intressanta. Nackdelen med NetBSD är att det verkar vara lågt på aktiviteten när det gäller det mesta.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Kör och kör.. Jag har kört FreeBSD. Gillade det skarpt. Hade det inte varit för Linux så hade jag kört FreeBSD på min laptop igen.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

leochingkwakes bild

Vänta bara tills FreeBSD Mint kommer. Då slipper du Linux Wink

joakims bild

Kör det inte som desktop, men däremot så kör jag pfSense som FW, mycket trevlig, stabil och lätt konfad plus gott om avancerade funktioner. Den står och tuggar på där hemma på en gammal IBM Desk någonting med en 500 MHz med 128 Mb ram. fungerar fantastiskt bra Smile

Ciphers bild

Har flera freebsd och openbsd servrar i min firma samt en openbsd brandvägg och kör även med openbsd på en stationär och freebsd på min jobblaptop. Privat så snurrar archlinux på en bärbar.

----------------------------------------
Archlinux.se | jlug.se | munix.se

----------------------------------------
Archlinux.se | jlug.se | munix.se

leochingkwakes bild

Verkar vara FreeBSD och OpenBSD som gäller om man skall köra BSD. Jag har kört NetBSD ett tag nu och jag gillar den på vissa sätt. Men samtidigt så är det enormt svårt att få hjälp om man verkligen skulle behöva det. Plus att dom flesta guider man hittar om NetBSD är utdaterade och fungerar inte längre.

Just nu står det och väger mellan OpenBSD och FreeBSD. FreeBSD är ju enklare att komma igång med men OpenBSD verkar bättre överlag annars. Fast det kanske bara är en inbillning. Jag vill i alla fall ha BSD som mitt primära OS och det finns inget som hindrar eller gör det omöjligt att leva med enbart BSD. Allt jag behöver fungerar ju i BSD. Smile

Jag testar BSD med jämna mellanrum för skrivbord och servrar.

Men jag finner inte att det slår slackware på fingrarna varken på server eller skrivbord.

Så använder vet jag inte om jag gör men jag testar ofta för att se hur det utvecklas.

Charlies bild

Jag kör lite olika BSD i VirtualBox, bara för att hålla mig uppdaterad. Och så kör jag ju FreeNAS, som bygger på BSD.