Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Mittenklickskopiering

När jag började lära mig *NIX någon gång förra seklet så lärde jag mig snabbt att använda mittenknappen istället för tangentbords-Ctrl-C-V. Detta har använts flitigt sedan dess och är en av (många) anledningar till att t ex Windows känns avigt och trögjobbat. Det har funkat klockrent i många år och kanske glitchat i något obskyrt program någon enstaka gång. Men nu så funkar det inte mellan terminalen och emacs, de enda grundstenar som finns kvar.

Medan jag skriver detta så inser jag att jag naturligtvis måste testa lite mer innan jag frågar och slutsatsen är att inom terminalen så kan jag mittenklicka som jag vill. Mellan emacs och andra program funkar det också bra men mellan andra program (inkl emacs) och terminalen funkar det ej. Om jag kopierar något från firefox till emacs och sedan kopierar något inom terminalen och sedan försöker klistra in det i emacs så klistrar jag in det jag tidigare kopierade från firefox. Skumt.

Nu orkar jag inte läsa igenom en massa changelogs eller vet vilka ord jag skall söka på (mittenklickskopiering?) utan undrar om någon annan se, hört, läst eller märkt något relaterat.

Jag kör Kubuntu 9.04 (x86_64) och Konsole 2.3 under KDE 4.3.1.

Lars

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Kanske har med nån musinställning att göra i KDE? Jag googlade lite men hittade bara saker som relaterade till den gamla varianten av xorg.conf. I Linux så är ju den filen obsolete numera sägs det...

För mig fungerar det utmärkt i alla fall. Visserligen har jag inte testat med Emacs. Men jag kan kopiera mellan terminal, vim/gvim och firefox utan några problem. Jag kör Gnome och gnome-terminal i Debian (med obsolete xorg.conf) samt Openbox med mrxvt i OpenBSD (ksh)

leochingkwakes bild

Finns en hel del trådar om just detta i samband med KDE. Bland annat här: http://lists.kde.org/?l=kde-core-devel&m=124058567713475&w=2

Dock finner jag inga lösningar. Men det verkar ju vara relaterat till nåt i KDE i alla fall.

laves bild

Jag såg det nu också. Jag får köra någon annan terminal tills buggen är krossad (som Nikas Andersson skulle uttrycka det). Blev ett tag orolig att det bara var jag som använde denna feature och att det började fasa ut denför att vi alla skall använda Ctrl-C-V (gud föbjude).

Tack för tiden du la ner, nu skall jag fortsätta med mitt senaste favorit"språk", TikZ.

Pettmans bild

Klistra in med mittenklick är en av de bättre funktionerna i X, vore verkligen tråkigt om den försvann.

fredentofts bild

Funkar klockrent för mig iaf, kopierat fram och tillbaka mellan emacs, firefox, konsole och yakuake utan problem precis. (openSUSE 11.2 Milestone6 med KDE 4.3.1)

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Kristians bild

Förmodligen en klippbordsinställning i emacs, googla på det

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

---------------------------------------

Jag kör slackware med KDE4 och det fungerar här med, men jag vill minnas att jag tidigare upplevt problem med det i tidiga versioner av KDE4.

Utan mittenklick så hade jag inte klarat mig, och detta ger mig mest svordomar när jag använder windows.