Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kartlägga Wlan med Asus eee 701

Jo, det här är planen:

Slänga in ubuntu på min Asus eee som bara ligger hemma och skräpar, sedan para ihop den med min Bluetooth GPS och sedan ut och kartlägga WLAN.
Jag vet att det här har gjort innan, men jag är nyfiken och vill göra det själv, jag vill minnas att JB skrivit något om det innan, men kan inte hitta det.

Vet någon om Snort fungerar med 701:an? Och vilka applikationer man ska använda? Som jag förstår det så kan man använda Snort med en MySQL databas, det vore ju guld, för då kan man dela informationen med andra applikationer på ett enkelt sätt.

Någon som har idéer/tips?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

ein.anderssons bild

kismet är nog vida överlägset för ändamålet Wink

Googla lite på wardrive och se vad du hittar för intressant.
http://www.wardrive.se/

--
QuadMotion - bringing you torque
Sveriges största nyhetskälla om elfordon!

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

fredentofts bild

Skulle också rösta på kismet.

Och lägga till gpsdrive.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

abergmans bild

Det var nog kombon kismet/gpsdrive jag eftersökte egentligen.. Vet någon om kismet kan logga till db?

fredentofts bild

Ingen aning, men om inte så kan du ju alltid skriva en parser som tar textloggen och spottar in i db.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ein.anderssons bild

kismet kan logga till allt, sqlite, mysql m.m.

--
QuadMotion - bringing you torque
Sveriges största nyhetskälla om elfordon!

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

endast_3_liters bild

Du kan använda en mysqldb via gpsdrive: http://www.larsen-b.com/Article/212.html