Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

battle for middel earth II

jag installerade bfme:2 på wine jag ser hela menyn men när jag ska spela är det ingen bild bara svart..

hjälp mig

juste jag har spelat det spelet på samma dator fast med windows utan problem.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

vfrs bild

Om du använder stor bokstav och riktig meningsbyggnad, så är det mycket större chans att du får vettiga svar.

FoHs bild

"Jag postade ett meddelande på ett forum, och Linux-folket var elaka"

Charlies bild

Hahaha! Klockrent FoH! Nu skrattade jag rakt ut så jag höll på att sätta vattnet i halsen! Det är lite roligt, för vi är Linuxfolk och ja, vi kan vara lite elaka i kommentarerna ibland. Men handlar det om folks okunskap om Linux? Nej. Handlar det om folks ovilja att lära sig nåt nytt? Nej. Det handlar om att folk inte kan stava, bygga meningar eller skriva med stor bokstav. Vi klankar helt enkelt ner på hur man uttrycker sig. Vad lär vi oss då av detta? Jo; "Linux-folket" tycker om när saker är rätt och riktiga. Det är väl inget fel i det? =)

Lasps bild

Nu måste jag logga in för att kommentera denna händelse! Om vfr och Charlie inte förstod vad zikko frågade om så kunde de väl lika gärna ha avstått att kommentera . Det finns alltid en möjlighet att förbli tyst! Som jag, i de flesta fall, numera. Men FoH´s inlägg var klockrent. Tack för det säger Lasp.

Tack och farväl, utloggad igen Wink

vfrs bild

Det var ett råd i all välmening. Om någon har problem med stavning eller meningsbyggnad så är det naturligtvis helt ok. Men man ser många inlägg på forum där användare bara skiter i det. Stor bokstav i början på meningar är ju en sådan sak. Har man problem och vet att man lätt missar det, så är det ju bara att läsa igenom en gång till innan man skicker det. Och någon enstaka miss är säkert inget problem.

Men upprepade såna saker i ett helt inlägg på något som går att kolla innan man skickar, kan lätt uppfattas som att man skiter i det. Och då med färre svar som följd. Det var det som var min poäng.

Lasps bild

Visst är språket, och sättet att bygga upp en mening, oerhört viktigt om man vill få ett svar om Linux.

Men kom ihåg att det var inte länge sedan som LP bara kunde ta användarnamn med inledande gement. Och hur skriver vi användarnamn i de flesta distributioner idag?

Så min tanke med inlägget var, ge svar sedan råd!

Därmed är diskussionen om detta från min sida avslutad.

Jag håller med lasp fullt.

Det är bäst att först besvara frågan och sedan kan man tillrättavisa frågeställningen.

laves bild

> Det är bäst att först besvara frågan och sedan kan man tillrättavisa frågeställningen.

Vem hittade på den regeln att man måste svara på frågan innan man får komma med råd och tips om hur man bäst uttrycker sig på en internetforum?

Sedan tycker jag att du Lasp, som är en vuxen människa, inte skall hålla på och vara så småaktig och tycka att Linuxmänniskor är si eller så bara för att du blivit emotsagd några gånger och inte alla håller med dig. På alla forum med folk över 23 finns det de som tycker att det är viktigt med språket och att dagens ungdom uttrycker sig alltför slarvigt och kommer med precis samma inlägg som vfr gjorde ovan. I just detta fall så var det en fullt befogad kommentar, det är skilllnad på att utveckla och misshandla det svenska språket.

För övrigt har jag ingen aning om vad "battle for middel earth II" är (felstavat dessutom men Google hittar ändå) så jag får egentligen inte ens kommentera i detta inlägg enligt någon regel jag inte kände till så ni som vill kan bortse från mitt inlägg.

Jag vet inte heller vad bfme:2 är.

Och nu ska vi inte gå till ytterligheter med att inte skriva kommentarer enligt "regeln" som du ville kalla det (ser inte att det är en regel).

Men att diskutera detta leder absolut ingen vart.

iqgrisskinkas bild

Stavar man inte ens rätt när man skriver sin rubrik så är det uppenbart att folk komemr reagera!

Om man inte tar sig tid att kolla igenom det man skriver bör man inte vänta sig att någon ska ge ett vettigt svar!

jonasbjorks bild

så är det uppenbart att folk komemr reagera!

Även solen har sina fläckar tydligen..

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

ein.anderssons bild

"Vi linuxfolk" tycker det är viktigt med stavning. Då vet vet hur viktigt det är med standarder för att alla skall tolka informationen rätt.
Se bara problematiken med HTML och Internet Explorer, bara som exempel ibland andra.

--
QuadMotion - bringing you torque
Sveriges största nyhetskälla om elfordon!

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

leochingkwakes bild

Vissa saker skall väl skrivas med stora bokstäver även inne i en mening som namnet Linux. Samma så skall man väl alltid skriva Internet och aldrig internet. Man skriver ju ett namn som Bengt och inte bengt.

krippas bild

Vad fan sysslar ni med??? Zikko kanske har problem med att stava, kanske sitter denne "Zikko" nu och mår jättedåligt pga att ni retar han/hon samt diskuterar hur man ska stava och inte stava. Tror ju inte att denne "Zikko" har skrivit så många fel med flit...SKÄRP ER!!!

www.swedebian.se

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

Enligt profilen så är Zikko endast 13år gammal och då är inte alla så duktiga än på att skriva.

Nä jag hoppas att Zikko förstår att man är välkommen även om man skriver lite dåligt.

Sedan vet vi ju inget om personen och Zikko kanske inte kan svenska så bra, för det kan vi ju inte veta eller gissa.

laves bild

Om ni läser Zikko's inlägg så ser ni att alla ord är rättstavade så jag tror inte han inte kan stava. Inte ens en vanligt tangentbordssnubbel har insmugit sig. Det enda som är fel är att stor bokstav och punkt är konsekvent utelämnat. Är det bara jag som blir misstänksam här och undrar varför det blivit så? Jag tror det är ett medvetet stilval eller så har Zikko's lärare inte insett vikten av att lära ut varför man skall gruppera ord till meningar.

leochingkwakes bild

Varför svarar du på min. Mitt svar var riktat till Ein och inte till Zikko.

Kristians bild

August Strindbergs kropp har nu uppnått 30000 varv per minut. Rotationsenergin som alstras används för att förse ett helt samhälle i västerbotten med ström

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

---------------------------------------

ein.anderssons bild

Så dålig svenska medför faktiskt en funktion? eller vad är det du försökte säga?

Jag tycker vi skall börja bryta mot mer regler så vi kan försöja hela sveriges befolkning med gratis energi. Så fritt fram för alla bråk mellan icke svenska kunniga och språktallibaner. Smile

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där och inget som behöver påpekas)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

jonasbjorks bild

Återigen. Linuxportalen är en plats där vi diskuterar Linux, öppen och fri programvara och livet kring det. Vi är inte svenska akademins samlingsplats för hur det svenska språket skall användas. I min värld är alla välkomna oavsett om de kan stava "perfekt" eller inte. Jag har mött människor med alla typer av handikapp under mina år som lärare och jag skulle ALDRIG få för mig att exludera dem från det jag tycker är bäst i världen - open source. Så slutsatsen är: din kommentar är helt onödig. Vi (LP) har inga regler om stavning, meningsbyggnad och liknande. Jo, en regel - vi skriver inte M$. Så var det avklarat.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

FoHs bild

Kolla på den här sidan: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=4372

Klicka på versionsnumren för att se kommentarer om hur man får igång det.

krippas bild

Prova med GamesForLinux

www.swedebian.se

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

Vanligtvis brukar dessa problem lösas med en annan version av wine (oftast nyare).

Men som FOH skrev så bör man även söka av hemsidan för wine för i deras databas finner man ibland tips mm om hur du löser problem som kan uppstå med ett specifikt spel.

linuxpelles bild

Nu är ni där igen, jävlanötter. Väx upp! Med sånt här översitteri ang, stavningär det väl inte kontigt att man lämnat Linuxportalen.

Var tacksamma för de besökare som ni kan hjälpa med er kunskap istället att ständigt återkomma tillstavning och meningsbyggnad. Har SD tagit över eller vad fan är det frågan om?

Jag är mer och mer sällan här och varje gång jag återkommer ser jag detta tragiska betende.

Utloggad!

valdermans bild

Vi ska vara tacksamma över privilegiet att utan någon som helst ersättning få spendera tid och energi på att hjälpa folk som inte kan stava och ofta kommer med attityden att de är berättigade till förstklassig support "för annars går jag minsann tillbaka till Windows" med ointressanta problem?

Går jag någonstans och ber om hjälp så gör jag det på motpartens villkor eftersom jag är fullt medveten om att det är en tjänst jag ber om; det kallas för vanlig hyfs.

Lustigt nog tenderar det att vara användare som endast "bidrar" med frågor, gnäll och krav som klagar över att vi är så elaka att vi har mage att kräva någon sorts motprestation (!) och titt som tätt hotar med att lämna LP. Var så god säger jag, då blir det mer tid och energi över till att hjälpa dem som har lite ödmjukhet i kroppen.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

linuxpelles bild

Valdeman

Först och främst: "jag installerade bfme:2 på wine jag ser hela menyn men när jag ska spela är det ingen bild bara svart..
hjälp mig
juste jag har spelat det spelet på samma dator fast med windows utan problem." ; Om du inte kan förstå detta så har du, utöver din snedvridna människosyn, ett väldigt stort handikapp. Både ur socail aspekt men också ur språklig, så som vardagsspråklig synpunkt.

Sedan: "Vi ska vara tacksamma över privilegiet att utan någon som helst
ersättning få spendera tid och energi på att hjälpa folk som inte kan
stava och ofta kommer med attityden att de är berättigade till
förstklassig support "för annars går jag minsann tillbaka till Windows"
med ointressanta problem?"
Så, föklara för en vanlig dödlig hur du kan kalla dig priviligerad
samtidigt som du tillhandahåller förstklassig support utan att ge ett
skit!

Om du nu besitter så fantastiska kunskaper i språk och retorik och har mage att påstå följande

"valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt."
  Ett uttalande som endast speglar din sjukliga narcissim.

"Går jag någonstans och ber om hjälp så gör jag det på motpartens villkor eftersom jag är fullt medveten om att det är en tjänst jag ber om; det kallas för vanlig hyfs. Vilka jävla villkor? Förutom dina, baserade på din sketna människosyn! Tjänst? Råd, skulle jag vilja kalla det först och främs då ingen betalar! Hyfs? Det vet du ta mig fan inte vad det är!

Lustigt nog tenderar det att vara användare som endast "bidrar" med
frågor, gnäll och krav som klagar över att vi är så elaka att vi har
mage att kräva någon sorts motprestation"
Vad är det det motprestation ni kräver? Eller har geniet anslagit ett syftningsfel med sin genomtänkt retorik och språkduglighet?

Vad jag bidragit och inte bidragit med kan du skita i. Med dig i forumet är det nog bara du kvar och då kan du ju sitta där med din genomruttna människosyn och le över din lilla inskräkta värld! (!) och titt som
tätt hotar med att lämna LP. Var så god säger jag, då blir det mer tid
och energi över till att hjälpa dem som har lite ödmjukhet i kroppen." Nu faller du ju på din egna retorik igen, var i detta resonemang har DU visat ett uns av ödmjukhet? Vilka är då dessa som hotar att lämna LP och hur nära dina trådar är de? I din genialitet borde du kunna analysera detta! Är forumet endast till för de som står ut med dig? Snacka om patologisk sjukt beteende! Jag vill i alla fall inte ingå i detta sällskap längre, som accepterar det du avspeglar i gruppen!

Jag har bett om att få mitt medlemskap annulerat för ca ett år sedan, p g a en liknade situation, skapad av dig men i en annan tråd.

Förvånad kunde jag logga in, men ber nu åter igen att få bli utesluten ur detta sorgliga sällskap. Jag önskar även få en skriftlig bekräftelse per mail om detta.

Vänligen

Linuxpelle a k a Christer Fribrock

valdermans bild

Så, föklara för en vanlig dödlig hur du kan kalla dig priviligerad
samtidigt som du tillhandahåller förstklassig support utan att ge ett
skit!

Du verkar tycka att vi ska känna oss privilegierade, eftersom vi uppenbarligen ska vara "tacksamma" över att få hjälpa folk.

Ett uttalande som endast speglar din sjukliga narcissim.

Hej och välkommen till Internet. En sak du bör veta när du är här är att allting du läser inte bör bokstavstolkas, någonting som i synnerhet gäller folks signaturer och andra textsnuttar som inte passar in i sammanhangen där du läser dem.

Tjänst? Råd, skulle jag vilja kalla det först och främs då ingen betalar!

I dagligt tal betecknar ordet "tjänst" främst obetalt arbete som gåva,
t.ex. i uttryck såsom "göra någon en tjänst", "göra någon en björntjänst" samt "tjänster och gentjänster".

Vad är det det motprestation ni kräver?

Att den hjälpsökande försökt lösa problemet själv, och åtminstone försöker använda ett korrekt språk, kanske? Det tycker inte jag är för mycket begärt, så jag förstår verkligen inte varför du slår bakut inför den tanken.

Sammanfattningsvis har du alltså jobbat dig upp till en halv hjärtattack över det lilla faktum att folk insisterar på ett minimum av språkvård, vilket uppenbarligen utgör en sjuk människosyn, arrogans, narcissism och ett handikapp.

--
rätt och genomtänkt.

--

linuxpelles bild

Läst men icke förstått.

Diskussionen avslutad p g a argumentationskoma från Valdermans sida.

Linuxpelle

leochingkwakes bild

Tycker han har gett bra svar, så nån argumentationskoma från valdermans sida ser jag inte. Istället så känns det som att du inte har hållbara argument, och vet om det. Så istället för att erkänna det så väljer du att skylla på nåt annat och avsluta diskussionen...

ein.anderssons bild

Jag lägger mig i, eftersom "tjänst" inte är obetalt arbete, inte ens i dagligt tal.
ordet tjänst i dagligttal betyder att utföra en uppgift. Menar du annars att tjänstefolk arbetar gratis?

Samt att när man tjänar-pengar. Hur går det ihop, gratis pengar. Eller för-tjänst?

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

leochingkwakes bild

Det är ju både och, om du inte tycker det så skall ju inte folk i din omgivning "be dig om en tjänst".

ein.anderssons bild

Folk i min omgivning vill be mig göra något. Dvs de vill att jag skall utföra en syssla. betalt eller inte.
Dock betyder det inte att det alltid är gratis.

Så om jag ber dig om en tjänst så betyder inte det.
"Gör du detta gratis"
utan det betyder
"Gör du denna syssla"

Ser du skillnaden?

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

leochingkwakes bild

Jag sa aldrig att det betydde gratis. Jag sa ju att tjänst kan vara nåt man gör av vänskap till sin omgivning eller så är det nåt man erbjuder till folk för betalning. Därav min kommentar att det var både och.

valdermans bild

Jag vet inte vilken sorts bisarra vänskapsrelationer du har, men i mina umgängeskretsar brukar man, om inte annat uttryckligen anges, anta att om någon ber om en tjänst ber han inte om att få köpa arbetskraft, utan vill ha hjälp med någonting, antingen gratis eller mot en symbolisk gentjänst.

--
rätt och genomtänkt.

--

valdermans bild

Jag hoppas verkligen att du trollar nu, och att du inte på fullt allvar tror att order "tjänst" enbart betyder "uppgift utförd i utbyte mot pengar?"

Vill du leka språkfascistleken kan vi ju även fråga oss hur uttrycken gentjänst, björntjänst och otjänst går ihop med din definition av tjänst?

I dagligt tal betecknar ordet "tjänst" främst obetalt arbete som gåva,
t.ex. i uttryck såsom "göra någon en tjänst", "göra någon en björntjänst" samt "tjänster och gentjänster".

--
rätt och genomtänkt.

--

ein.anderssons bild

Vart skriver jag att det måste vara mot betalning?
Jag skriver att det betyder "Gör du denna syssla" där jag inte på något sätt sätter värde på den. Vilket är den korrekta definitionen.

Du sätter värdet 0kr på en tjänst vilket inte är sant.
Du påstår att jag sätter värdet 0< vilket inte är sant.

För mig är ordet "tjänst" oväderat utan det beror på tillfälle, det jag ville säga
att det är bara löjligt att värdera ett ord till en konstant, när det är som en variabel.

Så sluta upp och snacka skit och läs igenom vad jag skrivit en gång till.

--

valdermans bild

Vad ordet tjänst innebär "för dig" skiter jag fullständigt i, vilken definition det rör sig om framgår klart och tydligt av kontexten.

--
rätt och genomtänkt.

--

leochingkwakes bild

Finns andra som har haft problem med det spelet i Wine där bilden blivit antingen helt eller delvis svart. Jag har inte hittat nån lösning men det kan bero på att man inte har drivare för grafikkortet installerat. Vet du vad du har för kort? Och har du gjort nåt för att se till att du har riktiga drivare?

vfrs bild

Snälla, låt nu den här eländiga tråden dö i frid. Det är definitivt mitt sista inlägg. Och hoppas ingen annan heller skriver något mera!

Charlies bild

Det gjorde dom. =)