Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Projektarbete 100p

Nu är det äntligen dags att göra projektarbetet! Smile

Efter mycket funderingar, tidsplaneringar, upplägg, för och nackdelar har jag äntligen bestämt mig vad jag vill spendera mina 100 kurstimmar på att göra. Jag vill göra ett pressentationsprogram för ex, skolor.

Låt mig först berätta lite om bakrunden.

På vår skola har man liksom många andra skolor tv-apparater, eller monitorer för att få ut meddelanden till elever och lärare. Det kan vara allt ifrån information om fotografering, busskort till inställda lektioner och sjuka lärare. Kort och gott, allt eleverna och lärarna behöver få löpande information om. På vår skola används PowerPoint till detta. Det finns klara fördelar med det, men också stora nackdelar. Exampelvis, när ny information ska ut på monitorerna ser man ofta någon som stänger ner pressentationen och sitter och skriver i realtid. Något som vi elever alltid tycker är roande, speciellt felstavningar och långsamt knapprande på tangenterna. Wink Att dessutom pressentationerna ser ut som styk hör inte heller till de positiva aspekterna.

Vad jag vill göra är att skapa ett enkelt pressentations system som uppdateras löpande. Man ska aldrig se någon ändra något på skärmen. Men den minst lika viktiga biten är administrationen av systemet. Med detta menar jag att det ska vara enkelt för Britta, 60år att lägga upp ny information eller ändra den befintliga informationen utan att inneha ett doktorat inom datorvetenskap. Kort och gott, ett enkelt tydligt och väldokumenterat program där hon inte behöver svettas för att komma igång med, varje gång en elev står och stressar med ny information som bara måste ut precis nu, denna sekunden. Jag vill även se till att grafiken är något uppdaterad. Kanske reflektioner, snygga sidbyten etc. Jag menar inte att det ska vara något ultra flashigt system som får en att känna epelepsi-anfall varje gång man tittar på en monitor. Utan något deskret, elegant och tydligt. Vad jag önskar att hinna, hade varit att samma pressentation ska kunna köras i en webläsare. Ex, fredag morgon, lektionerna börjar inte förens efter lunch, samma lärare som du ska ha första lektionen var igår sjuk. Du vet att informationen finns på monitorerna i skolan, men då måste du ta dig dit för att veta om lektionen är inställd eller inte. Istället kan du surfa in på skolans hemsida och se pressentationen precis som om du vore där. Detta vet jag inte om det är realistiskt rent tidstekniskt på 100 timmar att lösa, men tanken finns där.

Jag tänker mig Java. Jag kan inte java, har inte jobbat något med det, men känner ändå att det är precis det språket som passar in på min uppgift! För något år sedan var jag på en Sun föreläsning på Borås högskola, ett arrangemang som BLUG var med och arrangerade. På den föreläsningen gick vi igenom både det ena och det andra. Men en sak som jag kommer ihåg var att en av föreläsarna, han som även är sveriges frontman inom java, (eller möjligtvis var?) visade hur extremt enkelt det var att göra en enkel pressentation i java, som var förvånansvärt snygg, med bara ett par raders kod. Men vad jag inte kommer ihåg var vad det heter. Kan det varit JavaOne, JavaFx eller swing? Jag vet inte. Jag har testat att googla lite på dessa sökord, men inte kommit upp med något vettigt. Är det någon som vet vilket utav dessa det är?

Jag skulle behöva någon guide för att lära mig programera Java. Jag har läst Programering A och Programering B, vilket är QuickBasic 4.5 och Visual Basic 6.0. Jag har även gjort en del kodande i php. Jag skulle kunna gå och köpa en bok (eller låna på biblioteket) eller läsa någon toutorial på nätet. Men jag skulle behöva lite förslag, gärna något ni själva testat. Jag kollade in på FRITIS, men såg att Programering A kursen i Java inte var klar och inte ens hade något utkast. :/

Jag är väldigt taggad för att dra igång men vill mer än gärna höra era synpunkter på projektet. Snälla skänk ett par rader kommentarer och tips, även av er som känner att ni inte har något att tillföra! Spontana reaktioner är alltid roligt! Smile

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Kom ihåg att göra en ordentlig programdesign (av programmets funktion) innan du börjar knappa så du vet vad du vill åstadkomma.

En tanke på en sak som vore bra vore om tiden en viss text visas är beroende av dess längd (dvs. lång text ligger lite längre än en kort text). Sen tror jag det är bra om du försöker bygga så modulärt som möjligt (dvs att du har en modul som håller reda på vilka infosidor som finns och som sedan anropas av administrationsgränssnittet, webbgränssnittet och visa-på-skärm-gränssnittet som i sin tur alla ligger i egna moduler).

LAltinells bild

Hum... Låter spännande! Får göra något sorts flödes-schema innan jag drar igång kanske?

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

Lasps bild

En databas där alla texter och bilder kan läggas in via ett enkelt inläggningsprogram

Sedan förses alla inlägg med visningstid from - tom Mellan vilka klockslag osv och eventuella fadeeffekter typ Powerpoint.

Då kan man komma åt uppgifterna i databasen lika enkelt via webbgränssnitt.

LAltinells bild

Jag funderade också på det. Det gör ju också att jag kan hämta informationen ifrån php om jag väljer att göra den helt separat från java klienten...

Någonstans i bakhuvudet hade jag för mig att jag läst att Jonas hade gjort något liknande, så nu satte jag mig och började leta i hans gammla blogg inlägg, och visst! Där fanns den: jb: en vanlig torsdag

Jonas, jag kommer inte ihåg om jag kikade på din app, men vill gärna se den. Dock är länken bruten! :/

--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!

valdermans bild

Om du vill att informationen även ska vara tillgänglig via webben bör du definitivt inte köra med Java, eftersom du då blir tvungen att skriva dubbelt så mycket kod - en TV-visare och en webbvisare.

Jag skulle ha skrivit det hela i PHP, MySQL, XHTML och JavaScript (trots att PHP är satan och JavaScript hans moster,) på så vis får du webbtillgängligheten gratis och slipper maintaina två olika system. Om du fortfarande prompt vill använda Java (som, trots att det är gräsligt, är betydligt trevligare än PHP) kan du ju använda dig av GWT, men ska du gå den vägen skulle jag nog hellre rekommendera Pyjamas, så du slipper dras med Javas inneboende tardighet.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

jonasbjorks bild

Roligt att läsa! Jag höll på att planera en sådan här lösning för skolan där jag jobbade. De kör också en PowerPoint presentation som information. Vi var fyra skolor som slogs ihop till en och vi ville uppnå en gemensam information, men även information baserad på vilket hus (ungefär 1 km mellan husen) man befann sig i. Jag slutade min tjänst nu i sommar så det blev aldrig klart. Min tanke var att skapa allt som en webbsida. Presentationen skulle köras som en webbsida och man skulle kunna lägga till ny information (som sjuka lärare, nationella prov och aktiviteter men även veckans mat och vilken dag, namnsdag, tid och sånt..) med hjälp av fördefinerade mallar. Dessa mallar skulle bestå av olika layouter och färgsättningar. Ingen frihet att själv skapa en egen layout eller färgkombination, då det visar sig att det kan bli alldeles för kreativt.

I PA1201 som Projektarbeteskursen heter kan man ha en extern handledare. Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp på att vara din externa handledare, då jag finner projektet som intressant. Detta under förutsättning att den lösning du kommer fram till kommer släppas som öppen/fri programvara. Du har upphovsrätten till det du gör och skolan kan inte göra anspråk på ensamrätt på ditt arbete. Däremot är det en fin gest mot din skola att vänta med att göra programvaran fritt tillgänglig tills den är bedömd och betygsatt. Jag är inte heller intresserad av att vara extern handledare om du inte tänker lägga ner tid och arbete i detta. Är du intresserad når du mig på jonas@trinix.se, där jag också kan ge dig lite uppgifter som din handledare i skolan kan tänkas vara intresserad av.

Angående FRITIS och Java-kursen så finns det en Java-kurs skriven, jag har bara inte publicerat den än. Håller på och arbetar med att släppa mina projekt fria, men vill göra om just Java-kursen till Docbook/XML innan jag släpper den, den är skriven som flera OpenOffice.org Writer dokument.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

iqgrisskinkas bild

Bra idé! Jag tror verkligen att det kan bli en bra idé, men jag kan komma med lite tips som jag vet kan vara av värde:

1. På youtube finns en snubbe som går under namnet "thenewboston" och han är grym på att lära ut grundläggande programmering i Java!

2. PLANERA! Noggrant hur upplägget på din programmerings kod kommer att se ut innan du börjar

eloffs bild

Det är viktigt att du noga tänker igenom vilka funktioner systemet ska ha innan du börjar koda.

Hur mycket har du programmerat tidigare? Har du bra koll på objektorienterad programmering? Om du inte har det kommer du att få lägga en del tid på att lära dig koncepten i Java...

Eftersom du gärna vill kunna kolla på bildspelet i en webläsare skulle jag rekommendera att bygga det som en webapplikation från början. T.ex. php, MySQL och något javascriptbibliotek. JQuery har stöd för effekter och övergångar på ett relativt enkelt sätt.

Att programmera två olika gränssnitt är slöseri med tid och du får svårt att hinna detta på 100 timmar. Tänk också på att saker alltid tar längre tid än vad du tror

Det är kul att du är taggad, men var försiktig så du inte tar åt dig för mycket

Lycka till