Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Testade Ubuntu 9.10 Daily Build

Testa bara Live versionen utan att installera Ubuntu 9.10 Så kolla jag Ljudet och den hitta mitt SoundBlaster X-Fi kort och det spela på bra med det kortet i Ubuntu så alla som har dator med SoundBlaster X-Fi kort och vill Köra Ubuntu kör in 9.10 så får nu Ljud

Ubuntu 9.10 Daily Build
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Jag har till och med börjat köra Ubuntu 9.10 på min arbetsdator efter att ha kört den hemma sedan sommaren. Visst KAN saker krångla, men åandrasidan har mycket förbättrats så den är väl värd att testa.

---------------------------------------

Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv

larsemils bild

Hmm. själv kör jag linux mint i botten men väl uppgraderad till kde 4.3. Så jag ser inget riktigt skäl till att distuppgradera just nu faktiskt.

om inte... det skulle lösa problemet med mitt ljudkort som jag har som gör att det är väldigt låg volym hela tiden....

tux-svens bild

Har du dragit upp ALLA berörda reglar på mixern?  Övergripande + PCM + Front?  (Alsa Mixer)

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

tobbe77s bild

Allt är omgjort i Ljud inställningaran

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare

polters bild

Jag känner igen det där. Jag har själv mycket lägre volym i Linux än i Windows. Om det är jätteviktigt kan man allitd köra VLC på 200% volym.

tobbe77s bild

Det dundrar på som bara den med SoundBlaster X-fi i Ubuntu 9.10 med 5.1 Ljud

Men jag stöt på Patrull med Skype och Wine-door efter installationen av dom när det står "Installationen Klar" så kommer du det upp "Installationen misslyckades" vet ej om det har med EXT4 att göra eller om det är något annat, i Ubuntu 9.04 är det ju inge problem

tobbe77s bild

Jag körde en Daglig Bygd version av Ubuntu 9.04 när den kom ut den var då mycket stabilare än Daglig bygda och beta av 9.10, vet ej vad det är i 9.10 som gör den så ostabil när jag inte hade några problem alls i daglig bygda versionen av 9.04 när en var ny

Kristians bild

Det beror på vad som är instabilt och i vilken omfattning Smile Är det program du inte använder som strular så märker du såklart ingenting

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

tobbe77s bild

Ja men när jag körde daglig byggd så var det skype so mej gick att installera och Wine-door

Men nu i betan såfår jag krach rapporter om Nvidia och även Linux-kärnan med har strulat även fast jag har EXT4

Kristians bild

Återigen en beta är en beta, en bugg kan resultera i odefinerat beteende - program som strular kan få för sig att beställa pizza från Holland eller bara krascha, det får man räkna med. Jag har kört 9.10 sedan Augusti och har haft mindre problem men överlag har saker funkat ganska väl.

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

larsemils bild

Och jag kör kubuntu 9.10 och det fungerar också väldigt fint. Väldigt få buggar och de få kan jag leva med.

Enda jag har är att när jag tittar igenom bilderna i en mapp med bildvisningsprogrammet och det dyker upp en film så krashar bildvisningsprogrammet.

tobbe77s bild

I dag fick jag ca 152 uppdateringar och i slutet av uppdateringarna fick Ubuntu för sig att slänga ut mig det vart svart skärm. sen kom jag till inloggningen men kunden ej röra musen den var fast, jag fick starta om datorn då kom det upp sen två rader med text som stog och blinka inget annat hände

fikc starta om igen och göra det några gånger sen strata Ubuntu upp som vanligt

sen gick jag tull uppdateringshanteraren och kolla då var jag tvungen att köra ett komando i terminalen för allt var inte ok den beskrev vad jag skulle göra så jag gjorde det sen fungerar det som vanligt

johnh3s bild

Är det nån som vet hur Ubuntu 9.10 kommer att klara propriotära ATI och Nvidia drivrutiner?

Min Dell Inspiron 530 har Ubuntu 9.04 och den klarar ej ATI, så jag får använda datorn utan dessa drivrutiner.

tobbe77s bild

Jag kör med Nvidias drivrutiner och fungerar bra

tux-svens bild

jag vill minnas att jag såg någonstans att Ubuntu 9.10 kommer med ATI:s Catalyst 9.10.  Dvs den som inte är släppt officiellt ännu. Sen kan man bara hoppas...annars åker nog ATI-kortet ut.  Men jag skall dessförinnan prova med nya Suse 11.2 åxå.

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Vad har ni för bekymmer med era ATI kort?

Eller är det bara så att eran apt magi inte är stark nog så att det fungerar direkt?

Jag har alltid installerat ATI drivrutinerna manuellt (har ett bygg script men inte till .deb) och de brukar fungera bra.

johnh3s bild

Aktiverar jag de propriotära ATI drivrutinerna på Dell datorn med Ubuntu 9.04 börjar skärmen att blinka. Så därför kör jag utan.

Men det påverkar funktionen om man ska spela spel som Alien Arena eller liknande, blir sämre prestanda.

För övriga funktioner märks det inte så mycket.

Kan nämna att om jag har Pardus 2008.2 på den funkar dessa drivrutiner utan problem, det är ju ett äldre operativsystem än 9.04. Så det är en brist i Ubuntu för närvarande.

Det är därför jag undrar om det ska vara fixat till Ubuntu 9.10

extons bild

Ja, Ubuntu 9.10 fungerar verkligen bra (redan nu).

Jag "upptäckte" en sak som också andra ev. kan ha nytta av. Nämligen att Comviq Surf "Surfsticka" Huawei 3g E 1550 utan vidare kan användas. Läs en liten handledning HÄR. (Surfstickan fungerar f ö också i Ubuntu 9.04 och Mint 7).

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Det verkar som projektet modem-manager följer med till NetworkManager 0.8. Det bör kunna ordna upp en hel del sådana där tidigare trilskande modem (det och den avsevärt nyare kärnan förstås). Uppskattar även att Palimpsest följer med. Har redan fått bekräftat att det fungerar då det larmade på en kompis hårddisk jag testade som extern hårddisk.