Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Problem med Ubuntu

Hej, 

Då jag har 2 hårdiskar på ca 150 gig på min notebook så efter att har tröttnat på Vista
så valde jag nu att installera Linux/Ubuntu på den ena av hårddiskarna. Problemen som jag 
har är att när jag startar datorn via GRUB så börjar det läsa men får sedan meddelandet
error 17. Då hade jag i 1 USB fördelare och en annan USB port som är kopplad till en extern hårddisk.

Då valde jag att koppla ur de och då startar upp utan problem, någon som vet vad det kan bero på,
vad isf ändrar jag bootningen så att det stämmer?

Sedan kan jag välja mellan olika kernels, kan man välja vilka som skall visas i GRUB?

Mvh/ Fidde

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Problemet är förmodligen att när du har den externa hårddisken i så ändras hårddiskordningen och den hårddisk där GRUB är installerat finns därför inte på samma plats. Med andra ord kan inte grub ladda in nästa steg. Det är bara en del av Grub som installeras som bootladdare på hårddiskens startsektor, resten av grub läses från Linuxinstallationen så därför är det viktigt att den alltid ligger på samma ställe. Tar du exempelvis bort Linuxpartitionen så kommer du sannolikt få samma eller åtminstone ett liknande fel. Det är hur som helst den enda förklaring jag har, men hur du fixar det vet jag inte riktigt. Om det ens går, känns mer som ett generellt dator/BIOS-problem än ett Linux/Grub-problem...

Angående vilka kernels som visas så kan du installera paketet startupmanager i Synaptic i Ubuntu. Programmet hittar du under System -> Administration. Där kan du under fliken Advanced ställa in hur många kärnor som ska visas och även ta bort alternativen för memtest86+ samt recovery mode. Ja, det hela är väl ganska självförklarande Smile Vill du mer ingående redigera GRUB-menyn kan du redigera filen /boot/grub/menu.lst

Edit: Pilla inte i den filen om du inte vet vad du pysslar med, annars kommer du få en trasig GRUB. Vilket kan vara lite jobbigt...